برترین جاذبه های گردشگری پنانگ؛ مروارید شرق در مالزی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
برترین جاذبه های گردشگری پنانگ؛ مروارید شرق در مالزی

ایالت پنانگ در کشور مالزی، یکی از برترین مقاصد گردشگری در جنوب شرق آسیا به شمار می‌آید. مکان‌های  تاریخی و طبیعی بسیاری در این ایالت وجود دارد که به‌هیچ‌وجه نباید از آن‌ها غافل شد.

پنانگ، مشهور به مروارید شرق، یکی از ایالت‌های مالزی است که در سواحل شمال غرب شبه‌جزیره مالزی قرار دارد. این ایالت از دو بخش تشکیل می‌شود، جزیره پنانگ که جرج تاون، پایتخت این ایالت در آن واقع شده است و «سبرنگ پرای» (Seberang Perai) در شبه‌جزیره مالایا. این دو بخش توسط طولانی‌ترین پل جاده‌ای کشور به یکدیگر متصل شده‌اند.

کجارو در این مقاله قصد دارد شما را به سفری هیجان‌انگیز و خارق‌العاده در میان جاذبه‌های برتر گردشگری پنانگ در کشور مالزی ببرد. جنگل‌های استوایی، سواحل ماسه‌های طلایی و مکان‌های دیدنی تاریخی، هر سال هزاران گردشگر خارجی و داخلی را به پنانگ می‌کشانند.

خوراک نودل «چار کوآی توئی» (char koay teow)، یکی از مشهورترین غذاهای پنانگ است و بیشتر گردشگران، این منطقه را با نام این غذا می‌شناسند. اما باید بدانید که این ایالت، علاوه بر غذاهای لذیذ دارای مکان‌های دیدنی بسیاری است که بازدید از آن‌ها شما را حیرت‌زده خواهد کرد. به همین منظور در ادامه مقاله، ۱۵ جاذبه برتر گردشگری این منطقه را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به پنانگ، راهنمای شما باشد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

۱. پارک ملی پنانگ

جنگل، پارک

پارک ملی پنانگ

یکی از سواحل متعدد در کنار خط ساحلی پنانگ. عکس از «ایلیا سویریدنکو» (Ilya Sviridenko)

پارک ملی پنانگ در منطقه کم جمعیت جزیره در «تلوک باهانگ» (Teluk Bahang) قرار دارد و جنگل‌های بارانی متراکم و حیات وحش متنوع از مشخصه‌های این پارک هستند. میمون‌ها، مارمولک‌ها و جیرجیرک‌های آوازخوان در این منطقه آزادانه برای خود زندگی می‌کنند.

پارک ملی پنانگ، متشکل از هشت ساحل از جمله «پانتای کراچوت» (Pantai Kerachut) و «پانتای ماس» (Pantai Mas) است که به‌عنوان ساحل میمون نیز شناخته می‌شود، اگرچه میمون‌های واقعی در این ساحل، بسیار کمیاب هستند.

انتهای مسیر، اغلب گردشگران در این منطقه به فانوس دریایی «موکا هد» (Muka Head lighthouse) می‌رسد. از فانوس دریایی بالا بروید تا چشم‌اندازهایی پانارومایی و زیبا از دریا و شهر را تماشا کنید.

  • تاسیس: ۲۰۰۳
  • مساحت: ۲۵٫۶۳ کیلومتر مربع
  • دسترسی و مخاطبین: مناسب برای خانواده‌ها
  • محیط: فضای باز
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: هشت صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۳۵۳۰ ۸۸۱ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Pejabat Taman Negara P. Pinang, jalan Hassan Abbas, 11050 George Town, Penang, Malaysia

۲. معبد کک لوک سی (Kek Lok Si)

معبد

معبد کک لوک سی

معبد کک لوک سی در حین جشن سال نوی چینی. عکس از «کلوین فو» (Kelvin Foo)

بهترین راه برای گذراندن سال نوی چینی، بازدید از برجسته‌ترین معبد پنانگ است. معبد بهشتی «کک لوک سی» در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد. یک مجسمه از خدای بخشش با ارتفاع ۳۰٫۲ متر در یک عمارت هشت ضلعی در این معبد قرار دارد که بازدید از آن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

معبد «کک لوک سی»، یک پاگودای اختصاصی بودایی است که بهترین طراحی‌های معماری چینی، برمه‌ای و تایلندی را به نمایش می‌گذارد. در سال نوی چینی، تمام این مجموعه غرق در نورپردازی می‌شود؛ به‌طوری که حس می‌کنید در یکی از صحنه‌های پایانی فیلم «مولان» (Mulan)، اثر کمپانی دیزنی قدم گذاشته‌اید.

  • مساحت: چهار هکتار
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر
  • تلفن: ۳۳۱۷ ۸۲۸ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Malaysia, Penang, Air Itam, 邮政编码: 11500

۳. معبد «سری ماهاماریامان» پنانگ (Sri Mahamariamman)

معبد

معبد «سری ماهاماریامان»

معبد «سری ماهاماریامان»، یکی از معابد هندوی باشکوه در خیابان «کوئین» (Queen) در جرج تاون پنانگ است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست بدهید. یک «گوپورام» (gopuram) بلند و رنگارنگ بر فراز این معبد بی‌نظیر واقع شده است که جلوه‌ای بی‌نظیر به آن اعطا می‌کند. گوپورام به یک برج پر نقش‌و‌نگار از خدایان هندو و تزیینات گل‌دار گفته می‌شود.

بهترین زمان بازدید از معبد «سری ماهاماریامان» در حین فستیوال «چیترا پارووام» (Chitraparuvam) است، زمانی که این معبد، تبدیل به مقصد نهایی حرکت دسته‌جمعی ارابه‌های لرد «سوبرامانیاس وامی» (Lord Subramaniyaswami) می‌شود.

  • سبک معماری: «دراویدیان» (Dravidian)
  • تاسیس: ۱۸۳۳
  • تلفن: ۳۴۹۴ ۲۶۴ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Lebuh Queen, George Town, 10450 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۴. موزه ارواح (Ghost Museum)

موزه

موزه ارواح

موزه ارواح در جرج تاون

پنانگ، تاریخی در هم آمیخته با ارواح دارد. ساکنان این ایالت، هر سال در هفتمین ماه تقویم خورشیدی به استقبال از ارواح دوستان صمیمی خود می‌روند و با سوزاندن قربانی‌های کاغذی، پیامی از جنس محبت و عشق برای آن‌ها در دنیای پس از مرگ می‌فرستند.

موزه ارواح، یک موزه جدید در ایالت پنانگ در خیابان مالای است. در این موزه به گشت‌و‌گذار بپردازید، درباره ارواح فرهنگ‌های مختلف اطلاعات کسب کنید و با یکی از «پونتیاناک‌های» (pontianak) موبلند، سلفی بگیرید. پونتیاناک در اسطوره‌شناسی مالزی و اندونزی به روح زن خون‌آشام گفته می‌شود. اگر به فیلم‌های ترسناک علاقه دارید، حتما به این موزه سر بزنید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۱۰ صبح تا هفت عصر
  • تلفن: ۲۳۵۲ ۲۶۱ ۴ ۶۰+
  • آدرس: 57, Lebuh Melayu, George Town, 10300 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۵. یکشنبه بازار خیابانی «هین» (Hin Bus Pop-Up)

بازار

مطمئنا تاکنون افراد کمی درباره بازار روزانه «هین» در جرج تاون پنانگ شنیده‌اند. رستوران «لیتل پنانگ» (Little Penang) تلاش کرده است تا در این بازار، مشتری جمع کند و مغازه‌داران مرکز خرید بزرگ «استریتس کوئی» (Straits Quay)، هر ماه به این بازار می‌آیند و اجناس خود را به مردم می‌فروشند؛ اما باید بدانید که رفتن به بازار هین با محیطی جذاب و منحصربه‌فرد، یکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توان در پنانگ کسب کرد.

هر یکشنبه، حدود ۸۰۰ نفر از یکشنبه بازار خیابانی هین دیدن می‌کنند

هر یکشنبه، حدود ۸۰۰ نفر از بازار هین دیدن می‌کنند تا صنایع دستی مدرن، گلدان‌های کوچک لامپی (کاشت گیاهان در لامپ) و گرانولای خانگی بخرند که از جو دو سر، گندم، کنجد، عسل و میوه‌های خشک درست شده و بیشتر برای صبحانه خورده می‌شود. بازار جذاب و فوق‌العاده هین، مکانی محلی به شمار می‌آید و پیشنهاد ما به شما این است که حتما از این بازار دیدن کنید.

  • آدرس: 31a, Jalan Gurdwara, 10300 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۶. معبد «وات چایامانگکالارام» (Wat Chaiyamangalaram) و معبد «دامیکاراما برمیز» (Dhammikarama Burmese)

معابد

معبد «دامیکاراما برمیز»

معبد «دامیکاراما برمیز»

معبد «وات چایامانگکالارام» و «دامیکاراما برمیز» در کنار یکدیگر در جاده «بورما» قرار دارند و معمولا گردشگرانی که از یکی از آن‌ها دیدن می‌کنند، به بازدید از دومی هم می‌روند. این دو معبد از دو پاگودای پر نقش‌و‌نگار و تزئین‌شده و مجسمه‌های طلایی خیره‌کننده تشکیل شده‌اند.

  • ساعت‌های فعالیت معبد «وات چایامانگکالارام»: هر روزه: هشت صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۵۱۱۵ ۴۱۰ ۱۶ ۶۰+
  • آدرس: 17, Lorong Burma, Pulau Tikus, 10250 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

در واقع، جاذبه اصلی معبد «وات چایامانگکالارام»، یک مجسمه بودای خوابیده ۳۳ متری است. جالب است بدانید که این مجسمه سنگی، سومین مجسمه بلند از نوع خود در جهان به شمار می‌آید.

به فرهنگ بودایی علاقه‌مند هستید؟ خرید تسبیح و شمع‌های نیلوفر آبی از این معابد یا فروشگاه‌های بیرون آن‌ها را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.

  • تاسیس معبد «دامیکاراما برمیز»: ۱۸۰۳
  • تلفن: ۹۵۷۵ ۲۲۶ ۴ ۶۰+
  • آدرس: 24, Jalan Burma, Pulau Tikus, 10250 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۷. باغ پروانه‌های انتوپیا (Entopia Butterfly Farm)

باغ، آموزشی

باغ پروانه‌های انتوپیا

باغ پروانه‌های انتوپیا

اگر به پروانه‌ها حساسیت ندارید، حتما به «باغ پروانه‌های انتوپیا» در تلوک باهانگ سر بزنید. این قطب گردشگری در پنانگ با به نمایش گذاشتن انواع گونه‌های عجیب گیاهان و ۱۵ هزار پروانه زیبا که برای خود آزادانه پرواز می‌کنند، به شما این حس را می‌دهد که ای کاش، یک پری جنگلی بودید.

افرادی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات درباره این حشرات دوست‌داشتنی یا انواع پیله‌های آن‌ها هستند، می‌توانند سری به پایگاه‌های آموزشی تعاملی و نقشه‌های مصور تکامل پروانه‌ها بزنند. بازدید از این باغ پروانه‌ها خصوصا برای کودکان، تجربه‌ای لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است.

  • تلفن: ۸۱۱۱ ۸۸۸ ۴ ۶۰+
  • آدرس:  No.830, Jalan Teluk Bahang, Teluk Bahang, 11050, Pulau Pinang, Malaysia

۸. باغ ادویه گرمسیری (Tropical Spice Garden)

باغ

باغ ادویه گرمسیری

باغ ادویه گرمسیری. عکس از «فالین اوی» (Phalinn Ooi)

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چه چیزی غذای مشهور «جیو هو چار» (jiu hu char) را تا این حد خوش‌طعم و لذیذ کرده است؟ بله، درست فهمیدید، جواب سوال شما در باغ ادویه گرمسیری پنانگ نهفته است.

باغ ادویه گرمسیری با ۳۲,۳۷۵ متر مربع مساحت، یکی از باغ‌های مشهور کشور مالزی است و صدها گونه از گیاهان دارویی گرمسیری را به نمایش می‌گذارد. این باغ سرسبز و متراکم از آن دسته مکان‌هایی است که باید بعد از ظهر خود را در آن سپری کنید.

اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، شلوار بلند بپوشید یا اسپری دفع حشرات به‌همراه داشته باشید. بهتر است برای بازدید، تورهای همراه با راهنمای گردشگری را انتخاب کنید، زیرا اطلاعات بهتری نسبت به راهنماهای صوتی در اختیار شما قرار می‌دهند.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا ۶ عصر
  • تلفن: ۱۷۹۷ ۸۸۱ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Lot 595 Mukim, 2, Jalan Teluk Bahang, Teluk Bahang, 11050 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۹. معبد مار (Snake Temple)

معبد

معبد مار

معبد مار. عکس از «پرینس روی» (Prince Roy)

همان طور که از نام «معبد مار» برمی‌آید، قطعا می‌دانید که باید انتظار چه چیزی را در این مکان داشته باشید. درست در میان عودهای سوزان مخصوص طلسم و دعا و عروسک‌های کاغذی در حال سوختن، مارهایی کمین کرده‌اند که دیدن آن‌ها تجربه‌ای جالب در یک منطقه شهری به شمار می‌آید.

نیش زهرآلود بیشتر این مارها کشیده شده است، اگرچه طبق افسانه‌ها افعی‌های داخل گودال به احترام راهب بودایی که برای اولین بار، آن‌ها را در معبد پناه داد، به کسی صدمه نمی‌زنند. اما توجه داشته باشید که مارها برای خود در معبد آزاد هستند، پس مراقب بچه‌های کوچک باشید.

  • تاسیس: ۱۸۰۵
  • تلفن: ۷۲۷۳ ۶۴۳ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Jalan Sultan Azlan Shah, Bayan Lepas Industrial Park, 11900 Bayan Lepas, Pulau Pinang, Malaysia

۱۰. باغ آواتار (Avatar Garden)

باغ

 باغ آواتار

باغ آواتار. عکس از «شانگ چیه» (ShangChieh)

بهترین زمان بازدید از باغ آواتار رمزآلود و رمانتیک با فضایی رنگارنگ و سرزنده، بعد از غروب آفتاب است

اگر هوا تاریک شده است و به‌دنبال فعالیتی هیجان‌انگیز در پنانگ می‌گردید، به سراغ باغ آواتار در منطقه «تانجونگ توکونگ» (Tanjung Tokong) بروید. بهترین زمان بازدید از این مکان رمزآلود و رمانتیک با فضایی رنگارنگ و سرزنده، بعد از غروب آفتاب است.

ورود به باغ آواتار رایگان است، اما پیدا کردن محل پارک در این منطقه کمی مشکل است، پس بهتر است که با تاکسی، اوبر یا یک اتوبوس به این باغ بروید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: هشت صبح تا ۱۲ شب
  • آدرس: 336, Jalan Tokong Thai Pak Koong, Tanjung Tokong, 11200 Tanjung Bungah, Pulau Pinang, Malaysia

۱۱. بازار شبانه «باتو فرینگی» (Ferringhi Night Walk Bazaar)

بازار

بازار شبانه «باتو فرینگی» مملو از فروشندگانی محلی و خون‌گرمی است که همه‌چیز از رنگ‌های روغن برای نقاشی گرفته تا پارچه‌های رنگارنگ باتیک و انواع غذاهای دریایی لذیذ را می‌فروشند. این بازار در کرانه یک ساحل ماسه‌ای زیبا واقع شده است و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از گردش در یک بازار آسیایی را به شما ارائه می‌کند.

نزدیک‌ترین هتل به این بازار، اقامتگاه «راسا سایانگ» (Rasa Sayang) از گروه هتلداری شانگری‌لا است؛ اما اگر به‌دنبال اقامت در مکانی خلوت‌تر هستید، ما به شما هتل «لون پاین» (Lone Pine) را پیشنهاد می‌کنیم.

  • دسترسی و مخاطبین: مناسب برای خانواده‌ها
  • محیط: فضای باز
  • تلفن: ۳۷۶۳ ۸۹۹ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Jalan Batu Bukit 2, Tanjung Tokong, 11100 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۱۲. هنر خیابانی

هنر خیابانی

دختری با لباس آبی. عکس از «فالین اوی» (Phalinn Ooi)

جرج تاون در سال‌های اخیر به‌عنوان یک قطب مرکزی برای هنر و فرهنگ در سراسر کشور شناخته می‌شود و یکی از دلایل اصلی شکوفایی این شهر، هنر خیابانی مترقی آن است. هنرمندانی چون «ارنست زاخاروویچ» (Ernest Zacharevic)، «لوئیس گان» (Louis Gan)، «رونه» (Rone) و «کنجی چای» (Kenji Chai)، پنانگ را تبدیل به بوم نقاشی خود کرده‌اند. این هنرمندان، گذشته شهر را با نقاشی‌کردن بر دیوارهای امروز آن، جاودان کرده‌اند.

فراموش نکنید که هنر خیابانی تنها به جرج تاون محدود نمی‌‌شود. جزیره «بالیک» (Balik Pulau) نیز دارای چندین نقاشی دیواری خارق‌العاده است که بیشتر آن‌ها توسط «جولیا ولچ کاوا» (Julia Volchkova)، هنرمند روسی کشیده شده‌اند. بازدید از هنر خیابانی در پنانگ را از این آدرس آغاز کنید:

  • آدرس: Lebuh Armenian, 10450 George Town Penang

۱۳. مسجد «کاپیتان کلینگ» (Kapitan Keling Mosque)

کلیسا، معبد بودایی، معبد هندو، مسجد

جذابیت مالزی در تنوع قومیت‌ها و ادیان آن نهفته است و اگر به معابد هندو یا بودایی شهر سر زده‌اید، هم‌اینک وقت بازدید از مسجد «کاپیتان کلینگ» است. این مسجد دولتی در ابتدا در دهه ۱۸۰۰ توسط مهاجران هندی مسلمان ساخته شد.

مسجد «کاپیتان کلینگ» با محوطه‌سازی زیبا، دیوارها و ستون‌های سفیدکاری‌شده و خطاطی «جاوی» (Jawi) از آن دسته مکان‌هایی است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست داد. فراموش نکنید که برای ورود به مسجد، باید لباس مناسب به تن داشته باشید.

  • سبک معماری: اسلامی، موری، مغولی
  • دسترسی و مخاطبین: مناسب برای خانواده‌ها
  • محیط: فضای باز، فضای داخلی، نقطه عطف معماری
  • تلفن: ۴۲۱۵ ۲۶۱ ۴ ۶۰+
  • آدرس: 14, Jalan Buckingham, George Town, 10200 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

۱۴. مزرعه میوه‌های گرمسیری

طبیعت‌گردی

 مزرعه میوه‌های گرمسیری

میوه تازه دوریان بر یک درخت. عکس از «تی لیم» (TY Lim)

با یک تور و همراه راهنمای گردشگری به بازدید از مزرعه میوه‌های گرمسیری پنانگ بروید تا با انواع مختلف میوه‌های این منطقه آشنا شوید. این باغ در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا با آب‌و‌هوایی بی‌نظیر، مکانی مناسب برای کشت ۳۷۰ گونه مختلف میوه خوراکی به شمار می‌آید.

چرخه زندگی میوه‌ها در مزرعه میوه‌های گرمسیری از گلابی‌های سبز گرفته تا میوه گل ساعتی، گلابی‌های بیکرک صورتی و گوجه‌های گیلاسی، آغاز شده و در نهایت به بازارهای محلی ختم می‌شود. برخی از میوه‌ها مانند «میوه نخل آسای» (acai berry) کماکان زیر نظر پژوهشگران در این مزرعه رشد می‌کنند.

  • دسترسی و مخاطبین: مناسب برای خانواده‌ها
  • محیط: فضای باز، گرم
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۱۹۳۱ ۴۹۷ ۱۲ ۶۰+
  • آدرس: 18, Nile Stone, Jalan Teluk Bahang, Teluk Bahang, 11050, Pulau Pinang, Malaysia

۱۵. عمارت «پینانگ پراناکان» (Pinang Peranakan Mansion)

موزه تاریخی

نمای خارجی سبز کم‌رنگ عمارت قدیمی گلی «پینانگ پراناکان» ممکن است در نگاه اول به نظرتان نیاید، اما حتما به داخل این بنا سر بزنید تا تجربه‌ای حیرت‌انگیز از تاریخ این منطقه کسب کنید. فضای داخلی این عمارت و موزه با ترکیب خارق‌العاده معماری شرق و غرب، مبلمان حکاکی‌شده باشکوه و آثار باستانی قوم پراناکانی، چشم‌ها را به خود خیره خواهد کرد.

با تماشای ساختمان از فرهنگ قوم پراکان‌ها اطلاعات کسب کنید و به بازدید از معبد کنار این بنا بروید تا یک یا دو خفاش خفته را بیدار کنید.

  • دسترسی و مخاطبین: مناسب برای خانواده‌ها
  • محیط: فضای بسته، گردشگری
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر
  • تلفن: ۲۹۲۹ ۲۶۴ ۴ ۶۰+
  • آدرس: 29, Church St, Georgetown, 10200 George Town, Penang, Malaysia

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه