سفرهای هوایی در دوران پساکرونایی از چه زمانی آغاز خواهند شد؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد دوشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
سفرهای هوایی در دوران پساکرونایی از چه زمانی آغاز خواهند شد؟

مسئولان شرکت‌های هواپیمایی امیدوارند پس از کنترل کرونا میزان تقاضا برای سفر هوایی از اواسط تابستان افزایش یابد؛ اما طبق پیش‌بینی‌ها این میزان تا ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ همچنان بسیار کم خواهد بود.

میزان زیان اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا، هنوز دقیقا مشخص نیست؛ اما موضوعی که می‌توان  با اطمینان کامل در مورد آن سخن گفت این است که شیوع جهانی این ویروس ضرر و زیان بسیار زیادی به صنعت هوانوردی و شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.

در حال حاضر مردم بیش از نیمی از کشورهای جهان مجبور به خانه‌نشینی و قرنطینه‌ی خود هستند و به همین دلیل سفرهای هوایی به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است؛ البته شرکت‌های هواپیمایی برای مقابله با این مشکل بزرگ دست به فعالیت‌هایی زده‌اند که تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ فعالیت‌هایی مثل افزایش سفرها بین کلان‌شهرها و توقف بسیار کوتاه‌مدت در فرودگاه‌های بین‌المللی و شروع پرواز مجدد بلافاصله پس از  توقف (در زبان انگلیسی به این نوع پروازها «Tag Flights» گفته می‌شود). یکی دیگر از این راه‌کارها، توقف فعالیت بسیاری از هواپیماها بوده است.

در چنین شرایط بحرانی قطعاً مسافران در مورد سفرهای هوایی تجدیدنظر می‌کند و شرکت‌های هواپیمایی نیز برای کمک به مسافران تمهیداتی را اندیشیده‌اند و رویکردهای حساب‌شده‌ای را دنبال می‌کنند. با شیوع جهانی کرونا بسیاری از مردم در مورد رزرو پروازها برای ماه‌های آتی یا خودداری از انجام این کار تردید دارند.

سفر هوایی

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان به تبعیت از یکدیگر امکان لغو رزرو بلیط بدون کسر بخشی از پول آن را فراهم کرده‌اند؛ البته این قانون تنها مشمول رزروهایی می‌شود که در ماه‌های اخیر انجام شده است.

فراگیر شدن کووید- ۱۹ (Covid-19) موجب شده است شرکت‌های هواپیمایی سیاست‌های منعطف خود را در مورد رزروهایی که در چند ماه گذشته انجام شده است نیز اعمال کنند. با افزایش میزان شیوع کرونا و ابتلا به آن، لغو رزروهای انجام‌شده در ماه‌های گذشته و همچنین رزروهایی که به‌تازگی انجام شده است، نیز ماه به ماه افزایش یافته است.

مسئولان شرکت‌های هواپیمایی تا مدتی پیش امیدوارند بودند در اواسط تابستان میزان تقاضا به حالت عادی و به اوج خود بازگردد و لغو رزروها نیز کاهش یابد یا حتی به پایان برسد. اما این افراد که امیدوار به افزایش تقاضا در ماه‌های پیش رو بودند، این هفته با واقعیت ترسناکی مواجه شده‌اند.

برخی از شرکت‌هایی هواپیمایی برای افزایش تقاضا سیاست‌های تشویقی را دنبال می‌کنند

با افزایش چشم‌گیر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، شرکت هواپیمایی «دلتای آمریکا»  مدتی پیش اعلام کرد که شرایط ویژه‌ی خود برای سفرهای هوایی را به‌مدت یک سال تمدید کرده است. به‌دنبال این اتفاق تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز اعلام کردند که برای مسافران خود شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند.

ایجاد چنین شرایطی در ظاهر برای افرادی که سفرهای هوایی زیادی دارد، خبر خوبی است و به نظر می‌رسد این افراد می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور دوباره سفرهایشان را آغاز کنند؛ اما در واقع، اگر مسئولان شرکت‌های هواپیمایی که دست به چنین اقدامی زده اند، واقعاً معتقد بودند که تقاضا برای سفر هوایی تا پایان سال جاری افزایش می‌یابد، به‌جای افزایش مدت‌زمان ارائه‌ی خدمات ویژه، آن را کاهش می‌دادند.

از سوی دیگر،  بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی قوانین مربوط به لغو رزرو بلیط‌ها بدون کسر وجه آن را تا اواخر تابستان یا اوایل پاییز و حتی تا اواخر سال ۲۰۲۰ تمدید کرده‌اند و احتمالا سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز در آینده‌ای نزدیک چنین تصمیمی بگیرند؛ البته به نظر می‌رسد چنین تصمیمی جهت کمک به مسافران برای برنامه‌ریزی در مورد سفرهای آینده‌ی خود اتخاذ نشده و مبنای این تصمیم، پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در مورد زمان آغاز افزایش تقاضا در آینده بوده است.

برخی از ایرلاین‌ها پروازهای خود را از اواسط تابستان به حالت عادی بازمی‌گردانند

البته برخی از مسئولان و صاحبان شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفته‌اند پروازهای خود را از اواخر تابستان یا از اوایل پاییز به حالت عادی بازگردانند و برخی دیگر هم اعلام کرده‌اند که پروازهای آن‌ها در فرودگاه‌های اصلی از اواسط تابستان آغاز می‌شود.

از سوی دیگر برخی از شرکت‌های هواپیمایی تخفیف‌های بسیار زیادی برای پروازهای خود (مخصوصاً پروازهای به مقصد چین) اعمال کرده‌اند و همین موضوع تا حدودی باعث افزایش تقاضا شده‌ است. به نظر می‌رسد فعالیت‌های اقتصادی برخی از شهرهای چین مانند شانگهای دوباره آغاز شده است.

سفر هوایی

از سوی دیگر «انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هواپیمایی» یا International Air Transport Association که به «IATA» نیز شهرت دارد، پیش‌بینی کرده است روند افزایش تقاضا برای سفرهای هواپیمایی در ماه‌های پیش رو سرعت کمی خواهد داشت. پیش‌بینی‌های این انجمن نشان می‌دهد که میزان تقاضا درست همان طور که در عرض چند ماه سیر نزولی شدیدی داشته است، تنها در عرض چند ماه دوباره تقریباً به میزان قبلی خود بازمی‌گردد. مسئولان این انجمن انتظار دارند تقاضا برای سفر در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند.

در پایان باید بگوییم اگرچه برخی از مسئولان شرکت‌های هواپیمایی امیدوارند میزان تقاضا از اواسط تابستان افزایش یابد. هنوز هیچ چیز مشخص نیست و ممکن است اتفاق‌های دور از انتظاری رخ دهد. همچنین شرکت‌های هواپیمایی چه سیاست‌هایی مثل رزرو بلیط بدون کسر وجه را دنبال کنند و چه سعی کنند با سیاست‌های تشویقی میزان تقاضا را افزایش دهند، به‌خوبی به این موضوع واقف هستند که تا اوایل پاییز لغو رزور بلیط‌ها و سیر نزولی تفاضا همچنان ادامه خواهد داشت. امیدواریم از اولین سفر بعد از کرونا لذت ببرید. 

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه