رونمایی از الواح هخامنشی در موزه قزوین

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
رونمایی از الواح هخامنشی در موزه قزوین

طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین حدود ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی مسترد شده از آمریکا برای رونمایی و نگهداری موقت به موزه قزوین منتقل شدند.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین، در رابطه با انتقال الواح هخامنشی به موزه قزوین اظهار کرد:

این الواح شامل ۴۰ قطعه هستند که چندی پیش با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی، از آمریکا به ایران وارد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد:

این الواح به‌صورت امانت به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین سپرده شده و هفته بعد در آئینی با حضور مسئولان استانی در موزه شهر از آن‌ها رونمایی می‌شود.

خزائلی در ادامه افزود:

با توجه به شیوع ویروس کرونا بازدید از این الواح با تمهیدات خاصی و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح است که اسفند سال ۱۳۱۱ به خط ایلامی و میخی کشف شدند و سه سال بعد با توافق بین دولت وقت ایران و آمریکا برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی و رمزگشایی از متون درج شده در آن‌ها به‌طور امانت به دانشگاه شیکاگو انتقال داده شد.

این الواح با وجود تحویل امانی در حدود ۸۰ سال در آمریکا بودند تا اینکه پس از پیگیری‌های فراوان در چند مرحله به ایران منتقل شدند. در این رابطه، چهارمین مرحله گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید شامل ۱۷۸۳ لوح هخامنشی از موسسه شرق‌شناسی آمریکا شامگاه هشتم مهر ۱۳۹۸ با همراهی پروفسور کریستوفر وودز، رئیس مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، پروفسور متیو استولپر، استاد مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو و خانم لورا آلساندرا، امین اموال الواح تخت جمشید در مؤسسه شرق‌شناسی، از طریق فرودگاه امام خمینی وارد ایران شد. همچنین، این مجموعه را به مقصد موزه ملی ایران همراهی کردند تا رئیس مؤسسه، چهارمین مجموعه این آثار را به مقام‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل دهند.

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه