برای مقابله با ویروس کرونا در سفر هوایی چه باید کرد؟

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
برای مقابله با ویروس کرونا در سفر هوایی چه باید کرد؟

برای ضدعفونی کردن محل نشستن خود در هواپیما و مراقبت در برابر ابتلای احتمالی به ویروس کرونا در سفرهای هوایی، رعایت چند نکته ضروری است.

تا یک ماه پیش، اگر کسی به مسافران سفرهای هوایی توصیه می‌کرد پیش از نشستن روی صندلی، روی آن دستمال بکشند، ماسک و دستکش بپوشند و هر سطحی که می‌خواهند دست بزنند، ضدعفونی کنند، متهم به رفتار وسواس‌گونه می‌شد؛ اما در حال حاضر شرایط فرق می‌کند. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مهم دنیا می‌گویند هواپیماهای‌شان را بین هر پرواز تمیز و در برابر ویروس کرونا ضدعفونی می‌کنند. در حقیقت، پاکیزگی هواپیما یک اصل اساسی و همیشگی است. با این حال، برخی از مسافران ترجیح می‌دهند مجددا فضای نشستن خود را ضدعفونی کنند تا از ایمنی خود در برابر ویروس کرونا مطمئن شوند.

با شدت گرفتن گسترش کروناویروس در نقاط مختلف جهان، توجه فزاینده‌ای به مسئله‌ی نظافت در هواپیما معطوف شده است. آرون مایلستون (Aaron Milstone)، اپیدمولوژیست بیمارستان جان هاپکینز در مریلند آمریکا، می‌گوید:

هواپیما و صندلی‌های آن، محلی عمومی هستند و ما می‌دانیم که میکروب‌ها، زمان زیادی روی سطوح باقی می‌مانند؛ بنابراین، تمیز کردن آن‌ها ضرری ندارد.

برای مطالعه توصیه‌های کارشناسان بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در هواپیما، در ادامه با کجارو همراه باشید.

دست‌هایتان را تمیز نگه دارید و به‌ صورت‌تان نزنید

پیشگیری از کرونا

اندرو مهله (Andrew Mehle)، استادیار ایمونولوژی و میکروبیولوژی پزشکی در دانشگاه ویسکانسین مدیسون، با تاکید بر اینکه پاکیزه نگه داشتن فضای خود در هواپیما باید مطابق با اصول بهداشتی شستن دست‌ها و سایر موارد باشد، خاطرنشان می‌کند:

مادامی که نظافت سطوح موجود در هواپیما باعث ایجاد حس کاذب امنیت نشود، انجام آن ضرری ندارد.

ویروس‌هایی که عامل انتقال این بیماری هستند، از طریق مخاط یا بزاق انسان به دیگران منتقل و وارد چشم‌ها، دهان یا بینی آن‌ها می‌شوند. با اینکه کروناویروس روی سطوحی مانند میزها، نمایشگرهای لمسی، دستگیره‌ها و شیرهای آب باقی می‌مانند، ضدعفونی سطوح یا شستن دست‌ها با صابون می‌تواند موجب از بین بردن آن‌ها شود. جالب است بدانید، ٰکروناویروس‌های دیگری مانند سارس و مرس به‌مدت ۹ روز روی سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی زنده می‌ماندند.

با این حال، افراد زیادی هستند که صورت خود را بسیار بیشتر از حد تصور، لمس می‌کنند. انجام این کار پس از هر بار لمس سطوح حاوی ذراتی که پس از عطسه یا سرفه‌ی دیگران به اطراف پخش شده‌اند، به انتقال ویروس خواهد انجامید. بنابراین، اولین و مهم‌ترین کار آن است که دست‌هایتان را بشویید. دکتر مهله می‌گوید:

خیلی مهم است که ابتدا فکر کنید با دست‌هایتان کدام سطوح را لمس کرده‌اید و سپس، آن‌ها را بشویید.

دست‌ها را به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و در صورت امکان ضدعفونی کنید.

صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید

صندلی کنار پنجره در هواپیما

پژوهش دانشگاه اموری حاکی از آن است که در فصل شیوع آنفولانزا، ایمن‌ترین محل برای نشستن در هواپیما، صندلی‌های کنار پنجره هستند. پژوهشگران با مسافران و مهمانداران ۱۰ پرواز سه تا پنج ساعته مصاحبه کردند و به این نتیجه رسیدند افرادی که کنار پنجره می‌نشینند، تماس کمتری با بیماران احتمالی دارند. ویکی استوور هرتزبرگ (Vicki Stover Hertzberg)، یکی از اساتید رشته آمار زیستی و بیوانفورماتیک در دانشکده‌ی بهداشت عمومی رولینز دانشگاه اموری و یکی از دانشمندان حاضر در این پژوهش، می‌گوید:

بلیط صندلی کنار پنجره را بخرید و سعی کنید در طول پرواز، جایی نروید؛ آب بدن خود را حفظ کنید و دست‌هایتان را از صورت خود دور نگه دارید.

نسبت به بهداشت دستان خود حساس باشید.

سطوح سخت را ضدعفونی کنید

ضدعفونی هواپیما

دست‌ها را ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و سپس ضدعفونی کنید

پیش از آنکه روی صندلی بنشینید، برای تمیزکردن سطوح سختی مانند دسته‌ی صندلی و پشتی آن، کمربند، نمایشگر، میز و هر سطح دیگری، از دستمال‌های مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. اگر صندلی از جنس سخت و بدون منفذ یا چرم طبیعی و مصنوعی است، آن را هم تمیز کنید. استفاده از دستمال مرطوب روی صندلی‌های نرم و تشک‌دوزی شده به خیس شدن آن‌ها و در نتیجه، انتشار بیشتر میکروب‌ها می‌انجامد و نه از بین‌بردن آن‌ها.

دکتر مایلستون می‌گوید:

تمیز کردن محیط اطراف، ایده‌ی بدی نیست؛ اما بهتر است بدانید که کروناویروس قرار نیست از روی صندلی بپرد و وارد دهان شما شود. مردم باید بیشتر مراقب دست زدن به اشیای آلوده و سپس، تماس دست‌ها با صورت‌شان باشند.

ضدعفونی دست ها در برابر کرونا

معمولا روی بسته‌های دستمال‌های ضدعفونی‌کننده نوشته شده است که برای کارایی آن‌ها، چه مدت باید سطح را مرطوب نگه داشت. این زمان از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه متغیر است. برای تاثیرگذاری دستمال، باید از این دستورالعمل پیروی کرد.

دکتر هرتزبرگ در ادامه می‌گوید، اگر هواپیما مجهز به نمایشگر لمسی است، برای استفاده از آن باید از دستمال استفاده کنید. به کار بردن دستمال کاغذی یا پارچه‌ای، مانعی بین سطح (احتمالا) حاوی ذرات آلوده و دستان شما ایجاد می‌کند که حتما راهی به‌سوی دهان و صورت‌تان خواهند یافت.

برنارد کامینز (Bernard Camins)، مدیر بخش پیشگیری از عفونت در شبکه‌ی بیمارستانی Mount Sinai در نیویورک، می‌گوید:

شاید فردی که بیمار بوده و سرفه می‌کرده است، در و دستگیره‌ها را لمس کرده باشد. بنابراین، در را با استفاده از دستمال کاغذی، باز و بسته کنید و دستمال‌ها را در سطل زباله بیندازید.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه