ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس شهر یزد

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۳
ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس شهر یزد

۱۳ اثر ناملموس شهر یزد با پیگیری‌های سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری یزد به ثبت ملی رسید.

جمال عزیزی، شهردار یزد، از ثبت ۱۳ اثر ناملموس شهر یزد شامل پوشش زنان زرتشتی، شیوه بافت پارچه زری اطلسی، شیوه تهیه شیرینی حاجی بادام، شیوه تیزاب کاری سنتی یزد، شیوه تهیه و تولید مُشتک، شیوه تهیه سفیدآب، شیوه تهیه نبات یزدی و شیوه قالگری سنتی یزد است. 

تهیه و تولید ماقوت، شیوه ساخت انگشتر گالو، شیوه ساخت مدال سه لیره، مراسم سدره پوشی زرتشتیان یزد و شیوه ساخت گوشواره کشکی از دیگر آثار ثبت شده شهر یزد در فهرست آثار ملی ایران محسوب می‌شوند. 

طبق گفته رئیس سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری یزد پژوهش‌ها و اقدامات لازم برای ارائه پرونده این آثار که توسط اساتید دانشگاه و فعالان حوزه میراث فرهنگی تهیه‌شده، به‌قدری قوی و مؤثر بوده است که توانسته در اولین جلسه نظر اعضای کمیته ثبت آثار ناملموس را به خود جلب کند.

پیش‌تر نیز کیک یزدی، شولی یزدی، دیوار چینه‌ای، خشت اٌمال، سوروک و جوم یزدی در سال ۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بودند.

کشتی بندی یا سدره پوشی یکی از رسوم زرتشتیان یزد است که برای نوجوانان انجام می‌دهند تا با پیوستن به دین زرتشت، اجازه حضور در مراسم مذهبی و اجتماعی ویژه خود را پیدا کنند. 

سدره پوشی زرتشتیان یزد

آیین سدره پوشی یکی از رسوم ایرانیان باستان است که از آن به‌عنوان آیین زرتشتیان یاد می‌شود. در این مراسم وقتی پسری به سن بلوغ می‌رسد، برای اینکه بتواند با مردان دیگر به شکار و پیکار بپردازد با برگزاری جشن ویژه‌ای زره و جوشنی به او می‌پوشانند و کمربندی از کمند یا شمشیری به کمر او می‌بستند و به این روش او را به جرگه مردان و رده جنگیان درمی‌آوردند. این رسم تا اواخر قرن هجدهم ادامه داشت و هنوز هم در میان مردم هند و اروپایی به نام جشن شوالیه معروف است. همچنین، بین ایلات و عشایر امروزی ایران از جمله عشایر کرد و لر و لک به نام جشن کمربندان یا شال بندان خوانده می‌شود.

اگر اطلاعات بیشتری درباره این آیین سنتی دارید یا از نزدیک آن را مشاهده کرده‌اید، تجربه خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه