با سفر به شهرهای مرزی اروپایی، همزمان از چند کشور دیدن کنید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
با سفر به شهرهای مرزی اروپایی، همزمان از چند کشور دیدن کنید

با سفر به برخی از شهرهای مرزی اروپایی می‌توانید تنها با طی مسافتی کوتاه. چند کشور را به‌طور هم‌زمان ببینید که تجربه‌ای به‌یادماندنی است.

ممکن است تصور اینکه بخواهید در تعطیلات آخر هفته از شهرهای بزرگ دیدن کنید، کمی برایتان دور از ذهن باشد؛ اما این ایده برای افرادی که در بخش شمالی اقیانوس اطلس زندگی می‌کند یا می‌خواهند به این منطقه سفر کنند، اصلاً عجیب با غیرمعمول نیست. منظور از بخش شمالی اقیانوس اطلس، منطقه‌ای بین آمریکای شمالی و اروپا است که برای تردد بین کشورهای انگلیس، آمریکا و کانادا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در این منطقه شهرهای اروپایی زیبایی با فرهنگی غنی وجود دارند و می‌توانید با کمی رانندگی خود را از کشوری به کشور دیگر برسانید. برخی از افراد با هدف آشنایی بیشتر با فرهنگ اروپایی از شهرهای مرزی اروپایی این منطقه دیدن می‌کنند. در ضمن با سفر به این شهرها می‌توان با یک تیر چند نشان زد و علاوه بر بازدید از شهر مقصد، از کشورهای هم‌مرز با این شهرها و شهرهای مرزی معروف آن‌ها نیز دیدن کرد.

 همچنین با بازدید از شهرهای اروپایی مرزی این منطقه می‌توانید آشنایی خودتان با فرهنگ‌های اروپایی را دوچندان کنید و شناخت بهتری نسبت به افراد محلی، خصیصه‌های فرهنگی و آداب‌ورسوم شهری که در آن قرار دارید و شهر‌های معروف و محبوب در کشورهای همسایه به دست آورید.

در این مقاله از کجارو قصد داریم هفت شهر برتر مرزی  اروپایی را معرفی کنیم که با بازدید از آن‌ها می‌توانید آشنایی‌تان با فرهنگ و غذاهای مختلف اروپایی را دوچندان کنید و توصیه می‌کنیم در سفر بعدی‌ خود به قاره‌ی کهن، حتماً این شهرها را درصدر فهرست برنامه سفرتان قرار دهید.

۱. براتیسلاوا، اسلواکی

براتیسلاوا

با سفر به براتیسلاوا می‌توانید از وین و بوداپست هم هم‌زمان دیدن کنید

با بازدید «از براتیسلاوا» که از فرهنگ‌های متنوعی برخوردار است، می‌توانید علاوه بر اسلواکی از دو کشور دیگر هم‌مرز با این شهر یعنی اتریش و مجارستان، نیز دیدن کنید. فاصله‌ی زمانی براتیسلاوا با «وین» تقریباً یک ساعت و با «بوداپست» در حدود دو ساعت است. برای واردشدن به دو کشور دیگر، ابتدا باید خود را به «دهکده‌ی تونوو» (Čunovo) برسانید که در خاک اسلواکی و در فاصله‌ای در حدود ۲۴ کیلومتری براتیسلاوا واقع شده است.

در این دهکده بنای یادبود کوچکی ساخته شده که نشانه‌هایی از سه کشور روی آن دیده می‌شود و گواهی وحدت سه کشور هستند. برای مدت زیادی تعداد سخنوران زبان آلمانی و مجارستانی در براتیسلاوا بیشتر از افرادی بود که به زبان اسلواکی صحبت می‌کردند و هنوز هم افراد نسل قدیم این شهر از زبان آلمانی به‌عنوان زبان دوم خود استفاده می‌کنند.

هیچ چیزی بهتر از معماری و غذاهای مختلف در نقاط مختلف شهر مثل نمی‌تواند براتیسلاوا را به شما بشناساند. گوشت، ماده‌ی اصلی بسیاری از غذاهای این شهر است؛ از «شِنیتسِل» (schnitzel) که همان استیک گوشت گوساله یا هر گوشت ترد دیگری است، گرفته تا «گویاش» (goulash) که نوعی سوپ با گوشت و سبزی است و همچنین سیب‌زمینی، «دامپلینگز» (dumplings) یا همان گلوله‌های خمیری که دور مواد غذایی مختلف پیچیده می‌شود و پنیر تازه‌ی گوسفندی.

این غذاها و معماری‌ها برای افرادی که در اروپای میانه سفر کرده‌اند یا با ویژگی‌های این قسمت از اروپا آشنا هستند، ویژگی‌های شاخصی محسوب می‌شوند؛ البته در این شهر هیچ چیزی بهتر از امتحان‌کردن طعم «رول براتیسلاوا» نیست. این دسر خوشمزه طعمی بین طعم بیسکویت شور و طعم «کِرواسان» (croissant) که نوعی نان و شیرینی هلالی شکل است، دارد و مردم براتیسلاوا نام شهرشان را برای این دسر انتخاب کرده‌اند.

توصیه می‌کنیم بعد از دیدن قلعه‌ها، کلیساهای جامع و کاخ‌هایی که به دست اشراف‌زادگان مجارستانی ساخته شده‌اند. به یکی از کافه‌های شهر بروید و یکی از رول‌های براتیسلاوا را که خوب پخته شده است، امتحان کنید. در ضمن در این کافه‌ها طعم قهوه‌ی معروف اتریشی را نیز بچشید. اگر می‌خواهید لذت بیشتری از خوردن رول براتیسلاوا ببرید، آن را صبح زود و در کنار رود «دانوب» میل کنید.

۲. پرپینیان، فرانسه

براتیسلاوا

تصور کنید فردی می‌خواهد چشم‌های شما را در  میان شهر «پرپینیان» ببندد؛ اگر قبل از اینکه چشم‌هایتان بسته شود، نگاه کوتاهی به «قلعه‌ی لو کَستیلِت» (Le Castillet fortress) با آجرهای گلبهی‌رنگ داشته باشید، به‌احتمال‌زیاد حدس می‌زنید که در شهر «سویل» اسپانیا هستید. اگرچه حدستان درست نیست؛ اما فاصله‌ی زیادی هم با اسپانیا ندارید، پرپینیان علاوه بر اینکه ازنظر تاریخی به اسپانیا نزدیک است، در فاصله‌ی بسیار نزدیکی از مرز این کشور نیز قرار دارد. شما می‌توانید تنها پس از ۲۰ دقیقه رانندگی از این شهر، به مرز اسپانیا برسید.

در صورت تمایل برای بازدید از بارسلونا می‌توانید تنها در مدت ۳ ساعت خود را با قطار به این شهر برسانید. پرپینیان در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم قلمرو پادشاهی «مایورا» (Majorca) بوده است. امروزه «کاخ پادشاهان مایورا» (Palace of the Kings of Majorca) که از «رشته‌کوه پیرنه» (Pyrenees) همچون دیده‌بانی در بخش تاریخی شهر خودنمایی می‌کند. سازه‌های دفاعی با معماری مرتبط‌به منطقه‌ی کاتالونیا، نمادی از میراث اسپانیایی در این شهر است 

مردم این شهر به‌خوبی از شهرها و مناطق دوست‌داشتنی و جذاب اطراف خود تأثیر پذیرفته‌اند و با مراسم جشن روز مقدس غریبه نیستند. تقویم رسمی مورداستفاده در پرپینیان پر از رویدادها و جشنواره‌های مختلف از جمله «جشنواره‌ی لژودیدو دِ پرپینیان» (Les Jeudis de Perpignan) است. در زمان برپایی این جشنواره که در تابستان برگزار می‌شود، اجرای موسیقی و حرکت‌های آکروباتیک ساده در غذاخوری‌ها و خیابان‌های این شهر، فضای بسیار شادی ایجاد می‌کند. زمانی که در غذاخوری‌ها جشنواره‌های محلی برگزار نمی‌شود، باز هم از گردشگران با غذاهای روستایی فرانسوی که تحت‌تأثیر فرهنگ غذایی کاتالونیا قرارگرفته‌اند، پذیرایی می‌شود.

۳. سن‌ سباستین، اسپانیا

سن سباستین

سن‌سباستین در «سرزمین باسک» (Le Castillet) واقع شده است. سرزمین باسک منطقه‌ای خودمختار و بخشی خاص و ویژه از اروپا محسوب می‌شود که در شمال اسپانیا و مرز بین اسپانیا و فرانسه قرار دارد و و دارای زبان، میراث‌های فرهنگی و آداب‌ورسوم خاص خود است. سن‌سباستین موزه‌ای به نام موزه‌‌ی  «سان تِلمو» (San Telmo Museum) دارد که در آن آثار مربوط به فرهنگ سرزمین باسک نمایش داده شده است؛ البته بسیاری از گردشگران به‌دلیل قیمت‌های بالای این قسمت از سن سباستین ترجیح می‌دهند به ساحل بروند و در کنار خلیجی طلایی و مدور که در امتداد «کوت دازور یا ریویرای فرانسه» (French Riviera) کشیده شده است بنشینند (در ضمن در این قسمت هرساله در ماه سپتامبر یک جشنواره فیلم بین‌المللی تحسین‌برانگیز نیز برگزار می‌شود).

سن‌سباستین تعدادی زیادی رستوران با ستاره‌های میشلن دارد

شهر سن سباستین در «دوران زیبا یا عصر طلایی» (Belle Epoque) در بین سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۴ به محبوبیت رسید؛ زیرا در این سال‌ها ساختمان‌های زیادی با سبک معماری پاریسی ساخته شد که از میان آن‌ها می‌توان به ساختان تئاتر هنرهای نمایشی «تِترو ویکتوریا یوجینا» (Teatro Victoria Eugenia) و هتل «مارینا کیریستینا» (Hotel Maria Cristina) اشاره کرد. در میان بازدیدهای خود از جاذبه‌های مختلف، حتماً «پینتوس» (pintxos) یا تَپَس (غذای کم‌حجم اسپانیایی) باسک را که نان پرشده با مواد غذایی مختلف است، نیز امتحان کنید. سن‌سباستین رستوران‌های فرانسوی بسیار خوبی نیز دارد و تعداد رستوران‌های دارای ستاره‌های میشلن در این شهر به نسبت جمعیت آن از تمام شهرهای دنیا بیشتر است. در این رستوران‌ها برای آن دسته از آداب‌ورسوم مرتبط‌با غذا که متعلق به مناطق واقع‌شده در قسمت‌های شمالی اقیانوس اطلس است، احترام خاصی قائل هستند.

۴. کیرکنس، نروژ

کیرکنس

کیرکنس فاصله‌ی بسیار کمی با مرز روسیه دارد

کیرکنس درست در بالای مدار شمالگان واقع شده است و فاصله‌ی بسیار کمی با مرز روسیه دارد و از فنلاند هم زیاد دور نیست. روس‌های زیادی در این شهر زندگی می‌کند که اصلاً دور از انتظار نیست. روس‌ها، پنجشنبه‌های آخر هر ماه بازاری در میدان اصلی این شهر برپا می‌کند که در آن فروشندگان دوره‌گرد وسایلی مثل ملافه، کریستال، ظروف چینی و مهم‌تر از عروسک‌های دست‌سازی به نام «ماتروشکا» (matryoshkas) را عرضه می‌کنند که اوج خلاقیت روس‌ها در ساخت صنایع‌دستی را نشان می‌دهد.

ماتروشکا که به آن عروسک روسی نیز گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عروسک‌ها هستند که هر یک از آن‌ها از دیگری کوچک‌تر است و به‌ترتیب داخل یکدیگر قرار می‌گیرند. در ضمن این شهر مرزی افتخارآمیز، هرسال میزبان جشنواره‌ای بین‌مرزی به‌نام «بارِنت اِسپِکتاکی» (Barents Spektake) است که با برپایی کنسرت‌های موسیقی، نمایش فیلم، برگزاری سمینار و ایجاد بازارهای مختلف و سایر فعالیت‌های دیگر جشن گرفته می‌شود. جالب است بدانید که این مرز که امروز محل برگزاری رویدادهای شاد و متنوع محسوب می‌شود تا پایان جنگ سرد بسته بوده است.

با بازدید از «موزه‌ی سور وارانگِرِ» (Sør-Varanger museum) تمام اطلاعات لازم را در مورد کیرکنس و تاریخ این شهر به دست می‌آورید. حکم‌رانی روس‌ها و درگیری آن‌ها با یکدیگر و همچنین مهاجرت فنلاندی‌ها به این شهر. یکی از دلایل اصلی ایجاد این موزه به‌شمارمی‌رود. اگر پس از بازدید از شهر و جاذبه‌های آن، گرسنه شدی می‌توانید غذاهای محلی این شهر را که ترکیبی از غذاهای نروژی و روسیه هستند، امتحان کنید. غذاهای سنتی «سامی» (Sámi) یا ساکنان بومی شبه‌جزیره اسکاندیناوی، که به دست ساکنان قدیمی «لاپلند» (Lapland)، منطقه‌ای در شمال فنلاند، نیز واقعاً ارزش امتحان کردن را دارند.

۵. آخن، آلمان

آخن

با بازدید از آخن می‌توانید سفری هم به بلژیک و هلند داشته باشید

«آخن» نیز مانند براتیسلاوا در نزدیکی مرز مشترک سه کشور قرار گرفته است و فقط در این شهر نیز می‌توانید پرچم‌های برافراشته شده سه کشور آلمان بلژیک و هلند را در نزدیکی یکدیگر ببینید. برای بازدید از مکانی که در آن می‌توانید چشم‌اندازی از هر سه کشور مذکور را ببینید، ابتدا باید از هزارتوی« لایبرنت درای لَندنپوینت» (Labyrint Drielandenpunt maze) عبور کنید و بازدیدی هم از منطقه تفریحی اطراف آن داشته باشید و سپس از فراز یک برج رصد گردشگری؛ که در خاک هلند قرار دارد، می‌توانید از دیدن مناظر و صحنه‌های زیبای هرچه کشور هم‌زمان لذت ببرید.

تاریخ ایجاد شهر آخن که غربی‌ترین شهر آلمان محسوب می‌شود، به دورانی پیش از ایجاد «امپراتوری شارلمانی»، امپراتوری مقدس رم پیشین، بازمی‌گردد. در قرن هشتم اداره‌ی «کلیسای جامع آخن» (Aachen Cathedral) به امپراتوری واگذار شد. هسته‌ی اولیه این شهر که چشمه‌های آب گرمی زیادی دارد، از یک سکونتگاه رومی باستانی تشکیل شده است. این شهر نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جامع اروپای شمالی را در خود جای داده است، بلکه در موزه‌ای به نام موزه‌ی «گنجینه‌ی کلیسای جامع آخن» (Aachen Cathedral Treasury) می‌توانید از مجموعه ارزشمند از آثار هنری مذهبی قرون‌وسطا نیز دیدن کنید.

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این دو جاذبه‌ی تاریخی مطرح، خستگی خود را در یکی از حمام‌های آب گرم شهر برطرف کنید و قبل از ترک شهر حتماً کوکی «آخِنِر پرینتِن» (Aachener Printen) را نیز امتحان کنید. این شیرینی نوعی کوکی شبیه به نان زنجبیلی است که در شهر به‌وفور یافت می‌شود و تصور می‌شود که بلژیکی‌ها آن را در قرن پانزدهم وارد آلمان کرده‌اند. منشأ این کوکی  چندان اهمیتی ندارد؛ بلکه مهم این است که طعم بسیار خوبی دارد و حتماً باید آن را امتحان کنید.

۶. تریسته، ایتالیا

تریسته

«تریسته» با قسمت کمی از کشور  اسلوونی که در دریای «آدریاتیک» (Adriatic Sea) کشیده شده و هم‌مرز است. کشور کرواسی نیز درست در جنوب این شهر واقع شده و فاصله‌ی زمانی آن با تریسته تنها یک ساعت است. حاکمیت این شهر در طول زمان‌های مختلف در دست سلسله‌ها و دودمان‌های متفاوتی بوده است؛ به‌عنوان‌مثال این شهر زمانی که در دوران امپراتوری اتریش- مجارستان شهر بندری مهمی بود، در زمان‌های مختلفی تحت سلطه‌ی امپراتوری رومی‌ها و «دودمان هاسبورگ» (Habsburgs) قرار داشت. تریسته در جریان جنگ جهانی دوم بخشی مهم از پرده‌ی آهنین که اروپا را به دو بخش بلوک شرقی و غربی تقسیم می‌کرد، محسوب می‌شد؛ اما در سال ۱۹۵۴ برای همیشه بخشی از ایتالیا شد.

تریسته زمانی که در اوج محبوبیت هنری قرار داشت و دوران باشکوهی را سپری می‌کرد، شهری هنری به‌شمار می‌رفت. در حال حاضر نیز پر از کافه‌هایی است که فلاسفه و نویسندگانی از سراسر اروپا که زمانی با یکدیگر مباحثه می‌کردند، در آن‌ها حضور دارند. در ضمن در این شهر سالن‌های زیادی دیده می‌شود که می‌توانید در آن‌ها از تماشای تئاتر و نمایش اپرا لذت ببرید. مردم اسلوونی و اتریش نیز این شهر را تحت تأثیر قراردادند.

تریسته واقعاً مکانی است که در آن مذاهب مختلف با یکدیگر درآمیخته شده‌اند؛ زیرا در یک سوی آن کلیساهای ارتودوکس صربی‌ها را می‌بینیم و در سوی دیگر کنیسه‌ها و کلیساهای جامع رومی ساخته شده است. ممکن است با گذشت‌وگذار در این شهر لحظه‌ای فراموش کنید که در اروپا هستید؛ اما میدان‌های بزرگ عریض این شهر همیشه به شما یادآوری می‌کند که در شهری ایتالیایی هستید.

۷. لیل، فرانسه

لیل

«لیل» که زمانی تنها نقطه‌ی توقف بین پاریس و بروکسل محسوب می‌شد و کسی به آن توجه نمی‌کرد، به‌تدریج در حال دست‌یافتن به جایگاهی مناسب برای جذب گردشگران است.لیل به‌عنوان شهری فرانسوی شناخته می‌شود و چهره‌ی بلژیکی شکوفاشده‌ای نیز دارد. بدون تردید یکی از جذاب‌ترین روش‌های آشنایی با فرهنگ هر شهری، امتحان‌کردن غذاهای آن شهر است. لیلی هم از این قائده مستثنی نیست و کارکنان غذاخوری‌های این شهر بیشتر اوقات مشغول تهیه‌ی غذاهای خورشتی مختلف با گوشت گاو، گوشت خرگوش و سایر مواد مشابه هستند. توصیه می‌کنیم پس از امتحان پنیر بسیار معروف این شهر بانام پنیر «ماروئِل» (Maroilles)، کمی هم از وافل بلژیکی و کرپ‌های فرانسوی بچشید تا لذت‌تان را از خوردنی‌های خوشمزه‌ی این شهر تکمیل کرده باشید.

اگر می‌خواهید از بازدید از بهترین جاذبه‌های گردشگری لیل هم محروم نشوید، در تورهای گشت شهری با دوچرخه شرکت کنید تا بتوانید از قسمت تاریخی شهر بازدید کنید. در این قسمت با مشاهده‌ی آجرهای قرمز و برج‌های ناقوس کلیساها می‌توانید با ویژگی‌های معماری منطقه‌ی «فِلِمیش» (Flemish)، منطقه‌ی بزرگی از فرانسه، بلژیک و جنوب هلند، که چهره‌ی خاصی به شهر بخشیده‌اند، آشنا شوید. پس از بازید از قسمت تاریخی شهر به‌سمت موزه‌ی «پَلی دِ آرتز دِ لیل بو» (palais des beaux arts de lille) حرکت کنید که در فاصله‌ی بسیار نزدیکی از مرکز شهر واقع شده و بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار هنرهای زیبا و اشیای عتیقه از سراسر فرانسه در آن در معرض دید عموم قرارگرفته است. پس از بازدید از این موزه‌ی جذاب، در تور بازید از بازار نیز شرکت کنید.

شهر لیل محل سکونت دانش‌آموزان زیادی است؛ بنابراین علاوه بر اینکه در این شهر می‌توانید با افرادی با ملیت‌های مختلف آشنا شوید. بدون تردید شب پرانرژی و پرهیاهویی را سپری خواهید کرد.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه