شبه جزیره بالکان؛ بهترین منطقه اروپا برای سفر جاده‌ای

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
شبه جزیره بالکان؛ بهترین منطقه اروپا برای سفر جاده‌ای

شبه‌جزیره بالکان که یکی از بهترین مناطق اروپا برای سفر جاده‌ای محسوب می‌شود، مناظر طبیعی فوق‌العاده زیبا و کشورهایی با آثار تاریخی و فرهنگی غنی را در خود جای داده است.

شبه‌جزیره‌ی بالکان یکی از مناطق منحصربه‌فرد اروپا است که با سفر جاده‌ای در آن می‌توانید از چند کشور با فرهنگ‌های متنوع و غنی بازدید کنید. اگر نگرانی‌های مربوط به تبدیل پول به ارزهای مختلف و آشنانبودن با زبان‌های مختلف را در نظر نگیریم، این منطقه بهترین مکان اروپا برای سفر جاده‌ای مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

شبه‌جزیره‌ی بالکان از کشورهای آلبانی، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، مونته‌نگرو، کوزوو، مقدونیه شمالی، مولداوی، صربستان و اسلوونی تشکیل شده است و در ظاهر منطقه‌ای وسیع و تا حدودی ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما مطمئن باشید با سفر جاده‌ای در این منطقه‌ی رویایی، یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی‌تان را تجربه خواهید کرد.

شبه جزیره بالکان

با چند ساعت رانندگی در منطقه می‌توانید خود را از مناطق روستایی و کوهستانی بوسنی به ساحل‌های درخشان آفتابی کرواسی و کمی دورتر به جاده‌های باریک و ناهموار آلبانی برسانید. یکی از بهترین مزایای سفر در این منطقه از اروپا، پایین‌بودن هزینه‌های سفر است؛ به‌عنوان‌مثال اجاره‌ی هفتگی خودرو بیشتر از ۲۵۰ دلار هزینه ندارد و با پولی معادل هفت یا هشت دلار می‌توانید یک وعده غذای متوسط میل کنید؛ البته ممکن است قیمت‌ها در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

بدون تردید تنها در صورتی می‌توانید در مورد موضوع‌های مختلف سفر تصمیم دقیقی بگیرید که وارد آن منطقه شوید؛ به همین دلیل در این مقاله از کجارو قصد داریم شما را با جغرافیای کلی این منطقه و کشورهای زیبای آن آشنا کنیم که برای سفر جاده‌ای مناسب هستند، پس، با ما همراه باشید.

اگر قصد سفر به هر یک از این مقاصد را توسط تور مسافرتی دارید، کجارو این امکان را فراهم کرده است تا با مشاهده قیمت تمامی تورهای آژانس‌های گردشگری به صورت مرتب‌سازی شده، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین آفر را برای خود انتخاب کرده و تهیه کنید.

شروع سفر، بلغارستان و صربستان

بلغارستان

توصیه می‌کنیم سفرتان را از صوفیه، پایتخت بلغارستان شروع کنید

در شبه‌جزیره‌ی بالکان می‌توانید مسیرتان را از جاده‌های شهرهای مهم آغاز کنید و به مسیر خود ادامه دهید. ساختار کشورهای این منطقه به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید سفری چرخشی و دایره‌وار در آن‌ها داشته باشید؛ بنابراین مبدأ سفرتان اصلاً مهم نیست؛ اما توصیه می‌کنیم سفرتان را از کشور بلغارستان و شهر صوفیه آغاز کنید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع سفر، یک روز را در صوفیه بگذرانید و از شب زیبای آن لذت ببرید. تماشای منظره‌ی شگفت‌انگیز کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه از کافی‌شاپ بام هتل سنس (Sense Hotel) می‌تواند شما را متحیر کند.

صوفیه

زمانی که آماده‌ی سفر شدید، به‌سمت غرب و شهر بلگراد، پایتخت صربستان بروید. با پنج ساعت رانندگی بدون وقفه می‌توانید خود را به بلگراد برسانید؛ البته امکان توقف در شهرهای کوچک بین راه نیز وجود دارد؛ اما توصیه می‌کنیم بدون وقفه این مسیر را ادامه دهید تا برای بازدید از جاهای دیدنی بلگراد وقت بیشتری داشته باشید.

بهتر است بعدازظهر را به بازدید از قلعه‌ی بلگراد (Belgrade Fortress) و پارک کالمگدان (Kalemegdan Park) اختصاص دهید که قلعه را در برگرفته است. شب‌های بلگراد نیز پر از انرژی و جنب‌وجوش است و در هر روز از هفته که وارد آن شوید، می‌توانید در کنار رود ساوا اوقات خوشی را سپری کنید.

در بوسنی و هرزگوین مراقب مین‌ها باشید

بوسنی و هرزگوین

پس از ترک بلگراد، نوبت بازدید از روستاهای باشکوه و زیبا است؛ البته باید مراقب مین‌ها باشید! اگر مسیرتان را به‌سمت غرب و مرزهای بوسنی و هرزگوین در کوهستان‌ها ادامه دهید، تابلوهایی را می‌بینید که روی آن‌ها نوشته شده است: «خطر: مین‌های زمینی»؛ البته اصلاً نباید نگران باشید، چون بیشتر این مین‌ها منفجر نمی‌شوند و از دوران جنگ بوسنی در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی در خاک منطقه باقی‌ مانده‌اند و هیچ خطری برای شما ندارند. بنابراین با خیال راحت به مسیرتان ادامه دهید و در هیچ نقطه‌ای از جاده خارج نشوید تا سفر امنی داشته باشید.

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، مدت کوتاهی را نیز در سارایوو توقف کنید؛ زیرا با بازدید از این شهر می‌توانید از پل لاتین (Latin Bridge)، محل ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج‌وتخت پادشاهی اتریش و مجارستان دیدن کنید. پس از مرگ این وارث مقدر، اتریش به صربستان اعلام جنگ کرد و این رویداد نقطه‌ی آغاز جنگ جهانی اول بود.

پل لاتین

شب را می‌توانید در سارایوو بگذرانید یا مسیر خود را به‌سمت شهر ساکت‌تر و کمتر شناخته‌شده‌ی موستار در جنوب سارایوو ادامه دهید که با دو ساعت رانندگی می‌توانید به آن برسید. شاخص‌ترین جاذبه‌ی موستار، پل استاری موست یا پل موستار (Stari Most bridge) با ارتفاع حدود ۲۴ متر و متعلق به قرن شانزدهم و دوران امپراتوری عثمانی است که در مرکز شهر قرار دارد. اگر کمی خوش‌شانس باشید شیرجه‌زدن اهالی شهر به داخل رودخانه را خواهید دید که خالی از لطف نیست.

قبل از ترک بوسنی و هرزگوین و ورود به خاک کشور کرواسی، بازدید از آبشار کراویچ را از دست ندهید که در جنوب موستار واقع شده و فاصله‌ی زمانی آن با این شهر، یک ساعت است. آبشار کراویچ یا آبشار کراتویتسه (Kravica Falls) که از چند آبشار تشکیل شده و چندان مورد توجه قرار نگرفته، از تمام جاذبه‌های کشور ایسلند زیباتر است و نمادی شاخص از زیبایی‌های طبیعی بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود.

آبشار کراویچ

سواحل مدیترانه، کرواسی و مونته‌نگرو

پس از ورود به کرواسی، اگر زمان زیادی دارید توصیه می‌کنیم، به‌سمت جنوب غرب این کشور حرکت و از جاذبه‌های این مسیر دیدن کنید که از میان آن‌ها می‌توان به شهرهای اسپلیت، زاگرب و پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک (Plitvice Lakes) اشاره کرد؛ اما اگر فرصت کافی ندارید، فکر بازدید از سواحل جنوب غربی را از سر بیرون کرده و به‌سمت شهر دوبرونیک حرکت کنید.

با ورود به دوبرونیک تصور می‌کنید وارد ایتالیا شده‌اید

وقتی وارد دوبرونیک می‌شوید، ابتدا تصور می‌کنید به ایتالیا پا گذاشته‌اید. این شهر با حال‌وهوای مدیترانه‌ای منحصربه‌فرد که تا حدودی شبیه جو حاکم بر کشورهای اروپای غربی است، شما را شگفت‌زده می‌کند. در خیابان اصلی شهر موسوم به استرادن (Stradun)، غذاخوری‌های زیادی با الهام از غذاخوری‌های ایتالیایی و فرانسوی ساخته شده‌اند؛ البته قیمت غذا در اینجا به‌اندازه‌ی سایر نقاط شبه‌جزیره‌ی بالکان ارزان نیست. توصیه می‌کنیم در این غذاخوری‌ها، علاوه بر غذاهای موردعلاقه‌تان، ژامبون دالماتی را نیز امتحان کنید. ژامبون دالماتی نوعی گوشت محلی است که تمام گارسون‌های شهر آن را به‌شدت پیشنهاد می‌کنند.

دوبرونیک

دوبرونیک شهر بزرگی نیست؛ اما واقعاً ارزش یک یا دو شب اقامت را دارد؛ به‌خصوص اگر از علاقه‌مندان به سریال تاج‌وتخت هستید و دوست دارید مدتی را در مکانی با حال‌وهوای این سریال بگذرانید. در ضمن با پنج دقیقه پیاده‌روی از مرکز شهر می‌توانید خود را به ساحل زیبای بانجی (Banje ‌Beach) برسانید. دیوارهای قرون‌وسطایی که سراسر این شهر را احاطه کرده‌اند،‌ باعث حیرت‌تان خواهد شد. پس از یک روز گردش لذت‌بخش در این شهر، شبی به‌یادماندنی را در قلعه‌ای تاریخی در مکانی قدیمی به نام الد تان (Old Town) سپری کنید.

در سواحل کرواسی و مونته‌نگرو زیباترین مناظر سفرتان را خواهید دید

با حرکت به‌سمت شرق و سواحل کرواسی و مونته‌نگرو، مناظری را خواهید دید که احتمالاً زیباترین مناظر سفرتان خواهد بود. توصیه می‌کنیم پس از رسیدن به این قسمت، مدتی را به گردش و تفریح در شهرهای ساحلی از جمله پراست و کوتور بگذرانید. همچنین بهتر است بعدازظهر را به گشت‌وگذار در خلیج کوتور (Bay of Kotor) و پارک ملی لوچن (Lovcen National Park) اختصاص دهید که در نزدیکی این خلیج قرار دارند. در صورت تمایل می‌توانید بازدیدی هم از پودگوریستا، پایتخت مونته‌نگرو، داشته باشید. در مسیر این شهر هم شهرهای خوش‌منظره‌ای وجود دارند که قطعاً به‌سادگی از کنار آن‌ها نمی‌توانید عبور کنید.

پارک ملی لوچن

در ادامه مسیرتان می‌توانید به‌سمت کوزوو و بخش شمالی مقدونیه شمالی حرکت کنید یا مسیر جنوب را در پیش بگیرید که به آلبانی ختم می‌شود؛ قطعاً هیچ‌یک از این دو مسیر شما را ناامید نخواهد کرد؛ هرچند که در آلبانی تجربه ناب‌تری به دست می‌آورید.

این کشور عمیقاً تحت‌تأثیر اسلام قرار گرفته است و پس از عبور از مرز، به‌وضوح متوجه این موضوع می‌شوید و مساجد و مناره‌های متعددی را خواهید دید. مانند بسیاری از کشورهای مسلمان، در آلبانی نیز پنج بار در روز اذان اقامه شده و پژواک آن در نقاط مختلف شهر شنیده می‌شود. یادتان باشد که کارت‌های اعتباری در این کشور به‌ندرت پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین حتماً باید ارز رسمی یعنی لک آلبانی را همراه خود داشته باشید. بیشتر بخش‌های این کشور، در حال‌ توسعه و ناهموار هستند و به همین دلیل احساس می‌کنید در بخش کاملاً متفاوتی از دنیا قرار دارید.

 آلبانی

 اگر تصمیم گرفته‌اید شب را در آلبانی بگذرانید، شهر کرویه انتخاب خوبی است. این شهر در شمال تیرانا، پایتخت آلبانی، واقع شده است و برای رسیدن به آن باید یک ساعت در جاده باشید. جاده‌ی کرویه از تپه‌ای پرپیچ‌وخم می‌گذرد که درختان زیادی آن را احاطه کرده‌اند و در انتها به شهری قرون‌وسطایی ختم می‌شود. شهر کرویه هنوز هم اصالت و ریشه‌های خود را کاملاً حفظ کرده است.

برای اقامت در این شهر، هتل پانوراما (Hotel Panorama) را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا از این هتل می‌توانید منظره‌ای گسترده از شهر و حومه‌ی آن را تماشا کنید. قیمت غذا در کرویه از تمام نقاط شبه‌جزیره بالکان کمتر است و می‌توانید غذایی مثل کباب دل را تنها با چهار یا پنج دلار میل کنید. اگر مایل به اقامت بیشتر در شهر کرویه بودید، مدتی را در سواحل شگفت‌انگیز و بسیار خلوت این شهر سپری کنید. به‌جرئت می‌توان گفت سواحل این شهر جزو بکرترین سواحل دنیا محسوب می‌شوند.

کرویه

برای دیدن تمام جاذبه‌های مقدونیه شمالی، باید کمی از مسیر منحرف شوید؛ اما مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد. ابتدا به‌سمت مرز حرکت کنید که درست در کنار دریاچه‌ی اوهرید (Lake Ohrid) قرار دارد و پس از بازدید از این دریاچه فوق‌العاده زیبا، تنها با چند دقیقه رانندگی خود را به پارک ملی گلیسکا (Galicica National Park) برسانید. در این پارک، مسیری برای پیاده‌روی نیز وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها از پیاده‌روی در آن لذت ببرید یا حتی قله‌ی گلیسکا را نیز فتح کنید.

در پایان سفرتان حتما از ژرف‌دره‌ی ماتکا دیدن کنید

در صورتی‌ که می‌خواهید با مستقیم‌ترین مسیر به‌ صوفیه بازگردید، باید مسیر غرب به‌سمت بلغارستان را در پیش بگیرید؛ اما با انتخاب این مسیر، از دیدن زیباترین جاذبه‌ی طبیعی مقدونیه شمالی یعنی ژرف‌دره ماتکا (Matka Canyon) محروم خواهید شد. این دره در شمال دریاچه‌ی اوهرید واقع شده است و تنها ۳۰ دقیقه با اسکوپیه (پایتخت مقدونیه شمالی) و دو ساعت و ۳۰ دقیقه با دریاچه‌ی اوهرید فاصله دارد. ژرف‌دره‌ی ماتکا با وسعتی در حدود ۱۹ کیلومتر در کنار دریاچه‌ی ماتکا گسترده شده است. با اجاره‌ی قایق، ماجراجویی در دریاچه را آغاز کنید یا با عبور از مسیرهای پیاده‌روی پرپیچ‌وخم، چند صومعه‌ی قرون‌وسطایی را از نزدیک ببینید. رستورانی نیز درست در کنار آب ساخته شده است که می‌توانید در آن غذایی عالی را همراه با تماشای مناظر باورنکردنی نوش جان کنید.

دریاچه ماتکا

در صورت تمایل، مدت بیشتری را در اسکوپیه بمانید؛ اما توصیه می‌کنیم به بلغارستان و صوفیه بازگردید تا بیشتر در این کشور سیاحت کنید. اگر پس از رسیدن به صوفیه، کمی دل‌تنگ تمدن و فضای شهری شده‌اید، به گشت‌وگذار در شهر مشغول شوید. همچنین می‌توانید برای حسن‌ختام سفرتان به کوهستان ریلا (Rila Mountains) در جنوب این شهر حرکت کنید و پس از دو ساعت به این کوهستان برسید تا نظاره‌گر زیباترین مناظر طبیعی بلغارستان باشید.

صومعه‌ی ریلا (Rila Monastery) که بزرگ‌ترین صومعه‌ی ارتدکس در قسمت شرق بلغارستان و یکی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود، نگین بی‌همتای این کوهستان است و با بازدید از آن پایانی به‌یادماندنی برای سفر خود رقم بزنید.

صومعه ریلا

شما می‌توانید برنامه‌ی سفر جاده‌ای در شبه‌جزیره بالکان را کاملاً مطابق میل‌تان تنظیم کنید. برنامه‌ی سفری که در این مقاله ارائه شد، شامل هفت کشور است که امکان بازدید از آن‌ها در ۱۰ یا ۱۲ روز وجود دارد؛ البته اگر می‌خواهید از کشورهای اسلوونی، کوزوو و مولداوی نیز بازدید کنید، سفرتان چند روز بیشتر طول می‌کشد.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه