جنگل های بلوط زاگرس طعمه حریق شدند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
جنگل های بلوط زاگرس طعمه حریق شدند

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های حفاظت‌شده زاگرس در استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه‌ و بویراحمد، باعث نابودی بیش از ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و مراتع سبز شد.

افزایش دمای هوا و موج جدید گرما، هفته‌ سوزناکی را برای جنگل‌های حفاظت شده زاگرس از جمله منطقه حفاظت شده خائیز رقم زد. این آتش سوزی از عصر چهارشنبه ۷ خردادماه در منطقه کوه‌سیاه دشتستان واقع در ارتفاعات احمدلر در استان بوشهر و از پنجشنبه ۸ خرداد ماه در جنگل‌های حفاظت‌شده منطقه زاگرس در مرز استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است. طبق گفته علی خوانپایه، فرمانده شهرستان گچساران، آتش‌سوزی از سمت بهبهان در استان خوزستان به ارتقاعات کهگیلویه سرایت کرده است.

طبق گفته مقام‌های محلی، علاوه بر خسارت به درختان کهنسال بلوط، بیش از ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و مراتع سبز خاکستر شدند و حیات وحش و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در خطر نابودی قرار گرفتند. نکته قابل‌توجه اینکه با گذشت چهار روز، آتش‌سوزی در کوه خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد و جنگل‌های منطقه "دیل" گچساران همچنان ادامه دارد. 

با وجود شدت این آتش‌سوزی، کمبود نیرو، نبود هلیکوپتر آب‌پاش و غیرقابل دسترس بودن برخی نقاطی که در محاصره آتش قرار گرفته‌اند، منجر به گستردگی لحظه به لحظه آتش شده است. رئیس محیط زیست کهگیلویه از مردم درخواست کمک کرده تا برای جلوگیری از تخریب زیستگاه حیات وحش کمک کنند و برای مهار آتش پای کار بیایند. 

طبق گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه، آتش در اثر اختلافات بین عشایری که خارج از منطقه حفاظت‌شده خائیز قرار دارند، آغاز شده است. 

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها تشکیل می‌دهند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است. گفتنی است رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. عزم ملی و همت جدی برای جلوگیری از تکرار و گسترش این فاجعه مورد نیاز است.

به نظر شما چه کارهایی برای مهار این آتش سوزی و پیشگیری از موارد مشابه باید انجام شود؟

عکس کاور و ویدیو: توئیتر

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

دیدگاه