سفر به آفریقای جنوبی تا سال ۲۰۲۱ میسر نخواهد بود

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
سفر به آفریقای جنوبی تا سال ۲۰۲۱ میسر نخواهد بود

با کم شدن شیوع ویروس کرونا، صنعت سفر و گردشگری به‌آرامی در حال احیا شدن است. در این میان، مقامات کشور آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند که متاسفانه تا سال ۲۰۲۱، سفر به این مقصد زیبا میسر نخواهد شد.

کشور آفریقای جنوبی، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان است که مانند دیگر نقاط جهان، ماه‌ها است که به‌علت شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، مرزهای خود را بسته است. پس از اعلام خبر بازگشایی بسیاری از کشورها در تابستان یا پاییز از جمله یونان و برخی از کشورهای اروپایی، آفریقای جنوبی اعلام کرده است که متاسفانه باز شدن مرزها تا سال ۲۰۲۱، امکان‌پذیر نخواهد بود و افرادی که به سفر به این منطقه خارق‌العاده علاقه‌مند هستند، باید کمی صبر پیشه کنند.

آفریقای جنوبی مانند دیگر کشورها از ماه مارس، قرنطینه شد و هم‌اکنون در حال کم‌کردن سختگیری‌ها و محدودیت‌ها برای ساکنان این کشور است. قوانین منع رفت‌و‌آمد و محدودیت برای ورزش کردن در فضای آزاد از یکم ژوئن (۱۲ خرداد) برداشته شد و کشور در حال حاضر در سطح سه قرنطینه به سر می‌برد. مدارس بازگشایی شده‌اند و الکل پزشکی برای مصارف خانگی به فروش می‌رسد.

سفر و گردشگری داخلی و بین‌المللی نیز کماکان محدود به سفرهای تجاری و لازم هستند. هتل‌ها بازگشایی شده‌اند و تنها مجاز به دادن خدمات به مسافران تجاری هستند. تمام جاذبه‌های تفریحی و گردشگری نیز در این مقطع کماکان تعطیل هستند.

تنها چیزی که قرار نیست به این زودی‌ها در آفریقای جنوبی بازگشایی شود، گردشگری بین‌المللی است. گروه گردشگری آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای در تاریخ ۲۷ مه (هفت خرداد) اظهار کرد که سفر و گردشگری داخلی تا دسامبر ۲۰۲۰ (اواسط آذر ۱۳۹۹) به حالت عادی بازنخواهد گشت و گردشگری بین‌المللی در آفریقای جنوبی نیز تا قبل از ماه فوریه ۲۰۲۱ (اواسط بهمن ۱۳۹۹)، میسر نخواهد بود.

در حالی که جمهوری آفریقای جنوبی در شرایط فاجعه ملی قرار دارد، تمام سفرهای گردشگری و تجاری از نزدیک، تحت نظارت هستند تا از اثرات مخرب و ویرانگر ویروس کرونا جلوگیری به عمل آید. طبق گزارش رسانه های محلی، «مامولوکو کوبایی گوبانه» (Mmamoloko Kubayi-Ngubane)، وزیر گردشگری آفریقای جنوبی، هفته پیش اعلام کرد:

مرحله اول احیای این بخش، با توجه به مسیر قابل انتظار رشد بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، بازگشایی سفرهای داخلی خواهد بود. در مراحل بعد، سفرهای منطقه‌ای و در نهایت در سال آینده، سفرهای بین‌المللی در آفریقای جنوبی میسر خواهند شد.

وزیر گردشگری همچنین خاطرنشان کرد که دولت با کسب‌و‌کارهای تحت‌تاثیر شرایط قرنطینه همکاری خواهد کرد تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را حفظ کنند. وی گفت:

دو ماه گذشته در قرنطینه، روزهای سختی برای صنعت گردشگری در کشور ما بوده است. ما همچنین شاهد این بوده‌ایم که چگونه بسیاری از مشاغل در این بخش برای بقای خود می‌جنگند و پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهند که اگر تا ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (اواسط شهریور ۱۳۹۹)، این بخش فعالیت خود را از سر نگیرد، ۶۰۰ هزار شغل در خطر قرار خواهند گرفت.

این حقیقت باعث شروع همکاری دولت و بخش خصوصی شد تا بتوانیم این بخش را دوباره احیا کنیم. بازگشایی این بخش در زمانی انجام خواهد شد که ما اطمینان حاصل کنیم که اقدامات لازم برای حمایت از کارکنان، تامین‌کنندگان، گردشگران و همه کسانی که با این بخش درگیر هستند، انجام شده است.

سهم بخش گردشگری در اقتصاد آفریقای جنوبی، سهم قابل توجهی به شمار می‌آید و حدود ۹ درصد تولید ناخالصی کشور (GDP) را شامل می‌شود، به همین دلیل، مقامات این کشور قطعا نگران تاریخ بازگشایی هستند؛ اما چیزی که واضح است، این است که رویکرد دولت در برابر باز کردن مرزها، بسیار محتاطانه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه