سفری به تهران قدیم با بازدید از خانه فاموری

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری پنجشنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
سفری به تهران قدیم با بازدید از خانه فاموری

 یکی از خانه‌ های تاریخی و قدیمی تهران «خانه‌ فاموری» است. این خانه که قدمت آن به عصر قاجار می‌رسد، در خیابان جمهوری قرار دارد. خانه فاموری به مركز فرهنگی و هنری با امكان اقامت و پذيرايی تبدیل شده است.

در خیابان‌ها و کوچه‌ها قدیمی و اصیل شهر تهران خانه‌های قدیمی زیادی با معماری اصیل قاجاری و پهلوی دیده می‌شود. بسیاری از این خانه‌ها متروک و به ویرانه‌هایی فراموش‌شده تبدیل شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز در قالب کاربری جدید به حیات خود ادامه می‌دهند. یکی از این مکان‌ها، خانه‌ فاموری است که در یکی از خیابان‌ های معروف تهران، خیابان جمهوری قرار دارد. این خانه‌ قاجاری یکی از بهترین مکان‌ها برای داشتن ساعاتی پر از آرامش و سکوت در میان شلوغی‌های مرکز شهر و نوشیدن یک فنجان و چای است.

در این مقاله از کجارو به معرفی خانه‌ی زیبای فاموری می‌پردازیم پس در این این تهران‌گردی با ما همراه باشید.

خانه فاموری کجاست؟

خانه فاموری

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

دلم یک خانه‌ی قدیمی می‌خواهد، یک حال و هوای سنتی و اصیل، خانه‌ای با دری فیروزه‌ای، حیاطی چند ضلعی و دیوارهای کاه‌گلی، با حوضی پر از ماهی‌های قرمز و گل‌های شمع‌دانی، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگ‌رنگی، خانه‌ای که کلون و هشتی و پنج‌دری و مطبخ داشته باشد که وقتی دلم گرفت، به تالار آینه‌اش بروم، میان آینه‌کاری‌های زیبایش بنشینم و حال دلم خوب شود، عصرهای تابستان، تمام دل‌خوشی‌ام، یک کاسه آب‌دوغ‌خیار خنک و نان خشک باشد، و شب‌های زمستان، تمام دل‌گرمی‌ام، یک کرسی آتشی جانانه با یک سینی پر از آجیل و خشکبار. صبح‌ها با شیطنت و صدای گنجشک‌ها بیدار شوم، به حیاطش بروم، و از عطر خاطره‌انگیز کاه‌گلش، جان بگیرم. من از حصار آهن و فولاد خسته‌ام دلم خانه‌ای می‌خواهد، که هر غروب، روی تخت قدیمی توی حیاط، رو‌به‌روی حوض، کنار باغچه، بنشینم و چای بنوشم...

«نرگس طوفانیان»

خانه فاموری از خانه‌های قدیمی و قاجاری تهران است که در منطقه‌ی ۱۱ این شهر و در خیابان همیشه شلوغ جمهوری، که مراکز خریدوفروش لوازم برقی، صوتی و تصویری، تلفن همراه و لپ‌تاپ، پوشاک، و... است و در حوالی پل معروف حافظ قرار دارد.

خانه فاموری چه ویژگی‌های دارد؟

کافه فاموری تهران

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

وقتی در جست‌و‌جوی خانه‌ی فاموری هستید بر سر کوچه‌ای تابلویی خواهید دید که روی آن نوشته‌ای با نام ایرانی «گشتاسب» حک شده است. این تابلو نشان از نزدیک شدن به خانه‌ای با معماری اصیل، سنتی و سبک قاجاری است که در انتهای این کوچه‌ی بن‌بست، پذیرای شما است و بر سر در آن پلاک شماره ۶، خانه‌ی فاموری نقش بسته است.

در جلوی خانه میز و نیمکت‌هایی می‌بینید که برای افراد سیگاری در نظر گرفته شده و برای نشستن در شب‌های تابستان نیز مناسب است. برای وارد شدن به این خانه، باید از درب کوچک آن عبور کنید و به‌محض ورود حوض سنگی آبی‌رنگ با آب‌نمایی زیبا در وسط حیاط با درختان و گلدان‌های دورتادور آن دل‌فریبی و چشم‌نوازی می‌کند. در نگاه اول خانه‌ای با دو طبقه می‌بینید که با نمای آجری و قرمز رنگ ساخته شده‌ است اما در واقع زیرزمین و نیم طبقه‌ی زیر شیروانی نیز از دیگر طبقات بنا به شمار می‌روند. ستون‌ها و سرستون‌های گچ‌بری به‌همراه نرده‌های سبز رنگ با طرح‌های اسلیمی، زینت‌بخش ایوان‌های این خانه هستند. به هرکجای این خانه که چشم بیندازید، همه چی رنگ و بوی گذشته را می‌دهد و خاطرات آن روزها را زنده می‌کند.

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

خانه فاموری چه قدمتی دارد؟

خانه فاموری تهران

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

خانه فاموری که نام آن از مالک جدیدش گرفته شده است، از خانه‌های قاجاری تهران قدیم است که متعلق به «عبدالله‌ مقدم» از تاجران معروف تولید منسوجات و مدیر کارخانه «فاستونی مقدم» بوده است. مقدم این خانه را برای دفتر کار خود خریداری کرد و در آن کلیه‌ی وسایل و لوازم استراحت را فراهم کرد.

کاربری حاضر خانه فاموری

خانه فاموری تهران

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

مالک خانه فاموری، خانم «زهرا فاموری» می‌گوید: «پیشنهادها وسوسه‌کننده بود اما نمی‌خواستم هدفم را با پول معامله کنم. بنابراین درخواست‌های خرید را رد و با توجه به پیشینه‌ی تاریخی ملک برای ثبت آن در فهرست آثار ملی اقدام کردم.» خانه‌ای که سال‌ها متروکه بوده است و فراموش شده و چیزی نمانده بود که با خاک یکسان و به یکی از برج‌های محله‌ی جمهوری تبدیل شود. خانم زهرا فاموری این خانه را در سال ۱۳۹۰ خریداری می‌کند و سرنوشتی جدید برای آن رقم می‌زند و در سال ۱۳۹۵ نیز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت می‌رسد.

حالا این خانه به‌عنوان مركز فرهنگی هنری با امكان اقامت و پذيرايی فعالیت می‌کند. این خانه در کنار آن‌ که کافه و رستوران سنتی است، گالری هنری نیز محسوب می‌شود و هنرمندان و به‌ویژه هنرمندان شهرستانی می‌توانند به معرفی آثار هنری خود را در این مجموعه بپردازند و اقامت داشته باشند.

منوی کافه رستوران فاموری

خانه فاموری تهران

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

«ما رستوران نیستیم! یک آشپزخانه‌ی خانگی داریم با کیفیت غذای خونه!». این جمله‌ای است که اهالی خانه‌ی فاموری می‌گویند. منوی این خانه شامل: صبحانه، عصرانه و غذا است. در این خانه هم صبحانه‌ ایرانی پیدا می‌شود و هم فرنگی. انواع شربت‌ها و نوشیدنی‌های از چای و قهوه تا خوردنی‌های مثل کیک، در منوی کافه دیده می‌شود.

نیمرو، املت، لقمه شور، از صبحانه‌ها و کوفته و آش ماست، از عصرانه‌های فاموری است. در آشپزخانه نیز غذاهای ایرانی مثل خورشت قورمه‌سبزی، ته‌چین زعفرانی، لوبیا پلو، کشک بادمجان، مرغ و آلوچه و آلو اسفناج پخت می‌شود و آن‌ها را در ظرف‌های گل سرخی مادر بزرگ‌ها و طرح‌های قدیمی میل خواهید کرد.

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

ساعت کار خانه فاموری

  • ساعت کار: از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب
  • روز تعطیل: شنبه‌ها

چطوری به خانه فاموری برویم؟

کافه و رستوران فاموری

منبع عکس: اینستاگرام (khanehfamouri@)

خانه‌ی فاموری را باید در خیابان‌های پر سروصدا و پر همهمه‌ی جمهوری جست‌و‌جو کنید و سراغ آن را را جایی در نزدیکی و حوالی پل حافظ بگیرید. از آنجایی که این منطقه در طرح ترافیک قرار دارد، با وسیله‌ی شخصی غیر از روزهای تعطیل و آخر هفته نمی‌توانید بروید پس بهترین راه استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و مترو است. این خانه در خیابان جمهوری، بین خیابان ولی عصر (عج) و حافظ، بعد از خیابان روم، قبل از پل حافظ، کوچه گشتاسب، درب انتهای کوچه، پلاک شش قرار دارد.

راه‌های دسترسی:

  • ایستگاه مترو سعدی پیاده شوید، اتوبوس‌های جمهوری  به بهارستان یا بهارستان به کریم خان زند را سوار شوید و در ایستگاه حافظ پیاده شده و به کوچه‌ی گشتاسب بروید.
  • ایستگاه مترو فردوسی پیاده شوید، تاکسی‌های خیابان حافظ را سوار شوید و در تقاطع جمهوری پیاده شده و به خانه فاموری بروید.

خانه‌های کلنگی...

شهرها پر شده‌اند از برج‌های سر برافراشته و خانه‌های کلنگی که خسته و تنها در میان برج‌ها نشسته‌اند و دوست دارند که بریزند و بمیرند و آرزو دارند که قبل از ریختن یک بار دیگر آبی آسمان را ببینند. سال‌ها است که دیگر آن‌ها ستاره و خورشید را ندیده‌اند، نمی‌بینند. کی می‌شود خانه‌های کلنگی بار دیگر جان بگیرند!

«رسول قنبر زاده»

عکس کاور: اینستاگرام خانه فاموری (khanehfamouri@)

مطالب مرتبط:

دیدگاه