تحویل اشیای مکشوفه باستانی به نماینده ایران در اتریش

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
تحویل اشیای مکشوفه باستانی به نماینده ایران در اتریش

اشیای باستانی متعلق به ایران که به کشور اتریش قاچاق شده بود، در یک همکاری قضایی میان دو کشور به نماینده ایران در اتریش تحویل داده شد.

محمد‌حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، از تحویل اشیای باستانی در یک معاضدت قضایی به نماینده ایران در اتریش خبر داد. طالبیان دراین‌باره چنین گفت:

اشیای تاریخی کشف شده در اتریش، باید ابتدا در تهران به‌طور دقیق بررسی شود و بعد از بررسی، اظهار نظر نهایی درباره اصالت این اشیا اعلام خواهد شد.

طبق گفته‌های معاون میراث فرهنگی، این اشیا توسط افراد سودجو به‌طور غیرقانونی به خارج از ایران و به کشور اتریش قاچاق شده بودند. پلیس اینترپل اتریش از ایران برای شناسایی این اشیا دعوت به عمل آورد و مقرر شد که یکی از کارشناسان میراث فرهنگی برای شناسایی اشیا به وین سفر کند. از طرفی با پیگیری‌های اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه و پلیس آگاهی تهران، فردی که اقدام به قاچاق این اشیا کرده بود نیز دستگیر شد.

طالبیان در ادامه افزود:

با اعتراف این فرد، مقرر شد با همکاری وزارت امور خارجه، پلیس اینترپل و اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه، اشیای تاریخی کشف‌شده در اتریش به تهران منتقل شوند؛ که از این‌رو اظهار‌ نظر دقیق درباره اصالت این اشیا و قدمت تاریخی آن‌ها منوط به بررسی دقیق آن‌ها در تهران است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد:

چگونگی بازگشت این اشیا به تهران را با مشورت با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز مدیران عالی وزارت امور خارجه مشخص خواهیم کرد و بعد از بازگشت اشیا به تهران و بررسی دقیق آن‌ها، درباره اصالت این اشیا و قدمت تاریخی آن‌ها اظهار نظر قطعی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه