۸ افطاری سنتی و لذیذ از سراسر جهان در ماه رمضان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
۸ افطاری سنتی و لذیذ از سراسر جهان در ماه رمضان

درست کردن افطار و سحری، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها در ماه رمضان است. اما مشهورترین غذاها و نوشیدنی‌هایی که در کشورهای مختلف در این ماه مبارک خورده می‌شوند، چه چیزهایی هستند؟

ماه رمضان، زمانی مناسب برای تامل عمیق و منحرف کردن ذهن و قلب از تمام مسائلی است که حواس ما را پرت می‌کنند. این ماه و مناسک مذهبی آن، یکی از مهم‌ترین اصول دین اسلام را تشکیل می‌دهند.

مسلمانان بسیاری در سراسر جهان در ماه رمضان روزه می‌گیرند و هرروز سفره افطار رنگارنگی برای خود و خانواده شان می‌چینند. به همین منظور، قصد داریم تا افطاری‌های سنتی و محبوب مناطق مختلف جهان را از غرب تا شرق به شما معرفی کنیم تا با فرهنگ غذایی و جایگاه معنی‌دار این غذاها در ماه مبارک رمضان آشنا شوید. شما نیز می‌توانید برای تنوع و مزه‌کردن غذاهای کشورهای دیگر از این افطاری‌ها ایده بگیرید و سفره خلاقانه‌ای برای افطار بچینید.

هشدار: این مقاله ممکن است شما را حسابی گرسنه کند!

۱. سوپ حریره (HARIRA SOUP)

سوپ حریره

سوپ حریره، درست مانند دیگر غذاهایی که در این لیست به شما معرفی خواهیم کرد، غذایی است که در سراسر جهان خورده می‌شود. مرسوم است که روزه‌داران در کشور مراکش، روزه خود را با سوپ حریره باز کنند، سوپی که پایه آن گوجه‌فرنگی است و از گوشت، لوبیا و عدس تشکیل می‌شود.

۲. نوشیدنی ارک سوس (ERK SOOS)

نوشیدنی ارک سوس

«ارک سوس»، یک نوشیدنی سنتی مخصوص ماه رمضان است که در همه جای خاورمیانه خورده می‌شود، اما بیشتر در خیابان‌های کشورهای منطقه شام، مانند لبنان و سوریه رایج است. این نوشیدنی حتی در ترکیه نیز خورده می‌شود و متشکل از آب انار است.

نسخه‌ای که امروز می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، از ریشه شیرین‌بیان درست می‌شود و بهترین راه برای رفع عطش، پس از گذراندن یک روز طولانی زیر آفتاب سوزان عربی است. «ارک سوس» کمی تلخ‌مزه است، اما محلی‌ها و گردشگران نحوه سرو آن را دوست دارند. «ارک سوس» به‌طرز معجزه‌آسایی تشنگی را رفع می‌کند.

۳. پاپ و آکارا (Pap and Akara)

پاپ و آکارا

«پاپ و آکارا» در سراسر نیجریه خورده می‌شوند، اما در ماه رمضان نیجری‌ها دوست دارند این غذا را برای سحری بخورند.

آکارا به کتلت‌های لوبیای سرخ‌شده می‌گویند که طعمی بی‌نظیر و فوق‌العاده دارند. این غذای مقوی مملو از پروتئین است و برای همین می‌تواند انرژی لازم در طول روز تا افطار را برای شما فراهم کند.

آکارا به‌تنهایی یک غذای وگان بی‌نظیر است، اما معمولا همراه با مخلفات مقوی و سالمی چون ذرت له‌شده یا «پاپ» سرو می‌شود. «پاپ» را می‌توان به‌مدت هشت هفته در یخچال نگهداری کرد. آکارا را به‌همراه پاپ برای سحری بخورید و مطمئن باشید در تمام طول روز، حتی ذره‌ای احساس گرسنگی نخواهید کرد.

۴. هلیم

هلیم

هلیم، از آن دسته غذاهایی است که از مرزها فراتر رفته و به سراسر جهان سفر کرده است. این غذای لذیذ در ماه رمضان در حداقل نیمی از کشورهای جهان، خورده می‌شود و تاریخچه پرباری دارد.

مردم از سراسر کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا از خوردن هلیم لذت می‌برند، اگرچه این غذا در هر منطقه‌ای، طعم متمایزی دارد و از مواد اولیه مختلفی تهیه می‌شود. پخت هلیم حدود هشت ساعت به طول می‌انجامد. این غذای آرام‌پز معمولا با برنج یا نان برای افطار خورده می‌شود.

مدت زمان طولانی پخت هلیم، هیچ‌کس را در طول تاریخ از تهیه این غذا بازنداشته است. قدمت این غذا به صدها سال قبل بر‌می‌گردد و دستورپخت آن را می‌توان در «کتاب الطبیخ» (Kitab  Al-Tabikh) یا کتاب دستورپخت‌ها که در قرن دهم نوشته شده است، پیدا کرد.

شاید هم‌اکنون متوجه شده باشید که چرا هلیم، یک غذای محبوب و مشهور در ماه رمضان  است؛ پخت هشت ساعته هلیم به این معنا است که شما در طول روز، لازم نیست زحمت زیادی برای پخت آن بکشید.

هلیم از گندم، جو و عدس تشکیل می‌شود. دیگر مواد تشکیل‌دهنده هلیم از منطقه‌ای به منطقه دیگرمتفاوت است. در برخی کشورها داخل هلیم، گوشت می‌ریزند و در برخی جاها این غذا بدون گوشت و به‌صورت کاملا گیاهی سرو می‌شود.

۵. کولاک (KOLAK)

 کولاک

«کولاک»، یک دسر اندونزیایی است که از شیره نارگیل، شیر نارگیل و برگ کاج پیچی (pandanus) تهیه می‌شود. موز، سیب‌زمینی شیرین، ژاک فروت، موز پختنی (Plantain)، کاساو (cassava) یا کدوحلوایی نیز گاهی به این دسر اضافه می‌شوند.

کولاک، یک دسر مخصوص ماه رمضان است و برخی از اندونزیایی‌ها روزه خود را به‌جای شیر و خرما با این دسر باز می‌کنند، زیرا کولاک پس از یک روز گرسنگی و تشنگی انرژی زیادی به شما می‌دهد.

۶. پیاجی (PIYAJI)

پیاجی

«پیاجی»، یکی از غذاهای ملی کشور بنگلادش است. این غذا از ترکیب عدس، پیاز و ادویه تهیه می‌شود که به‌شکل کتلت در روغن سرخ می‌شوند. پیاجی، یک غذای سنتی خیابانی است که در ماه رمضان در بنگلادش سرو می‌شود. بسیاری از افراد در راه بازگشت به خانه از سر کار، پیاجی می‌خرند و به خانه می‌برند تا روزه خود را با آن باز کنند.

۷. کو لاپیس (KUE LAPIS)

کو لاپیس

«کو لاپیس»، غذایی به رنگ رنگین‌کمان است که در سراسر کشورهای جنوب شرق آسیا خورده می‌شود، اما بیشتر در کشور سنگاپور رایج است.

کو لاپیس معمولا به عنون میان‌وعده در تمام طول سال در این منطقه سرو می‌شود، اما در ماه رمضان، این غذا جایگاه ثابتی در سفره افطار به خود اختصاص داده است.

کو لاپیس، یک کیک بخارپز معمولا چندلایه است و با آرد برنج، شیر نارگیل و ده‌ها رنگ غذایی درست می‌شود. درست کردن این کیک هنر زیادی می‌خواهد، زیرا کیک به‌تدریج پخته می‌شود و لایه‌های مختلف در حین پخت به آن اضافه می‌شوند.

پس از اضافه کردن تمام لایه‌ها، کو لاپیس پخته و بخارپز می‌شود و شکل نهایی این کیک مرطوب، شبیه به یک ژله رنگارنگ زیبا است.

۸. فول مدمس (FŪL MEDAMES)

فول مدمس

«فول مدمس»، یک غذای رایج در کشور مصر است و مصری‌ها دوست دارند که به هر بهانه‌ای و در هر زمانی از روز، «فول» بخورند.

در ماه رمضان، «فول مدمس» جزو ثابت سفره سحری مصری‌ها است، زیرا این غذا به سرعت و به‌سادگی آماده می‌شود و لوبیای داخل آن، مملو از پروتئین است و مقدار لازم انرژی برای گذراندن یک روز بدون غذا، به‌خصوص در گرمای تابستان را برای شما فراهم می‌کند.

«فول مدمس»، دستور پخت‌های متنوعی دارد و آن را با مواد مختلفی پر می‌کنند. گوجه، پیاز و گشنیز و کمی زیره سبز، متداول‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ مصری هستند.

اگر شما هم در ماه رمضان هریک از غذاهای مخصوص ماه رمضان در دیگر کشورهای دنیا را چشیده اید یا تجربه پخت هرکدام از آن‌ها را دارید، در پایین این مطلب می‌توانید نظرها و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع amaliah

دیدگاه