بهترین مقاصد گردشگری مالزی؛ شهرها، جزیره ها و مناطقی که حتما باید ببینید

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین مقاصد گردشگری مالزی؛ شهرها، جزیره ها و مناطقی که حتما باید ببینید

کشور مالزی در جنوب شرق آسیا، یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌آید. این شبه‌جزیره طلایی، با مکان‌های دیدنی بسیاری از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در انتظار شما است.

مالزی کشوری مملو از تنوع چشم‌اندازها، جاذبه‌های فرهنگی و فعالیت‌های هیجان‌انگیز است که به راستی انتخاب از میان آن‌ها امری مشکل و چالش‌برانگیز است. جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های متعددی برای بازدید در مالزی وجود دارند که به‌هیچ‌وجه نباید از آن‌ها غافل شد.

به همین منظور، کجارو در این مقاله قصد دارد تا بهترین  مکان‌های دیدنی و تجربیاتی که می‌توان در مالزی کسب کرد را به شما معرفی کند؛ از پیاده‌روی در «جورج تاون»، یکی از میراث‌های جهانی یونسکو در پنانگ و هسته تاریخی «ملاکا» گرفته تا کاوش در جزایر دورافتاده و وقت‌گذرانی در جنگل‌های ۱۳۰ میلیون ساله بورنئو، با ما همراه باشید و سفری فراموش‌نشدنی، برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

۱. شهر ملاکا؛ ایالت مالاکا در جنوب شبه‌جزیره مالایا

ملاکا

رودخانه ملاکا و زیبایی شگفت‌انگیز آن در غروب آفتاب. عکس از «دارچ لئونید آندورونوی» (Durch Leonid Andronov)

شهر ملاکا، پایتخت ایالت مالاکا، منطقه‌ای مملو از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است.طبق افسانه‌ها، مالاکا، زمانی تاسیس شد که پادشاه پارامسوارا تحت‌تاثیر شجاعت یک موش‌گوزن (mouse deer) قرار گرفت. موش‌گوزن، حیوانی کوچک به‌اندازه یک خرگوش وحشی و شبیه به گوزن است. این تصمیم باعث شجاعت بومیان در آینده شد؛ زیرا مالاکا سه‌بار در طول ۵۰۰ سال بعد از آن، به استعمار گرفته شد. علائم استعمار در مرکز شهر به‌خوبی مشهود هستند که از میان آن‌ها می‌توان به ساختمان تاریخی تالار شهر (Stadthuys) اشاره کرد.

این شهر از سال ۲۰۰۸ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود. این شهر تاریخی در کرانه تنگه ملاکا با معماری، غذا و بازار مشهور خیابانی شبانه «جانکر» (Jonker) منحصربه‌فرد خود، هرسال میلیون‌ها گردشگر را به‌سمت خود جلب می‌کند.

شهر ملاکا علاوه بر تجربه دوره‌های تاریخی استعمار پرتغال و هلند، در قرن پانزدهم، عصر طلایی سلطنت ملاکا را تجربه کرده است که به‌عنوان نقطه عطفی در فرهنگ مالایی شناخته می‌شود. کلیسای «سنت پاول» (St Paul’s Church)، قلعه فاموسا و «ستادسویس» (Stadthuys)، محل اقامت رسمی فرماندار هلند، از برترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

آدرس: The Stadthuys Bandar Hilir 75000 Malacca, Malaysia

۲. شهر جورج تاون (George Town)؛ ایالت پنانگ در شمال غربی مالزی

جورج تاون

پنانگ، مالزی. عکس از «نگ پوی سان» (Ng Pui San)

پنانگ همواره به‌عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری در مالزی مطرح بوده است. نام این ایالت از درختی به نام «پینانگ» (pinang tree) که شباهت بسیاری به درخت نخل دارد، برداشته شده است. پنانگ به دو بخش شهر «باتروورث» (Butterworth) در سرزمین اصلی و «جورج تاون» در جزیره پنانگ تقسیم می‌شود.

جورج تاون، یک موزه در فضای آزاد است. این منطقه مستعمره، میزبان پهنه گسترده‌ای از ساختمان‌های بریتانیایی، کلیساها و قلعه «کورن والیس» (Cornwallis) است. در خیابان‌های زیبای این شهر به گشت‌و‌گذار بپردازید و خانه‌های مسکونی سنتی و مغازه‌های زیر آن‌ها را با معماری و شمایل متمایز و متفاوت تماشا کنید.

دیوارهای شهر جورج تاون، مزین به هنر خیابانی و نقاشی‌های خارق‌العاده‌ای است که به‌هیچ‌وجه نباید از دیدن آن‌ها غافل شوید. تاریخ این شهر را با معابدی چون «کک لوک سی» (Kek Lok Si)، فودکورت‌های مشهور، مراکز خرید پرهمهمه و مرتفع‌ترین کافی‌شاپ کل کشور ترکیب کنید تا متوجه شوید چرا جورج تاون، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در مالزی به شمار می‌آید.

توصیه می‌کنیم که برای شرکت در جشنواره‌های فرهنگی و هنری جذاب جرج تاون در ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور)، از این منطقه دیدن کنید.

  • آدرس: Georgetown, Penang, Malaysia

۳. جزایر پرهنتیان (Perhentians)؛ ایالت ترنگانو در ساحل شرقی شبه‌جزیره مالایا

پرهنتیان

جزایر پرهنتیان، یکی از توقفگاه‌های اجباری در کشور مالزی به شمار می‌آیند. عکس از «رکاخ ویکتار» (Dzerkach Viktar)

شبه‌جزیره کوچک پرهنتیان، در دریای «ساوث چاینا سی» (South China Sea) و در کرانه ساحل ایالت ترنگانو واقع شده است. این شبه‌جزیره یکی از زیباترین مکان‌های مالزی به شمار می‌آید و بازدید از آن، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

جزایر اصلی احاطه‌شده با صخره‌های مرجانی از دو بخش به نام‌های «بسار» (Besar) و «کچیل» (Kecil)، به‌معنای بزرگ و کوچک تشکیل شده‌اند. برای داشتن یک شمای کلی از جزایر پرهنتیان، سواحلی از ماسه‌های سفید را با آب‌های کم‌عمق کریستالی و شفاف در مناطقی کم‌جمعیت و خلوت تصور کنید.

از فعالیت‌های محبوب و مشهور در این شبه‌جزیره می‌توان به استراحت در یک بهشت گرمسیری کمتر شناخته‌شده، غواصی اسکوبا، غواصی اسنورکلینگ و قایق‌سواری اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که از سفر به جزایر پرهنتیان در دوره باد و بارش‌های موسمی «ایسترن منسون» (Eastern Monsoon) در بین ماه‌های مارس تا اکتبر (۱۰ اسفند تا ۹ آبان) اجتناب کنید، زیرا در این زمان، بیشتر هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها به‌علت شرایط بد آب‌و‌هوایی بسته هستند.

ٰٰآدرس: Perhentian Islands, Terengganu, Malaysia

۴. دره دانوم (Danum Valley)؛ ایالت صباح در شمال شرق مالزی

دره دانوم

جنگل دره دانوم در «لاهاد داتو» (Lahad Datu). عکس از «کیم بریرس» (Kim Briers)

«دره دانوم»در ایالت صباح، قطعا بهترین مقصد گردشگری برای تجربه طبیعت‌گردی در جنگل‌های بکر و دست‌نخورده مالزی است. این منطقه محافظت‌شده در عمق جنگل‌های ۱۳۰ میلیون ساله کم‌ارتفاع دوبال‌میوگان (Dipterocarp forest) قرار دارد و از تنوع زیستی خارق‌العاده‌ای برخوردار است.

دره دانوم با ۴۳۸ کیلومتر مربع مساحت، خانه صدها گونه جانوری و هزاران گونه گیاهی است. گردشگران خوش‌شانس ممکن است با اورانگوتان‌ها، فیل بورنئویی و پلنگ ابری روبه‌رو شوند، اما دلچسب‌ترین مشخصه این منطقه محافظت‌شده، نبود شهرک‌های انسانی و محیطی خالص و بکر است.

درخت‌بری، الوار سازی و جنگل‌زدایی، سکونتگاه‌های طبیعی بسیاری را در صباح تخریب کرده‌اند، اما منطقه محافظت‌شده دره دانوم، یک استثنا به حساب می‌آید. جنگل‌نوردی با تورهای راهنما، سافاری در شب و بازدید از محل‌های تدفین قوم‌های «کدازان-دوسان» (Kadazan-Dusun) از جمله فعالیت‌های هیجان‌انگیزی هستند که در اینجا نباید از دست بدهید. سه محل دفن باستانی نیز در اینجا وجود دارد که در آن کوزه‌های مخصوص نگهداری خاکستر مردگان و تابوت‌هایی از جنس چوب بلیان به چشم می‌خورد.

  • تلفن: ۱۶۸ ۴۸۶ ۸۸ ۶۰+
  • آدرس: Danum Valley, Lahad Datu, Sabah, Malaysia

۵. شهر الور ستار (Alor Setar)؛ ایالت کداح در شمال غربی مالزی

الور ستار

الور ستار در شب

بیشتر گردشگرانی که به ایالت کداح سفر می‌کنند، تمام وقت خود را در «لنگکاوی» (Langkawi) می‌گذرانند. اما کافی است تنها ۵۵ کیلومتر از این جزیره مشهور به‌سمت جنوب شرقی بروید تا به شهر جذاب و کشف‌نشده‌ای به نام «الور ستار»، معروف به «شهر کاسه برنج مالزی» برسید.

قدمت تپه آهکی ۲۱۸ متری «گونونگ کریانگ» در الور ستار به ۲۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد

میدان مرکزی الور ستار با جاذبه‌های گردشگری متعددی چون مسجد پر نقش‌و‌نگار ظهیر، برج ساعت بزرگ، موزه سلطنتی کداح و موزه «سلطان عبدالحلیم موادزام شام» (Galeri Sultan Abdul Halim Muadzam Sham) با یک فواره در مرکز آن در انتظار شما است.

گردشگران با کمی پیاده‌روی از میدان مرکزی به تپه آهکی ۲۱۸ متری «گونونگ کریانگ» (Gunung Keriang) با قدمتی ۲۵۰ میلیون سال قدمت می‌رسند. به‌سمت شهر «کوالاکداح» در نزدیکی الور ستار بروید تا از ویرانه‌های یک دژ مالایی قرن هفدهمی بازدید کنید که قدیمی‌ترین قلعه در شمال مالزی به شمار می‌آید.

۶. کوتا کینابالو (Kota Kinabalu)؛ ایالت صباح در شمال شرق مالزی

کوتا کینابالو

چشم‌انداز کوتا کینابالو، پایتخت ایالت صباح در مالزی. عکس از «شریف پوترا» (Sharif Putra)

«کوتا کینابالو»، پایتخت ایالت صباح، در نگاه اول ممکن است زیبا به نظر نرسد؛ اما کافی است کمی دقیق‌تر نگاه کنید و ماورای ساختمان‌ها و مراکز خرید آن را ببینید. با طی مسیری ۱۰ دقیقه‌ای از مرکز شهر به جزایری با خط ساحلی ماسه‌های نارنجی و یک مسجد معلق تماشایی می‌رسید.

به‌سمت ساحل «تانجونگ آرو» (Tanjung Aru Beach) بروید تا یکی از بی‌نظیرترین مناظر غروب آفتاب بورنئو را تماشا کنید یا به گشت‌و‌گذار در «خلیج لیکاس» (Likas Bay) و تفریح در ساحل و جزایر بپردازید.

«پنج جزیره» که با عنوان پارک دریایی «تونکو عبدالرحمان» (Tunku Abdul Rahman Marine Park) شناخته می‌شود، یکی از سفرهای یک‌روزه محبوب برای اسنورکلینگ، گردش در سواحل و استراحت به شمار می‌آید. با کمی رانندگی از شهر فاصله بگیرید تا جنگل‌هایی بکر و دست‌نخورده را کشف کنید. 

کسانی که به‌دنبال ماجراجویی کمتر هستند، بدانند که کوتا کینابالو با نام مخفف KK، جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله یکشنبه بازار خیابانی گایا و کروز در رودخانه کیلاس را نیز دارد.

  • آدرس: Mount Kinabalu, Ranau, Sabah, Malaysia
  • تلفن: ۱۲۱ ۲۳۲ ۸۸ ۶۰+
  • آدرس: Gaya Street Sunday Market, Jalan Gaya, Pusat Bandar Kota Kinabalu, 88000 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
  • تلفن: ۹۶۵۸ ۸۳۰ ۱۹ ۶۰+
  • آدرس: Klias River Cruise, Kampong Kota Klias, 89800 Beaufort, Sabah, Malaysia

۷. شهر ایپوه (Ipoh)؛ ایالت پراک در شمال غربی مالزی

ایپوه

ایپوه، پراک، مالزی

«ایپوه»، پایتخت ایالت نقره‌ای پراک، اخیرا به‌شدت مورد توجه گردشگران بین‌المللی قرار گرفته است. این شهر مشهور به «شهر گل‌های کاغذی» (The City of Bougainvillea) در احاطه تپه‌های آهکی صخره‌ای قرار دارد و تا چندی پیش، یکی از مکان‌های ناشناخته گردشگری در مالزی به شمار می‌آمد. اما این مسئله به سرعت در حال تغییر است و هر سال، گردشگران بیشتری به‌سمت ایپوه سرازیر می‌شوند. 

ایپوه، شهری بی‌تکلف و بی‌ادعا که جاذبه‌های گردشگری هیجان‌انگیز و بدون ازدحام گردشگر دارد. قلعه تاریخی کلی که با نام کلیز فولی (Kellie’s Folly) نیز شناخته می‌شود، معماری مسحورکننده‌ای از عناصر سبک اسکاتلندی، موریش و تامیل‌وانان هندی دارد؛ اما اگر قلعه‌های قدیمی و احتمالا تسخیرشده ایپوه، شما را راضی نمی‌کند، به دیدن غار تمپورونگ بروید که یکی از جاذبه‌های محبوب این منطقه به‌خصوص برای غارگردها است. دخمه‌های بزرگ، استالاکتیت‌های شگفت‌انگیز و تورهای پیاده‌روی در غار، تمپورونگ را تبدیل به تجربه‌ای لذت‌بخش کرده‌اند که قدرت پاهای شما را به چالش خواهند کشید.

هسته تاریخی ایپوه، شامل ساختمان‌های استعماری و خانه مغازه‌های سنتی می‌شود. شما در اطراف شهر با تعداد زیادی از معابد غاری بودایی و هندو روبه‌رو خواهید شد که تجربه تاریخی شگرفی را به شما پیشنهاد می‌کنند. «قلعه کلی» (Kellie’s Castle)، یک عمارت ناتمام مربوط به دوره مستعمرگی مالزی با فاصله کوتاهی از ایپوه، از مکان‌های دیدنی است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

  • تلفن: ۳۳۸۱ ۳۶۵ ۵ ۶۰+
  • آدرس: Kellie’s Castle,31000 Batu Gajah, Perak, Malaysia
  • تلفن: ۲۴۲۶ ۵۲۹ ۱۲ ۶۰+
  • آدرس: Tempurung Cave, 31600 Gopeng, Negeri Perak, Malaysia

۸. کمرون هایلندز (The Cameron Highlands)؛ ایالت پاهانگ در غرب مالزی

کمرون هایلندز

مزارع چای در کمرون هایلندز، مالزی

«کمرون هایلندز» از اواخر قرن نوزدهم، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری مالزی بوده است. «ویلیام کمرون» (William Cameron)، نقشه‌بردار انگلیسی، این منطقه را در سال ۱۸۸۵ کشف کرد و از آن پس، کمرون هایلندز به‌عنوان قطب گردشگری مالزی شناخته می‌شود.

محدوده کمرون هایلندز در ارتفاعات ۱۱۰۰ متر تا ۱۸۰۰ متر از سطح آزاد دریا قرار دارد و همین موقعیت، آب‌و‌هوایی تازه و خنک برای آن به ارمغان آورده است. این منطقه، پس از کشف توسط کمرون به سرعت تبدیل به بزرگ‌ترین ایستگاه تپه‌ای مالزی، تحت استعمار بریتانیا درآمد.

امروزه، مزارع سرسبز و زمردین چای در کنار مزارع توت‌فرنگی و سبزیجات، خط افق را پوشانده‌اند و چشم‌ها را در کمرون هایلندز به خود خیره می‌کنند. گردشگران در این منطقه از آب‌و‌هوای خنک و فرصت‌های متعدد کوهنوردی و هایکینگ لذت فراوان می‌برند.

  • آدرس: Cameron Highlands, Pahang, Malaysia
  • تلفن: ۵۶۴۰ ۴۹۱ ۵ ۶۰+
  • آدرس: Cactus Valley Pekan lama, 39100, Brinchang, 39000 Brinchang, Pahang, Malaysia
  • آدرس: Honey Bee Farm, Brinchang, 39000 Brinchang, Pahang, Malaysia
  • تلفن: ۳۳۲۷ ۴۹۱ ۵ ۶۰+
  • آدرس: Strawberry Farm, Brinchang, 39000 Pahang, Malaysia

۹. جزیره پانگکور (Pangkor Island)؛ ایالت پراک در غرب مالزی

 جزیره پانگکور

منطقه «سونگای پینانگ کچیل» (Sungai Pinang Kecil) در جزیره پانگکور

نام جزیره «پانگکور» در پراک از کلمه «پنگ کو» (Pang Ko) در زبان تایلندی مشتق شده است و ترجمه آن، «جزیره زیبا» است. پانگکور از یک شبه‌جزیره کوچک در تنگه ملاکا تشکیل می‌شود. این جزیره در گذشته، بهشتی برای ماهی‌گیران، دریانوردان و دزدان دریایی به شمار می‌آمد و برای دهه‌ها دست‌نخورده باقی ماند.

گردشگران در جزیره پانگکور، شانس رویارویی با یک بهشت گرمسیری توسعه‌نیافته و بکر را دارند. این جزیره با جمعیت حدود ۳۰ هزار نفر، مملو از فعالیت‌های مفرحی مانند استراحت در سواحل، اجاره موتورسیکلت و موتورسواری در اطراف جزیره و همچنین غواصی و اسنورکلینگ است.

به‌سمت ساحل «تلوک نیپا» (Teluk Nipah) در ساحل غربی پانگکور بروید تا با صاحب هتل و مهمان‌خانه «سانست ویو شله» (Sunset View Chalet) آشنا شوید، فردی که هر شب، راس ساعت ۶:۳۰ عصر به حدود ۳۰ پرنده نوک‌شاخ وحشی غذا می‌دهد.

۱۰. جزیره تیومان (Pulau Tioman)؛ ایالت پاهانگ در غرب مالزی

جزیره تیومان

آبشاری در «کگ جوآرا» (Kg.Juara) در جزیره تیومان، مالزی. عکس از «توآن عزیزی» (Tuan_Azizi)

مجله مشهور تایمز در دهه ۱۹۷۰، به «جزیره تیومان» به‌عنوان یکی از زیباترین جزایر جهان اشاره کرد. جالب است بدانید از زمان انتشار آن مقاله تاکنون، تغییرات کمی در این جزیره صورت گرفته است. جزیره تیومان در ساحل شرقی دریای ساوث چاینا سی قرار دارد و یکی از برترین مقاصد گردشگری مالزی محسوب می‌شود.

تیومان با سواحل مرجانی بکر و دست‌نخورده و جنگل‌های بارانی سرسبز و متراکم در مرکز جزیره، محیطی خلوت و به دور از همهمه را در مقایسه با جزیره لنگکاوی به شما ارائه می‌کند. از فعالیت‌های محبوب این منطقه می‌توان به اسنورکلینگ، غواصی اسکوبا، جنگل‌نوردی، گردش در جزیره با موتورسیکلت یا دوچرخه و همچنین بازدید از آبشارها اشاره کرد.

آدرس: Pulau Tioman, Mersing, Pahang, Malaysia

۱۱. محله بوکیت بینتانگ (Bukit Bintang)؛ کوالالامپور

برترین مقاصد گردشگری مالزی

بازار مرکزی کاستوری واک

شما نمی‌توانید بدون دیدن بوکیت بینتانگ، از کوالالامپور بروید. منطقه مدرن بوکیت بینتانگ، محلی تجاری، فرهنگی و پرجنب‌و‌جوش و پویا است. از پاسار سنی (Pasar Seni) که بازار معروف صنایع دستی محسوب می‌شود و همچنین کاستوری واک (Kasturi Walk) که مسیری سرپوشیده با فروشندگان غذاهای محلی لذیذ است، دیدن کنید.

پس از غروب آفتاب، برای تجربه تفریح واقعی به‌سمت چانگات بوکیت (Changkat Bukit) بروید؛ مکانی که ردیف‌های منظم مغازه‌های به سبک مستعمراتی، تبدیل به کافه‌ها و رستوران‌هایی پرهیاهو شده‌اند.

  • تلفن: ۸۶۸۸ ۲۲ ۳۰۰ ۱ ۶۰+
  • آدرس: Pasar Seni , Jalan Hang Kasturi, City Centre, 50050 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia
  • آدرس: Kasturi Walk, Jalan Hang Kasturi, City Centre, 50050 Kuala Lumpur, Malaysia
  • آدرس: Changkat Bukit Bintang, Bukit Bintang, Kuala Lumpur, Malaysia

۱۲. جزیره لنکاوی (Pulau Langkawi)؛ کداح

برترین مقاصد گردشگری مالزی

تله‌کابین در بالای جزیره لنکاوی، مالزی؛ عکس از ناتالی سوکولوفسکا (Nataliia Sokolovska)

لنکاوی که با نام جواهر کداح نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی مالزی به شمار می‌رود که حتی خود مردم مالزی هم از آن دیدن می‌کنند؛ با وجودی که افرادی بسیار صرفه‌جو و مقتصد هستند. محدوده ماسه‌های سفید دست‌نخورده در ساحل چنانگ (Cenang)، به‌حدی طولانی است که شلوغی و ازدحام گردشگران به چشم نمی‌آید. برای دیدن چشم‌اندازهای بی‌نظیر و رویایی جزیره، با پرداخت کمی پول، سوار تله‌کابین لنکاوی شوید و به گشت‌و‌گذار بپردازید.

  • آدرس: Cenang Beach, Langkawi 07000, Kedah, Malaysia
  • تلفن: ۴۲۲۵ ۹۵۹ ۴ ۶۰+
  • آدرس: Langkawi Cable Car, Jalan Telaga Tujuh, 07000 Langkawi, Kedah, Malaysia

۱۳. منطقه میراث جهانی مولو؛ ساراواک

برترین مقاصد گردشگری مالزی

غارهای پارک ملی مولو، بورنئو، مالزی؛ عکس از نورا یوسوف (Nora Yusuf)

اگر به‌دنبال تماشاکردن مادر طبیعت هستید، منطقه میراث جهانی مولو را از دست ندهید. صخره‌های آهکی بزرگ، مانند برج‌هایی بر فراز جنگل بارانی سرسبز و شگفت‌انگیز این منطقه، افراشته شده‌اند. دو غار این منطقه با نام‌های غار آهو و غار کلیر واتر، با خفاش‌های خوابیده و استالاکتیت‌های آهکی طبیعی، هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کنند. آبشارهای کوچک، چشم‌انداز طرب‌انگیزی را در مسیر رسیدن به جنگل به وجود آورده‌اند. این توصیف‌ها شبیه به بهشت نیست؟ صبر کنید تا از نزدیک اینجا را ببینید.

  • تلفن: ۳۰۰ ۷۹۲ ۸۵ ۶۰+
  • آدرس: Mulu World Heritage Area, Sarawak, Malaysia

۱۴. پارک ملی تالانگ ساتانگ؛ ساراواک

برترین مقاصد گردشگری مالزی

 مردی در حال نوازش یک چرم‌پشت دریایی بزرگ؛ عکس از ایریانا کی (IrinaK)

لاک‌‌پشت‌های کمیاب پوزه عقابی نیز برای تخم‌ریزی به این مکان می‌آیند

پارک ملی تالانگ ساتانگ که منطقه محافظت‌شده دریایی است، شامل چهار جزیره می‌شود که سه جزیره‌ آن‌ با نام جزایر لاک‌پشت، مشهور هستند. آب‌های شفاف و صخره‌های مرجانی کم‌عمق، برای لاک‌پشت‌های ماده‌ که در انتظار از تخم‌درآمدن بچه‌هایشان هستند، مکانی ایده‌آل به شمار می‌آید. این لاک‌پشت‌ها در ماه‌های ژوئیه تا اکتبر (۱۰ تیر تا ۹ آبان) برای تخم‌ریزی به این منطقه می‌آیند. ۹۰ درصد لاک‌پشت‌هایی که به خشکی وارد می‌شوند، لاک‌پشت‌های غول‌پیکر سبز رنگ هستند؛ اما اگر خوش شانس باشید، شاید بتوانید یک لاک‌پشت دریایی پوزه‌عقابی را هم ببینید که با سرعتی آهسته به‌سمت محل تخم‌ریزی خود می‌رود.

  • آدرس: Talang- Satang National Park, Sarawak, Malaysia

۱۵. جوهور بهرو؛ ایالت جوهور

برترین مقاصد گردشگری مالزی

ساختمان خانه قرمز، جوهور بهرو، مالزی؛ عکس از هیتمن سانور (HitManSnr)

گفته می‌شود که سنگاپوری‌ها، عاشق شهر جوهور بهرو هستند؛ اما تنها دلیل علاقه آن‌ها، هزینه ارزان سفر به این شهر نیست. دلایل زیادی چون کیک‌های موز در قنادی هیاپ جو (Hiap Joo)، خط ساحلی ماسه‌ای در ساحل دسارو (Desaru) و فرهنگ خون‌گرم و راحت شهروندان جوهور، این منطقه را تبدیل به مقصدی جذاب کرده‌اند. در سال‌های اخیر، بوتیک کافه‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز بسیاری در سراسر شهر، به‌خصوص در خیابان تاریخی تان هیوک نی (Tan Hiok Nee) ساخته شده‌اند. بازارهای شبانه نیز، یکی از جاذبه‌های اصلی جوهور بهرو به شمار می‌آیند.

  • تلفن: ۱۷۰۳ ۲۲۳ ۷ ۶۰+
  • آدرس: Hiap Joo Bakery, 13, Jalan Tan Hiok Nee, Bandar Johor Bahru, 80000 Johor Bahru, Johor, Malaysia,
  • آدرس: Desaru Beach 81600, Johor, Malaysia
  • آدرس: Tan Hiok Nee Heritage Street, 39, Jalan Tan Hiok Nee, Bandar Johor Bahru, 80000 Johor Bahru, Johor, Malaysia

۱۶. کوچینگ؛ ساراواک

برترین مقاصد گردشگری مالزی

مجسمه گربه‌ها در مرکز شهر کوچینگ؛ عکس از الکساندر مازورکوویچ (Alexander Mazurkevich)

کوچینگ، در زبان مالایی به‌معنای گربه‌ها است. بله کاملا درست فهمیدید، نام پایتخت ایالت ساراواک، از گربه‌های خانگی پشمالو گرفته شده است که در شکل مجسمه‌های بی‌شماری بر شهر، حکم‌فرمایی می‌کنند؛ اما جاذبه‌های کوچینگ فقط به این گربه‌ها خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید در قلعه مارگاریتا (Fort Margherita)، به کاوش در تاریخ بپردازید، در معبد تائو پک کونگ، به اکتشاف در دین و فرهنگ مشغول شوید و به میمون‌های پوزه‌دراز پارک ملی باکو، سلام کنید.

  • آدرس: Fort Magherita, Petra Jaya 93050, Kuching, Sarawak, Malaysia
  • آدرس: Tua Pek Kong Temple, 93100 Sarawak, Malaysia
  • آدرس: Bako National Park, Sarawak, Malaysia

۱۷. پارک ملی لمبیر هیلز (Lambir Hills National Park)

برترین مقاصد گردشگری مالزی

آبشار، لمبیر هیلز، مالزی

کوهنوردان حرفه‌ای از چالش تپه‌های لمبیر، لذت فراوانی خواهند برد. بخش‌های علامت‌گذاری‌شده این مسیر، دارای وسایل کمکی کوهنوردی مانند پله‌های چوبی و قلاب‌های مخصوص هستند؛ اما حتی این وسایل هم در بخش پایانی کوهنوردی و در نوک قله بوکیت لمبیر با شیب تندش، کافی به نظر نمی‌رسد. چندین مسیر پیاده‌روی برای رسیدن به قله وجود دارد و در طول راه می‌توانید از تماشای آبشارها و پرندگان لذت ببرید. فراموش نکنید که حتما آب، خوراکی، تنقلات و حوله (برای خشک‌کردن عرق)، همراه خود بیاورید.

  • آدرس: Lambir Hills National Park, Miri, Sarawak, Malaysia

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه