گرمابه های بی نظیر تفلیس، نگینی در دل گرجستان

علیرضا احمدی
علیرضا احمدی دوشنبه، ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
گرمابه های بی نظیر تفلیس، نگینی در دل گرجستان

تفلیس یکی از شهرهایی است که در چندین سال اخیر به‌شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. یکی از جذابیت‌های تفلیس، گرمابه‌‌های آن است که به‌دلیل معماری قدیمی و باستانی خود، بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کنند.

تفلیس ترکیبی از دو قاره آسیا و اروپا است و جمهوری گرجستان به سرزمین اسرار و شگفتی‌ها شهرت دارد. تاکنون هیچ سند قطعی درباره قدمت تمدن قفقاز به دست نیامده است. بعضی از اندیشمندان ادعا می‌کنند که اهالی قفقاز با مردم باسک که یکی دیگر از قومیت‌های اروپایی است، نسبت دورادوری دارند. این مردم از زمان‌های دور از گرمابه‌های متعددی که در شهر تفلیس قرار دارند، استفاده می‌کردند و هم‌اکنون اسفتاده از حمام به بخشی از فرهنگ غنی آن‌ها تبدیل شده است. در این حمام‌ها می‌توان فرهنگ و آداب رسوم مردم گرجستان را مشاهده کرد و با نحوه معماری آن‌ها نیز می‌توان آشنا شد.

در این مقاله کجارو، شما را با گرمابه‌های تفلیس، به‌عنوان یکی از جذابیت‌های این شهر زیبا، آشنا می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید: 

تفلیس ؛ مقصدی بکر

تفلیس نگینی در دل گرجستان

باگذشت چند هزار سال، اکنون تفلیس به‌دلیل ارزانی هزینه سفر و بکربودن جذابیت‌های گردشگری، به یکی از مقاصد مناسب برای سفر تبدیل شده است. پیشینه‌ مذهبی غنی، مردم فوق‌العاده، فرهنگی با قدمت و مناظر طبیعی شگفت‌آور از جمله مواردی هستند که پایتخت گرجستان را در لیست مقاصد پرطرفدار دنیا قرار می‌دهند.

یکی از تفریح‌هایی که هم گردشگران را با فرهنگ گرجستان آشنا می‌کند و هم اوقات خوشی را برایشان فراهم می‌کند،‌ گذراندن یک روز در یکی از گرمابه‌های قدیمی شهر تفلیس است. در فرهنگ گرجی، حمام کردن در این گرمابه‌ها به‌ویژه در فصل زمستان و همچنین تطهیر روح در یکی از کلیساهای باستانی شهر، به بخشی از سنت‌های دیرین مردم تبدیل شده‌اند.

آشنایی با گرمابه‌های تفلیس

گرمابه های بی نظیر شهر تفلیس پایتخت گرجستان

گرمابه‌های تفلیس در منطقه تاریخی آبانتوبانی قرار دارند و این منطقه به‌عنوان میراث فرهنگی در سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت شده است. این حمام‌ها که از مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس محسوب می‌شوند، امکاناتی را برای تمامی سلیقه‌ها و افراد با بودجه‌ مالی متفاوت فراهم می‌کنند. گران‌ترین گرمابه‌ها اتاق‌هایی خصوصی به‌صورت مجزا در اختیار افراد قرار می‌دهند. این اتاق‌ها امکانات بی‌نظیری را شامل می‌شوند که البته به ‌اندازه‌ یک سالن ماساژ شیک و مجلل در ایالات متحده آمریکا هزینه‌بر هستند. 

خوشبختانه هزینه استفاده از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین حمام‌های شهر در حدود ۱۰ تا ۱۵ دلاراست. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پاکیزگی محیط بسیار زیاد برایتان اهمیت دارد، بهتر است از گرمابه‌هایی با امکانات بیشتر و مدرن‌تر استفاده کنید.

آب درمانی در چشمه‌های آب گرم تفلیس

آب های درمانی تفلیس گرجستان

بر اساس افسانه‌ها، ‌آب‌هایی با خواص درمانی زمانی کشف شدند که یکی از پادشاهان گرجستان به‌همراه عقاب خود به شکار رفته بود. عقاب دست‌آموز او در کنار یکی از چشمه‌های آب‌گرم آن منطقه به زمین نشست. همین حرکت عقاب آن‌قدر برای پادشاه جذاب بود که او را متقاعد کرد تا شهری در بالای چشمه‌های آب‌گرم بنام تفلیس بنا کند. همچنین برخی افراد بومی مدعی هستند که تعدادی از حمام‌های شهر توسط رومانیایی‌ها ساخته شده‌اند که در آن زمان قفقاز را به استعمار گرفته بودند.

چشمه‌های آب گرم این منطقه محدوده‌ دمایی در حدود ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد دارند. همین محدوده‌ دما سبب می‌شود کسانی که از آن استفاده می‌کنند،‌ از خواص درمانی آن نیز بهره‌مند شوند. اگر شما نیز به درد آرتروز دچار هستید و از اگزما و شوره سر رنج می‌برید، گرمابه‌های شهر تفلیس که در زبان محلی به آن آبانوس می‌گویند،‌ می‌توانند بهترین تسکین برای شما باشند.

گرمابه آبانو ۵

حمام آبانو ۵ شهر تفلیس

یکی از قدیمی‌ترین گرمابه‌ها در شهر تفلیس آبانو ۵ است که گنبد‌های سنگی آن از همه‌جای شهر خودنمایی می‌کنند. این گنبدها در زمان‌های دور برای خارج کردن بخار از حمام ساخته شده‌اند. ممکن است در پیدا کردن محل آبانو ۵ با مشکل مواجه شوید؛ در این صورت بهتر است از افراد محلی کمک بگیرید. بعد از اینکه از ورودی تاریک آن داخل شدید و از پله‌های آن پایین رفتید، به مسئول فروش بلیط می‌رسید. هزینه‌ ورودی این حمام چیزی در حدود ۱۵ دلار است که بازدیدکنندگان با پرداخت این پول می‌توانند از تمامی امکانات حمام استفاده کنند.

راه‌پله‌های سیاه‌چال مانند

راه پله های سیاه چال مانند حمام های تفلیس

در حمام آبانو ۵ اتاق‌های شخصی و شیک نیز در ازای هزینه‌ای بالاتر در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. اتاق‌هایی که تمامی امکانات رفاهی را شامل می‌شوند. وقتی از راه‌پله‌هایی که به‌شکل سیاه‌چال هستند عبور می‌کنید، به رختکن‌ اتاق‌ها می‌رسید. حمام آبانو ۵ هم به بانوان و هم به آقایان خدمات می‌دهد، اما رختکن‌ها و سالن‌‌های ماساژ به‌صورت مجزا هستند. گرجستان کشوری مذهبی و با فرهنگی محافظه‌کارانه محسوب می‌شود و به همین دلیل هیچ یک ار حمام‌های گرجستان به خانم‌ها و آقایان در فضای مشترک خدمات ارائه نمی‌کنند. در رختکن‌ها، شخصی برای ارائه خدمات برای بازدید‌کنندگان حضور دارد. همچنین این شخص در ازای دریافت هزینه، چای شیرین ترکی نیز برای شما حاضر می‌کند که بعد از یک دوش عالی می‌تواند حسابی شما را سرحال بیاورد.

استخرهای گوگرد

استخرهای گوگرد تفلیس گرجستان

استخرهای گوگرد درست در زیر گنبدهای عظیم حمام قرار گرفته‌اند. کف استخر با سرامیک‌هایی به رنگ سفید تزئین شده‌اند و دیوارها و سقف را نقاشی‌هایی رنگ ‌و لعاب رفته و موزائیک‌کاری پوشانده‌اند. همین رنگ‌آمیزی‌ها و تزیینات، حس سفر در گذشته را به شما القا می‌کنند. کمتر جایی در تفلیس این حس را به شما می‌دهد. برای لذت بردن از این حمام‌ها گزینه‌های زیادی در اختیارتان قرار دارد که یکی از بهترین آن‌ها استفاده از آب‌های گوگردی است. البته سونای بخار حمام آبانو ۵ نیز انتخاب جذاب و وسوسه‌کننده‌ای محسوب می‌شود. در وسط سالن ماساژ نیز یک حوضچه آب سرد به‌منظور کاهش دمای بدن بعد از استفاده از سونا قرار داده شده‌ است.

افراد با سنین مختلف از این مکان بازدید می‌کنند؛ جوانان،‌ کودکان و حتی افراد مسن. افراد محلی بیشترین درصد بازدید‌کنندگان را  تشکیل می‌دهد، اما ممکن با گردشگرانی از ملل مختلف هم برخورد داشته باشید.

گرفتن ماساژ و پاک‌سازی بدن نیز هزینه‌ای در حدود ۵ تا ۱۰ دلار در بر دارد که می‌تواند یکی از بهترین تجربیات شما در این سفر باشد.

باتری‌های خود را شارژ کنید

بعد از گرفتن دوش در یکی از گرمابه‌های تفلیس، حسابی آب بنوشید و برای مدت کوتاهی چرت بزنید. بعد از حمام، یک حس خستگی درون شما وجود دارد که بسیار لذت‌بخش است. احساس خوشایند بعد از این حمام، حسی همانند برنده شدن چندین میلیارد پول یا گذراندن یک بعداز ظهر دلنشین در بهترین رستوران تفلیس را به شما القا می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

منبع gonomad

دیدگاه