بهترین فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک های شهری ونکوور انجام داد

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
بهترین فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک های شهری ونکوور انجام داد

ونکوور، یک شهر ساحلی و بندرگاهی مهم در کانادا با آب‌و‌هوایی نسبتا معتدل است که با وجود طبیعت سرسبز در پارک‌های شهری خود، هر سال گردشگران بسیاری را جلب می‌کند.

ونکوور، یکی از پنج شهر برتر دنیا از لحاظ کیفیت و قابلیت زندگی، برای داشتن پارک‌های شهری بسیار از جمله معروف‌ترین آن‌ها، «پارک استنلی» (Stanley Park)، شناخته شده است. اما این بخش از بریتیش کلمبیا، چیزهای بیشتری برای معرفی کردن به شما دارد.

برخی از پارک‌های این شهر به‌اندازه پارک استنلی زیبا و برخی دیگر، بسیار کوچک هستند. اما باید بدانید که تمام پارک‌های ونکوور، منحصر‌به‌فرد و دربرگیرنده ده‌ها فعالیت فرح‌بخش هستند. این مقاله توسط سفرنامه‌نویسی به نام لزلی «Lesley» در مجله «everything-everywhere» نوشته شده است.

به‌عنوان یک شهروند بومی ونکوور، من طرف‌دار بزرگ پارک‌های عمومی شهر هستم. برخلاف پارک استنلی، بیشتر پارک‌های عمومی دیگر، هیچ‌وقت از حضور بازدیدکنندگان شلوغ نمی‌شوند و محلی‌ها دوست دارند در آن‌ها بیشتر وقت بگذرانند.

 چه یک بازدیدکننده از ونکوور هستید و چه یکی از ساکنین منطقه، کفش‌های راحتی خود را بپوشید و با کجارو به دیدن شش پارک خارق‌العاده شهری ونکوور بیایید.

۱. پارک استنلی

 پارک استنلی

تماشای ستون‌های توتم در پارک استلی، یکی از خاص‌ترین و منحصر‌به‌فرد ترین کارهایی است که می‌توان در این پارک مشهور انجام داد

برای شروع، به سراغ پارک استنلی بروید که با محوطه وسیع ۴۰۵ هکتاری، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی در آمریکای شمالی به شمار می‌آید و با پیشنهاد ۲۷ کیلومتر مسیر برای پیاده‌روی، دو، دوچرخه‌سواری و اسکیت، پر از فعالیت‌های هیجان‌انگیز است. بیش از هشت میلیون نفر در سال از این پارک دیدن می‌کنند.

در حین راه رفتن در کنار سد دریایی جذاب پارک، با محلی‌ها گرم بگیرید و فقط مطمئن شوید که در سمت راست مسیر قدم می زنید، در غیر این صورت افراد محلی مطمئنا به شما تذکر خواهند داد.

پارک استنلی، یک جنگل بارانی زیبای ساحل غربی، واقع در غربی‌ترین حاشیه ونکوور، تقریبا به‌صورت کامل با آب خلیجک «بورارد» و «انگلیش بی» احاطه شده و همین موقعیت، سواحل بی‌نظیری از جمله اولین ساحل، دومین ساحل و سومین ساحل را برای این پارک خلق کرده است. اسامی خلاقانه‌ای هستند، نه؟

من عاشق این هستم که با کوله‌پشتی چرخ‌دار پر از وسایل پیک‌نیک به ساحل دوم بروم و تمام روز را زیر نور آفتاب، استراحت کنم. به‌هیچ‌وجه تجربه لذت‌بخش شنا در استخر آب شور در ساحل دوم را از دست ندهید.

پارک استنلی، خانه اجدادی قوم «ساحل سالیش» (Coast Salish) است و به‌طور سزاواری برای اولین نسل از «ستون‌های توتم» (totem poles) و دروازه‌های سالیش در جهان شناخته می‌شود. این مجموعه از دهه ۱۹۲۰ آغاز شد و تا به امروز با جایگزینی ستون‌ها به‌جای ستون‌های قدیمی‌ای که به خانه‌های اجدادیشان برمی‌گردند، ادامه دارد. جالب است بدانید که این منطقه برای هزاران سال، تا قبل از استعمار بریتیش کلمبیا توسط بریتانیا در سال ‍۱۸۵۸، خانه بومیان بوده است.

توتم‌ها اجسامی نمادین هستند که در اقوام بومی بیشتر قاره‌ها، کاربردهای آیینی دارند. توتم معمولا به‌عنوان یادمانی از نیاکان یک ایل یا طایفه عمل می‌کند و افراد طایفه، توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه می‌دانند.

اگر در فصل تابستان به ونکوور آمدید، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها، یعنی تماشای گروه‌های تئاتر محلی در «مالکین بول» (Malkin Bowl) در پارک استنلی را از دست ندهید. گروه «تئاتر زیر نور ستارگان»، دو نمایش موزیکال را هر تابستان در پارک اجرا می‌کند.

با وجود فعالیت‌های مفرح متعدد در پارک استنلی، مطمئن شوید که از دریاچه «لاست لاگون» (Lost Lagoon)، فرم سنگی «سیواش راک» (Siwash Rock)، درخت توخالی مشهور (Hollow Tree) و مجسمه دختری با لباس غواصی که یادآور پری دریایی کوچک در کپنهاگ است، حتما دیدن کنید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا پنج عصر
  • آدرس: Vancouver, BC V6G 1Z4, Canada

شما می‌توانید به‌تنهایی به کاوش در پارک استنلی بپردازید یا برای دیدن زاویه موردعلاقه خود از پارک، یک تور رزرو کنید. در میان برخی از بهترین تورهای این پارک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۲. پارک «دود چیلینگ» (Dude Chilling Park)

پارک «دود چیلینگ»

مجسمه مردی در حال استراحت در پارک دود چیلینگ

اگر در ونکوور به‌دنبال کسب آرامش هستید، هیچ مکان بهتری از پارک دود چیلینگ پیدا نخواهید کرد. این پارک کوچک در گوشه مسکونی شرق ونکوور قرار دارد، اما به خاطر داستان‌های خاستگاه منحصربه‌فردش، در سطح بین‌المللی مشهور شده است. پارک «دود چیلینگ» در گوشه خیابان «برانسویک» (Brunswick) و خیابان هشتم شرقی قرار دارد.

این آبادی شهری که در اصل به‌عنوان «پارک گوئلف» (Guelph Park) شناخته می‌شود، زمانی به نام دود چیلینگ در میان محلی‌ها شهرت پیدا کرد که یک قطعه هنری به نام «مجسمه افقی» (Reclining Figure) در اوایل دهه ۱۹۹۰ در پارک، نصب شد. محلی‌ها این مجسمه هنری را به‌شکل مردی در حال استراحت تفسیر کردند. برای همین، این نام محلی برای پارک، خلق شد.

در سال ۲۰۱۲، یک ساکن محلی، وظیفه خود دانست که تابلویی با این نام برای پارک درست کند که دقیقا شبیه تابلوهایی بود که شهر، برای پارک‌های خود استفاده می‌کرد. جای تعجب نیست که شهرداری، تابلو را برداشت و به‌جای آن، تابلوی اصلی پارک گوئلف را نصب کرد. پس از این واقعه، یک حرکت اعتراضی از جانب ساکنین محلی صورت گرفت و در نتیجه، در سال ۲۰۱۴، شهرداری از اقدام خود پشیمان شد و تابلوی پارک دود چیلینگ را دوباره نصب کرد.

اگرچه این تابلو به‌طور مداوم، دزدیده می‌شود، اما به سرعت آن را جایگزین می‌کنند تا ساکنین و بازدیدکنندگان بتوانند از آن لذت ببرند. شما همچنین می‌توانید خودتان را به صرف یک نوشیدنی مخصوص دود چیلینگ در کافه «آر اند بی» (R&B Brewing)، مهمان کنید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۶ صبح تا ۱۰ شب
  • تلفن: ۷۰۰۰ ۸۷۳ ۶۰۴ ۱+
  • آدرس: 2390 Brunswick St, Vancouver, BC V5T 3L8, Canada

۳. پارک ملکه الیزابت

پارک ملکه الیزابت

مجسمه‌های برنزی در حال پوز گرفتن برای عکاسی در یک چشم‌انداز زیبا در پارک جذاب ملکه الیزابت در ونکوور

پارک تماشایی ۱۳۰ هکتاری «ملکه الیزابت» در قلب حومه شهری ونکوور در ارتفاع ۱۵۲ متری از سطح دریا قرار دارد. این پارک که یک لوکیشن محبوب برای عکاسی عروسی محسوب می‌شود، آهنربایی برای افراد خبره در زمینه باغبانی وگل‌کاری است. جالب است بدانید که این پارک در اوایل قرن بیستم، به‌علت استخراج سنگ برای ساخت اولین جاده‌های ونکوور، متحمل صدمه بسیاری شد.

پارک ملکه الیزابت با باغ‌های زیبا و یک آبشار، یک لوکیشن محبوب برای عکاسی عروسی است

شما می‌توانید در باغ‌های «کوآری» (Quarry Gardens)، خانه درختان منحصر‌به‌فرد و تعدادی از بوته‌ها و درختچه‌های زیبا، گیاهان پایا، گل‌ها و هر نوع شکوفه‌ای که بتوانید تصورش را کنید، به گشت‌و‌گذار بپردازید. یک آبشار را به این جاذبه خارق‌العاده اضافه کنید تا یک پس‌زمینه عالی و بدون نقص برای تمام عکس‌های عروسی به دست بیاورید. در این پارک، یک باغ رز زیبا نیز وجود دارد.

پارک ملکه الیزابت، همچنین برای قطعات هنری عمومی خود مشهور است. در میان آن‌ها می‌توان به «جلسه عکس» (Photo Session)، چندین مجسمه برنزی که در جلوی یک منظره زیبا از مرکز شهر ونکوور، ژست گرفته‌اند، اشاره کرد.

مشهورترین قطعه هنری این پارک، کاری از یک مجسمه‌ساز بریتانیایی به نام «هنری مور» (Henry Moore) است که درست در بیرون گلخانه «بلودل» (Bloedel Conservatory) قرار دارد.

گلخانه بلودل

گلخانه بلودل در پارک ملکه الیزابت، جنگل‌های بارانی گرمسیری و نیم‌ گرمسیری را زیر یک سقف گنبدی به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند و خانه پرندگان زیبای آزاد و گیاهان بیشماری است

فعالیت‌های جالب بسیاری برای انجام دادن در پارک ملکه الیزابت، از جمله یک زمین پیچ اند پوت (ورزشی آماتور، شبیه به گلف)، زمین تنیس، دیسک گلف، بولینگ چمنی، تای چی، پیاده‌روی و البته پیک‌نیک، وجود دارند.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۶ صبح تا ۱۰ شب
  • تلفن: ۷۰۰۰ ۸۷۳ ۶۰۴ ۱+
  • آدرس: 4600 Cambie St, Vancouver, BC V5Z 2Z1, Canada

اگر باغ‌ها و طبیعت شما را به کاوشی عمیق‌تر، تشویق می‌کنند، می‌توانید از تورهای جذاب ونکوور استفاده کنید.

چگونه به آنجا برویم؟

پارک ملکه الیزابت از طریق ورودی‌های خیابان اونتاریو و خیابان سی‌و‌سوم غربی یا در امتداد خیابان سی‌و‌هفتم غربی، بین خیابان‌های «مکی» (Mackie) و کلمبیا قابل دسترسی است. پارکینگ‌های عمومی بسیار و همچنین خدمات اتوبوس، در اطراف این پارک وجود دارند.

۴. «پارک مسیر سبز آربوتوس» (Arbutus Greenway Park)

پارک مسیر سبز آربوتوس

پارک مسیر سبز آربوتوس، یک پارک عمومی منحصر‌به‌فرد و نسبتا جدید در ونکوور است. آن چیزی که این پارک را تا این حد خاص کرده، یک مسیر حمل‌و‌نقل شمال به جنوب است که از نهر «فالس کریک» (False Creek) در شمال تا رودخانه «فریزر» (Fraser River) در جنوب امتداد دارد.

این راه‌آهن تاریخی سابق در اصل، راه‌آهن ونکوور و جزیره لولو و مسیری برای خط راه‌آهن بین شهری بوده است. این مسیر در سال ۱۹۵۸ بسته شد، اما قطارهای باربری کوتاه به استفاده از آن تا اوایل دهه ۲۰۰۰ ادامه دادند. سپس، یک اتفاق خنده‌دار رخ داد، شهروندان محلی این خط راه‌آهن را اشغال کرده و به‌عنوان مکانی برای کاشتن باغ‌های شهری استفاده کردند و از آن به بعد، آنجا تبدیل به مکانی محبوب برای پیاده‌رو‌ها و دوچرخه‌سواران شد.

اگرچه، همه‌چیز خیلی هم خوب پیش نرفت؛ زیرا کمپانی خط راه‌آهن از شهر ونکوور برای تعیین مجدد محدوده زمین برای اهداف مسکونی و تجاری، شکایت کرد. شهرداری این گذرگاه را برای یک مسیر سبز می‌خواست، زیرا این همان کاری است که سال‌ها، مردم کانادا به‌طور غیر رسمی با این سرزمین انجام داده‌اند.

در نهایت، شهرداری ونکوور برنده شد. در سال ۲۰۱۶، اعلام شد که مسیر راه‌آهن سابق، تبدیل به یک مسیر سبز برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری خواهد شد. ساخت یک مسیر هم برای عبور ماشین‌ها در انتها، تصویب شد.

افق دید پارک مسیر سبز آربوتوس، این است که تبدیل به یک عنصر تعیین‌کننده از مناظر شهری ونکوور و یک فضای عمومی زیبا، که جنبش و تعامل اجتماعی را برمی‌انگیزاند، شود.

گیاهانی که در مسیر سبز کاشته شدند، به سرعت در حال رشدکردن هستند. من عاشق این هستم که در کنار این گذرگاه پیاده‌روی کنم و نمی‌توانم منتظر بمانم تا این پارک کاملا شکوفا شود.

  • ساعت‌های فعالیت: ۲۴ ساعته
  • تلفن: ۷۰۰۰ ۸۷۳ ۶۰۴ ۱+
  • آدرس: 2205 W 11th Ave, Vancouver, BC V6K 4T1, Canada

چگونه به آنجا برویم؟

پارک آربوتوس اخیرا از طریق قسمت شرقی خیابان آربوتوس و بلوار غربی برای ۸٫۵ کیلومتر میان خیابان‌های «میلتون» و «فین»، در دسترس است. از مسیر پر از پوسته‌های درختان و شاخ و برگ‌ها برای پیاده‌روی و دو و از زمین سنگ‌فرش‌شده برای دوچرخه‌سواری استفاده کنید.

پارک مسیر سبز آربوتوس، مکانی فوق‌العاده برای امتحان برنامه اشتراک عمومی دوچرخه‌های «موبی» (Mobi bike) است.

۵. پارک «جان هندری» (John Hendry) یا دریاچه «تروت» (Trout Lake)

دریاچه تروت در ونکوور

پارک آرامش بخش دریاچه قزل‌آلا در ونکوور

پارک دریاچه قزل‌آلا با مساحت ۸۰ هکتار، در مرکز شرق ونکوور قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین پارک‌های عمومی شهر به شمار می‌آید. این پارک چندمنظوره برای هر فردی، چیزی برای ارائه کردن دارد.

این منطقه که با عنوان پارک جان هندری و دریاچه قزل‌آلا شناخته می‌شود، شامل یک دریاچه آب شیرین بزرگ با ۴۰۰ متر پهنا است. اگرچه متاسفانه هیچ قزل‌آلایی در اینجا وجود ندارد، این دریاچه بزرگ با دارا بودن سواحل ماسه‌ای که خانواده‌ها عاشق آن خواهند شد، مکانی فوق‌العاده برای شنا کردن است.

پارک دریاچه تروت، جزو بهترین مناطق ونکوور برای تماشای شکوفه‌های گیلاس در زمان غنچه دادن در اوایل بهار است

محلی‌ها از آرامش و سکوت مسیرهای طبیعی در این پارک لذت می‌برند و خانواده‌ها عاشق امکانات وسیع اینجا خواهند شد که در میان آن‌ها می‌توان به یک مرکز اجتماع بزرگ و فعال، یک رینگ اسکیت روی یخ در فضای بسته، بیسبال، تنیس و دیگر امکانات ورزش‌های تیمی و همچنین پیک‌نیک و برخی از بهترین مناطق ونکوور برای باربیکیو، اشاره کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های دوست‌داشتنی این پارک عمومی، چشم‌اندازهای مسحورکننده و تماشایی آن از کوه‌های اطراف است. اینجا همچنین، جزو بهترین مناطق ونکوور برای تماشای شکوفه‌های گیلاس در زمان غنچه دادن در اوایل بهار، محسوب می‌شود.

بازدید از بازار کشاورزان دریاچه قزل‌آلا (Trout Lake Farmers Market)، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شهری ونکوور که هر یکشنبه از ماه مه تا اکتبر (۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان) در پارکینگ عمومی این مجموعه برگزار می‌شود را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۶ صبح تا ۱۰ شب
  • تلفن: ۷۰۰۰ ۸۷۳ ۶۰۴ ۱+
  • آدرس: 3300 Victoria Dr, Vancouver, BC V5N 4M4, Canada

چگونه به آنجا برویم؟

پارک دریاچه قزل‌آلا در منطقه «ویکتوریا درایو» در خیابان نوزدهم شرقی قرار دارد. استفاده از پارکینگ رایگان و خدمات اتوبوس در این منطقه، عالی است. از ایستگاه قطار هوایی «برود وی» (Broadway Skytrain station)، تنها ۱۰ دقیقه پیاده تا پارک فاصله است.

۶. پارک «پسیفیک اسپریت» (Pacific Spirit Park)

پارک پسیفیک اسپریت

پارک جنگلی ۷۶۳ هکتاری «پسیفیک اسپریت» در حاشیه جنوب غربی ونکوور، واقع شده است. این پارک بی‌نظیر که درست در کنار دانشگاه بریتیش کلمبیا قرار دارد و جزو زمین‌های دانشگاه به شمار می‌آید، در میان محلی‌ها برای مسیرهای پیاده‌روی و هایکینگ خارق‌العاده و ترکیبی جذاب از جنگل و خط ساحلی، مشهور است.

پارک پسیفیک اسپریت، شامل یک راه جنگلی به طول بیش از ۵۴ کیلومتر می‌شود و یک منطقه محبوب برای راه‌رفتن با سگ‌ها، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری است. در این منطقه، همچنین مسیرهایی برای افراد معلول با ویلچر وجود دارد.

این پارک، خانه گونه‌های متنوعی از درختان همیشه سبز از جمله، سرو، کاج، صنوبر کانادایی، صنوبر داگلاس و نوئل سیتکایی و همچنین افرای درشت‌برگ و گیاه بالا رونده ویره، توسکای قرمز و گیلاس تلخ است. اگر گرسنه هستید و محصولات محلی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از بوته‌های متنوع توت، میوه بچینید و حسابی لذت ببرید.

پارک پسیفیک اسپریت، مکانی عالی برای آشنایی با پرندگان و حیوانات کوچک است. اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است با جغدهای راه‌راه، عقاب‌ها و دیگر پرندگان کوچک‌تر رو‌به‌رو شوید. چشمانتان را تیز کنید تا بتوانید راکون‌ها و راسوها و همچنین گرگ‌های صحرایی شمالی، سنجاب‌ها و موش‌های صحرایی را ببینید.

ساحل «رک» (Wreck Beach)، یکی از زیباترین سواحل ونکوور، در حاشیه غربی پارک قرار گرفته است. این ساحل در کوهپایه یک صخره است و باید بدانید که مسیرهای منتهی به آن، شیب‌دار هستند و به همین دلیل، به‌هیچ‌وجه مناسب بچه‌های کوچک یا افراد دارای معلولیت و با ویلچر نیستند. مسیرهای اصلی منتهی به ساحل، نشانه‌گذاری نشده‌اند، اما درست در کنار موزه مردم‌شناسی قرار دارند.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: هفت صبح تا ۱۰ شب
  • تلفن: ۵۷۳۹ ۲۲۴ ۶۰۴ ۱+
  • آدرس: 4915 W 16th Ave, Vancouver, BC V6R 3E9, Canada

 چگونه به آنجا برویم؟

یک پارکینگ عمومی در خیابان شانزدهم، در ۴۰۰ متری غرب خیابان «بلانکا» (Blanca) قرار دارد. خدمات اتوبوس نیز در خیابان شانزدهم، بلوار «چنسلر» (Chancellor) و جنوب شرق «مارین درایو» (Marine Drive)، فوق‌العاده است.

اگر قصد دارید به کانادا سفر کنید، چه یک سفر جاده‌ای ماجراجویانه باشد و چه بازدید از بهترین پارک‌های ملی و مکان‌های میراث جهانی یونسکوی کشور، ونکوور را حتما به‌عنوان یک مقصد گردشگری بی‌نظیر در برنامه سفر خود بگنجانید و مطمئن باشید که خاطره سفری به‌یادماندنی از این شهر تماشایی برای شما باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه