تابستان امسال، کدام کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی گردشگران باز خواهند کرد؟

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
تابستان امسال، کدام کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی گردشگران باز خواهند کرد؟

آیا تابستان ۲۰۲۰، نقطه پایان محدودیت‌های سفر به کشورهای اروپایی خواهد بود یا کماکان باید به خانه‌نشینی و قرنطینه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه داد؟ با ما همراه باشید و آخرین اطلاعات مربوط به سفر و گردشگری را بخوانید.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۵ توسط نگین توکلی به‌روزرسانی شده است.

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده، این است که محدودیت‌های سفر تا چه زمانی ادامه پیدا خواهند کرد و آیا امسال تابستان می‌توان به مقاصد پرطرفدار گردشگری در اروپا و دیگر نقاط جهان، سفر کرد یا خیر.

بیش از سه میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری کووید ۱۹، مبتلا شده‌اند و حدود ۲۲۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. تعطیلی صنعت سفر و گردشگری ماه‌ها است که ادامه دارد و این روزها، وزرای گردشگری کشورهای اتحادیه اروپا در حال پیدا کردن راهکاری برای باز کردن مرزهای خود به روی گردشگران در تابستان ۲۰۲۰ هستند. اما این موضوع برای مسافران، چه معنایی دارد؟

شاید با خودتان بگویید که برای تصمیم‌گیری خیلی زود است؛ زیرا در شرایط بی‌سابقه‌ای قرار داریم و خیلی چیزها وجود دارند که ما درباره ویروس کرونا و ایمنی لازم نمی‌دانیم. برداشتن محدودیت‌ها و بازکردن عجولانه مرزها، این ریسک را در بر دارد که منجر به شیوع و موارد ابتلای بیشتر شود. دولت‌ها مطمئنا نخواهند توانست تمام جوانب احتیاط را در نظر بگیرند و سلامت و ایمنی افراد باید به تمامی تصمیم‌ها، ارجحیت داشته باشند.

بر فاصله‌گیری اجتماعی در تمام بخش‌های تجربه سفر، نظارت خواهد شد؛ بسیاری از کافه‌ها، رستورا‌ها و مکان‌های فرهنگی، امسال کماکان تعطیل خواهند بود و ممکن است که تست آزمایشگاهی کرونا، قبل از سفر هوایی اجباری شود. صحبت‌ها حاکی از معرفی یک سیستم جدید جهانی به نام «پاسپورت کووید ۱۹»، نوعی گواهی پزشکی برای تایید وضعیت بهداشتی دارنده است. اگرچه جزئیات طرح، کماکان جای کار دارد و اجرایی شدن آن حتمی نیست. دلیل این مسئله نیز این است که هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه افراد بهبودیافته از ویروس کرونای جدید، دوباره به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، وجود ندارد.

در حال حاضر، عبور از مرزهای کشورهای اتحادیه اروپا بسیار محدود است. در تاریخ ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۱۳۹۹)، مقامات از کشورهای عضو درخواست کردند که مرزهای خارجی را تا اواسط ماه مه (اواخر ماه اردیبهشت) بسته نگه دارند و به غیر از سفرهای ضروری، اجازه ورود به ۲۶ کشور این اتحادیه، بعلاوه سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختنشتاین را ندهند.

تاریخ رسمی باز شدن مرزها کماکان اعلام نشده است و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، این هفته اظهار داشت که مرزهای اتحادیه اروپا ممکن است تا ماه سپتامبر (اوایل ماه شهریور) بسته بمانند.

اگرچه، باید بدانید که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا که موفق شده‌اند نرخ شیوع ویروس را تا حدی کنترل کنند، به‌دنبال بررسی طرح باز کردن مرزهای خود هستند. در ادامه، زمان باز شدن مرزها و لیست کشورهایی که قصد دارند این کار را انجام دهند را به شما اعلام خواهیم کرد، اما در نظر داشته باشید که این اطلاعات، طرح‌های پیشنهادی دولت‌ها هستند و هر زمانی ممکن است که تغییر کنند یا کنسل شوند. برای همین، بسیار مهم است که قبل از تصمیم‌گیری برای سفر و برنامه‌ریزی، توصیه‌های دولتی به‌روز شده مقصد موردنظرتان را مطالعه کنید. این احتمال وجود دارد که مجبور باشید تعطیلات تابستانی ۲۰۲۰ را نیز در خانه بگذرانید تا همه با هم از این بحران عبور کنیم.

کرواسی

کرواسی

قایق‌های بسته‌شده در بندرگاه شهر خوار در کرواسی

«گری کاپلی» (Gari Cappelli)، وزیر گردشگری کرواسی، اعلام کرد که احتمالا مکان‌های کمپ‌کردن، ساحل‌های تفریحی و هتل‌ها در مناطق دوردست، باز خواهند شد. وی در مصاحبه با یک رسانه محلی گفت:

بازگشت به شرایط عادی می‌تواند با این سه منطقه مورد نظر که می‌توانند انزوا و حریم خصوصی را به مسافران ارائه کنند، آغاز شود.

قبرس

قبرس

نور خورشید صبحگاه بر فراز دهکده «کاتو دریس» (Kato Drys)، منطقه «لارناکا» (Larnaca)، قبرس. عکس از «کریل ماکاروف» (kirill_makarov)

دولت قبرس اعلام کرد که به احتمال زیاد، مرزهای این کشور از ماه ژوئیه (۱۰ تیر) به روی گردشگران باز خواهد شد و تنها مسافران کشورهایی که موفق شده‌اند نرخ شیوع بیماری کووید ۱۹ را پایین نگه دارند، از جمله دانمارک، نروژ، ایسلند و یونان، مجاز به ورود خواهند بود.

«ساواس پردیوس» (Savvas Perdios)، معاون وزیر گردشگری به «فایننشیال میرور» (Financial Mirror)، انتشارات تجاری انگلیسی‌زبان کشور، گفت:

امیدواریم ظرف چند هفته مطلع شویم که گردشگران، چه زمانی قادر به ورود از این کشورها خواهند بود.

یونان

جزیره سانتورینی

شهر فیرا در جزیره سانتورینی، یونان. عکس از «زیک ویفت» (Zick Svift)

وزیر گردشگری یونان اظهار کرد که کشور یونان از ماه ژوئیه، آماده خوش‌آمدگویی به گردشگران خارجی از کشورهای منتخب است. «خاریس تئوخاریس» (Charis Theocharis)، به بی‌بی‌سی گفت:

باز کردن مرزها موضوعی است که باید با متخصصان بهداشت در مورد آن بحث و گفت‌وگو شود و ما امیدواریم که آن‌ها به ما فرصت باز کردن تدریجی مرزها را بدهند.

مسئولان در حال تهیه پروتکل‌های بهداشتی جدید برای هتل‌ها و سواحل هستند و همه بازدیدکنندگان باید ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند. قایق‌ها، قایق‌های بادبانی و کشتی‌های کروز در حال حاضر مجاز به پهلوگیری در اسکله‌های این کشور نیستند.

اسپانیا

اسپانیا

ساحل «پلایا لوس کریستیانوس» (Playa los Cristianos) در تنریفه، اسپانیا. عکس از «الکساندر تودوروویچ» (Aleksandar Todorovic)

جزایر قناری، احتمالا در تاریخ یکم اوت (۱۱ مرداد)، برای گردشگران داخلی، بازگشایی خواهند شد و صحبت از طرح بازگشایی آن تا ماه اکتبر (اواسط ماه مهر)، برای گردشگران بین‌المللی نیز در میان است. «یائیزا کاستیلا» (Yaiza Castilla)، وزیر گردشگری، صنعت و تجارت اسپانیا، در مصاحبه‌ای با یک رسانه محلی گفت که قصد دارد این جزایر را تبدیل به یک آزمایشگاه جهانی برای امتحان کردن امنیت صنعت گردشگری کند.

تمام هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید، سواحل وسایر جاهای دیدنی اسپانیا، به‌علت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا تعطیل هستند؛ اما قرار است محدودیت‌ها از تاریخ ۹ مه (۲۰ اردیبهشت)، به‌تدریج کمتر شوند. کاستیلا اظهار داشت که قرار است «تنریفه» (Tenerife)، «لانزاروته» (Lanzarote) و جزایر قناری، برای مراقبت از بازدیدکنندگان در مقابل ویروس کرونا و اطمینان از رعایت‌ فاصله‌گیری اجتماعی، تحت بازسازی‌های گسترده‌ای قرار بگیرند.

جزایر قناری به‌دلیل محدودیت‌های سفر وضع‌شده برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری، به‌شدت صدمه دیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال فقط سه میلیون گردشگر به‌جای آمار معمول ۱۵ میلیون نفر، از آن دیدن کنند.

قرار است در زمان بازگشایی جزایر قناری به روی گردشگران بین‌المللی، اقداماتی چون کنترل مسافران در بندرگاه‌ها و فرودگاه‌ها انجام شود و یکی از این پروتوکل‌ها، قطعا غربالگری سلامت خواهد بود.

بازگشت شرایط به حالت عادی در جزایر قناری، شامل سه مرحله خواهد بود. در اولین مرحله قرار است که فعالیت‌های گردشگری و تفریحی برای ساکنان، بازگشایی شود و در مرحله دوم، دیگر شهروندان اسپانیایی می‌توانند به این منطقه سفر کنند. در نهایت، ممکن است گردشگران بین‌المللی بتوانند در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر (۹ مهر تا ۱۰ دی)، که زمان مناسبی برای سفر به این منطقه هستند، به جزایر قناری بیایند.

ایتالیا

ایتالیا

ایتالیا روند تدریجی کاهش قوانین قرنطینه را آغاز کرده است. در حال حاضر شهروندان می‌توانند در فضای آزاد ورزش کنند، به مراسم خاکسپاری بروند و از خانواده و اقوام خود در همان منطقه دیدن کنند. البته به این شرط که ماسک صورت بپوشند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دولت از مردم می‌خواهد كه در حین فاز دوم شرایط اورژانسی ویروس کرونا در کشور، با مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار كنند. تخمین زده می‌شود چهار میلیون نفر در صنایعی مانند ساختمان‌سازی ، کارخانه‌ها و مشاغل تولیدی به کار خود برگردند.

مدارس، آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها کماکان بسته خواهند بود؛ اما رستوران‌ها و کافه‌ها تا تاریخ یکم ژوئیه (۱۲ خرداد) می‌توانند برای سفارش غذاهای بیرون‌بر باز باشند. یک ژوئیه، زمانی است که دولت امیدوار است به تمام کسب‌وکارها به‌صورت کامل، اجازه بازگشایی دهد.

آلمان

آلمان

دولت آلمان در هفته گذشته محدودیت‌های بیشتری را کاهش داد. فروشگاه‌های کوچک، نمایشگاه‌های ماشین و دوچرخه‌فروشی‌ها مدتی است که باز شده‌اند؛ اما زدن ماسک در مغازه‌ها و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اجباری است.

آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان در تاریخ ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) اعلام کرد که آلمان به هدف خود در کاهش شیوع ویروس کرونا رسیده است؛ به همین علت تمام فروشگاه‌ها با برداشته‌شدن تدریجی محدودیت‌های قرنطینه، بازگشایی خواهند شد.

مدارس در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی تدریجی در طول ترم تابستان هستند و هم‌اکنون دو خانواده می‌توانند به دیدار یکدیگر بروند و باهم غذا بخورند.

کاهش قوانین محدودیت به‌طور جداگانه در ۱۶ ایالت فدرالی آلمان انجام خواهد شد و یک برنامه توقف اورژانسی نیز برای شرایط اضطراری و افزایش دوباره شیوع کرونا در کشور وجود دارد. دولت آلمان هنوز به احتمال باز شدن مرزها اشاره‌ای نکرده است.

فرانسه

فرانسه

از زمان گزارش کاهش مرگ‌ومیر و ابتلا به ویروس کرونا در اوایل ماه مه، فرانسه در حال کم‌کردن قوانین سختگیرانه است. محدودیت‌های سفر، ورزش، گردهمایی‌های اجتماعی و خرید، تا حدی برداشته شده‌اند و مدارس ابتدایی و اکثر مغازه‌ها در حال بازگشایی هستند.

فرانسه تاکنون از ۲۱ هزار نفر به‌صورت روزانه تست کرونا می‌گرفت؛ اما امانوئل مکرون اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا تاریخ ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) از تمام افرادی که علائم دارند، تست بگیرد. اکنون دولت در نظر دارد که به روند برداشته‌شدن تدریجی قرنطینه ادامه دهد و برخی از رستوران‌ها و کافه‌ها را بازگشایی کند؛ البته اگر کاهش نرخ ابتلا ادامه پیدا کند.

استونی، لتونی و لیتوانی

استونی

سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی در حوزه دریای بالتیک توافق کرده‌اند که برای ایجاد منطقه مسافرتی آزاد، مرزها را به روی یکدیگر باز کنند. «آرتورز کریس یانیس کارینس» (Arturs Krisjanis Karins)، نخست وزیر لتونی اعلام کرد که از آنجا که هر سه کشور در کنترل شیوع کرونا موفق بوده‌اند، از تاریخ ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت)، مرزهای خود را با وضع قوانین جدید بازگشایی خواهند کرد.

هر فردی که از خارج از حوزه دریای بالتیک به این سه کشور سفر کند، باید به‌مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کند.

ایسلند

ایسلند

ایسلند با آمار بهبود ۹۷ درصد مبتلایان، با شتاب از دیگر کشورها پیشی گرفته است. این کشور تاکنون از ۱۵ درصد کل جمعیت خود، تست کرونا گرفته و اعلام کرده است که محدودیت‌های سفر کماکان تا حداقل ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) پابرجا خواهند بود.

مدارس و دانشگاه‌ها در حال بازگشایی هستند و دولت قصد دارد از انتهای ماه مه (اواسط خرداد) به اجتماعات زیر ۱۰۰ نفر، اجازه گردهمایی بدهد.

دانمارک

دانمارک

دانمارک، یکی از اولین کشورهای اروپایی بود که قوانین قرنطینه را کاهش داد. این کشور هم‌زمان با بازگشایی مدارس، مهد کودک‌ها و آرایشگاه‌ها، از هر کسی که علائم داشته باشد، تست کرونا می‌گیرد.

سوئد

سوئد

سوئد در مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفت تا بخش بزرگی از جامعه را باز نگه دارد و دقیقا برخلاف اقدامات شدید قرنطینه در بیشتر بخش‌های اروپا عمل کرد.

مدارس برای دانش‌آموزان زیر ۱۶ سال باز هستند، رستوران‌ها و کافه‌ها تحت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند و گردهمایی‌های زیر ۵۰ نفر مجاز است.

نرخ مرگ‌ومیر در سوئد به نسبت همسایه‌های نوردیک آن به‌طرز قابل‌توجهی بالاتر است و همین امر این کشور را چند قدم عقب‌تر از دیگر کشورهای اروپایی نگه داشته است.

نروژ

نروژ

نروژ پس از یک دوره کاهش نرخ ابتلا در حال کاهش محدودیت‌های سختگیرانه است. به مدارس و برخی از کسب‌وکارهای خاص، مانند آرایشگاه‌ها اجازه فعالیت داده شده است و «ارنا سولبرگ» (Erna Solberg)، نخست وزیر نروژ، یک جدول زمانی برای برداشتن بیشتر محدودیت‌ها اعلام کرده است.

نروژ امیدوار است که تقریبا تمام محدودیت‌ها را تا تاریخ ۱۵ ژوئیه (۲۶ خرداد) کاهش دهد، اگرچه مرزهای آن تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود و رویدادهای اصلی تا تاریخ یکم سپتامبر (۱۱ شهریور)، برگزار نخواهند شد.

بلژیک

بلژیک

بلژیک از تاریخ ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) به فروشگاه‌ها اجازه بازگشایی داده است و مدارس از تاریخ ۱۸ مه (۲۹ اردیبهشت) باز خواهند شد؛ اما این بازگشایی با محدودیت تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس همراه خواهد بود.

اتریش

اتریش

اتریش از اوایل ماه مه به گردهمایی‌های تا ۱۰ نفر، اجازه تجمع داده است. فروشگاه‌های بزرگ‌تر، مراکز خرید و آرایشگاه‌ها نیز اجازه دارند که فعالیت خود را از سر بگیرند. این کشور امیدوار است که از تاریخ ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت)، رستوران‌ها و تا پایان ماه (اواسط خرداد)، هتل‌ها و استخرهای شنا را بازگشایی کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه