پدر سازمان حفاظت محیط زیست ایران درگذشت

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
پدر سازمان حفاظت محیط زیست ایران درگذشت

اسکندر فیروز، بنیان‌گذار و نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، درگذشت.

اسکندر فیروز، بنیان‌گذار  و نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در ۹۳ سالگی درگذشت. 

اسکندر فیروز، طبیعت شناس و کارشناس محیط‌زیست، بنیان‌گذار و نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران بود. برخی او را «پدر سازمان محیط‌زیست ایران» نامیده‌اند. پس از آن که کانون شکار در سال ۱۳۴۶ به سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تبدیل شد، فیروز ریاست آن را به عهده گرفت. با تلاش‌های او این سازمان در سال ۱۳۵۰ به سازمان حفاظت محیط‌زیست تغییر نام داد و دامنه فعالیت آن نیز گسترش یافت.

سپس در سال ۱۳۵۳ یکی از مهم‌ترین قوانین زیست‌محیطی ایران با عنوان قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست تصویب شد که هنوز در ایران اعتبار حقوقی دارد. همچنین، تعیین مناطق چهارگانه تحت حفاظت ایران بانام‌های پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقهٔ حفاظت‌شده از دستاوردهای محوم فیروز است. 

در یکی از مراسمی که هر سال به مناسبت گرامی‌داشت روز انعقاد کنوانسیون حفاظت از تالابهای مهم بین‌المللی و زیستگاه پرندگان آبزی برگزار می‌شود، دبیرخانه این کنوانسیون از اسکندر فیروز به‌عنوان پدر تالاب‌ها یاد کرد؛ چراکه تلاش‌های او سبب شد تا در سال ۱۳۴۹ این کنوانسیون در رامسر منعقد و از آن پس به نام کنوانسیون رامسر شناخته شود.

در سال ۱۳۵۰ فیروز رئیس اجلاس سازمان ملل برای آماده‌سازی کنوانسیون‌های مربوط به کنفرانس جهانی استکهلم شد. در سال ۱۳۵۱ وقتی نخستین کنفرانس جهانی محیط زیست در استهکلم برگزار شد، او نایب رئیس این اجلاس بود. در خلال سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ به عضویت هیئت مدیره اتحادیه جهانی حفاظت محیط زیست (IUCN) در آمد و از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ نایب رئیس این اتحادیه و عضو هیئت امنای صندوق جهانی حیات وحش و طبیعت شد. در تیرماه ۱۳۵۶ علاوه بر آنکه از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست استعفا کرد، ریاست اتحادیه جهانی حفاظت را نیز نپذیرفت. او همچنین از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ دبیر کل مؤسسه گیاه‌شناسی ایران بود و تاسیس مؤسسه گیاه‌شناسی و باغ گیاه‌شناسی و همچنین طرح زیست محیطی پارک پردیسان را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

با حمایت وی دو کتاب پرندگان ایران ۱۳۵۳ و راهنمای پستانداران ایران ۱۳۵۶ در سازمان حفاظت محیط زیست انتشار یافته است . او خود چندین مقاله درباره محیط زیست ایران نگاشته است که در ایران و نیز مجلات انگلیسی زبان مجامع بین‌المللی مرتبط با محیط زیست انتشار یافته است .

جونده‌ای به نام دوپای فیروز (Allactaga firouzi) به نام او نام‌گذاری شده است.

کجارو ضایعه درگذشت مرحوم اسکندر فیروز را  به کلیه علاقه‌مندان محیط زیست ایران صمیمانه تسلیت عرض می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه