بازگشایی مجدد برج ایفل و موزه لوور به روی گردشگران

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۵
بازگشایی مجدد برج ایفل و موزه لوور به روی گردشگران

پس از نزدیک سه ماه تعطیلی به‌خاطر پاندمی کرونا، برح ایفل از ۲۵ ژوئن پذیرای بازدیدکنندگان است که حاضر شده‌اند ۱۰۰۰ پله را بدون آسانسور بالا بروند.

پس از تعطیلی اماکن گردشگری شهر پاریس که از اواسط ماه مارس و در پی قرنطینه آغاز شد، اکنون بسیاری از معروف‌ترین سایت‌های این شهر با اقدام‌های جدید بهداشتی و ایمنی آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان می‌شوند. برج ایفل، معروف‌ترین نماد شهر پاریس، پس از ۱۰۴ روز تعطیلی به‌خاطر دنیاگیری کرونا که پس از جنگ جهانی دوم، طولانی‌ترین تعطیلی آن به شمار می‌آید، روز پنجشنبه، ۲۵ ژوئن، باز شد. بانوی آهنین و مشبک پاریس اکنون پذیرای بازدیدکنندگان است؛ اما برای این کار باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کرد.

تمامی بازدیدکنندگان بالای ۱۱ سال باید در تمام مدتی که در محوطه برج ایفل به سر می‌برند، با ماسک صورت خود را بپوشانند. طبق آنچه در وب‌سایت برج ایفل درج شده است، سکوی تماشای طبق فوقانی برج تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج است و آسانسورهایی که بازدیدکنندگان را در میان سه طبقه این برج ۳۲۴ متر بالا و پایین می‌کردند، تا سی‌ام ژوئن قابل استفاده نخواهند بود. این کار برای اطمینان از رعایت فاصله لازم بین افراد انجام می‌شود و کسانی که می‌خواهند پیش از اول ژوئیه از طبقه اول و دوم برج ایفل بازدید کنند باید حدود ۳۲۸ پله را تا طبقه اول و ۶۷۴ طبقه را تا طبقه دوم بالا بروند.

برج ایفل

برای اطمینان از حفظ فاصله اجتماعی در پله‌ها، راه‌های رفت و برگشت از هم جدا شده و ستون شرقی به صعودکنندگان و ستون غربی به کسانی اختصاص داده شده است که از برج پایین می‌آیند. همچنین، در هر بازه زمانی فقط عده محدودی از بازدیدکنندگان اجازه حضور در هر طبقه را دارند. در بیانیه برج ایفل آمده است که فضاهای عمومی برج به‌طور روزانه نظافت و ضدعفونی می‌شوند و تمام محوطه برای کمک به افراد برای حفظ فاصله اجتماعی، نشانه‌گذاری شده‌اند. همچنین، به مسافران گفته شده است که پیش از رفتن به آنجا بلیط خود را به‌صورت آنلاین تهیه کنند. 

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی پاریس نیز به‌زودی پذیرش بازدیدکننده را آغاز خواهد کرد. موزه لوور که پربازدیدترین موزه جهان نیز به شمار می‌آید و سال گذشته، حدود ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بازدیدکننده داشت، برنامه‌های خود را برای بازگشایی در ششم ژوئیه اعلام کرده است. اعلامیه موزه روز ۲۹ ماه مه و یک روز پس از آن منتشر شد که مسئولان فرانسه اعلام کردند موزه‌ها، بناهای تاریخی، رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند از دوم ژوئن فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

موزه لوور در بیانیه خود سیستم رزرو آنلاینی معرفی کرده و گفته است که دورتادور ساختمان موزه، علامت‌ها و تابلوهایی برای هدایت بازدیدکنندگان و جلوگیری از ازدحام بیش‌ازحد گردشگر نصب خواهد کرد. پس از بازگشایی، همه کارکنان و بازدیدکنندگان بالای ۱۱ سال ملزم به پوشیدن ماسک‌های حفاظتی و حفظ فاصله اجتماعی مناسب در محل هستند. علاوه بر موارد فوق، حدود ۳۰ درصد از فضای موزه شامل طبقه دوم به روی بازدیدکنندگان بسته است؛ اما آن‌ها همچنان می‌توانند از تابلوی «مونالیزا» بازدید کنند. به گفته یکی از کارکنان موزه، به‌طور کلی بازدید از موزه دیگر به روال سابق باز نخواهد گشت.

موزه لوور

سایت‌های فرهنگی مشهور دیگری نیز در پاریس فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند. روز یک‌شنبه، ۳۱ مه، باغ‌های تویلری که بین موزه لوور و کاخ کنکورد واقع شده‌اند برای بازدید به‌روی همگان گشوده شد؛ مشروط به اینکه افراد در گروه‌های بیشتر از ۱۰ نفر اجتماع نکنند. کاخ ورسای نیز از ششم ژوئن پذیرای بازدیدکنندگانی است که از باغ‌ها و شاتوهای قرن هفدهمی آن بازدید می‌کنند. همچنین، هنردوستان نیز از ۲۳ ژوئن دوباره این شانس را پیدا کردند که از تابلوهای نقاشی قرن نوزدهم و بیستم موزه اورسای بازدید کنند.

پس از شیوع ویروس کرونا، فرانسه یکی از آلوده‌ترین کشورهای اروپایی از این لحاظ بود و طبق آمار بیمارستان جان هاپکینز، بیش از ۱۹۱ هزار نفر ابتلای قطعی و بیش از ۲۹ هزار مرگ از کرونا را تجربه کرده است. این کشور پس از ۱۰۰ روز قرنطینه، از پانزدهم ژوئن شروع به برطرف کردن تدریجی محدودیت‌ها کرده است و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در فرانسه امیدوار هستند که مسافران خارجی به‌زودی به این کشور بازگردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه