مناظر زیبای دریاچه ها و خلیج های دنیا را با تور مجازی ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
مناظر زیبای دریاچه ها و خلیج های دنیا را با تور مجازی ببینید

دریاچه‌ها و خلیج‌های متعددی در دنیا وجود دارد که بازدید از آن‌ها شاید برای همه میسر نباشد؛ هرچند با تور مجازی می‌توان از آن‌ها دیدن کرد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ به‌روزرسانی شده است.

۲۹ درصد از کره زمین را خشکی تشکیل می‌دهد و مابقی آن آب است که فقط به دریا و اقیانوس خلاصه نمی‌شود. تیمی از سایت «AirPano» تور مجازی جدیدی از حوضچه‌های کوچک آبی یعنی دریاچه‌ها و خلیج‌ها ترتیب داده‌اند که هرکدام از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند؛ اما یک وجه اشتراک دارند و آن چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای آن‌ها است. با ما راهی این تور مجازی شوید تا گوشه‌ای از این شگفتی‌های طبیعی را به تماشا بنشینیم.

بسیاری از دریاچه‌ها و خلیج‌ها، تاریخچه و داستان جالب خود را دارند. برای مثال، مناطق اطراف دریاچه لوسرن، نقطه شروع شکل‌گیری کشور سوئیس بودند. در همین نقطه بود که اتحاد سه ایالت شکل گرفت و پایه‌های تاسیس سوئیس گذاشته شد. این دریاچه که در میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده قرار دارد، چهارمین دریاچه این کشور به‌لحاظ وسعت به حساب می‌آید.

دریاچه ای زیبا و فیروزه ای در وسط کوهستان

«خلیج کوتور» (Kotor Bay) در مونته نگرو برای قرن‌ها یک مکان مهم استراتژیک روی نقشه اروپا بوده است. کوتور شامل چهار بخش اصلی می‌شود که از طریق یک سری کانال‌ به هم وصل شده‌اند. در گذشته ارتش کشورهای بلغارستان، مجارستان، عثمانی و سایر کشورها در این خلیج پیاده شدند و به نبرد پرداختند. امروزه این خلیج یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا است که با زیبایی آرام‌بخش خود، هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

«خلیج دیسکو» (Gulf of Disco) که در سال ۹۸۵ توسط «ویکینگ رد اریک» ‌(Viking Red Erik) کشف شد، جزیره دیسکو و مرز گرینلند را از هم جدا کرده و یک تنگه به وجود آورده است. با این حال، همچنان یک خلیج به حساب می‌آید؛ زیرا بخش شمالی آن تقریبا در تمام طول سال با یخ مسدود شده و مانع از اتصال آن به دریا شده است. برای ایجاد مقایسه می‌توانیم نگاهی بیندازیم به مکان سردی در بخش جنوبی کره زمین موسوم به «Half Moon Island» در جنوبگان که در خلیجی بین گذرگاه برنسفیلد و دریک قرار دارد.

جزایر کوچک در یک خلیج بزرگ

یکی از عجیب‌ترین نقاط روی کره زمین را می‌توان تالاب یخچال‌های طبیعی «Jokulsarlon» در ایسلند دانست که چشم‌انداز معرکه آن پویا و زنده است؛ چراکه به‌خاطر ذوب یخچال‌ها دائما تغییر می‌کند و باعث بزرگ‌تر شدن این دریاچه می‌شود. وسعت این تالاب از سال ۱۹۷۰ چهار برابر بیشتر شده است و امروزه مساحت آن به ۱۸ کیلومتر مربع می‌رسد. با توجه به عمق ۲۰۰ متری آن، دومین دریاچه عمیق این کشور به شمار می‌رود.

دریاچه ای یخ زده

نوبت به عمیق‌ ترین دریاچه دنیا در روسیه می‌رسد. دریاچه بایکال با ۱,۶۴۲ متر عمق به‌خاطر زیبایی منحصربه‌فرد سواحل و آب‌های شفاف آبی‌رنگش شهرت دارد. برخی روزها، به‌خصوص در فصل بهار، دامنه دید در این دریاچه به ۴۰ متر می‌رسد. در فصل زمستان هم که رنگ‌های سفید یخ خودنمایی می‌کنند، عمق یخ‌های سطح دریاچه به ارتفاع حدود ۱٫۵ تا دو متر می‌رسد و به این ترتیب می‌توانند وزنی معادل ۱۵ تن و بیشتر را تحمل کند. قدمت دریاچه بایکال حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون سال تخمین زده شده؛ با این حال، منشا آن همچنان از نظر علمی مورد بحث است.

دریاچه ای به رنگ فیروزه ای و سبز در میان کوه ها

دریاچه «Five Flower Lake» در پارک ملی جیوژایگو چین نیز به‌خاطر تنه درختانی که در آن افتاده، جذاب و دیدنی است و در آب شفاف دریاچه خودنمایی می‌کنند. یکی دیگر از حوضچه‌های چین، «دریاچه هزار جزیره» (Thousand Island Lake) است که در سال ۱۹۵۹ پس از ساخت نیروگاه برق-آبی پدیدار شد و مساحتی بالغ بر ۵۷۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد؛ اما وضعیت آن به همین شکل باقی نماند و به‌تدریج آب آن پایین رفت و جزایر کوچک و کاملا متفاوتی ظاهر شدند که تعداد آن‌ها بیشتر از هزار جزیره است.

فقط تعداد جزایر بزرگ آن به ۱۰۷۸ مورد می‌رسد و جزایر کوچک حتی شمارش نشده‌اند. در هر صورت، خلیج هالونگ در ویتنام به‌راحتی این رکورد را می‌شکند؛ چراکه این خلیج با مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، بیش از ۳۰۰۰ جزیره دارد.

«دریاچه پاول» (Lake Powell) روی رودخانه کلرادو در مرز بین یوتا و آریزونا قرار دارد و ساخته دست بشر است. این دریاچه به‌حدی حیرت‌انگیز و جذاب به نظر می‌رسد که به یکی از مشهورترین مکان‌های دنیا تبدیل شده است.

«دریاچه بوگوریا» (Lake Bogoria) در کنیا به‌خاطر شوری بالای آبش مشهور است؛ به‌طوری که این شوری در فصل تابستان به ۱۰۰ درصد می‌رسد! تیم سایت «AirPano» موفق به گرفتن عکس‌هایی از ارتفاع ۱۵۰ متری شده‌اند؛ آن هم‌زمانی که دو میلیون فلامینگو به این دریاچه آمده بودند.

دریاچه ای صورتی پر از پرنده های سفید

خلیج سیدنی نه‌تنها برای مناظر طبیعی‌ خیره‌کننده‌اش شهرت دارد؛ بلکه جاذبه‌های مهمی را نیز در خود جای داده است، نظیر خانه اپرای سیدنی که شاهکار معماری مدرن و همین طور پل بندرگاه سیدنی که یک نبوغ مهندسی به شمار می‌رود.

خلیج سیدنی و حرکت کشتی در آن

«دریاچه کوریل» (Kurile Lake) دومین آبگیر آب شیرین در شبه‌جزیره کامچاتکا و بزرگ‌ترین منطقه پرورش ماهی سالمون در اوراسیا است. تعداد زیادی خرس برای ماهی‌گیری به این آبگیر می‌آیند که چشم‌انداز بسیار باشکوهی به وجود می‌آورند.

تصویر هوای دو خرس در حال شکار ماهی

زیبایی خیره‌کننده روسیه نیز در قالب عکس‌های پانوراما از دریاچه لاما واقع در فلات پوتورانا سیبری، آبگیری در کنار کوه اسپامبرگ در جزیره ساخالین و دریاچه «Koltsevoye» در کامچاتکا به تصویر کشیده شده است.

در تور مجازی این مقاله شاهد مناظری از «خلیج برزیلی بوتافوگو» (Botafogo Bay) در خلیج گوانابارا، دریاچه ماناپوری در نیوزیلند و خلیج «La Spezia» در ایتالیا نیز خواهید بود. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه