راهنمای خرید زیرانداز

زهره خسروی
زهره خسروی چهار شنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
راهنمای خرید زیرانداز

چه انگیزه شما گردش یک روزه‌ خانوادگی باشد و چه سفری مهیج به ارتفاعات و تجربه اقامت در دامان طبیعت، یک زیرانداز مسافرتی خوب باید جزو مهم‌ترین‌ تجهیزات در کوله‌پشتی شما باشد.

زیرانداز از ضرورری‌ترین اقلام در لیست تجهیزات سفر است که در سفرهای خانوادگی، طبیعت گردی، کوهنوردی، صخره‌نوردی، ورزش‌های سالنی و حتی گردش‌های یک‌روزه کاربرد دارد. این وسیله کاربردی در انواع مختلف و برای سفرها و کاربردهای متفاوتی طراحی و تولید می‌شود.

بعضی از انواع زیرانداز برای گردش‌های یک‌روزه خانوادگی و دورهمی‌های فامیلی طراحی می‌شوند. مانند زیرانداز حصیری مسافرتی که معمولا همیشه یکی از آن داخل صندوق عقب خودروی ما ایرانی‌ها وجود دارد و برای پیکنیک‌های آخر هفته در دامان طبیعت، کنار ساحل و پارک‌های جنگلی ماستفاده می‌شود.

اما انواع تخصصی‌تری از زیراندازها نیز تولید می‌شوند که مخصوص استفاده صخره‌نوردها، کوهنوردان، کویرنوردها و ورزشکاران است. در ادامه قصد داریم در مجله کجارو به‌معرفی بیشتر این کالای کاربردی بپردازیم.

هرآنچه باید درباره خرید زیرانداز بدانید:

کاربرد زیرانداز مسافرتی

زیرانداز کوهنوردی

عکس از سایت hikeitbaby.com

استفاده از زیرانداز سفری همان طور که از نام آن پیدا است برای اتراق کردن، نشستن به‌منظور استراحت و جلوگیری از آسیب به‌بدن و حتی در مواقعی جلوگیری از آسیب به تجیهزات ورزشی استفاده می‌شود.

برای استراحت در سفر، حال چه سفر کوتاه یک روزه در حاشیه رودخانه‌ای باشد و چه یک سفر چندروزه به ارتفاعات و دامان طبیعت که نیاز به اقامت شبانه دارد، وجود زیرانداز در کوله‌پشتی شما ضروری است؛ اما گاهی زیراندازها برای ورزش‌هایی مانند یوگا طراحی و تولید می‌شوند و به آن «مت یوگا» یا «مت سفری» هم می‌گویند. یک تشک نرم که برای ورزش یوگا طراحی شده است.

این وسیله متداول در ورزش، استراحت و سفر به‌جهت کاربردی بودن در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود. البته اگر اهل کوهنوردی، صخره‌نوردی و بیتوته در طبیعت باشید، آن وقت از ضروری‌ترین اقلام شما خواهد بود. بعضی کوهنوردان و طبیعت‌گردها به‌جای خرید زیرانداز از پانچو خود استفاده می‌کنند تا با یک تیر دونشان بزنند؛ اما برای شب‌مانی در شرایطی با هوای سرد و وجود برف و باران، پانچو کارایی زیرانداز را ندارد و باید زیرانداز، کیسه خواب و چادر همراه خود داشته باشید.

انواع زیرانداز برحسب کاربرد

زیرانداز یوگا یا مت یوگا

عکس از سایت owmbuffalo.com

زیرانداز با توجه به کاربرد در انواع مختلفی تولید می‌شود. بعضی انواع آن که به «زیرانداز حصیری مسافرتی» معروفند و برای ما ایرانی‌ها بسیار دیرآشنا هستند، به‌منظور استفاده در سفرها و گردش‌های کوتاه یک‌روزه تولید می‌شوند.

بعضی انواع دیگر به «زیرانداز کیسه خواب» یا «زیرانداز کوهنوردی» معروفند و برای داخل چادر کوهنوردی و زیر کیسه‌خواب استفاده می‌شوند تا از نفوذ سرما و رطوبت به کیسه‌خواب جلوگیری کنند. این نوع زیراندازها معمولا یک کاور ضدآب و قابل شستشو هم دارند تا در صورت کثیف شدن بتوان آن را به‌راحتی شستشو داد.

بعضی زیراندازها از نظر ظاهری مشابه زیرانداز کوهنوردی هستند؛ اما برای ورزش‌های یوگا و پیلاتس طراحی شده‌اند تا حین ورزش از آسیب به بدن جلوگیری کنند.

انواع دیگری هم معروف به زیرانداز چادر تولید می‌شوند که ضدآب هستند و برای استقرار چادر کوهنوردی روی آن طراحی شده‌اند. این نوع زیرانداز باید از نفوذ آب و برف به چادر کوهنوردی و کثیف شدن چادر بر اثر گل‌ولای جلوگیری کند.

در بعضی ورزش‌ها مانند سنگ‌نوردی هم زیرانداز استفاده بسیار زیادی دارد چون سنگ‌نوردها معمولا ابزار و مواد غذایی را در جایی نزدیک به سایت سنگ‌نوردی روی زیراندازی قرار داده و به تمرین می‌پردازند.

نکات مهم در خرید زیرانداز

خرید آنلاین زیرانداز کوهنوردی

عکس از سایت dogsinthecity.de

قبل از هرچیز به موارد کاربرد زیرانداز خود توجه کنید. اگر قصد شما سفرهای کوتاه خانوادگی است یک زیرانداز حصیری مسافرتی می‌تواند برای شما کارایی لازم را داشته باشد؛ اما اگر به ورزش‌های تخصصی مانند یوگا و کوهنوردی مشغول هستید، آن وقت باید نوع مخصوص به ورزش خود را بخرید.

برای خرید زیرانداز چادر حتما به ضدآب بودن پارچه‌ی آن توجه کنید. به‌علاوه زیرانداز چادر باید از چهارطرف سوراخی داشته باشد تا میخ‌های چادر به‌راحتی از آن عبور کند تا چادر در مقابل باد و بوران محفوظ بماند.

در خرید زیرانداز به سبکی، کم‌حجم بودن و سهولت حمل آن توجه کنید. زیرانداز بزرگ را فقط می‌توانید در صندوق عقب خودروی خود نگه دارید نه برای حمل در کوله‌پشتی. البته بعضی زیراندازها کاور مخصوص به خود را دارند یا حتی دسته یا بندی برای حمل در مسافت‌های کوتاه دارند.

اگر زیرانداز را برای ورزش‌های یوگا و پیلانس می‌خرید، به نرم بودن آن توجه کنید تا حین تمرینات ورزشی بدن شما آسیب نبیند.

برای خرید آنلاین حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا کالای مورد نظر شما هم ضمانت اصل داشته باشد و هم در صورت نارضایتی از خرید خود بتوانید آن را مرجوع کنید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه