بازگشایی زیارتگاه های مذهبی : امکان زیارت با رعایت اصول بهداشتی

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰
بازگشایی زیارتگاه های مذهبی : امکان زیارت با رعایت اصول بهداشتی

صحن‌های روباز زیارتگاه‌های مذهبی شامل حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ، عبدالعظیم حسنی و مسجد جمکران بازگشایی شد.

صحن‌های روباز آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه (س)، شاهچراغ، عبدالعظیم حسنی و مسجد مقدس جمکران بعد از حدود ۷۰ روز با مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا از صبح امروز، ۵ خرداد‌ماه به روی مشتاقان بازگشایی شد.

بازگشایی حرم امام رضا (ع)

آستان قدس رضوی اعلام کرد بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، صحن‌های حرم امام رضا (ع) در مشهد از یک ساعت پس از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز خواهند بود.

هنگام تشرف به حرم، رعایت اصول بهداشتی مانند شست‌وشوی مکرر دست‌ها، همراه داشتن ماسک و دستکش، پوشاندن بینی و دهان در زمان سرفه و عطسه، خودداری از دست دادن و روبوسی، همکاری با خادمان، حفظ نظم و انضباط و فاصله اجتماعی در هنگام تشرف، همراه داشتن جانماز و کتب ادعیه و قرآن شخصی و چادر برای بانوان از سوی زائران ضروری است.

بازگشایی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران

حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در قم نیز صبح امروز با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به روی زائران بازگشایی شد. طبق اعلام تولیت حرم حضرت معصومه (س)، حرم بانوی کرامت از امروز تا هنام اعلام تصمیم جدید، از ساعت هفت صبح تا هفت عصر پذیرای زائران است.

رعایت اصول بهداشتی هنکام تشرف به حرم ضروری است و نمازهای جماعت نیز برپا نمی‌شود.

بازگشایی حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری و طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، صحن‌های آستان مقدس از امروز بازگشایی شده و یک ساعت بعد از طلوغ آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب امکان تشرف به حرم به‌صورت حداقلی و در کمترین زمان فراهم شده است.

به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همراه داشتن ماسک و دستکش، مهر و جانماز، کتاب دعا و قرآن، همچنین چادر برای بانوان ضروری است. با توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعلا ارائه هرگونه خدمات زائر از قبیل نگهداری امانات، تحویل ویلچر، چادر زیارت، آبجوش و سایر موارد مقدور نیست.

همچنین از زائران خواسته شده تا از همراه داشتن ساک و بسه‌های حجیم، خوراکی و هرگونه وسیله متفرقه اجتناب کنند. تا حد امکان نیز از آوردن سالمندان محترم، بیماران و خردسالان خودداری کنید.

امکان برگزاری هیچ مراسم جمعی همچون نماز جماعت، مجلس ترحیم، یادبود و موارد مشابه فراهم نیست.

بازگشایی حرم شاهچراغ (ع)

در بیانیه مشترک تولیت زیارتگاه‌های مذهبی از جمله شاهچراغ آمده است که صحن‌های حرم شاهچراغ در شیراز نیز از یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب باز است. همچنین از زائران تقاضا می‌شود در هنگام تشرف به حرم حداکثر همکاری را با خادمان داشته باشند و نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی و اصول بهداشتی توجه جدی به عمل آورند.

عکس کاور: ایمان جنتی، خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط:

دیدگاه