تاریخ جدید برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی اعلام شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
تاریخ جدید برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی اعلام شد

اکسپو ۲۰۲۰ دبی طبق تایید دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها، یک سال به تعویق افتاد و به این ترتیب از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

مجمع عمومی دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها، با تعویق یک ساله اکسپو ۲۰۲۰ دبی موافقت کرد. به این ترتیب، نمایشگاه مذکور از اول اکتبر سال ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰) تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود؛ هرچند که نام آن همان «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» باقی خواهد ماند.

پس از جلسه ستاد مدیریت اکسپو ۲۰۲۰ که در آن کشورهای شرکت‌کننده برای حل‌وفصل مشکلات ناشی از ویروس کرونا، مایل به تعویق این نمایشگاه بودند، دولت امارات متحده عربی خواستار تغییر تاریخ برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ شد. این درخواست در ۲۱ آوریل (دو اردیبهشت) به مجمع عمومی ارائه شد که طبق مقررات دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها باید توسط کمیته‌ی اجرایی مورد بررسی قرار می‌گرفت.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی

بر اساس کنوانسیون دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها، تغییر تاریخ اکسپو مستلزم رأی موافق حداقل دوسوم کشورهای عضو است تا این موضوع اجرایی شود. رأی‌گیری از نمایندگان ۱۷۰ کشور عضو از ۲۴ آوریل (پنج اردیبهشت) در حال انجام بود و در روز چهارم ماه مه (۱۵ اردیبهشت) تعداد آرا به دوسوم لازم رسید؛ هرچند که طبق توصیه‌ی کمیته‌ی اجرایی، روند رأی‌گیری ادامه یافت.

سازمان‌دهندگان اکسپو ۲۰۲۰ دبی می‌گویند تعویق نمایشگاه باعث می‌شود که رویداد مذکور به‌شکل‌گیری جهان پس از کرونا کمک کند و از طرفی، کلیه‌ی شرکت‌کنندگان این فرصت را دارند تا تاثیر این بیماری را بررسی کنند.

«دیمیتری کرکنتزس» (Dimitri Kerkentzes)، دبیرکل دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها، در بیاناتی اظهار داشت:

حمایت همه‌جانبه‌ی جامعه‌ی بین‌المللی برای تعویق اکسپو ۲۰۲۰ دبی را مغتنم می‌شمارم. با وجودی که این وضعیت سابقه نداشته است، واکنش دولت امارات و کشورهای عضو از یک هم‌بستگی قوی حکایت دارد که باعث می‌شود در کنار هم و با تعهدی مشترک، یک نمایشگاه جهانی واقعا فراگیر داشته باشیم.

مشکلاتی که در اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمد، بر اهمیت اشتراک‌گذاری راهکارها و هماهنگی اقدامات ما صحه گذاشت. دورانی که از هم فاصله داشتیم، ما را به تأمل درباره‌ی اهمیت با هم بودن واداشت و نشان داد که حتی در عصر دیجیتال، تجربیات مشترک به‌عنوان جوهره وجودی بشر به حساب می‌آید. کشورهای دنیا اکنون بیش از هر زمان دیگری چشم‌انتظار اکسپو ۲۰۲۰ دبی هستند تا به آینده وصل شوند، راجع به آن بیندیشند و آن را تحسین کنند.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی

هدف اکسپو ۲۰۲۰ دبی، ایجاد فرصت‌های جدید برای افراد و جوامع است تا ضمن برآورده‌کردن نیازهای خود، در مسیر تحقق آرزوهایشان قدم بردارند. این نمایشگاه، شرکت‌ها و سازمان‌ها و میلیون‌ها بازدیدکننده از نقاط مختلف جهان را به یکدیگر متصل می‌کند و به این ترتیب، فرصتی عالی برای آشنایی با نوآوری‌های آینده، تجربه‌ی فرهنگ‌های مختلف، چشیدن طعم غذای کشورهای گوناگون و لذت‌بردن از نمایش‌های زنده به شمار می‌رود.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس کمیته‌ی ارشد اکسپو ۲۰۲۰ دبی پیش‌تر گفته بود:

از تصمیم کشورهای عضو دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها برای تعویق یک ساله‌ی اکسپو ۲۰۲۰ دبی استقبال می‌کنیم و از آن‌ها به‌خاطر تعهدشان به مشارکت در برگزاری اکسپو سپاسگزاریم. در برهه‌ای که چنین مشارکتی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، این موضوع می‌تواند نقشی تاثیرگذار در شکل‌گیری دنیای پساکرونا داشته باشد. این رأی‌گیری فوری از قدرت همکاری بین‌المللی ما حکایت دارد و نشان‌دهنده‌ی نقش مثبتی است که امارات متحده‌ی عربی و دبی با همکاری تمامی کشورها در سراسر جهان داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه