ناشناخته ترین جاهای دیدنی مالزی که باید ببینید

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
ناشناخته ترین جاهای دیدنی مالزی که باید ببینید

مالزی به‌عنوان یکی از پر‌طرفدارترین مقاصد گردشگری در جنوب شرق آسیا، دارای جاذبه‌هایی است که حتی فکرش را نمی‌توانید بکنید. جاذبه‌های بی‌نظیری که قطعا از وجود آن‌ها بی‌خبر هستید.

مکان‌های مشهوری چون «قلعه فاموسا» در مالاکا، «تپه پنانگ» در ایالت پنانگ و «غارهای باتو» در حاشیه شهر کوالالامپور، را می‌توان در برنامه‌های سفر بسیاری در کشور مالزی پیدا کرد. اما باید بدانید که الماس‌های مخفی و متعدد دیگری نیز در مالزی، از ذخایر طبیعی گرفته تا یک جزیره با یک تاریخ فوق‌العاده، در انتظار کاوش و کشف‌شدن هستند.

با کجارو همراه باشید تا این مکان‌های دیدنی و تماشایی را که مطمئنا از وجود آن‌ها در مالزی بی‌خبر هستید، به شما معرفی کنیم.

۱. معبد کک لوک سی (Kek Lok Si Temple)؛ ایر ایتام، پنانگ

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

معبد کک لوک سی. عکس از جورج کنسلا (Jorge Cancela)

معبد «کک لوک سی»، یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین معابد در جنوب شرق آسیا به شمار می‌آید. فضای داخلی و نمای خارجی سالن‌ها، پاگوداها (نوعی برج با بام‌های لایه‌ای) و گذرگاه‌های طاق‌دار، شامل حکاکی‌های پر جزئیات، مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری‌ می‌شود که آموزه‌های بودایی، فرهنگ چینی و آیین‌های زندگی روزمره را به نمایش می‌گذارند. این معبد در شمال شرقی «جزیره پنانگ»، یکی از معتبرترین گنجینه‌های میراث شاخه «مهایانه» بوداگرایی است.

دین بودا دارای دو شاخه اصلی به نام‌های «هینه‌یانه» (راه کوچک) و «مهایانه» (راه بزرگ‌تر و مهم‌تر) است. هینه‌یانی‌ها معتقد به تک‌روی هستند در حالی که معتقدان به شاخه مهایانه می‌گویند که کسانی که دریای بی‌کران حق و راستی را دریافتند باید نزد درگاه حق بمانند و بکوشند تا بقیه موجودات را هم به سوی حق و حقیقت بکشانند. آن‌ها در حقیقت بیدارگر هستند.

بازدید خود را با تالاب« لاک‌پشت‌های آزاد» (Tortoise Liberation Pond) آغاز کنید، جایی که صدها لاک‌پشت در ورودی معبد در یک تالاب در حال شنا و استراحت هستند. در باغ‌های معبد قدم بزنید و به تحسین پاگودای سه ردیفه کک لوک سی با سبک‌های معماری مختلف در هر ردیف بپردازید.

  • محوطه: چهار هکتار
  • ساعات بازدید: هر روزه: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر
  • تلفن: ۳۳۱۷ ۴ ۸۲۸ ۶۰+
  • آدرس: Malaysia, Penang, Air Itam, 邮政编码: 11500

۲. جنگل بارانی بلوم (Belum Rainforest)؛ پراک


جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

جنگل بارانی «بلوم» به‌همراه «تمنگور» (Temenggor) با قدمتی بیش از ۱۳۰ میلیون سال، یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی جهان، حتی قدیمی‌تر از آمازون و کنگو محسوب می‌شود. این جنگل بارانی، یک منطقه محافظت‌شده در کنار دریاچه تمنگور با ۱۵,۲۰۰ هکتار مساحت و صدها جزیره، زیست‌گاه طیف گسترده‌ای از گیاهان، حیوان‌ها و مردم بومی است.

پارک دولتی بلوم تمنگور با ۱۱۷,۵۰۰ هکتار مساحت در ایلات «پراک» مالزی قرار دارد و از تایلند جنوبی عبور می‌کند. به ادامه این پارک بی‌نهایت تماشایی در تایلند، پارک ملی «بنگ لنگ»، می‌گویند. در جنگل‌های بکر و دست‌نخورده این منطقه، ۱۴ گونه از پستانداران در حال انقراض از جمله «ببر مالایی»، «فیل هندی»، «گیبون سفیددست»، «خرس آفتاب» و «تاپیر مالایی» و همچنین  حیوان‌های دیگری چون گراز وحشی، انواع گوزن‌ها، پایتون‌ها، مار کبرا و گاومیش هندی زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی بلوم تمنگور نیز شامل بیش از ۳,۰۰۰ گونه از گیاهان گلدار، از جمله سه گونه «رافلزیا»، بزرگ‌ترین گل جهان می‌شود.

ماجراجویی خود را با سوار شدن در یک قایق کروز در دریاچه تمنگور یا ملحق‌شدن به کمپ «ادونچر» (Adventure Camp) برای شرکت‌کردن در فعالیت‌های پرهیجانی چون چالش زیپ‌ لاین یا پل‌های طنابی، آغاز کنید. در پارک دولتی «رویال بلوم» (Royal Belum State Park) به تماشای پرندگان بپردازید یا برای ماهی‌گیری به دریاچه بروید. اگر زمان کافی دارید، می‌توانید برای یکی‌شدن با طبیعت، چند شب را در اقامتگاه سه ستاره جنگل بارانی بلوم سپری کنید.

  • تلفن: ۶۸۰۰ ۵ ۷۹۱ ۶۰+
  • آدرس: Pulau Banding, 33300 Gerik, Perak, Malaysia

۳. سمپورنا (Semporna)؛ جزیره بورنئو، صباح

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

خانه‌های آبسرا بر فراز آب‌های فیروزه‌ای در سمپورنا

شهر «سمپورنا»، واقع در جزیره «بورنئو» دارای پارک دریایی «تون ساکاران» (Tun Sakaran)، یک شبه‌جزیره با هشت جزیره در مساحتی بالغ بر ۱۰۱ کیلومتر مربع و پارک ملی سیپادان، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری در ایالت صباح و از جاهای دیدنی مالزی است، مکانی که می‌توانید در جزایر متعدد و فوق‌العاده آن به گشت‌و‌گذار بپردازید و از غواصی  در صخره‌های زیبای مرجانی لذت ببرید .

جامعه «باجائو لائوت» (Bajau Laut) که با عنوان کولی‌های دریا شناخته می‌شوند در اینجا با سبک سنتی خود در خانه‌های «آبسرا» بر فراز آب‌های زلال، زندگی می‌کنند. آبسرا به خانه یا سرپناهی گفته می‌شود که روی پایه‌های چوبی بر فراز آب دریاچه بنا شده باشد.

در حین غواصی در میان صخره‌های مرجانی زیبا از جمله صخره «کاپیکان و چرچ»، به موجودات دریایی سلام کنید. در مسیرهای جزیره «بوهی‌دولانگ» (Bohey Dulang Island)، برای دیدن مناظر پانارومایی جزیره محاصره‌شده با آب‌های فیروزه‌ای، به پیاده‌روی بروید و سپس از پناهگاه پرنده‌های زیبا دیدن کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای کشف تمام شگفتی‌های این منطقه به یک تور ملحق شوید. در اینجا همچنین ممکن است فرصتی برای صحبت‌کردن با افراد محلی به دست بیاورید.

  • جمعیت: ۳۶ هزار نفر
  • آدرس: Semporna, Sabah, Malaysia

۴. منطقه حفاظت‌شده جنگلی چمورونگ (Chemorong Forest Reserve)؛ ترنگانو

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

آبشار چمورونگ. عکس از آیزول مانان (Aizul Manan)

به کاوش در منطقه حفاظت‌شده جنگلی چمورونگ در ایالت ترنگانوی مالزی که متشکل از رودخانه‌های کریستالی شفاف و استخرهای طبیعی است، بپردازید. سفر خود را با ۱٫۵ ساعت پیاده‌روی از میان جنگل و در حدفاصل ورودی پارک تا آبشار باشکوه آغاز کنید.

پای خود را در رودخانه بگذارید و ماهی‌های کوچکی که پاهایتان را قلقلک می‌دهند، تماشا کنید

در آبشار چندلایه چمورونگ حسابی بگردید، جایی که می‌توانید از آن، مناظری خارق‌العاده از جنگل را تماشا کنید و در استخرهای آب آن به استراحت بپردازید. در کنار رودخانه‌های کریستالی شفاف که از میان جنگل و استخرهای آب عبور می‌کنند تا به آبشار بریزند، کمپ بزنید. پای خود را در آب بگذارید و ماهی‌های کوچکی که پاهایتان را قلقلک می‌دهند، تماشا کنید. استخرهای آب شنی و زمردی متعددی از جمله در رودخانه جرام لسونگ (Jeram Lesung) و بنگان (Bangan) در این منطقه محافظت‌شده وجود دارند.

  • ساعات بازدید: هر روزه: هشت صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۷۴۶۷ ۱۳ ۲۱۲ ۶۰+
  • آدرس: Forest Chemerong, Terengganu, Malaysia

۵. آینه آسمان ساساران (Sasaran Sky Mirror)؛ کوالا سلانگور

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

آینه آسمان ساساران

آینه آسمان ساساران در ساحل دهکده ماهیگیری «جرام» (Jeram)، یکی از زیباترین مناطق دیدنی مالزی است. برخی از افراد این جاذبه گردشگری را به «سالاردو ییونی» (Salar de Uyunni)، بزرگ‌ترین کویر نمک دنیا در نزدیکی رشته‌کوه آند، تشبیه می‌کنند که در ارتفاع ۳۵۶۵ متری از سطح دریا و با وسعت ۱۰۵۸۲ کیلومتر مربع، در جنوب غربی کشور بولیوی در آمریکای جنوبی قرار دارد.

چشم‌انداز جادویی آینه آسمان ساساران تنها دو بار در ماه رخ می‌دهد، یک بار در ماه کامل و یک بار در ابتدای ماه. برای بازدید از این مکان باید یک تور رزرو کنید. 

از دهکده ماهیگیری جرام تا ساساران حدود یک ساعت راه است که شامل یک قایق‌سواری ۳۰ دقیقه‌ای می‌شود. وقتی به این مکان خارق‌العاده رسیدید، در جزیره ساحل شنی قدم بگذارید و به آب‌ها نگاه کنید تا انعکاس خود را در آن‌ها ببینید. آینه آسمان ساساران، یک فرصت بی‌نظیر برای عکاسی از خود و دوستانتان است.

  • تلفن: ۶۶۶۵ ۲۶۶ ۱۹ ۶۰+
  • آدرس: Jeti Kebun Kerang Sungai Buluh, Sungai Buluh Jeram, Jeram, Selangor, Malaysia

۶. کونداسانگ (Kundasang)؛ رانائو، صباح

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

آسمان، کوه‌ها و مراتع سرسبز زیبا در کارخانه تولید شیر دزا

«کونداسانگ»، یک شهر کوچک عجیب و جالب در پشت کوه «کینبالو»، دومین کوه بلند در آسیای جنوب شرقی با ۴۰۹۵ متر ارتفاع است. یک راه ایدئال برای گردش در جاده‌های پر پیچ‌و‌خم این دره زیبا، اجاره‌کردن ماشین از یک آژانس اجاره در کوتا کینبالو است.

از کارخانه تولید شیر دزا دیدن کنید تا گاوهای آن‌ها را از نزدیک ببینید، از تماشای مناظر کوه کینبالو با مراتع سرسبزش شگفت‌زده شوید، در مورد چگونگی تولید محصول‌های لبنی اطلاعات کسب کرده و با محصول‌های محلی لبنی از جمله ماست و بستنی، دلی از عزا دربیاورید.

تاریخ شهر کونداسانگ را در یادبود جنگ کونداسانگ با باغ‌های زیبای اطرافش، بیاموزید. مزه‌کردن دیگر محصول‌های محلی چون چای، نوشیدنی‌های متعدد و پیتزا را در بازارها و شهرهای این منطقه به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۹۰۰ متر
  • آدرس: Kundasang, Sabah, Malaysia

۷. سکینچان (Sekinchan)؛ سلانگور

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

با یک ساعت رانندگی از کوالالامپور، پایتخت پرهمهمه، مالزی به سکینچان می‌رسید، منطقه‌ای که می‌توان در آن از سبک زندگی ییلاقی و دهکده ماهیگیری لذت برد.

در مناظر تماشایی مزارع برنج غرق شوید و سپس با رفتن به کنار درخت آرزو، آرزو کنید. به سالن فرآوری برنج بروید تا ببینید چگونه برنج توسط کارگران و تکنولوژی تهیه می‌شود. برای غذا خوردن و نوشیدن یک فنجان قهوه در حین لذت‌بردن از چشم‌اندازهای مزارع برنج در کافه «ان ۱۶» (N. 16 Café) توقف کنید.

با بازدید از دهکده ماهیگیری «باگان» (Bagan) درباره زندگی روزمره ماهیگیران اطلاعات کسب کنید. از امتحان‌کردن غذاهای دریایی خوشمزه، لذیذ و ارزان این دهکده غافل نشوید.

  • آدرس: Sekinchan, 45400, Selangor, Malaysia

۸. دریاچه کن‌ییر (Kenyir Lake)؛ ترنگانو

جاذبه های گردشگری بینظیر ناشناخته مالزی

جنگل بارانی اطراف دریاچه کن‌ییر

دریاچه «کن‌ییر»، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در جنوب شرق آسیا با ۳۴۰ جزیره اطراف است. ۳۰ رودخانه و ۲۵ آبشار به این دریاچه متصل هستند و حدود ۲۵ گونه ماهی در آن زندگی می‌کنند. این دریاچه در نزدیکی جنگل‌های بارانی روح‌بخش و غارهای آهکی از جمله «تامان نگارا» (Taman Negara) قرار دارد.

برای رسیدن به دریاچه کن‌ییر، می‌توانید از فرودگاه «سلطان محمود ترنگانو»، سوار اتوبوس‌های شاتل شوید. در دریاچه با قایق یا کانو (زروق باریک) به گشت‌و‌گذار بپردازید و سپس به سراغ چشم‌اندازهای نفس‌گیر از ارتفاعات و بالای تپه‌ها بروید. در مسیرهای جنگلی خود را به چالش بکشید، از کارخانه پرورش ماهی در دریاچه دیدن کنید. از تحسین آبشار شگفت‌انگیز چند ردیفه «لاسیر» (Lasir) در سایه جنگل‌های بارانی، غافل نشوید.

  • مساحت: ۲۶۰ کیلومتر مربع
  • آدرس: Kenyir Lake, Terengganu, Malaysia

۹. آبشار رنگین‌کمان (Rainbow Waterfall)؛ پاهانگ

آبشار رنگین کمان مالزی

برای تماشای یکی از زیباترین آبشارهای مالزی در یک مسیر جنگلی پیاده‌روی کنید. صبح زود، زمانی که نور خورشید در آب‌های جاری می‌درخشد، قطعا بهترین زمان برای بازدید از آبشار رنگین‌کمان است.

با جیپ‌های یک تور راهنمای محلی، به تپه‌های شنی برای تماشای طلوع آفتاب بروید. سپس با طی یک مسیر ۴۵ دقیقه‌ای از میان درخت‌های جنگل و ۴۵ دقیقه دیگر در یک مسیر سنگی به آبشار برسید. بالافاصله پس از رسیدن در آبشار شیرجه بزنید و با تماشای مناظر زیبای آبشار رنگین‌کمان، یک خاطره فراموش‌نشدنی از این گردش ماجراجویانه برای خود بسازید.

  • ساعات بازدید: هر روزه: ۶:۳۰ صبح تا یک ظهر
  • تلفن: ۶۱۶۷ ۱۹ ۹۴۴ ۶۰+
  • آدرس: Rainbow Waterfall, Pahang, Malaysia

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه