با مهم‌ ترین عبادتگاه‌ های ژاپن در کوهستان کی (Kii) آشنا شوید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
با مهم‌ ترین عبادتگاه‌ های ژاپن در کوهستان کی (Kii) آشنا شوید

رشته‌کوه‌های «کی»، سه مکان از مقدس‌ترین مکان‌های ژاپن را در خود جای داده است که با بازدید از آن‌ها می‌توانید به‌خوبی با فرهنگ و آیین‌های مذهبی مردم ژاپن آشنا شوید.

در «رشته‌کوه‌های کی» (Kii Mountains) که در دل جنگل‌های انبوه در ناحیه‌ای دورافتاده از اقیانوس اطلس واقع شده است، سه مکان مقدس به نام‌های «یوسینو» (Yoshino)، «اُمینه» (Omine) و «کومانو سانزان» (Kumano Sanzan) وجود دارد که برای دسترسی به آن‌ها باید از جاده‌های مختص زائران که به شهرهای باستانی نارا و کیوتو (که زمانی پایتخت بوده‌اند) متصل می‌شوند، استفاده کرد. آیین‌هایی که در این سه مکان انجام می‌شود و همچنین فضای حاکم بر آن، بازتابی از آیین باستانی «شینتو» (Shinto) است و این آئین هم  از آداب‌ و رسوم کهن ژاپنی مرتبط‌ با پرستش طبیعت و دین بودائی که برای نخستین بار در چین و شبه‌جزیره‌ کره معرفی شد، ریشه می‌گیرد.

در این مکان‌ها که با مناظر جنگلی احاطه‌ شده‌اند، آیین مختص کوه‌های مقدس با بیش از ۱۲۰۰ سال سابقه به‌صورت مستمر  حفظ شده است و بازدیدکنندگان این آیین بودائی قادرند از نزدیک و به‌صورت مستند آن را مشاهده کنند. هرساله بیش از ۱۵ میلیون بازدیدکننده از این مکان‌ها که رودها، نهرها و آبشارهای زیادی دارد، با هدف بازدید از مکانی مذهبی و پیاده‌روی در فضای سبز بازدید می‌کنند. در هر یک از این سه مکان عبادتگاه‌های مقدس زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها در قرن نهم ایجادشده‌اند.

آشنایی کوتاه با منطقه

رشته‌کوه‌های «کی» در منطقه‌ای خشن و دوردست در شبه‌جزیره‌ای در جنوب اوزاکا، کیوتو و ناگویا واقع شده است. در این رشته‌کوه برخی از مهم‌ترین مکان‌های مقدس ژاپن جای گرفته‌اند که بیشتر آن‌ها با شبکه‌ای از مسیرهای مختص زائران که «کومانو کودو» (Kumano Kodo) نام دارند، به یکدیگر متصل شده‌اند. در میان این مکان‌ها، سه مکان جزو یکی از ۲۲ میراث جهانی یونسکو در ژاپن محسوب می‌شوند.

معابد کوه یوسینو پر از شعرهای باستانی ژاپنی هستند. در ضمن این کوه یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای منظره‌ی بسیار زیبای شکوفه‌های گیلاس ژاپن در فصل بهار است. کوه آمینه نیز یکی دیگر از مکان‌های مذهبی کوهستان «کی» محسوب می‌شود و خلوتگاه پیروان فرقه‌ی «شوگندو» (Shugendo) است. فرقه‌ی شوگندو یکی از فرقه‌های دین بودای ژاپنی است که پیروان آن معتقدند باید مدتی را در کوه‌ها به ریاضت بگذرانند.

معابد «کمونو سانزان» (Kumano Sanzan سه معبد بسیار مهم این منطقه هستند که مسئولان آن بر ۳ هزار معبد در سراسر ژاپن نظارت دارند. معبد «کومانو ناچی تایشا» (Kumano Nachi Taisha)، یکی دیگر از این سه معبد محسوب می‌شود که مشرف بر مرتفع‌ترین آبشار ژاپن است.

«کویاسان» (Koyasan)، مرکز تجمع پیروان فرقه‌ی «شینگون» (Shingon) است که یکی از فرقه‌های بودا محسوب می‌شود. در ضمن این مکان «قبرستان اوکونئین» (Okunoin Cemetery) را نیز در خود جای داده است که به‌جرئت می‌توان گفت یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها برای بودائی‌های ژاپنی محسوب می‌شود. امروزه بودائی‌ها در تمام ایام سال در اقامتگاه این معبد محبوب گرد هم جمع می‌شوند و هرروز صبح زود بلند می‌شوند تا در مراسم مقدس روشن کردن آتش (goma fire ceremony) که به دست یکی از راهبان بودائی انجام می‌شود، شرکت کنند.

مراسم مذهبی روشن کردن آتش

مراسم مدهبی روشن کردن آتش گوما فایر

در صورت سفر به این منطقه از ژاپن، می‌توانید مدتی را در اقامتگاه‌های معبد کویاسان اقامت کنید تا با قدم زدن در مسیرهای مقدس کمانو کودو، آب‌تنی در «چشمه‌ی آب گرم یونومین» (Yunomine onsen) و بازدید از سه معبد کومانو سانزان تجربه‌های بی‌نظیری از سفر به ژاپن به دست آورید.

تاریخچه

ریشه‌ی ایجاد مکان‌های مقدس شینتو در این منطقه به دوران پیش از ظهور آیین بودا بازمی‌گردد؛ اما پس از ظهور این آیین به مکانی برای تجمع پیروان فرقه‌ی شینتو با باورهای بودائی مختلف تبدیل شد. «کوکای» یا «کوبو دایشی» (Kukai یا Kobo Daishi) که یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های برجسته در آیین بودای ژاپنی محسوب می‌شود، در سال ۸۱۹ مقیم معبد کویاسان شد و فرقه‌ شینگن بودا را ایجاد کرد.

کوکای پس از مرگش در قبرستان اوکونئین به خاک سپرده شد و بودائی‌های ژاپنی معتقدند او هنوز در حال مراقبه و مدیتیشن و در انتظار ظهور «میروکو یا مایتوریا» (Miroku یا Maitreya) یا همانا بودای آینده (Future Buddha) است. به همین دلیل بسیاری از ژاپنی‌ها خواستار این هستند که در این قبرستان به خاک سپرده شوند و همین موضوع باعث شده است این قبرستان بزرگ‌ترین قبرستان ژاپن شود.

از قرن‌ها پیش تاکنون امپراتورها و زائران ژاپنی مسیرهای بین این مکان‌های مقدس را با پای پیاده طی کرده‌اند و در چشمه‌های آب گرم غسل کرده‌اند تا پاک شوند. «آبگرم سوبویو» (Tsuboyu Onsen) که یک چشمه‌ی آب‌گرم با استخر کوچک دونفره در  آبگرم «یونمین» است، تنها آبگرم ثبت‌ شده در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

کارهایی که می‌توانید در رشته‌کوه کی انجام دهید

کوه‌های یوسینو و اومینه

شکوفه های گیلاس ژاپن

شکوفه‌های گیلاس ژاپن در  کوه یوسینو

کوه یوسینو یکی از بهترین مکان های ژاپن برای تماشای شکوفه‌های گیلاس است

کوهستان یوسینو در زمان باز شدن شکوفه‌های گیلاس در اوایل ماه آوریل (اوایل فروردین) به یکی از بهترین مناطق گردشگری ژاپن تبدیل می‌شود و یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید از این جاذبه طبیعی ژاپن است؛ البته وجود معابد متعدد در یوسینو و مسیرهای پیاده‌روی جذاب این کوه، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری سرزمین آفتاب در تمام ایام سال تبدیل کرده است. در ضمن این کوه نقطه‌ی شروع پیاده‌روی به کوه امینه که در منطقه‌ای دوردست‌تر واقع شده است، نیز محسوب می‌شود.

کویاسان (کوه کویا)

دهکده‌ی کویاسان که معابد زیادی را در خود جای داده، بهشت  عکاسان است. مسیرهای پیاده‌روی متعدد در این دهکده هر گردشگری را به وجد می‌آورد. در ضمن می‌توانید با اقامت دریکی از اقامتگاه‌های این دهکده اوقات خوبی را سپری کنید.

اقامت در این معابر شامل شام و صبحانه‌ی گیاهی بودائی به نام «شوجین یوری» (shojin ryori) می‌شود. این صبحانه در اتاق‌تان  سرو می‌شود و می‌توانید نوشیدنی نیز همراه آن سفارش دهند.

کویاسان مساحت بسیار کمی دارد و به‌راحتی می‌توانید با پای پیاده در همه‌ی نقاط آن ماجراجویی کنید.

قبرستان اوکونئین

قبرستان اوکونوین

مقدس‌ترین مکان ژاپن در قبرستان اوکونوین واقع شده است

قبرستان اوکونئین اصلی‌ترین جاذبه کویاسان محسوب می‌شود و با ۲۰۰ هزار سنگ مزار و مجسمه زیبای بصری خاصی دارد. مسیر پیاده‌روی این قبرستان به «تالار ترودو» (Torodo Hall) یا «معبد ترودو» (Torodo Temple)، یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها در تمام خاک ژاپن، ختم می‌شود. در پشت این تالار، مزار کاکوی دیده می‌شود که صلابت خاصی دارد و محلی‌ها همیشه در این مکان در حال عبادت و مدیتیشن هستند. تالار ترودو به معنی تالار فانوس است. دلیل این نام‌گذاری وجود ۱۰ هزار فانوس اهداشده از سوی عبادت‌کنندگان در این تالار است که فضای داخل آن را کاملاً روشن و نورانی کرده‌اند و جذابیت کم‌نظیری به آن بخشیده‌اند. توصیه می‌کنیم در تور گشت شبانه قبرستان که محلی‌ها آن‌ها را اجرا می‌کنند، نیز شرکت کنید تا فضایی منحصربه‌فرد شما را کاملاً در بربگیرد. شب‌ها مسیر با چراغ‌های سنگی زیبای روشن می‌شود.

صومعه کوبانجی و مجموعه معابد گاران بانجی

معبد «کُنگُبوجی» (Kongobuji) که مرکز عبادت بودائی‌های شینکون است، در واقع صومعه موزه‌ای محسوب می‌شود که درهای کشویی ژاپنی زیبایی معروف به شوجی یا «فیسوما» (fisuma) را در خود جای داده است و بزرگ‌ترین باغ صخره‌ای ژاپن نیز در این صومعه قرار دارد.

در نزدیکی صومعه کونبونجی مجموعه‌های بزرگ از معابد به نام مجموعه «گاران» واقع شده که در آن تعداد زیادی معبد و عبادتگاه زیبا در پارکی بزرگ با درختان کاج بزرگ قرار دارد. در ضمن در این مجموعه یک پاگودا (pagoda) یا معبد بودائی به نام «کُنگُن دایتو» (Konpon Daito Pagoda) با رنگ نارنجی روشن با مساحت ۴۵ متر ساخته شده است.

مسیرهای پیاده‌روی مختص زائران (کومانو کودو)

در رشته‌کوه کی، سه مسیر اصلی برای پیاده‌روی زائران ایجاد شده است. مسیر «ناکاهچی» (Nakahechi route) معروف‌ترین مسیر محسوب می‌شود و در «شبه‌جزیره‌ی کی» (Kii Peninsula) از «هونگو» (Hongu) در دامنه‌ی غربی به‌سمت کومانو سانزان در دامنه‌ی شرقی کشیده شده است و پیمودن این مسیر با پای پیاده ۲ تا ۴ روز طول می‌کشد.

مسیر دشوارتر «کوهِچی» (Kohechi)، کویاسان را به کومانو سانزان متصل می‌کند. در حالی که مسیر «اوهِچی» (Ohechi) در امتداد ساحل ادامه پیدا کرده است. مسیرچهارم که کمترشناخته‌شده‌ است، به «عبادتگاه ایسِ گِرَند شراین» (Ise Grand Shrine) ختم می‌شود که مهم‌ترین عبادتگاه فرقه‌ی شینتو به‌شمارمی‌رود.

عبادتگاه کومانو هونگو تایشو

ورودی عبادتگاه کومانو هونگو تایشا

ورودی عبادتگاه کومانو هونگو تایشو

عبادتگاه «کومانو هونگو تایشا» (Kumano Hongu Taisha) که در شهر هونگو و در نقطه‌ی تلاقی کومانو کودوها قرار داد، معروف‌ترین مقبره در میان سه عبادتگاه کومانو سانزان به‌شمارمی‌رود. این عبادتگاه یکی از نمونه‌های بارز معماری معبدهای چوبی شینتو است. تاریخ ساخت این معبد به اوایل قرن نهم بازمی‌گردد و قبلاً در ساحل رودخانه‌ای در هونگو قرار داشته است؛ اما پس از وقوع سیلی بزرگ در سال ۱۸۸۹ به مکان کنونی منتقل شد.

اتوری

باکمی پیاده‌روی از عبادتگاه کومانو هونگو تایشو به «اتوری» (Otorii)، بزرگ‌ترین «توری‌ئی» (torii gate) ژاپن با ۱۷۲ تن و ارتفاع ۳۳٫۹ متر، بزرگ‌ترین «توری‌‌ئی ژائن» محسوب می‌شود. توری‌ئی، دروازه‌ی سنتی ژاپنی است که معمولاً در ورودی پرستشگاه‌های شینتویی دیده می‌شود. این توری‌ئی فضای زیادی را در برگرفته است و می‌توانید زیر آن قدم بزنید.

 آبگرم سوبویو

آبگرم سوبویو تنها آبگرم ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است

این چشمه آبگرم بخشی از چشمه آبگرم یونومینه است. آبگرم یونومینه در نزدیکی هونگو قرار دارد و  آبگرم سوبویو، باعث معروف شدن آن شده است. سوبویو در واقع کلبه‌ی چوبی کوچکی است که در کنار رودخانه ساخته شده و استخرهای آبگرم کوچکی در آن دیده می‌شوند که تنها ظرفیت یک یا دو نفر را دارند.

بازدیدکنندگان می‌توانند هر استخر را به‌مدت ۳۰ دقیقه برای خود اجاره کند با انجام این کار نه‌تنها یک استخر خصوصی را در اختیار گرفته‌اید بلکه در همان نقاطی آب‌تنی می‌کنید که زمانی امپراتوران ژاپن از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند!

چشمه آبگرم یوبوسو

آبگرم سوبو در  چشمه‌ی یونومین

عبادتگاه کومانو هایاتاما تایشا

عبادتگاه «کومانو هایاتاما تایشا» (Kumano Hayatama Taisha) دومین عبادتگاه از عبادتگاه‌های کومانو سانزان محسوب می‌شود که نسبت به عبادتگاه کومانو هونگو تایشا بازدیدکننده‌ی کمتری دارد. کومانو هایاتاما تایشا در شهر شینگو و در نزدیک ساحل شرقی شبه‌جزیره «کی» واقع شده است. تضاد رنگ نارنجی روشن ساختمان مقبره با رنگ سبز محوطه سرسبز پشت سر آن. باعث ایجاد کنتراست (تضاد رنگ‌ها) واقعاً زیبایی شده است. طناب‌های مقدس متعدد که «شیمِناوا» (shimenawa) نام دارند، نیز شما را واقعاً تحت تأثیر قرار می‌دهند.

عبادتگاه کومانو ناچی تایشا

بلندترین آبشار ژاپن نیز در رشته‌کوه کی قرار دارد

«کومانو ناچی تایشا» سومین عبادتگاه از کومانو سانزان است. این عبادتگاه از مدت‌ها پیش نقطه‌ی پایانی اصلی‌ترین مسیر پیاده‌روی زائران بوده است. شما می‌توانید در مسافتی پایین‌تر سوار اتوبوس شوید یا با بالا رفتن از مسیر پیاده‌روی «دایمون زاکا» (Daimonzaka)، به عبادتگاه برسید.در  این عبادتگاه پاگودایی بودائی به‌نام «معبد سایگانتوجی» (Seiganto-ji Pagoda) وجود دارد که حتماً تصاویر آن را در کنار آبشار «ناچی نا تاکی یا آبشار ناچی» (Nachi-no-Taki یا Nachi Waterfall) دیده‌اید و یکی از بهترین سوژه‌های منطقه برای عکاسی محسوب می‌شود. آبشار ناچی با ۱۳۳ متر ارتفاع بلندترین آبشار ژاپن به شمارمی‌رود. پس از بازدید از این معبد می‌توانید پایین بروید و از مقبره‌ای که در پایین آبشار وجود دارد نیز بازدید کنید.

آبشار ناچی

آبشار ناچی

نکات مربوط به عکاسی

در بیشتر مکان‌های مقدسی که معرفی‌ شد ،امکان عکاسی وجود دارد؛ اما در دو مکان فوق‌العاده مقدس یعنی تالار تورودو در قبرستان اوکونئین و معبد کنگبوجی که هردو در دهکده‌ی کویاسان واقع شده‌اند، مجاز به انجام این کار نیستید. اگرچه در بیشتر مکان‌های مقدس بدون هیچ مشکلی می‌توانید عکاسی کنید؛ اما در انجام این کار باید با احتیاط کامل عمل کنید؛ زیرا این مکان‌ها محل عبادت هستند.

بازشدن شکوفه‌های گیلاس و مناظر پاییزی بهترین و محبوب‌ترین سوژه‌ی عکاسی برای گردشگران است.اگر در فصل زمستان به رشته‌کوه «کی» سفر کنید؛ ممکن است سردی هوا شما را کمی از عکاسی بازدارد؛ اما بدون شک ترکیب‌شدن مناظر برفی با مناظر معبدها و پوشیده‌شدن قبرستان اوکونپین شما را به عکاسی ترغیب می‌کند.

اقامت

هتل «رویاکان کاتو» (Ryokan Kato) اقامتگاهی متوسط رو به بالا محسوب می‌شود. در صورت تمایل برای اقامت در کویاسان توصیه می‌کنیم حتماً شبی را در «شوکوبو» (shukubo) یا اقامتگاه‌های معابد سپری کنید. مهمان‌پذیر «اِکونین» (Eko-In) جزو معروف‌ترین و زیباترین اقامتگاه‌های این مجموعه محسوب می‌شود و در نزدیکی ورودی قبرستان اوکونئین واقع شده است. اگر می‌خواهید در کومانو کودوها پیاده‌روی کنید یا از عبادتگاه‌های کومانو سانزان دیدن کنید، اقامت در مهمان‌پذیرهای سنتی که «ریوکان» (ryokans) نام دارند یا مهمان‌خانه‌ها را که به آن‌ها «مینشوکو» (minshuku) گفته می‌شود را به شما توصیه می‌کنیم.

معبد بودایی

چگونه خود را به این مکان‌های مقدس برسانیم

برای بازدید از مکان‌های مقدس کوه یوسینو می‌توانید با قطار خود را از آزاکا به این مکان برسانید (۷۵ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد) و در سفری یک‌روزه از جاذبه‌های آن دیدن کنید. سفر از اوزاکا به دهکده‌ی کویاسان ۲٫۵ ساعت طول می‌کشد و برای رسیدن به این دهکده، باید خود را ابتدا از آزاکا به ایستگاه راه‌آهن «اکوراکوباشی» (Gokurakubashi) برسانید، سپس با تله‌کابین به بالای کوه بروید (با خرید بلیط قطار می‌توانید از تله‌کابین هم رایگان استفاده کنید) و در نهایت پس از طی مسافتی کوتاه با اتوبوس به شهر می‌رسید.

برای رسیدن به کومانوکودوها بهتر است با اتوبوس خود را از تانوبه به سواحل غربی شبه‌جزیره برسانید. توصیه می‌کنیم برای بازدید از عبادتگاه‌های کومانو سانزان ابتدا سوار قطارهای اوزاکا و ناگویا شوید و سپس از اتوبوس‌های محلی استفاده کنید.

هزینه‌ی اقامت

هزینه‌ی اقامت در اقامتگاه‌های معابد کویاسان و مهمان‌خانه‌های ساده یا مهمان‌پذیرها در کوه یوسینو یا منطقه‌ی مسیرهای پیاده‌روی یا منطقه‌ی احاطه شده با مقبره‌های کومانو سازان، ۱۰۰۰ ین ژاپن معادل ۹۰ دلار آمریکا است؛ البته متناسب با بودجه‌تان می‌توانید اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت یا حتی گران‌قیمت‌تری را نیز پیدا کنید.

آب‌وهوا و بهترین زمان بازدید

بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای بازدید از رشته‌کوه «کی» است؛ زیرا در تابستان هوا به میزان زیادی گرم و شرجی می‌شود.

البته سفر به این منطقه در زمستان و تماشای مناظر برفی دهکده‌ی کویاسان نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. هوای این منطقه در این فصل به‌شدت متغیر است و امکان دارد هوای طوفانی به هوای آفتابی خوب تبدیل و آسمان کاملاً آبی شود. در بهار و پاییز هوای کومانو کودوها، بیشتر اوقات برای پیاده‌روی مناسب است و بازدیدکنندگان کمی هم در مسیر وجود دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه