کاهش بی‌سابقه ترافیک هوایی در ماه مارس به علت شیوع ویروس کرونا

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
کاهش بی‌سابقه ترافیک هوایی در ماه مارس به علت شیوع ویروس کرونا

ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، چهره زمین و آسمان را در تمام نقاط جهان تغییر داده است. طبق گزارش‌ها، ماه مارس ۲۰۲۰، شاهد یک کاهش تاریخی و بی‌سابقه در ترافیک هوایی بوده است.

با شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در سراسر جهان و محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی، بسته‌شدن مرزها، کنسل‌شدن پروازها و قرنطینه در ماه مارس، تنها آنچه روی زمین می‌گذرد، تحت‌تاثیر قرار نگرفته است، بلکه آسمان دنیای ما نیز به‌طور کلی، چهره دیگری به خود گرفت.

«فلایت رادار ۲۴» (Flightradar24)، وب‌سایتی که ترافیک هوایی را به‌صورت زنده دنبال می‌کند، در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که ماه مارس، شاهد یک کاهش تاریخی در ترافیک هوایی، پس از گسترش محدودیت‌های ویروس کرونا و از بین‌رفتن تقاضا برای سفر هوایی بوده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهند که ترافیک پروازی در ماه مارس، در مقایسه با همین زمان در سال ۲۰۱۹، درمجموع ۲۷٫۷ درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر، این وبسایت در ماه مارس ۲۰۲۰، تنها ۵,۰۰۲ پرواز را ثبت کرده است، در حالی که این رقم در مارس سال ۲۰۱۹، ۱۳,۹۱۲ پرواز بوده است.

اما باید بدانید که طبق سرویس دنبال‌کردن پروازها، این نمودار، تمام تصویر را به شما نشان نخواهند داد، زیرا روند نزولی شدید در اواخر ماه مارس، آغاز شد.

ماه مارس ۲۰۲۰، شاهد یک کاهش تاریخی در ترافیک هوایی بوده است

در ماه فوریه، ترافیک هوایی تجاری جهانی به نسبت همین ماه در سال گذشته، تنها ۴٫۳ درصد افت داشت. مهم‌ترین کاهش را می‌توان در چین، شاهد بود، زیرا دولت‌ها نسبت به همه سفرها به غیر از موارد ضروری به مناطق آلوده به ویروس، هشدار داده بودند.  اما در پایان ماه، ترافیک هوایی در اروپا کاهش یافت، به‌خصوص در کشور ایتالیا، زیرا این کشور به‌عنوان مرکز همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در قاره اروپا شناخته شد و دیگر کشورها، پروازها را به مقصد ایتالیا، محدود کردند.

کاهش بی سابقه ترافیک هوایی

وضعیت ترافیک هوایی در ابتدای ماه مارس ۲۰۲۰

در اوایل ماه مارس، تعداد مسافران تا حدود کمی افزایش یافت، زیرا مسافرانی که به تعطیلات رفته بودند، به‌علت بسته‌شدن مرزها و ممنوعیت‌های سفر، می‌خواستند به خانه‌هایشان برگردند.

اما وقتی محدودیت‌ها در پایان ماه مارس افزایش یافتند، آمار و ارقام کاهش پیدا کردند. فلایت رادار ۲۴، گزارش می‌دهد که ترافیک پروازی در اولین هفته ماه مارس به نسبت همین زمان در سال گذشته، ۳٫۹ درصد کاهش داشت، اما در آخرین هفته ماه، این رقم به ۶۲٫۹ درصد رسید.

وضعیت ترافیک هوایی

وضعیت ترافیک هوایی در پایان ماه مارس ۲۰۲۰

تصویرسازی داده‌ها از سرویس دنبال‌کردن پروازها، کاهش در داده‌های گرافیکی ماهواره‌ای از پروازها را با غلظت رنگ زرد و محوشدن آن در طول ماه مارس را به وضوح به ما نشان می‌دهند.

هزاران شرکت هواپیمایی، کماکان مسافران تجاری، ملیت‌های مهاجر و تنها محموله‌های وسایل دارویی را جابه‌جا می‌کنند، اما با ادامه محدودیت‌های سفر ایجادشده از شیوع دیوانه‌وار ویروس کرونا، این کاهش با شیب تندی ادامه خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه