۸ شهر آفریقایی که برای هر گردشگری جذاب است

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
۸ شهر آفریقایی که برای هر گردشگری جذاب است

قاره پهناور آفریقا با تاریخ غنی و منابع طبیعی بی‌شمار، مملو از جاذبه‌های دیدنی و شهرهای گردشگری است که کماکان بسیاری از مسافران، آن‌ها را نمی‌شناسند.

با وجود اینکه اینستاگرام، مملو از تصاویر مسافران بر فراز کوه «تیبل» در کیپ تاون، در حال گشت‌و‌گذار در شهر آبی «شفشاون» (Chefchaouen) در شمال شرقی مراکش یا در حال فیگور گرفتن جلوی اهرام ثلاثه مصر است، باید بدانید که قاره آفریقا بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تاکنون درباره آن دیده یا شنیده‌اید.

جاذبه‌های دیدنی متعددی در کنار فعالیت‌ها و تجربه‌های هیجان‌انگیز در شهرهای مختلف قاره آفریقا وجود دارند که به‌هیچ‌وجه نباید از آن‌ها غافل شد. اما گردشگران تاکنون، تنها شهرهای اندکی را در این قاره کشف کرده‌اند.

کجارو به همین منظور قصد دارد شهرهای کمتر شناخته‌شده را به شما معرفی کند تا در سفر به این قاره پهناور و زیبا، راهنمای سفر شما باشد. آفریقا با فرهنگ‌ها‌ و مناظر بسیار متنوع، شهرهای بسیاری را در خود جای داده است که گردشگران آینده‌نگر باید آن‌ها را برای سفر در نظر داشته باشند.

آیا تاکنون به بازدید از صحراهایی چون «کالاهاری» (Kalahari) فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید پایتخت‌های آفریقایی چقدر مدرن هستند؟ باید بدانید که جاذبه‌ها و فعالیت‌های بسیاری برای لذت بردن گردشگران در این قاره وجود دارند که قطعا تاکنون فکر کاوش در آن‌ها به سرتان هم نزده است.

اگر یک گردشگر مبتدی هستید یا قصد دارید یک سفر متفاوت و جدید را امتحان کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا لیستی از شهرهای کمتر شناخته‌شده آفریقایی را به شما معرفی کنیم.

شهرهای کمتر شناخته‌شده قاره آفریقا:

۱. «ویندهوک» (Windhoek)؛ پایتخت نامیبیا

ویندهوک

عکس از «ودیم نفدوف» (Vadim Nefedoff)

ویندهوک، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور نامیبیا است که در مرکز جنوب قاره آفریقا قرار دارد. جمعیت و اندازه جغرافیایی این شهر از زمان استقلال نامیبیا از سال ۱۹۹۰، به‌طور ثابتی در حال افزایش بوده است. شورای شهر ویندهوک با طرحی بلندپروازانه قصد دارند تا مرزهای شهر را به‌سمت شمال گسترش دهند و ویندهوک را تبدیل به سومین شهر بزرگ جهان از نظر مساحت، پس از استانبول و «تیانجین» (Tianjin) کنند.

ویندهوک در گذشته، دارای معادن بسیاری بوده است و به همین علت، موزه‌های منحصربه‌فردی چون موزه «راه‌آهن ترنس نامیب» (TransNamib Railway Museum) و موزه ملی علوم زمین‌شناسی (National Earth Sciences Museum) در آن وجود دارند.

بازدید از مرکز صنایع دستی نامیبیا را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. شما در این مرکز علاوه بر تماشای نمایش هنرمندان محلی نامیبیا، می‌توانید از فروشگاه‌های هنرمندان مختلف و متعدد این منطقه، از الماس‌بُرها گرفته تا منبت‌کاران چوب خرید کنید.

اگرچه ویندهوک، خود مکانی فوق‌العاده برای بازدید و گشت‌و‌گذار به شمار می‌آید، باید بدانید که موقعیت مکانی این شهر در مرکز کشور، این مزیت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد تا بتوانند به آسانی به دیگر شهرهای نامیبیا دسترسی پیدا کنند.

اگر کمی از ویندهوک به‌سمت جنوب حرکت کنید، به «سوسس‌ولی» (Sossusvlei) می‌رسید، یک گودال وسیع پر از نمک و خاک رس که با دانه‌های شنی قرمز-نارنجی  صحراهای نامیبیا احاطه شده است. به‌سمت غرب که بروید با تالاب فلامینگوها در شهر «والویس بی» (Walvis Bay) روبه‌رو خواهید شد و اگر کمی خوش‌شانس باشید، می‌توانید هزاران فلامینگوی سفید و صورتی را از یک تفرجگاه محبوب در این منطقه تماشا کنید.

۲. «اقصر» (Luxor)؛ مصر

اقصر

عکس از «مانتینز هانتر» (Mountains Hunter)

اگر پس از بازدید از اهرام ثلاثه جادویی مصر، زمان کافی در اختیار داشتید به‌سمت شهر اقصر در بالادست رودخانه بروید تا با جاذبه‌های مسحورکننده‌تر و عجیب‌تری روبه‌رو شوید. تعداد قابل‌توجهی از گردشگران از شهر اقصر، درست آن‌طرف دره پادشاهان در کرانه باختری رود نیل دیدن می‌کنند؛ اما بازدیدکنندگانی که از اهرام ثلاثه جیزه به این منطقه می‌آیند، حس می‌کنند که اقصر، شهری خلوت و به دور از همهمه گردشگران است.

اقصر مانند دیگر شهرهای باستانی مصر، در کرانه رود نیل واقع شده است و هتل‌ها، موزه‌ها و سکونتگاه‌ها در حاشیه شرقی آن، جایی که خورشید طلوع می‌کند، قرار دارند. تا به امروز حاشیه غربی، جایی که خورشید غروب می‌کند، خانه مقبره فراعنه بوده است؛ اما هم‌اکنون یک مرکز گردشگری و امکانات رفاهی دیگر در این بخش از شهر دیده می‌شوند.

۶۳ مقبره تاکنون در شهر اقصر حفاری شده‌اند که مشهورترین آن‌ها، «پادشاه توت‌عنخ‌آمون» (King Tutankhamun) است. مقبره توت‌عنخ‌آمون در یک محوطه باستان‌شناسی بزرگ‌تر، هم‌اکنون به‌عنوان یک مکان میراث جهانی شناخته می‌شود و از محل دفن او، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی در قرن بیستم میلادی یاد می‌شود.

مقبره توت‌عنخ‌آمون، همچنین محل پر و بال گرفتن ایده «نفرین فراعنه» است. نفرینی که گفته می‌شود، پای تمام کسانی که در تخریب مقبره‌های مصری شرکت کنند را خواهد گرفت. اگرچه این نفرین، کمی خرافی و خنده‌دار به نظر می‌رسد؛ اما نفرین و داستان‌های بی‌شمار مرتبط به آن کماکان در فرهنگ امروز مصر نیز وجود دارند.

۳. «دوربان» (Durban)؛ سومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی

دوربان

عکس از michaeljung

زمانی که که بخش اعظم آفریقای جنوبی با فصل زمستان روبه‌رو می‌شود، دوربان به‌معنای واقعی کلمه یک «شهر گرم» است که در تمام سال از آب‌و‌هوایی مطبوع و دلپذیر برخوردار است. ساحل مشهور «گلدن مایل» (Golden Mile beach) و تفرجگاه آن به نسبت همتاهای خود در کیپ تاون، بسیار خلوت‌تر هستند و شما قادر خواهید بود تا برای فعالیت‌های موردنظرتان، یک ساحل مناسب پیدا کنید.

ساحل مشهور «گلدن مایل» (Golden Mile beach) و تفرجگاه آن به نسبت همتاهای خود در کیپ تاون، بسیار خلوت‌تر هستند

خانواده‌ها عاشق ساحل «نورث» (North Beach) خواهند شد که به خاطر آب‌های آرامش مشهور است. این ساحل برای شنا کردن و ساختن قلعه‌های شنی، انتخابی فوق‌العاده به شمار می‌آید و شما می‌توانید در کنار تفرجگاه از انواع مختلفی از غذاهای کنار ساحلی لذت ببرید. اگر می‌خواهید موج‌سواری کنید، به ساحل «ادینگتون» (Addington Beach) بروید، ساحلی که محلی‌ها هم برای موج‌سواری به آنجا می‌روند.

افرادی که به غواصی علاقه دارند، باید به ساحل «ترژر» (Treasure Beach) بروند. این ساحل در منطقه «بلاف» (Bluff) در حاشیه جنوبی دوربان قرار دارد و به‌عنوان مکانی بی‌نظیر برای فعالیت‌های زیر آبی شناخته می‌شود. بازدیدکنندگانی که در حین جزر غواصی می‌کنند، می‌توانند از تماشای انواع گونه‌های حیات دریایی از جمله پروانه ماهی و «لیسه دریایی» (nudibranch) لذت ببرند.

اگر با گونه‌های مختلف جانوران دریایی آشنایی ندارید، سری به انجمن حیات‌وحش و محیط‌زیست بزنید و در برنامه‌های آموزشی آن‌ها شرکت کنید که شامل تورهایی می‌شود که برای شرکت عموم آزاد هستند.

اگر از جاذبه‌های دیگر گردشگری دوربان اطلاعی ندارید، به سراغ تور «بیست دوربان» (BESETdurban) بروید. تورهای پیاده‌روی «بیست دوربان» به شما نشان می‌دهند که برای غذاخوردن، نوشیدن و سرگرم شدن به کجاها بروید و با تمرکزی ویژه بر عدالت اجتماعی، اطلاعات تاریخی جذابی در اختیار شما قرار می‌دهند.

شما همچنین می‌توانید در یکی از تورهای عمومی رایگان دوربان شرکت کنید که هر چهار تا ۶ هفته برگزار می‌شوند یا به یک تور خصوصی یا گروهی بروید.

۴. «ایبادان» (Ibadan)؛ جنوب غربی نیجریه

ایبادان

عکس از Alucardion

ایبادان، سومین شهر پرجمعیت کشور نیجریه و مرکز ایالت اویو، شهری بزرگ و پهناور است که حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد. خوشبختانه، یکی از اولین چیزهایی که در بدو ورود به شهر می‌بینید، برج «باور» (Bower’s Tower) است. این برج، باقی‌مانده‌ای از گذشته مستعمرگی نیجریه است و بر فراز «اوکه آره» (Oke-Are)، بلندترین تپه شهر قرار دارد. چشم‌اندازهای پانارومایی از بالای برج به تازه‌واردان کمک می‌کند تا با این شهر به‌خوبی آشنا شوند.

ایبادان، زمانی یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای آفریقای زیرصحرایی یا سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا) به شمار می‌آمده است و برخی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای این قاره در این شهر، قرار دارند.

«اوجه» (Oje)، قدیمی‌ترین بازار ایبادان که به خاطر فروشندگان پارچه‌اش، مشهور است، بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. شما علاوه بر تماشای انواع مختلف پارچه «یوروبا» (Yoruba fabric)، می‌توانید از عطاری‌های متعدد این بازار نیز خرید کنید. آن‌ها در کنار گیاهان دارویی، صابون سیاه مشهور نیجریه را در اختیار شما قرار می‌دهند که گفته می‌شود همه‌چیز را از آکنه و اگزمای پوستی گرفته تا تب را درمان می‌کند.

اگر به بازدید از بازارهای هیجان‌انگیز ایبادان علاقه دارید، باید یک برنامه حداقل چند هفته‌ای برای اقامت در این شهر بریزید. زیرا بیشتر بازارهای تاریخی شهر هرروز باز نیستند و اغلب آن‌ها از برنامه منظمی پیروی نمی‌‌کنند.

به‌طور مثال، بازار اوجه، هر ۱۰ روز یکبار باز است و این مسئله یعنی که نمی‌توان گفت این بازار در چه روز مشخصی از هفته یا چه تاریخ مشخصی از ماه، باز است. هر بازاری در شهر ایبادان، برنامه خود را دارد و معمولا هر هفت تا ۱۴ روز یکبار، باز است.

۵. «مومباسا» (Mombasa)؛ دومین شهر پرجمعیت کنیا

مومباسا

مومباسا، قدیمی‌ترین شهر کنیا و مرکز صنعت گردشگری در ناحیه ساحلی است و در گذشته به‌عنوان مرکز تجاری در این منطقه شناخته می‌شده است. این شهر به خاطر موقعیت استراتژیکش، در طول صدها سال، شاهد حکومت رژیم‌های مختلفی بوده است و شما امروز می‌توانید تاثیرات آن‌ها را در مومباسا ببینید. ترکیب فرهنگ‌های آفریقایی، خاورمیانه و هندوستان، تاریخ مستعمرگی چند فرهنگی و تاسف‌بار این شهر را به ما نشان می‌دهد.

سواحل مومباسا در کرانه اقیانوس هند، منحصربه‌فرد و استثنایی هستند. شما با گستره وسیعی از سواحل در این شهر روبه‌رو خواهید بود، اما ساحل «دیانی» (Diani Beach)، درست مانند «ایپانما» (Ipanema) در کنیا، مشهورترین آن‌ها است. این ساحل، انتخابی فوق‌العاده برای افرادی است که به‌دنبال حمام آفتاب گرفتن و استراحت کردن هستند. گردشگران ماجراجو هم می‌توانند از کایت‌سرفینگ، جت اسکی و غواصی اسنورکلینگ در صخره‌های مرجانی اطراف این منطقه لذت ببرند.

مومباسا شهری امن است، اما بازدیدکنندگان باید در سفر به برخی مناطق شهر، مراقب دزدها باشند، زیرا دزدی در اینجا بسیار رایج است. اما برخلاف برخی از کشورهای دیگر، دزدان این شهر غالبا میمون‌ها به‌خصوص میمون‌های بابون، «وروت» و «شست بریده» هستند که مواد غذایی و هر چیز دیگری که علاقه آن‌ها را در اتاق‌های هتل یا حتی به‌طور مستقیم در دست افراد جلب کند را می‌دزدند.

قبل از ترک هتل یا اقامتگاه خود، درها و پنجره‌ها را ببندید و سپس به گردش در شهر بروید تا وقتی برمی‌شد، مواد غذایی‌تان گم نشده باشند و با اتاقی بهم‌ریخته و نامرتب روبه‌رو نشوید.

۶. «جیبوتی» (Djibouti City)؛ پاتخت جیبوتی

جیبوتی

شهر جیبوتی، پایتخت کشور جیبوتی به‌عنوان هنگ‌کنگ فرانسوی دریای سرخ شناخته می‌شود و تاثیرات فرهنگی بسیاری را می‌توان در آن مشاهده کرد. صدها سال تجارت، مهاجرت و مستعمرگی، سنت‌ها و به‌خصوص آداب غذایی آن‌ها را متحول کرده است. بازدیدکنندگان در شهر جیبوتی با غذاهای مخصوص یمنی و سومالیایی، همراه با استانداردهای فرانسوی و همچنین تعداد زیادی از رستوران‌های فیوژن (رستوران هایی که غذاهای فرهنگ‌های متفاوت را ارائه می‌دهند)، روبه‌رو می‌شوند.

در رستوران زنجیره‌ای فیوژن «ملتینگ پات» می‌توانید هر نوع غذایی که دوست دارید را سفارش دهید، از کباب شتر گرفته تا استیک کره‌ای

رستوران‌های فیوژن فرانسوی-اتیوپیایی متداول‌ترین غذاخوری‌های شهر جیبوتی هستند، اما شما به‌سادگی می‌توانید غذاهای عربی، ایتالیایی، چینی و ویتنامی و همچنین ترکیب آن‌ها را در این شهر پیدا کنید. اگر نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، به رستوران زنجیره‌ای فیوژن «ملتینگ پات» (The Melting Pot) بروید که نهایت غذاهای ترکیبی را به شما ارائه می‌کند. شما در این رستوران می‌توانید هر نوع غذایی که دوست دارید را سفارش دهید، از کباب شتر گرفته تا استیک کره‌ای. اما تنها یک شب در ماه می‌توانید در این رستوران از سرو سوشی با استانداردهای فرانسوی و جیبوتی لذت ببرید.

اگر ترجیح شما این است که خودتان غذا بپزید، می‌توانید مواد اولیه غذایی تازه و باکیفیت را از بازار مرکزی در «محله آفریقایی» (African Quarter) تهیه کنید. شما در این بازار علاوه بر محصولات غذایی تازه و ماهی، با مغازه‌های صنایع دستی، پارچه‌فروشی و ادویه‌فروشی نیز روبه‌رو خواهید شد که خرید کردن از آن‌ها، لذت فراوانی دارد.

۷. «کیگالی» (Kigali)؛ پایتخت و بزرگ‌ترین شهر رواندا

کیگالی

عکس از «جنیفر سوفی» (Jennifer Sophie)

اکوسیستم منحصربه‌فرد کشور رواندا، آن را تبدیل به یکی از معدود مکان‌های باقی‌مانده در جهان برای دیدن گوریل‌های کوهستانی کرده است که گردشگران بسیاری را به شهر کیگالی، پایتخت آن می‌کشانند. برای بازدید از این شهر و گشت‌و‌گذار در فضای بی‌نظیر و بسیار تمیز آن به حداقل چندروز زمان احتیاج دارید. کیگالی پس از فاجعه نسل‌کشی «توتسی» (Tutsi) در سال ۱۹۹۴، شکوفا شده است. در مرکز شهر، یادبودی برای قربانیان این فاجعه ساخته شده است که حتما باید از آن دیدن کنید.

مراکز خرید فوق‌العاده و بسیاری در کیگالی، به‌خصوص در منطقه «نیامیرام‌بو» (Nyamirambo) وجود دارند. این منطقه مسلمان‌نشین با محیطی سرزنده و مملو از رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها، شما را شگفت‌زده خواهد کرد و با سرو غذاهای حلال، محلی مناسب برای گردشگران مسلمان به شمار می‌آید.

شما همچنین می‌توانید برای تماشای یک چشم‌انداز خارق‌العاده از غروب آفتاب از منطقه «نیامیرام‌بو» به بالای کوهستان کیگالی، بروید. کوهنوردی در این کوهستان، نیاز به آمادگی بدنی خاصی ندارد و مسیر صعود، نسبتا آسان است و افراد بسیاری می‌توانند از بالا بردن از کوهستان کیگالی لذت ببرند.

افرادی که به‌دنبال راهی ساده‌تر برای آشناشدن با فرهنگ شهر کیگالی هستند، باید سری به مرکز هنری «اینما» (Inema Art Center) بزنند. اینما، علاوه بر نمایش دادن آثار هنری، خانه هنرمندان و همچنین محل برگزاری برنامه‌های هنری است و بر توانمندسازی جامعه، تمرکز دارد.

یکی از برنامه‌های هنری اینما، «طرح‌های خلاقیت» است که در آن به زنان رواندایی آموزش داده می‌شود تا بتوانند آثار هنری خلق کنند و صنایع دستی تولید کنند. به زنانی که در این برنامه شرکت می‌کنند، صنعتگران «اینزیا» (Inzia Crafts) گفته می‌شود. آن‌ها پس از آموزش در پروژه‌های دباغی، بافندگی و دیگر کارهای دستی به کار گرفته می‌شوند.

۸. «تیمبوکتو» (Timbuktu)؛ مالی

تیمبوکتو

عکس از «سباستیا بس» (Sebastia Bass)

تیمبوکتو، شهری زیبا و خارق‌العاده است. این شهر درست در شمال رودخانه نیجر در شمال «صحرای بزرگ آفریقا» قرار دارد و زمانی یک شهر تجاری مهم در مسیرهای تجاری «طوارق» (Tuareg) در سراسر «صحرا» بود. زمانی که فرانسوی‌ها به این شهر رسیدند، نام «شهر طلا» را به آن دادند، اما امروز تیمبوکتو، شهری روبه‌رو با پدیده بیابان‌زایی و فقیر است که فقر آن تا حدی به‌دلیل کاهش درآمد حاصل از گردشگری است.

تیبوکتو از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، قربانی نگون‌بخت مجموعه‌ای از حملات و اشغالگری‌های گروه‌های مختلف اسلامی افراطی بود و با وجود اینکه تهدیدات آن‌ها تا حد زیادی از بین رفته، اما کماکان به‌صورت کامل ناپدید نشده است. سفر به این منطقه، سفری مشکل است و قطعا برای افرادی که تاکنون به سفرهای صحرایی نرفته‌اند یا یک برنامه سختگیرانه برای سفر خود می‌چینند، گزینه مناسبی به شمار نمی‌‌آید.

تا به امروز، هیچ پرواز تجاری وجود ندارد که به تیمبوکتو برود. بنابراین، تنها گزینه‌های شما برای دسترسی به این شهر، قایق‌سواری در رودخانه نیجر و اجاره یک ماشین آفرود و رانندگی تا آنجا است. امن‌ترین گزینه‌ای که دارید، پیدا کردن بلیط هواپیمای چارتری است که یک سازمان غیردولتی آن را برای پرواز به تیمبوکتو اجاره می‌کند.

اکثر مردم تصمیم می‌گیرند که از خیر سفر زمینی بگذرند، زیرا در این مسیر، احتمال برخورد با ایستگاه‌های بازرسی پلیس، نزاع‌ها و شورش‌های همیشگی یا زمین‌های مین‌گذاری‌شده واقعی وجود دارد. البته باید بدانید که رزرو کردن یک صندلی در هواپیما برای افرادی که در این منطقه ارتباطات ندارند، بسیار مشکل است.

اگر بتوانید به طریقی از تمامی این موانع واقعی عبور کنید و خودتان را به تیمبوکتو برسانید، می‌توانید از تماشای مسجد ۷۰۰ ساله خارق‌العاده «دجین گوئربر» (Djinguereber Mosque) لذت ببرید. ساخت این مسجد توسط «مانسا موسی» (Mansa Musa) در سال ۱۳۲۴ آغاز شد. وی پس از سفر مشهور عجیب خود به مکه و الهام گرفتن از خانه خدا به تیمبوکتو آمد و این مسجد را ساخت.

مانسا موسی چند سال پس از شروع ساخت این مسجد خارق‌العاده، ترور شد، اما «دجین گوئربر» یا مسجد بزرگ و قصر سلطنتی وی کماکان به‌عنوان نمادی از سلطنت فوق‌العاده موفق و صلح‌آمیز او پابرجا است. سلطنت مانسا موسی و علاقه وی، بیشتر بر مسائل علمی، هنری و دین اسلام متمرکز بود.

موسسه مطالعات و تحقیقات عالی اسلامی «احمد بابا» (Ahmed Baba Institute)، بنایی تاثیرگذارتر از اقامتگاه سلطنتی منسا موسی است و بزرگ‌ترین مجموعه ادبیات اسلامی و آفریقایی جهان را در خود جای می‌دهد. قدمت بسیاری از نسخه‌های خطی موجود در این موسسه به قرن‌های ۱۳ و ۱۴ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون از آن‌ها حتی در زمان تهدیدهای جدی به‌خوبی محافظت و نگهداری شده است.

البته باید بدانید که متاسفانه در ۲۰ سال گذشته به خاطر فعالیت شورشیان، بخش زیادی از این نسخ گم شده‌اند؛ اما چیزی که باقی مانده است، کماکان یک کلکسیون بزرگ به شمار می‌آید و آن‌قدر به‌عنوان بخشی از میراث معنوی جمعی این منطقه اهمیت دارد که افراد متعهد به انجام وظیفه، حاضر به دفاع از آن، حتی به قیمت جانشان هستند.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه