بخشی از دیوار کاخ سعدآباد فرو ریخت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۰
بخشی از دیوار کاخ سعدآباد فرو ریخت

حدود ۱۵ متر از دیوار مجموعه کاخ‌های سعدآباد در اثر رطوبت ناشی از جوی آب فرو ریخت.

طبق گزارش‌ها، بخشی از دیوار حائل مجموعه سعدآباد (در حدود ۱۵ متر) فر رویخت. طبق اظهارات کیا پارسا، مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد، علت اصلی تخریب دیوار رطوبت ناشی از جوی آبی است که توسط شهرداری در مسیر دربند به تجریش ایجاد شده است. پارسا در این رابطه چنین گفت:

با توجه به آنکه بستر زیرین جوی‌ توسط سیمان پوشانده شده و راهی برای نفوذ آب وجود ندارد، هر از گاهی ریشه‌های درختان تنومند سبب خرابی این جوی می‌شوند و همین امر باعث نفوذ آب به دیوارهای کناری آن می‌شود. ازاین‌رو دیوار نم کشیده و ریزش کرده است.

البته اخیرا به‌دلیل افزایش بارش باران و افزایش سطح آب در جوی‌ها، این دیوار نم بیشتری را به خود گرفته که سبب ریزش آن شده. البته قطعاً این نم کشیدن متعلق به این چند روز اخیر نیست و مدت‌ها است که جریان دارد؛ اما بارندگی‌های اخیر آن را تسریع کرده است. با این وجود مدت زمانی را که این دیوار نم کشیده است، کارشناس باید تعیین کند و من اطلاعی از آن ندارم.

البته مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد خاطرنشان کرد که این دیوار متعلق به دوره پهلوی اول است و مدت زمان زیادی از احداث آن می‌گذرد و متریال استفاده شده در آن نیز آجر و کاهگل است. ازاین‌رو هنگامی که نم می‌کشد، استحکامش بسیار کاهش می‌یابد. طبق گفته‌های این مقام مسئول معاون میراث فرهنگی، مدیر کل امور موزه‌ها و مدیرکل امور برنامه‌ها نیز از این بخش دیدن و کارشناسی لازم را انجام داده‌اند.

پارسا در ادامه افزود:

دیواری که در کاخ سعدآباد فروریخته تحت مدیریت نهاد ریاست جمهوری است و قرار است با همکاری این نهاد و معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، شرح خدمات آن در سامانه گذاشته شود تا پیمانکار لازم برای مرمت معرفی شود.

کیا پارسا تصریح کرد:

در حال حاضر نامه‌نگاری‌های لازم برای جذب منابع جهت مرمت این دیوار انجام شده. ضمن آنکه این دیوار حدود یک کیلومتر است که نیازمند استحکام‌بخشی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده احتمال ریزش بقیه دیوار بسیار کم است.

او در خصوص وضعیت سایر بناها و بخش‌های کاخ سعدآباد نیز تصریح کرد که مجموعه سعدآباد که بارندگی‌های اخیر دچار آسیب چندانی نشد، اما برخی از بناهای تاریخی دچار نم‌زدگی شده‌اند که البته بسیار اندک و قابل اصلاح است. این موضوع هر ساله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه