طرز تهیه ماکارون؛ شیرینی رنگارنگ فرانسوی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
طرز تهیه ماکارون؛ شیرینی رنگارنگ فرانسوی

در مجموعه غذای ملل، با دستور پخت یکی از غذاهای جهان به آن کشور سفر می‌کنیم. امروز با طرز تهیه شیرینی لذیذ و مشهور ماکارون، به فرانسه در قاره سرسبز اروپا سفر خواهیم کرد.

دوست دارید غذایی جدید و بین‌المللی را تجربه کنید؟ از غذاهای همیشگی خسته شده‌اید؟ نگران نباشید، به آشپزخانه بروید و وسایل خود را آماده کنید. آشپزی یکی از بهترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در فضای امن خانه انجام داد. آشپز درون خود را بیدار کنید و غذایی متفاوت و لذیذ برای خود و اعضای خانواده بپزید تا روزی مملو از هیجان و عطر و طعم سفر به یکی از نقاط جهان را رقم بزنید.

کجارو قصد دارد هر روز با انتشار یک دستور پخت از جهان متنوع غذاهای بین‌المللی، شما را راهی سفری به سراسر قاره‌ها کند. امروز قرار است به کشور فرانسه سفر کنیم و شیرینی «ماکارون» (macarons) را بپزیم؛ شیرینی لذیذی که به فرانسوی بودن مشهور است؛ اما ریشه‌های اصلی آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. ماکارون، متشکل از دو کوکی صاف است که بین آن‌ها با خامه یا مربا پر می‌شود و یکی از لذیذترین دسرهایی است که می‌توان در اروپا مزه کرد.

ماکارون چیست؟

ماکارون با طعمی لذیذ و دلچسب، یک شیرینی خارق‌العاده است که قطعا با خوردن یک عدد از آن‌ها راضی نخواهید شد. این شیرینی در اصل با سفیده تخم‌مرغ و شکر درست می‌شود و از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به پودر بادام یا بادام‌زمینی و رنگ‌های خوراکی مجاز اشاره کرد.

داخل ماکارون را معمولا با شکلات سفید، خامه یا مربا پر می‌کنند. این شیرینی به‌راحتی در دهان آب می‌شود و دارای تنوع بسیاری است. نسخه سنتی ماکارون، طعم تمشک کوهی و شکلات دارد و به همین منظور ما دستور پخت این نوع ماکارون را در این مقاله به شما ارائه خواهیم کرد. طعم‌های گل‌های مختلف، قهوه، کاپوچینو و توت‌فرنگی نیز از دیگر انواع محبوب این شیرینی به شمار می‌آیند.

مواد لازم

ماکارون‌

ماکارون‌های عیدپاک بانی. طبخ ماکارون‌ها کمی تمرین می‌خواهد، اما ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهند داشت

برای ماکارون‌ها

  • ۱ لیوان یا ۲۲۵ گرم سفیده تخم‌مرغ (حدود ۸ عدد تخم‌مرغ) برای دور اول
  • ۳ لیوان یا ۵۹۰ گرم شکر بسیار ریز
  • سه چهارم لیوان یا ۲۰۵ گرم سفیده تخم‌مرغ (حدود ۷ عدد تخم‌مرغ) برای دور دوم
  • چهار و نیم لیوان یا ۵۳۰ گرم شکر قنادی
  • پنج و نیم لیوان یا ۵۳۰ گرم آرد بادام مرغوب
  • ۱ قاشق چای‌خوری یا ۵ گرم نمک

برای مربای تمشک

  • ۴ لیوان یا ۵۵۵ گرم تمشک تازه یا یخ‌زده
  • دو سوم لیوان یا ۱۳۰ گرم شکر سفید
  • نیم قاشق چای‌خوری یا ۲ گرم نمک
  • ۱ قاشق غذاخوری و ۲ قاشق چای‌خوری (۲۳ گرم) آب لیموی تازه

دستور پخت

برای ماکارون‌ها

۱. سفیده تخم‌مرغ‌های دور اول را در یک همزن برقی بریزید و روی سرعت متوسط تنظیم کنید.

۲. پس از ۳۰ ثانیه، زمانی که کف روی تخم‌مرغ‌ها شکل گرفت، شکر را کم‌کم به آن اضافه کنید.

۳. هم‌زدن را ادامه دهید تا زمانی که سفیده و شکر کاملا پف کند و خامه‌ای شود و با برگرداندن ظرف، نریزد.

استیف پیک

عکس وسط، نشان‌دهنده استیف پیک است

۴. شکر قنادی و آرد بادام را در یک کاسه جدا الک کرده و مخلوط کنید. نمک را نیز به آن بیفزایید.

۵. سفیده تخم‌مرغ‌های دور دوم را به‌آرامی به مواد خشک اضافه کنید و با همزن، هم بزنید.

۶. زمانی که استیف پیک‌ها در کاسه دوم شکل گرفتند، یک سوم سفیده‌های هم‌زده دور اول را به مواد خشک و سفیده‌های دور دوم همزده اضافه کنید و به‌آرامی، با استفاده از یک قاشق هم بزنید تا پف سفیده‌ها نخوابد. سپس یک سوم بعدی سفیده‌های دور اول را اضافه کنید و آرام هم بزنید و در نهایت یک سوم آخر را به ظرف بیفزایید.

۷. ترکیب مواد را داخل یک قیف بزرگ بریزید و آن‌ها را به‌شکل دایره‌های کوچک با قطر ۴ سانتی‌متر دربیاورید و روی کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی قرار دهید.

۸. ۴۵ دقیقه آن‌ها را به حال خود رها کنید.

۹. فر را در دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا کمی گرم شود. سینی ماکارون‌ها را در فر قرار دهید و دمای فر را تا ۳۱۵ درجه فارنهایت یا ۱۵۵ درجه سانتی‌گراد کم کنید. آن‌ها را به‌مدت ۹ تا ۱۰ دقیقه بپزید.

برای مربای تمشک

۱. همه مواد لازم را باهم ترکیب کنید و در یک قابلمه بریزید و روی شعله کم بپزید.

۲. فرآیند پختن، حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد. در حین پخت، گاهی تمشک‌ها را هم بزنید.

۳. با گوشتکوب برقی، مربا رو به‌شکل مارمالاد دربیاورید.

برای سرو

مربای تمشک را داخل قیف ریخته و در مرکز یک کوکی ماکارون بریزید. یک کوکی ماکارون دیگر را روی مربا فشار دهید تا دو کوکی کاملا به هم بچسبند.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

طعم ماکارون‌های رنگارنگ

ماکارون‌های همسان، با دقت در سینی سرو چیده شده‌اند و به نظر می‌رسد که یک دستگاه پرس، آن‌ها را به این شکل درآورده است، اما پخت این لقمه‌های خوشمزه و لذیذ، آن‌قدر که فکرش را می‌کنید هم سخت نیست.

قنادها در طبخ ماکارون، اختیار تام دارند؛ آن‌ها می‌توانند با استفاده از پایه آرد بادام، تخم‌مرغ، شکر و رنگ‌های متنوع رنگین‌کمانی، هر شاهکاری را که می‌خواهند، خلق کنند. در فرانسه، گاهی ماکارون‌ها را با شکلات و گاهی با سس موسلین متشکل از خامه و تخم‌مرغ پر می‌کنند.

ماکارون، ترکیبی باشکوه و وسوسه‌کننده از مربای تمشک شیرین و پایه مرینگ متشکل از سفیده تخم‌مرغ و شکر همزده نرم و غلیظ است. یک یا چند ماکارون بردارید و خود را در حال گشت‌و‌گذار در یکی از بلوارهای پاریس، با نور محو «کلیسای سکره‌کر دو مون‌مارتر» (Sacre Coeur de Montmartre) در عصرگاهی دلپذیر تصور کنید.

پاریس

گنبد «کلیسای سکره‌کر دو مون‌مارتر» بر فراز خیابان‌های سنگ‌فرش پاریس. عکس از «مت مونرو» (Matt Munro)

آیا تاکنون موفق شده‌اید غذاهای بین‌المللی ارائه‌شده در مجموعه ۵۰ غذای خوشمزه دنیا را طبخ کنید؟ شما می‌توانید نظرات خود را برای ما و دیگر خوانندگان کجارو بنویسید یا از غذاهای خود عکس بگیرید و  با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه