چگونه از پول نقد در سفرهای خارجی به بهترین شکل استفاده کنیم

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
چگونه از پول نقد در سفرهای خارجی به بهترین شکل استفاده کنیم

استفاده از پول نقد در سفرهای خارجی اجتناب ناپذیر است و هنگام استفاده از آن، باید به برخی از اصول و نکات لازم توجه کنید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

 بدون تردید استفاده از کارت‌های اعتباری بهترین و ساده‌ترین راه برای پرداخت هزینه‌های مختلف در سفر است؛ اما نه‌تنها اکثر مسافران ایرانی به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی امکان دسترسی به کارت‌های اعتباری در سفرهای خارجی را ندارند، بلکه استفاده از این کارت‌ها ممکن است فقط در برخی از مکان‌های بزرگ و بین‌المللی مثل هتل‌ها امکان‌پذیر باشد و در بعضی فروشگاه‌های کوچک یا رستوران‌های محلی ناگزیر به پرداخت پول نقد باشید. در این مقاله از کجارو، قصد داریم نکات و اطلاعات لازم در رابطه‌با قوانین مربوط به تبدیل ارز، نرخ تبدیل ارز، برداشت وجه در کشورهای خارجی و سایر موارد را بیان کنیم.

تا جای ممکن برای تبدیل ارز در فرودگاه‌ها اقدام نکنید

دستگاه خود پرداز

کارمزد تبدیل ارز در فرودگاه معمولا  بسیار زیاد است

در فرودگاه‌ها دستگاه‌های خودپردازی برای تبدیل ارز وجود دارند که در صورت دارا بودن کارت بانکی بین‌المللی، ممکن است بتوانید ارز خارجی موردنظرتان را برداشت کنید؛ البته کارمزد این دستگاه ها اغلب بسیار زیاد است و دریافت ارز به این شکل اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

غرفه‌های صرافی مختلفی نیز در فرودگاه‌ها ایجاد شده‌اند که از طریق آن‌ها می‌توانید ارز موردنیازتان را زمانی که در سالن انتظار هستید، به‌راحتی دریافت کنید؛ اما در این غرفه‌ها هم ارز مبدأ با نرخی کمتر از نرخ بازار خریداری می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگرضرورتی وجود ندارد، صبر کنید تا پول‌تان را در صرافی‌ها و سایر مراکز محلی داخل شهر تبدیل کنید. در این مراکز تبدیل ارز با نرخ مناسبی انجام می‌شود.

شرایط تبدیل ارز در صرافی‌های فرودگاه را بررسی کنید

همان طور که در بخش قبل گفتیم در فرودگاه‌ها، صرافی‌های مختلفی وجود دارد که ارزهای یکسان را با نرخ‌های متفاوتی تبدیل می‌کنند؛ اگر در فرودگاه برای موارد ضروری مثل پرداخت کرایه‌ی تاکسی‌های فرودگاه، نیاز ضروری به پول دارید، می‌توانید نرخ این صرافی‌ها را سریع بررسی و مناسب‌ترین غرفه را انتخاب کنید. اگرچه نرخ این صرافی‌ها تا حدود زیادی یکسان و مشابه است، حتی یک درصد نرخ بالاتر هم ارزش بررسی را دارد، مخصوصاً اگر بخواهید پول زیادی را تبدیل کنید.

البته باید غرفه هایی را با یکدیگر مقایسه کنید که شرایط کاملاً مشابهی داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال ممکن است یک غرفه نرخ بسیار خوبی برای تبدیل ارز پیشنهاد کند، اما از سویی دیگر کارمزد بسیار زیادی دریافت کند. همچنین ممکن است نرخ پیشنهادی یک غرفه تنها کمی بیشتر از نرخ رایج روز باشد، اما در عوض کارمزدی دریافت نکند.

تنها به‌اندازه‌ی نیازتان پول نقد همراهتان داشته باشید

کیف پول

 درصورتی‌که پول نقد همراهتان داشته باشید می‌توانید آن را در صرافی‌ها و سایر مراکز محلی تبدیل ارز، تبدیل کنید و با این کار نیازی به پرداخت کارمزدهای سرسام‌آور برای دریافت ارز از دستگاه‌های خودپرداز ندارید؛ اما درصورتی‌که پول نقد زیادی همراهتان باشد، ممکن است به سرقت برود یا گم شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تنها به‌اندازه‌ی نیازتان پول نقد همراه‌تان داشته باشید و مازاد آن را در گاوصندوق‌های کوچک شخصی موجود در داخل اتاق هتل (Safe Box) بگذارید.

همچنین توصیه می‌کنیم تنها به‌اندازه‌ی نیاز چند روز یا حتی یک روز پول نقد در کیف پول‌تان داشته باشید تا از اتفاق‌های ناگوار احتمالی جلوگیری کنید.

مراقب کارمزد برداشت پول از طریق دستگاه‌های خودپرداز باشید

در صورتی‌که کارت بانکی بین‌المللی دارید، بهتر است بدانید که بانک صادرکننده‌ی کارت اعتباری‌تان برای برداشت پول در خارج از کشور کارمزدی دریافت می‌کند یا خیر؛ چراکه بیشتر دستگاه‌های خودپرداز خارجی در هنگام برداشت وجه، مبلغی را نیز به‌عنوان کارمزد از حساب کسر می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال کارمزد دستگاه‌های خودپرداز تایلند ۶ درصد است.

در برخی از موارد، این کارمزد بر عهده‌ی بانک صادرکننده است و در برخی از موارد کارمزد از حساب صاحب کارت کسر می‌شود. با مطالعه‌ی شرایط استفاده از کارت‌ خود می‌توانید در مورد این موضوع مطمئن شوید. درصورتی‌که گفته شده بانک هیچ هزینه‌ای را تقبل نمی‌کند، کارمزد برداشت وجه به عهده شما خواهد بود. معمولاً این کارمزد درصد ثابتی دارد، اما ممکن است در برخی از موارد درصد کارمزد متناسب با میزان برداشتتان تغییر کند. در چنین صورتی بهتر است ابتدا ارز حساب اصلی را دریافت و سپس آن را به‌صورت نقد در صرافی‌ها و مراکز تبدیل ارز محلی به ارز موردنظرتان تبدیل کنید. همچنین می‌توانید پول بیشتری را برداشت کنید تا کارمزد کمتری بپردازید؛ البته این کار چندان متداول نیست.

سکه‌هایتان را خرج کنید

سکه

در صرافی‌ها سکه پذیرفته نمی‌شود

اگر در پایان سفر پول زیاد بیاورید، می‌توانید آن را به‌راحتی به پول کشور خودتان یا ارز دیگری تبدیل کنید؛ اما نکته حائز اهمیت این است که صرافی‌ها و مراکز تبدیل ارز، سکه قبول نمی‌کنند و تنها اسکناس می‌پذیرند؛ بنابراین در طول سفر حتماً سکه‌های خود را برای خریدهای ارزان‌قیمت مثل خرید سوغاتی یا خوراکی‌های ارزان خرج کنید. در غیر این صورت سکه‌ها در کشور خودتان بدون استفاده خواهند شد و فقط می‌توانید از آن‌ها در کلکسیون خود استفاده کنید!

تا جای ممکن از کارت اعتباری استفاده کنید

اگرچه این مقاله در مورداستفاده از پول نقد بود، توصیه می‌کنیم تا در صورت امکان، بیشتر از کارت‌های اعتباری بین‌المللی در سفرهای خود استفاده کنید؛ بنابراین در مکان‌هایی مثل رستوران‌ها حتماً درمورد امکان پرداخت با کارت‌های اعتباری سؤال کنید.

استفاده از کارت‌های اعتباری راحت است و در صورت استفاده از آن‌ها نگران خطر به‌همراه داشتن پول نقد نیستید. در ضمن در بسیاری از موارد، درصورت استفاده از کارت اعتباری مجبور به پرداخت کارمزد نخواهید بود و حتی ممکن است هدایایی نیز به شما تعلق بگیرد. توصیه می‌کنیم حتماً از کارت‌های اعتباری استفاده کنید که با ارز محلی با نرخ رایج بازار آن کشور شارژ شده باشد؛ زیرا درصورتی‌که کارت را با پول کشور خودتان شارژ کنید، ممکن است نرخ بیشتری از شما دریافت شود.

سخن آخر

ممکن است برخی از افراد به‌همراه داشتن پول نقد و استفاده از آن را کار پردردسری بدانند و ترجیح دهند از کارت اعتباری استفاده کنند؛ اما همان طور که گفتیم در بسیاری از مکان‌ها (مخصوصاً مناطق در حال توسعه) امکان پرداخت پول با کارت اعتباری وجود ندارد و تنها پول نقد پذیرفته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه