به تماشای جذاب‌ترین قلعه های دانمارک بنشینید

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
به تماشای جذاب‌ترین قلعه های دانمارک بنشینید

دوست دارید در قلعه نمایش‌نامه هملت قدم بزنید یا قلعه‌هایی شبیه به کاخ‌ افسانه‌های پریان را تماشا کنید؟ دانمارک می‌تواند شما را به آرزویتان برساند. 

غذاهای محلی نوردیک، طراحی زیبا، شهرهای پاک، خط ساحلی دیدنی و شبکه دوچرخه‌سواری دانمارک، از جمله مواردی است که آن را تبدیل به یکی از شادترین کشورهای دنیا تبدیل کرده‌اند و به همین دلیل گردشگران زیادی به این سرزمین جذب می‌شوند.

در دانمارک، یک جاذبه گردشگری قدیمی‌تر و خارق‌العاده‌ نیز وجود دارد که ارزش سفر کردن به این کشور را بیشتر می‌کند و آن هم قلعه‌های تماشایی است.

به تماشای افسانه‌ای‌ترین قلعه های دانمارک بنشینید

قلعه‌های دانمارکی، دژهای جزایر متروکه، استحکامات شکسپیری و خلوتگاه‌های مجلل در ییلاق‌ها، دانمارک از نظر قلعه‌های شکوهمند و مجلل چیزی کم ندارد. عکس از کیم ویون (Kim Wyon)

دانمارک، منطقه‌ای کوچک در حوزه اسکاندیناوی است که کماکان یک کشور پادشاهی به شمار می‌آید و دارای مجموعه‌ای تاثیرگذار از قصرها است که شامل دژهایی در جزایر متروکه تا خانه‌های سلطنتی شکسپیری، قلعه‌های باشکوه روی آب و خلوتگاه‌های مجلل در منماطق ییلاقی می‌شود. در ادامه کجارو، زیباترین قلعه‌های دانمارک را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. کرانبورگ (Kronborg)؛ هلسینگور

قلعه

به تماشای افسانه‌ای‌ترین قلعه های دانمارک بنشینید

کرانبورگ، قصر هملت شکسپیر با عنوان السینور، یک میراث جهانی یونسکو است. این قلعه بر فراز تنگه‌ای قرار دارد که دانمارک را از سوئد جدا می‌کند. عکس از جان نورداشتورم (Jon Nordstrøm)

بر اساس نمایش‌نامه هملت از شکسپیر، شاید چیزی در سرزمین دانمارک نابود شده باشد؛ اما این فساد و ویرانی، هرگز شامل حال قلعه باشکوه این نمایش‌نامه نشده است. کرانبورگ در شهر هلسینگور قرار دارد و توسط این نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی برای همیشه جاودانه شد؛ قصری به نام السینور (Elsinore) که صحنه یک تراژدی انتقام‌جویانه و حماسی بود.

درست در برج و باروهای همین قلعه، دو شخصیت نمایش‌نامه با نام‌های مارسلوس و هوراشیو، مکالمه «چیزی در اینجا فاسد شده است» را دارند. کرانبورگ، مکانی فوق‌العاده برای طرف‌داران شکسپیر  و بازدید از موقعیت نمایش‌نامه هملت است؛ اما در نظر داشته باشید که این قلعه برای گشت‌و‌گذار افرادی که این نمایش را ندیده یا نخوانده‌اند هم محلی جالب‌توجه و جذاب است.

دژ تماشایی کرانبورگ که جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود، در تنگه باریک اورسوند و فقط با چهار کیلومتر فاصله آبی تا سوئد واقع شده است. این قلعه مملو از گذرگاه‌های رمزآلود، سالن‌ها و دخمه‌هایی است که به‌هیچ‌وجه نباید دیدن آن را از دست بدهید.

اورسوند، تنگه‌ای باریک با حداقل عمق هفت متر در میان جزیره سیلند در شرق دانمارک و اسکونه در جنوب سوئد است که یکی از پررفت‌وآمدترین راه‌های دریایی جهان به شمار می‌رود. این آبراه تقریبا جذر و مدی ندارد و تشکیل یخ در آن در زمستان‌های سخت می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کار ناوبری کشتی‌ها شود.

کرانبورگ که در قرن پانزدهم برای سفر کشتی‌ها از طریق تنگه به داخل یا خروج از دریای بالتیک، به‌عنوان یک نقطه مرزی حیاتی ساخته شد؛ یکی از قدرتمندترین و برجسته‌ترین قلعه‌های اروپا به شمار می‌آمد.

  • ساعت فعالیت: سه‌شنبه تا یکشنبه: ۱۱ صبح تا چهار عصر
  • تلفن: ۷۸ ۳۰ ۲۱ ۴۹ ۴۵+
  • آدرس: Kronborg 2 C, 3000 Helsingor, Denmark

۲. فردریکسبورگ (Frederiksborg)؛ هیلرود

اقامتگاه سلطنتی

به تماشای افسانه‌ای‌ترین قلعه های دانمارک بنشینید

اگر به‌دنبال صحنه‌ای خوش‌منظره می‌گردید، قلعه فردریکسبورگ را به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید. این قلعه که بزرگ‌ترین مکان رنسانسی در کل اسکاندیناوی به شمار می‌رود، خانه بزرگ‌ترین گالری پرتره دانمارک است. عکس از مارک گری (Mark Gray)

هر کسی که طرف‌دار قلعه‌های کارت‌پستالی زیبا باشد، عاشق فردریکسبورگ خواهد شد. چه چیزی می‌تواند از یک قصر رنسانسی بزرگ بر فراز آب و احاطه‌شده در باغ‌های دوست‌داشتنی باروک، زیباتر و تماشایی‌تر باشد؟

فردریکسبورگ، اولین قلعه دانمارکی بود که در سرزمین اصلی ساخته شد و همیشه به‌عنوان مکانی تفریحی مورد استفاده بوده است و همین امر، ظاهر افسانه‌ای این قلعه را کاملا توجیه می‌کند. برج‌ها، فواره‌ها، مجسمه‌ها، برجک‌های کوچک و مناره‌های مخروطی بی‌شمار، جذابیت فریبنده این قلعه را دوچندان کرده‌اند.

داخل قلعه فردریکسبورگ، بزرگ‌ترین گالری پرتره دانمارک و همچنین یک هزارتوی وسوسه‌کننده از سالن‌های مملو از تزیینات قرار دارند که بازدید از آن‌ها خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

  • ساعت فعالیت: هر روزه: ۱۱ صبح تا سه عصر
  • تلفن: ۳۹ ۰۴ ۲۶ ۴۸ ۴۵+
  • آدرس: Frederiksborg Slot 10, 3400 Hillerod, Denmark

۳. اقامتگاه شکاری ارمیتاژ (Hermitage Hunting Lodge)؛ کنز لونبی (Kongens Lyngby)

قلعه

اقامتگاه شکاری ارمیتاژ

ارمیتاژ در اصل یک اقامتگاه شکاری واقع در پارک گوزن بود. کریستین ششم، پادشاه دانمارک در قرن هجدهم، دوستانش را در این قلعه سرگرم می‌کرد؛ عکس از کیم ویون (Kim Wyon)

ارمیتاژ که در اصل یک اقامتگاه شکاری است و نه یک قلعه، جزو میراث قلعه‌های دانمارکی به حساب می‌آید. ویژگی‌ای که این مکان را واقعا منحصر‌به‌فرد می‌کند، تنها معماری اقامتگاه نیست، بلکه یک قصر باروک مینیاتوری دوست‌داشتنی است که در جریان تفریح‌های شکاری پادشاهان، میزبان ضیافت‌ها بوده است.

نکته‌ای که ارمیتاژ را بسیار برجسته می‌کند، چشم‌انداز این قلعه است. سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۵، پارک گوزن (Dyrehave) را که این اقامتگاه شکاری را احاطه کرده است، به‌عنوان یک منطقه شکار کلاسیک شیلند شمالی (North Zealand)، در لیست میراث جهانی ثبت کرد. این منطقه کماکان با پوشش متراکم جنگلی، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

امروز دیگر هیچ گوزنی در پارک گوزن شکار نمی‌شود و به‌جای آن، این موجودات دوست‌داشتنی در محیطی جادویی و افسانه‌ای زندگی می‌کنند.

این قلعه یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی دانمارک است.

  • سال ساخت: ۱۷۳۴
  • معمار: لوریتز دی چورا (Lauritz de Thurah)
  • تلفن: ۸۵ ۷۰ ۹۲ ۳۳ ۴۵+
  • آدرس: 2800 Lyngby, Denmark

۴. آمالین برگ (Amalienborg)؛ کپنهاگ

کاخ زمستانی خانواده سلطنتی

آمالین برگ

در پایان قرن هجدهم، پس از آتش‌سوزی در کاخ کریستین برگ، خانواده‌ی سلطنتی دانمارک به آمالین برگ نقل‌مکان کردند. بازدیدکنندگان می‌توانند تغییر شیفت نگهبان‌ها را عصرها مشاهده کنند. عکس از کیم ویون

بسیاری از گردشگران، آمالین برگ در کپنهاگ را به قصر باکینگهام در لندن تشبیه می‌کنند. در هر دوی آن‌ها، ملکه‌ها زندگی می‌کنند و هر دو کشور، حکومت پادشاهی مشروطه دارند. سربازان ملبس به کلاه نظامی، در هر دو کاخ نگهبانی می‌دهند.

نکته متفاوت این دو کاخ این است که آمالین برگ از چهار ساختمان مشابه تشکیل می‌شود که در ابتدا برای نجیب‌زادگان پایتخت دانمارک طراحی شده بودند. خانواده سلطنتی در انتهای قرن هجدهم، پس از وقوع آتش‌سوزی در خانه قدیمی‌شان در کاخ کریستین برگ که هم‌اکنون محل استقرار دولت دانمارک است، به اینجا نقل مکان کردند.

آمالین برگ گاهی برای بازدید عموم باز است تا بازدیدکنندگان ببینند که شاه و ملکه چگونه در این مکان زندگی می‌کنند. اگر در زمان بازدید شما این کاخ بسته بود، می‌توانید به کلیسای ماربل یا فردریک (Marble Church) بروید تا چشم‌اندازی بی‌نظیر و خارق‌العاده از مرکز میدان و تندیس پری دریایی کوچولو را ببینید که چندین بلوک آن‌طرف‌تر قرار دارند.

  • سال ساخت: ۱۷۵۰
  • ساعت فعالیت: سه‌شنبه تا یکشنبه: ۱۰ صبح تا سه عصر
  • تلفن: ۸۶ ۲۱ ۱۲ ۳۳ ۴۵+
  • آدرس: Amalienborg Slotsplads 5, 1257 Kobenhavn K, Denmark

۵. فردنس بورگ (Fredensborg)؛ شهر فردنس بورگ در جزیره شیلند شمالی

قصر

فردنس بورگ

قصر افسانه‌ای فردنس بورگ، یک مکان محبوب برای ضیافت‌های خانواده سلطنتی است. با باغ‌های باروک خارق‌العاده و جنگل‌های سرسبز و انبوه، جای هیچ تعجبی ندارد که این کاخ، امروز یکی از مکان‌های خاص خانواده سلطنتی دانمارک محسوب می‌شود. عکس از کیم ویون

فردنس بورگ، قلعه موردعلاقه خاندان سلطنتی دانمارک است

فردنس بورگ، احتمالا قلعه موردعلاقه خاندان سلطنتی دانمارک است. ملکه مارگارت، تولدهایش را در این قلعه جشن می‌گیرد؛ ملکه مادر، اینگرید، این قصر را تبدیل به اقامتگاه شخصی خود کرده است؛ پرنسس بندیکت، عروسی‌اش را در کلیسای این قصر جشن گرفت؛ همچنین، از این مکان به‌عنوان خانه پاییزی و بهاری پرنس و پرنسس فردریک و مری استفاده می‌شد.

با وجود ظاهر محافظت‌شده و زیبا، باغ‌های باروک بزرگ، جنگل‌های سرسبز و متراکم اطراف آن و فضای آرامش‌بخش، درک‌کردن دلیل این همه علاقه به فردنس بورگ، قابل‌درک است. این قصر حس‌و‌حالی از یک خلوتگاه سلطنتی را هم در بر دارد. باغ‌های قلعه در تمام طول سال، باز هستند و از خود قصر در موقعیت‌های ویژه نیز می‌توان بازدید کرد؛ بنابراین بررسی‌ وب‌سایت آن قبل از بازدید، قطعا ارزشش را دارد.

  • سال ساخت: ۱۷۲۰
  • سبک معماری: باروک هلندی
  • تلفن: ۸۷ ۳۱ ۴۰ ۳۳ ۴۵+
  • آدرس: Slottet 1B, 3480 Fredensborg, Denmark

۶. کریستین برگ (Christiansborg)؛ کپنهاگ

قصر

کریستین برگ

قصر کریستین برگ واقع در بندر کپنهاگ، مسند پارلمان دانمارک است که در طول ۸۰۰ سال گذشته، خانه پنج قلعه مختلف بوده است؛ عکس از توماس راسینگ (Thomas Rousing)

یک قصر در کپنهاگ وجود دارد که شبیه آن را در هیچ جای دیگر جهان پیدا نمی‌کنید. قصر کریستین برگ واقع در مرکز جزیره اسلات هولمن (Slotsholmen)، تنها ساختمانی در جهان محسوب می‌شود که سه شاخه رسمی قدرت را در خود جای داده است: مجریه، مقننه، قضاییه.

در حالی که به نظر می‌رسد قرار دادن تمام شاخه‌های قدرت در یک مکان، یک ایده پرخطر باشد؛ اما داستان موفقیت دانمارک به‌عنوان یک کشور، خلاف این فکر را به تمام جهان ثابت کرده است.

کریستین برگ را با نام بورگن (Borgen) یا قلعه نیز می‌شناسند. خاندان سلطنتی، این قصر را خلوتگاه خود می‌دانند و در این مکان، از مهمانی‌ها و جلسه‌ها با هیئت‌های رسمی، میزبانی می‌کنند. در کریستین برگ، اسطبل‌های سلطنتی، یک برج با چشم‌اندازهایی رایگان و بی‌نظیر بر فراز کپنهاگ، کلیسایی کوچک و ویرانه‌های دو قلعه قدیمی در زیر آن وجود دارد. شما می‌توانید همراه با یک تور راهنما، از برخی از این قسمت‌ها بازدید کنید.

  • سال ساخت: ۱۷۳۳
  • ساعت فعالیت: هر روزه: ۱۰ صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۹۲ ۶۴ ۹۲ ۳۳ ۴۵+
  • آدرس: Prins Jorgens Gard 1, 1218 Kobenhavn, Denmark

۷. روزنبورگ (Rosenborg)؛ کپنهاگ

قلعه

روزنبورگ

روزنبورگ، هم‌اکنون یک موزه و خانه سلطنتی است که معماری رنسانس در کپنهاگ، جواهرات تاج‌ها و همچنین مجموعه‌ای خارق‌العاده از لیوان‌های ونیزی را به نمایش می‌گذارد؛ عکس از کیم ویون

در حالی که بیشتر قلعه‌های دانمارکی، داستان خاندان اخیر سلطنتی را بازگو می‌کنند؛ روزنبورگ، بازدیدکنندگان را به سفری در گذشته سلطنتی کشور می‌برد. این جواهر معماری رنسانس در مرکز کپنهاگ قرار دارد و در حقیقت یک موزه است که مجموعه‌ای بی‌نظیر از خاندان سلطنتی را به نمایش می‌گذارد. این اقلام شامل سنگ‌های قیمتی تاج‌ها و نشان‌های پادشاهی، یک فرش تاج‌گذاری و تخت پادشاهی دانمارک است که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید.

به‌غیر از تماشای نمایشگاه‌های مجلل و باشکوه، قدم‌زدن در سالن‌های پرنقش‌و‌نگار بی‌شمار و گذرگاه‌های این قلعه، شما را به یک جشنواره طراحی و معماری می‌برد.

  • سال ساخت: ۱۶۰۶
  • معمار: Hans van Steenwinckel the Younger
  • سبک معماری: رنسانس
  • ساعت فعالیت: سه‌شنبه تا یکشنبه: ۱۰ صبح تا سه عصر
  • تلفن: ۸۶ ۳۲ ۱۵ ۳۳ ۴۵+
  • آدرس: Oster Voldgade 4A, 1350 Kobenhavn, Denmark

۸. اگسکوف (Egeskov)؛ جزیره فین

قلعه

اگسکوف

قلعه ۴۶۰ ساله اگسکوف با وجود خندق‌ها و پل‌های معلق، حیاط‌های بزرگ و باغ‌های زیبا، شبیه به یک قلعه افسانه‌ای و داستانی است؛ عکس از تنکار (Tegnkar)

اگسکوف با وجود خندق‌ها و پل‌های معلق، حیاط‌های بزرگ و باغ‌های زیبا، بیننده را به یاد افسانه‌های پریان می‌اندازد. این مکان که به‌راحتی و به‌طرز رویایی‌ای در مرکز منطقه فین در جنوب کشور واقع شده است، یکی از قلعه‌های بی‌شمار دانمارک با مالکیت خصوصی به شمار می‌رود.

در داخل قلعه اگسکوف، با فضای داخلی محافظت‌شده و قصر تیتانیا (Titania's Palace) روبه‌رو خواهید شد. قصر تیتانیا، یک خانه عروسکی حیرت‌انگیز متشکل از ۳۰۰۰ تکه دست‌ساز است که در اوایل قرن بیستم توسط شرکت ایرلندی جیمز هیکس و پسران ساخته شد.

اگسکوف همچنین دارای یک نمایشگاه خودروی کلاسیک است که بیش از ۵۰ خودرو از دوره‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. چندین هزارتوی شمشادی و ساخته‌شده از گیاهان نیز در این قلعه وجود دارد که فرصت تفریح در محوطه ساختمان را در اختیار شما قرار می‌دهند.

  • سال ساخت: ۱۵۵۴
  • سبک معماری: رنسانس
  • تلفن: ۱۶ ۱۰ ۲۷ ۶۲ ۴۵+
  • آدرس: Egeskov Gade 18, 5772 Kvaerndrup, Denmark

۹. همرشوس (Hammershus)؛ جزیره برنهلم

قلعه

به تماشای افسانه‌ای‌ترین قلعه های دانمارک بنشینید

ویرانه‌های همرشوس، بزرگ‌ترین استحکامات قرون‌وسطایی در سراسر اسکاندیناوی، داستان‌های بی‌شماری از جنگ‌های صلیبی بالتیک، نبردهایی خونین و زندگی روزمره در عصرهای تاریکی را به ما می‌گویند؛ عکس از سمیکو بالسرسکی (Semko Balcerski)

همرشوس، سازه‌ای افسانه‌ای که در بالای صخره‌های سنگی گوشه شمالی جزیره برنهلم واقع شده است، بزرگ‌ترین استحکامات قرون‌وسطایی اروپای شمالی به حساب می‌آید. اگرچه امروزه تنها ویرانه‌ای از این قلعه باقی مانده است؛ اما دیوارهای آن، داستان‌های بی‌شماری از جنگ‌های صلیبی بالتیک، نبردهای خونین و زندگی روزمره در عصرهای تاریک را نقل می‌کنند.

مجموعه عظیم همرشوس در حال حاضر پس‌زمینه‌ای خارق‌العاده برای لذت‌بردن از مناظر مسحورکننده روستایی برنهلم و همچنین چشم‌اندازی تماشایی بر فراز آب‌های بالتیک به وجود آورده‌ است.

  • تلفن: ۴۰ ۱۱ ۴۸ ۵۶ ۴۵
  • آدرس: Langebjergvej 26, 3770 Allinge, Denmark

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه