مرزهای قطر از اواسط مرداد به روی گردشگران خارجی باز می‌شود

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
مرزهای قطر از اواسط مرداد به روی گردشگران خارجی باز می‌شود

همزمان با برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، قطر تصمیم دارد از نیمه ماه مرداد، پذیرای گردشگران بین‌المللی باشد.

قطر تصمیم گرفته است تا مرزهای خود را از تاریخ یکم آگوست (۱۱ مرداد) به روی گردشگران بین‌المللی باز کند. شهروندان و ساکنان دائمی کشور قطر نیز از این تاریخ اجازه دارند تا در داخل یا به خارج از کشور، سفر کنند. این تصمیم پس از کاهش تدریجی محدودیت‌های اعمال شده به دلیل پاندمی کووید-۱۹ گرفته شده است.

ستاد ارتباطات دولت به تازگی اعلام کرده است که با بازگشایی مرزهای قطر، از ورود گردشگران کشورهایی که موفق شده‌اند نرخ شیوع ویروس کرونا را کنترل کنند، استقبال می‌کند و دادن آزمایش ویروس کووید ۱۹ در فرودگاه برای همه مسافران، الزامی خواهد بود.

بازدیدکنندگان همچنین ملزم هستند که یک فرم تعهدنامه برای قرنطینه شدن در خانه به مدت یک هفته را امضا کنند. پس از گذشت هفت روز، مسافران باید دوباره آزمایش دهند و اگر نتیجه تست آنها منفی بود، می‌توانند به قرنطینه خانگی خود پایان دهند. در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونا، افراد به یک مرکز دولتی منتقل می‌شوند تا در شرایط ایزوله نگهداری شوند.

وزارت بهداشت عمومی همچنین لیستی از کشورهای امن را بر اساس شاخص‌های بهداشت عمومی در قطر و همچنین در سراسر جهان به‌روز کرده است. این لیست نیز قرار است هر دو هفته یکبار مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

تا به امروز، ۴۰ کشور، مجاز به ورود به قطر هستند که لیست آنها به شرح زیر است:

ترکیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کرواسی، مالتا، فنلاند، مجارستان، لهستان، اتریش، سوئیس، جمهوری چک، اسلوواکی، دانمارک، نروژ، ایسلند، استونی، لیتوانی، لتونی، ایرلند، اسلوونی، بلژیک، انگلستان، یونان، هلند، مراکش، الجزایر، کانادا، چین، تایلند، مالزی، برونئی دارالسلام، ویتنام، نیوزلند، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، دولت یونانی قبرس و آندورا.

قطر همچنین سرویس خدمات «اجازه ورود استثنایی» (Exceptional Entry Permit) را راه‌اندازی کرده است تا شرایط ورود ساکنانی که در خارج از کشور گیر افتاده‌اند و تاکنون نتوانسته‌اند به قطر بازگردند را تسهیل کند. این سرویس در پرتال قطر (Qatar Portal) و اپلیکیشن‌ها در دسترس است و اجازه ورود از تاریخ یکم آگوست (۱۱ مرداد) به ساکنان ارائه خواهد شد.

این سرویس موقت به کارفرمایان، اعم از افراد یا شرکت‌ها، دولت یا بخش خصوصی، اجازه می‌دهد تا برای مجوز ورود ساکنان یا اعضای خانواده آنها که دارای «کارت شناسایی قطری» (QID) هستند، ثبت نام کنند تا آنها بتوانند به قطر بازگردند.

از طرف دیگر، بازدیدکنندگانی که به قطر می‌آیند و کشور مبدا آنها در لیست کشورهای ایمن وزارت بهداشت عمومی  نیست، مجبور هستند تا یک گواهی سلامت (virus-free certificate) را از یک مرکز آزمایش معتبر ویروس کووید ۱۹، ظرف حداکثر ۴۸ ساعت قبل از سفر بگیرند و پس از ورود به کشور قطر، به قرنطینه خانگی پایبند باشند.

افرادی که موفق به گرفتن گواهی سلامت در کشور مبدا خود نمی‌شوند، باید به مدت یک هفته، خود را در هتلی با هزینه شخصی قرنطینه کنند و در پایان هفت روز، آزمایش ویروس کووید ۱۹ دهند. بازدیدکنندگانی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت می‌شود، به یک مرکز دولتی برای قرنطینه کامل منتقل می‌شوند و افرادی که نتیجه تست آنها منفی است، باید یک هفته دیگر در قرنطینه خانگی باشند.

در همین حین، شهروندان قطری، همسران و فرزندان آنها و افرادی که دارای اقامت دائم هستند، می‌توانند به خارج از کشور سفر کنند و در هر زمانی که می‌خواهند به کشور بازگردند؛ البته همه آنها باید در زمان ورود، آزمایش کرونا بدهند یا قرنطینه شوند و این موضوع بستگی به این دارد که کشوری که به آن سفر کرده‌اند، جزو کشورهای با ریسک پایین بوده است یا خیر.

به ساکنانی که خارج از کشور هستند و قصد دارند به قطر برگردند، بسته به مجموعه‌ای از اولویت‌ها از جمله شاخص‌های بهداشت عمومی، ماهیت نیازهای بخش‌های نیمه خصوصی و دولتی و موارد انسانی، اجازه ورود اعطا خواهد شد. این اولویت‌ها نیز توسط دفتر ارتباطات دولت (GCO) اعلام می‌شود.

قطر پس از ایران در خاورمیانه، بیشترین مبتلای ویروس کرونا را دارد و برداشتن محدودیت‌های سفر از تاریخ یکم آگوست (۱۱ مرداد)، سومین مرحله از طرح چهار مرحله‌ای بازگشایی کامل کشور است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه