چگونه تمام وسایل سفرمان را در یک چمدان جا دهیم؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
چگونه تمام وسایل سفرمان را در یک چمدان جا دهیم؟

بیشتر افراد تمایل دارند بار سفر آن‌ها تا جای ممکن کم و سبک باشد؛ اما نمی‌دانند برای سفر با باری سبک چگونه باید چمدان‌های خود را ببندند.

بدون تردید سفر با بار کم و سبک مزایای زیادی دارد. وقتی که بار زیادی نداشته باشید مجبور نیستید در فرودگاه یا پایانه‌های دیگر چمدان‌های بزرگ و سنگینی را با خود بکشید و در فرودگاه نیز با مشکل‌هایی ناشی از محدودیت حمل بار اضافی مواجه نخواهید شد و از پرداخت هزینه‌ی اضافی نیز جلوگیری خواهید کرد.

در این مقاله از کجارو، قصد داریم ترفندهایی را بیان کنیم که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید وسایل سفر را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بتوان تمام آن‌ها را تنها در یک چمدان یا ساک دستی قرار داد. شاید از نظر شما چنین کاری برای سفری یک هفته‌ای یا سفر آخر هفته امکان‌پذیر نباشد؛ اما با انجام چند کار ساده و توجه به چند نکته می‌توانید به‌راحتی بار سفرتان را تا این اندازه کم کنید.

۱.چمدان دستی مناسبی انتخاب کنید

چمدان دستی

با انتخاب چمدان دستی مناسب کارتان بسیار راحت می‌شود. اولین موردی که باید در انتخاب چمدتان به آن داشته باشید، قوانین شرکت هواپیمایی موردنظرتان است. طبیعتاً باید چمدانی را انتخاب کنید که ویژگی‌های آن متناسب با قوانین مربوط‌به حمل بار و چمدان باشد. مثلاً بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اندازه‌ی خاصی برای بارهای داخل کابین مشخص کرده‌اند. توصیه می‌کنیم چمدان خود را تا جایی که قوانین به شما اجازه می‌دهند، بزرگ انتخاب کنید

مواردی که باید در هنگام خرید ساک دستی همراه خود داشته باشید به شرح زیر است:

  • وزن چمدان: برای وزن ساک نیز مثل اندازه آن، سقف مجازی تعیین ‌شده است و در هنگام خرید حتماً باید به این موضوع توجه کنید.
  • جنس چمدان: معمولاً چموان‌هاها دارای دو نوع سخت و نرم هستند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد. کیف‌هایی که جنس سختی دارد، از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و در نواحی دارای اقلیم بارانی آسیبی نمی‌بینند؛ اما از سویی دیگر کیف‌های نرم منعطف هستند و ترک نمی‌خورد و به‌دلیل منعطف بودن می‌توانید وسایل بیشتری نسبت به کیف‌های سخت در آن‌ها قرار دهید.
  • کیفیت زیپ: زیپ چمدان باید راحت باز و بسته شود و معمولاً زیپ‌هایی که دارای دندانه‌های بزرگ‌تر هستند، طول عمر بیشتری خواهند داشت
  • کیفیت چرخ‌ها: چرخ‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که راحت بچرخند و این سو و آن سو شوند.
  • دسته: دسته‌ی چمدان باید راحت در دست جا شود و به‌اندازه‌ی کافی بلند باشد.
  • فضای کیف: کیف مناسب علاوه بر فضای کافی باید چند جیب هم داشته باشد.
  • امنیت کیف: توصیه می‌کنیم کیف قفل‌دار بخرید.

۲. برخی از وسایل را در کیف‌دستی همراهتان قرار دهید

کیف دستی

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به مسافران‌شان اجازه می‌دهند کیف‌دستی، کوله و کیف‌ ورزشی‌شان را همراه‌ خود داخل کابین هواپیما بیاورند و معمولاً در مورد اندازه و وزن این نوع از کیف‌ها هم سخت‌گیری نمی‌شود و حتی ممکن است این کیف‌ها را وزن هم نکنند. البته قبل از بستن چمدان و مراجعه به فرودگاه حتماً قوانین شرکت هواپیمای خود را در رابطه با این کیف‌ها بررسی کنید؛ بنابراین شما می‌توانید بسیاری از وسایل سبک، کوچک و ضروری‌تان را که ممکن است در هواپیما به آن‌ها نیاز پیدا کنید، مثل وسایل الکترونیکی، چشم‌بند، کرم مرطوب‌کننده، داروها و هر وسیله‌ی ارزشمندی دیگری را در داخل این کیف‌ها قرار دهید.

۳. بررسی شرایط و امکانات مقصد موردنظرتان

قبل از این‌که بستن چمدان‌ها را شروع کنید، به این موارد توجه کنید:

  • آب‌وهوا
  • دسترسی به خشک‌شویی
  • هدف سفرتان (به‌عنوان‌مثال تفریح در ساحل، کاهش وزن و تناسب‌اندام، کار، گردشگری و بازدید از جاذبه‌های مختلف و اسکی)،
  • دسترسی به فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی لباس و مواد آرایشی و بهداشتی
  • امکان استفاده‌ی رایگان از مواد آرایشی و بهداشتی هتل و برخی از وسایل ضروری مانند چتر و همچنین دسترسی به وسایلی مثل اتو، میز اتو و اتو بخار در داخل اتاق‌ها

پس از بررسی این موارد باید ببینید آیا واقعاً لازم است وسیله‌ای مثل چتر را نیز همراه‌تان داشته باشید یا می‌توانید آن را رایگان از هتل امانت بگیرید.

۴. استفاده از اپلیکیشن‌هایی که برای آسان‌تر کردن چمدان بستن طراحی‌شده‌اند

اپلیکیشن بستن چمدان

بااستفاده‌از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید به‌راحتی به جواب سؤالتان برسید و شک خود را در برخی از موارد برطرف کنید. مثلاً در اپلیکیشن Packpoint می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف مانند مقصد، طول سفر، نوع سفر، دسترسی به خشک‌شویی، سفر خارجی یا... برنامه سفرتان را شخصی‌سازی کنید تا اپلیکیشن بر اساس موارد مشخص‌شده وسایل ضروری برای سفر را به شما پیشنهاد دهد. حتی گزینه‌ای در اپلیکیشن وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید مشخص کنید که آیا کودک نیز همراه خود دارید یا نه.

اپلیکیشن پس از بررسی موارد تعیین‌شده و آب‌وهوای مقصد موردنظرتان، فهرستی از وسایل را پیشنهاد می‌دهد که امکان تغییر آن نیز وجود دارد؛ همچنین می‌توانید وسایلی را که برداشته‌اید، در فهرست تیک بزنید. استفاده از این اپلیکیشن هم باعث می‌شود تمام وسایل ضروری را همراه خود ببرید و چیزی را فراموش نکنید و هم باعث می‌شود وسایل ضروری را که ممکن است به آن فکر نکرده باشید، همراه خود ببرید.

۵. تا حد امکان مایعات همراهتان نداشته باشید

سقف مجاز حمل مواد مایعی در داخل هواپیما ۱۰۰ میلی‌لیتر است

مواد مایع معمولاً سنگین هستند و فضای زیادی را هم اشغال می‌کند. علاوه بر آن اجازه بردن مایعات بیش از  ۱۰۰ میلی‌لیتر را به داخل هواپیما ندارید. بنابراین می‌توانید به‌جای بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مایع، از نمونه‌های جامد آن استفاده کنید و با این کار دیگر نیازی هم به استفاده از بطری‌های پلاستیکی کوچک ندارید. به‌عنوان‌مثال شامپوها و عطرهای جامد زیادی در بازار موجود است.

اگر موفق به یافتن نمونه جامد مواد مورد نظرتان نشدید، کافیست اشانتیون‌هایی را که بسیاری از فروشگاه‌ها به همراه خرید، عرضه می‌کنند نگه دارید تا در سفرهایتان از آن‌ها استفاده کنید.

۶. از کیف‌های مخصوص بسته‌بندی و فشرده‌سازی استفاده کنید

کیف های بسته بندی

در بازار کیف های کوچک مخصوصی برای داخل چمدان وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وسایلی مثل لباس‌های‌تان را مجزا و در فضای بسیار کمی در کنار هم قرار دهید. برای قرار دادن لباس‌هایتان در این کیف‌ها می‌توانید آن‌ها را تا کنید، لوله کنید یا روی هم قرار دهید. در ضمن نوع دیگری از این کیف‌ها وجود دارد که با خارج کردن هوای آن‌ها می‌توانید بار خود را تا جای ممکن فشرده کنید تا حجم آن به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

۷. از فضای کیف خود به‌صورت بهینه استفاده کنید

توصیه می‌کنیم ابتدا بزرگ‌ترین وسایلتان را در کیف قرار دهید و سپس وسایل کوچک‌تر را در کنار آن‌ها یا فضای خالی بین آن‌ها قرار دهید. به‌عنوان‌مثال، جوراب را به‌راحتی می‌توان در کوچک‌ترین فضاهای خالی جا داد. فشرده‌سازی وسایل نیز می‌تواند به ایجاد فضای خالی بیشتر کمک ‌کند.

۸. لباس‌های سنگین را لوله کنید و لباس‌های سبک را تا کنید

برخی از افراد لباس‌های خود را لوله می‌کنند و برخی دیگر آن‌ها را تا می‌کنند؛ اما می‌توان گفت هر دو روش برای کاهش حجم لباس‌ها مناسب هستند و باید به شیوه‌ی درستی از آن‌ها استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم لباس‌های سنگین مثل شلوار، لباس‌هان جین و پیراهن‌های آستین بلند را لوله کنید و تی‌شرت‌ها و لباس‌های ورزشی را تا کنید. اگر لباستان زود چروک می‌شود، آن را آرام و با دقت لوله کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند تا کردن روش مناسبی برای کاهش حجم لباس‌ها است و برخی دیگر پیچیدن لباس را روش بهترین می‌دانند؛ اگر از هر دو روش به‌شکل مناسبی استفاده کنید، لباس‌هایتان چروک نمی‌شود و بنابراین نیازی به استفاده از اتو نخواهید داشت.

چمدان بستن

۹. کفش کمتری همراهتان داشته باشید

برخی از افراد در سفرشان از کفش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود همیشه در سفر بار زیادی همراهشان داشته باشند. برخی از کفش‌ها مثل چکمه‌ها، فضای بسیار زیادی را می‌گیرند. اگر تنها یک جفت کفش مناسب انتخاب کنید، بارتان به‌اندازه قابل‌توجهی کمتر می‌شود.

۱۰. از وسایل سفری و لباس‌های مخصوص سفر استفاده کنید

همان طور که قبلاً گفتیم جوراب‌ها را می‌توانید به‌راحتی در فضای خالی بین وسایل دیگر قرار دهید. سیم‌ها نیز به‌راحتی در چنین فضاهایی قرار می‌گیرند؛ البته بهتر است برای اینکه سیم‌ها خم و تا نشوند و آسیبی نبیند از کیف‌های کوچک هندزفری استفاده کنید. برای حمل جواهراتی که زنجیر دارند نیز می‌توانید از نی‌استفاده کنید تا زنجیر گره نخورد و در هم نپیچد.

لباس‌های مخصوص سفر فضای زیادی برای وسایل مختلف دارند

استفاده از لباس‌های مخصوص سفر هم ایده‌ی خوبی برای کاهش بار است. معمولاً این لباس‌ها را سریع شسته و خشک می‌شوند. در ضمن این لباس‌ها معمولاً دارای چند جیب هستند که برای وسایل مختلف طراحی‌شده‌اند و برخی از آن‌ها با خود امکانات و وسایل جانبی خوبی مثل بالش گردنی بادی، چشم‌بند و سوت کمک یا انواع جیب برای وسایل مختلف نیز دارند. با استفاده از این لباس‌ها هم می‌توانید وسایل سفر را همیشه همراه‌تان داشته باشد و هم بار سفرتان کمتر می‌شود.

لباس مخصوص سفر

۱۱. از هم‌سفر یا هم‌سفرانتان بخواهید که برخی از وسایل را نیز آن‌ها بیاورند

اگر با دوستان یا اعضای خانواده‌تان سفر می‌کنید و در طول سفر هم با آن‌ها در یک مکان یا اتاق هستید، می‌توانید هماهنگ کنید که چه کسی چه چیزی را بیاورد. برای مثال اگر با همسرتان سفر می کنید، ممکن است او خمیردندان را بیاورد و شما شامپو را ببرید. در چنین سفرهایی لازم نیست هر فردی وسایلی را که می‌توان به‌صورت مشترک از آن‌ها استفاده کرد، همراه خود داشته باشند؛ مثلاً واقعاً لازم نیست سه نفری که باهم سفر می‌کنند، سه اسپیکر بلوتوث همراه‌شان داشته باشند!

۱۲. از وسایل دیجیتالی برای کاهش بار سفر استفاده کنید

اگرچه بسیاری از افراد دوست دارند کتاب کاغذی مطالعه کنند، اما بهتر است در حین سفر از کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید تا حجم بار شما به میزان زیادی کاهش یابد. در ضمن اگر عکاسی حرفه‌ای نمی‌کنید، می‌توانید به‌جای استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای بزرگ از دوربین گوشی استفاده کنید و به‌جای استفاده از تبلت های بزرگ دارای فناوری حذف صداهای اضافه (Noise Canceling) از هدفون‌های کوچک دارای این فناوری استفاده کنید.

آیپد

۱۳. بستن چمدان را به دقیقه‌ی ۹۰ موکول نکنید

بدون تردید، اگر عجله داشته باشید نمی‌توانید وسایل سفر را به‌درستی انتخاب کنید و آن‌ها را در چمدان قرار دهید؛ توصیه می‌کنیم حداقل ۲۴ ساعت قبل از رفتن به فرودگاه یا پایانه‌های دیگر، چمدان خود را ببندید تا با دقت و حوصله کافی این کار را انجام دهید.

پس از آماده کردن چمدان، بار دیگر وسایل داخل آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید وسایل  اضافه در آن قرار نداده باشید یا تمام وسایل لازم را برداشته باشید. به چینش وسایل نیز توجه کنید و در صورت لزوم تغییرهای لازم را انجام دهید تا جای ممکن در کنار هم قرار گیرند و فضای کمتری را اشغال کنند.

۱۴. چمدان‌تان را قبل از رفتن به فرودگاه وزن کنید

اگر می‌خواهید محدودیت‌های مربوط به حمل بار برای‌تان مشکل‌ساز نشود و مجبور به پرداخت هزینه اضافی نشوید یا نمی‌خواهید چمدان سنگینی را با خود بکشید، حتماً قبل از رفتن به فرودگاه چمدانتان را در خانه وزن کنید. قطعاً اگر در خانه بفهمیم که وزن چمدان بسیار بالا و بیشتر از حد مجاز است، با دقت و حوصله بیشتری می‌توانید وسایل اضافی و غیرضروری آن را کمتر کنید. از سویی دیگر، عجله و تلاش برای کاهش وزن چمدان در فرودگاه و هم‌چنین تلاش برای قرار دادن وسایل اضافی در جیب‌های لباستان، شما را مضطرب و نگران می‌کند و حتی ممکن است وسایل باارزشی را گم کنید یا فراموش کنید آن‌ها را با خود ببرید.

وزن کردن کیف

سخن آخر

قطعاً سفر با بار سبک، سفری راحت‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. با رعایت موارد ذکرشده به‌راحتی می‌توانید به چنین هدفی دست پیدا کنید و از سفرتان بیشتر لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه