مرزهای اروپا به دلیل ترس از موج دوم کرونا بسته می‌مانند

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
مرزهای اروپا به دلیل ترس از موج دوم کرونا بسته می‌مانند

اروپا، منطقه‌ای است که بیشترین تعداد گردشگران بین‌المللی را در سراسر جهان دارد و به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد مرزهایش را به‌مدت طولانی‌تری بسته نگه دارد.

با وجود اینکه قرار بود اتحادیه اروپا، محدودیت سفر گردشگران آمریکایی به این حوزه را لغو کند، در لیست تازه منتشرشده از ۱۲ کشور مجاز برای سفر به اروپا، اثری از آمریکا دیده نمی‌شود و علت این تصمیم، افزایش آمار ابتلا به ویروس کووید ۱۹  و ترس این اتحادیه از موج دوم شیوع این ویروس است.

رهبران اتحادیه اروپا، قصد دارند به‌مدت حداقل دو هفته دیگر، مرزهایشان را به روی گردشگران آمریکایی و دیگر گردشگران خارجی بسته نگه دارند. طبق گزارش‌های «بلومبرگ» (Bloomberg)، لیست کشورهایی که اجازه داشتند از یکم ژوئیه (۱۱ تیر) به حوزه اتحادیه اروپا سفر کنند، ۱۴ کشور بودند که در میان آن‌ها می‌توان به کانادا، ژاپن، کره جنوبی، چین، استرالیا، نیوزیلند، تایلند، گرجستان، مراکش، تونس، اوگاندا، رواندا، صربستان، الجزایر و مونته‌نگرو اشاره کرد. در لیست جدیدی که در تاریخ ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) منتشر شده است، دو کشور مونته‌نگرو و صربستان از لیست کشورهای مجاز برای سفر حذف شده‌اند و هیچ کشور جدیدی اضافه نشده است.

این بیانیه، اولین خبر در طول دو هفته گذشته پس از یکم ژوئیه (۱۱ تیر) بود؛ روزی که قرار بود محدودیت‌های پس از همه‌گیری ویروس کرونا از بین برود.

اتحادیه اروپا

شیوع مجدد ویروس کرونا در سراسر جهان، منجر به این شده است که کشورها برای باز کردن مرزهای خود و خروج از شرایط قرنطینه ملی، تعلل کنند. در حالی که سیاست‌های بهداشت و درمان در اتحادیه اروپا به‌طور معمول یک مسئولیت ملی به شمار می‌آیند، ۲۷ کشور این اتحادیه، تاکنون برای بسته نگه داشتن مرزها به‌طور داوطلبانه با یکدیگر هماهنگ شده‌اند.

ممنوعیت سفر به اروپا برای گردشگران آمریکایی از تاریخ ۲۶ ژوئن (۶ تیر) اعلام شد و از تاریخ یکم ژوئیه (۱۱ تیر)، عملی شد. اتحادیه سفر آمریکا، درباره اعمال محدودیت‌ها برای سفر مسافران آمریکایی به اروپا اظهار کرد:

این اقدام اروپا به‌شدت ناامیدکننده و قدمی اشتباه است؛ زیرا ما به‌دنبال بازسازی اقتصاد جهانی هستیم.

گردشگران چینی در صورت اخذ اجازه از دولت خودشان، می‌توانند به اروپا سفر کنند. شهروندان انگلیسی نیز با وجود خروج این کشور از اتحادیه اروپا در ماه ژانویه ۲۰۲۰، می‌توانند در دوره انتقال برگزیت به کشورهای حوزه شنگن سفر کنند.

مسافران آمریکایی که به‌دنبال سفر به اروپا هستند، کماکان می‌توانند به انگلستان و ایرلند (در خارج از حوزه شنگن) و همچنین کرواسی، صربستان، مقدونیه شمالی و دیگر مقاصد شرق اروپا سفر کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در بسیاری از فرودگاه‌های اروپایی تردد کنند؛ اما برای رفتن به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا باید حداقل ۱۴ روز دیگر صبر کنند.

بهتر است به این نکته اشاره کنیم که تصمیم در مورد اینکه چه کسی می‌تواند به یک کشور در حوزه شنگن اروپا سفر کند، در نهایت به هر کشور عضو اتحادیه اروپا واگذار می‌شود؛ زیرا توصیه‌های اتحادیه اروپا اجباری نیستند.

جزایر کارائیب، یکی از مقاصد در دسترس برای آمریکایی‌هایی است که به‌دنبال مکانی برای تعطیلات خارج از کشور و تجربه سفر می‌گردند. در حال حاضر، بیشتر جزایر کارائیب، مرزهای خودشان را به روی بازدیدکنندگان آمریکایی گشوده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه