تراز آب دریاچه ارومیه به بیشترین میزان خود در ۱۰ سال گذشته رسید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۵
تراز آب دریاچه ارومیه به بیشترین میزان خود در ۱۰ سال گذشته رسید

 کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر به یکی از جدی‌ترین بحران‌های زیست‌محیطی ایران تبدیل شده است؛ اما اکنون میزان آب دریاچه، بهترین شرایط خود را در یک دهه گذشته تجربه می‌کند.

حدود ۱۰ سال پیش بود که برای اولین بار زمزمه‌های خشک شدن دریاچه ارومیه به گوش رسید و این نگرانی را به‌وجود آورد که شاید اکوسیستم بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران در حال نابودی است. بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن ۸۰ درصدی آن  تا حدی جدی بود که کارشناسان در مورد شرایط زیست‌محیطی منطقه، الزام مهاجرت ساکنان اطراف دریاچه به‌دلیل توفان‌های نمکی و همچنین احتمال تخلیه شهر تبریز هشدار می‌دادند.

  اما خوشبختانه، پس از تمام این نگرانی‌ها می‌توان دوباره به احیای بزرگ‌ترین دریاچه آب ‌شور ایران امیدوار بود. اکنون بارش رحمت الهی موجب شده‌ است که سطح آب این دریاچه با تراز ۱۲۷,۱۷۰ به میزان بی‌سابقه‌ای در ۱۰ سال گذشته برسد.

طبق آمارهای سازمان هواشناسی کشور، از ابتدای سال آبی کنونی تا به امروز، بارندگی در استان آذربایجان غربی به ۲۷۹.۲ میلی‌متر رسیده که نسبت به میانگین چندساله این استان ۲۱ درصد بیشتر است. علاوه بر این، میانگین بارش این استان در سال گذشته نیز ۷۰ درصد بیشتر از میانگین قبلی خود بوده است.

 به گفته «فرهاد سرخوش»، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، بارش‌های باران و برف و البته اقدام‌هایی موثر چون لایروبی کانال‌های آب‌رسانی به دریاچه و احداث کانال‌های جدید در حوزه ‌آب‌ریز و همچنین روش‌های پیش‌گیرانه در خصوص منع کشت محصولات کشاورزی آب‌بر مانند ذرت و چغندر، باعث رسیدن میزان آب دریاچه به چهار میلیارد و ۶۲۰ میلیون متر مکعب برسد که یک میلیارد و ۱۰ میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته است.

اگرچه میزان کنونی آب دریاچه ارومیه  ۹٫۵ میلیارد متر مکعب با سطح ایدئال خود فاصله دارد، تراز اب آن به حدی رسیده است که می‌تواند پذیرای گردشگران و نیز شاهد بازگشت فلامینگوها و سایر پرندگان و... باشد. اما نباید با دیدن حال خوب امروز دریاچه، روزهای دشوار این دریاچه را در گذشته فراموش کنیم؛ چراکه راه نجات دریاچه ارومیه مسیری بس طولانی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه