چرا با وجود شیوع گسترده کرونا موزه های کشور هنوز تعطیل نشده‌اند؟

فرید کریمی
فرید کریمی سه شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
چرا با وجود شیوع گسترده کرونا موزه های کشور هنوز تعطیل نشده‌اند؟

در حالی که شیوع کرونا باعث تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مکان‌های عمومی و... شده است؛ اما هنوز خبری از تعطیلی موزه‌های کشور نیست.

اولین گزارش‌های رسمی از موارد ابتلا به بیماری کرونا در ۲۹ بهمن در کشور منتشر شد. طی روزهای پرآشوب پس از آن، موارد ابتلا و فوت بیماران به‌سرعت در حال افزایش بوده است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران، آمار مبتلایان به بیماری کرونا در کشور به ۱۵۰۱ نفر می‌رسد. در همین حال، تا لحظه نگارش این مطلب، متاسفانه ۶۶ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری کُشنده جان سپردند.

در همین راستا کلیه مدارس و دانشگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی کشور تعطیل شدند. پس از آن نیز، نوبت به رویدادهای هنری مانند سینماها و کنسرت‌های موسیقی رسید. روز گذشته هم خبر تعطیلی کلیه‌ لیگ‌های حرفه‌ای فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی کشور رسما اعلام شد؛ اما علی‌رغم صحبت‌های زیادی که در مورد تعطیلی موزه‌های کشور به گوش می‌رسید، هنوز به تعطیلی موزه‌ها ترتیب اثر داده نشده است.

روز گذشته، محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، در گفتگویی اظهار کرد که موزه‌ها تعطیل نشده‌اند و تنها از ساعت‌های کاری این مراکز فرهنگی کاسته خواهد شد. مدیرکل موزه‌ها در ادامه گفت که دو ساعت از زمان فعالیت روزانه کم می‌شود و موزه‌ها تا ساعت ۱۵ دایر خواهند بود.

محمدرضا کارگر ادامه داد:

 با توجه به بخشنامه‌ استانداری تهران مبنی بر کاهش ساعت کاری ادارات در پایتخت، موزه‌های فعال تهران نیز تا ساعت ۱۵ به کار خود ادامه می‌دهند. بر این اساس، ساعت فروش بلیط کاخ‌موزه‌های تهران از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ است و کادر اداری موزه‌ها تا ساعت ۱۳ فعال خواهند بود.

کارگر در همین رابطه گفت که بنا به این دستور، تا اطلاع ثانوی و بهتر شدن شرایط در تهران، ساعت‌های کاری موزه‌های پایتخت بدین منوال باقی خواهد ماند. این در حالی است که قبلا از تعطیلی موزه‌ها خبر می‌رسید. هرچند، به‌گفته مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، این تصمیم مغایر با نظر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا بوده است. کارگر به ایرنا گفت که شرایط بازدید از موزه‌ها به‌شدت کاهش یافته و از آنجایی که مانند سابق ازدحامی در موزه‌ها وجود ندارد، ستاد پیشگیری از کرونا رأی به ادامه فعالیت موزه‌ها داده است.

موزه‌های کشور تعطیل نخواهند شد

مسئولان وزارت میراث فرهنگی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا در موزه‌ها خبر داده‌اند

مدیر اداره کل موزه‌ها در این رابطه عنوان کرد که با وجود تعطیلی موزه‌ها، خللی در زندگی عمومی مردم وارد نمی‌شود؛ اما دلایلی برای بازماندن آن‌ها وجود دارد.

کارگر ادامه داد:

در روزهایی که بازدید از موزه‌ها حدود ۱۰ تا ۳۰ نفر است، باز بودن موزه‌ها اقتصادی و به‌صرفه نیز نیست؛ ولی در مقابل دلایلی نیز وجود دارد که ما را برای باز بودن موزه‌ها مجاب می‌کند که یکی از آن‌ها حضور برخی تورهای گردشگری خارجی در ایران است. برای مثال تورهایی از مالزی در ایران حضور دارند که می‌توانند در این روزها به موزه‌ها بروند و از آنجا بازدید کنند.

مدیر اداره کل موزه‌ها افزود:

واقعیت این است که موزه‌ها همانند سینما نیستند که افراد با فاصله‌ای کم در کنار هم باشند و احتمال گرفتن کرونا از یکدیگر وجود داشته باشد، فاصله بازدیدکنندگان از یکدیگر در موزه‌ها زیاد است و کمتر نگرانی در این خصوص وجود دارد.

این مسئول وزارت میراث‌فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت که تصمیم تعطیلی موزه‌ها بر عهده ستاد مقابله با کرونا است.

وی اظهار داشت:

مرجع تصمیم‌گیری، ستاد مقابله با کرونا است و آن‌ها نیز عقیده بر باز بودن موز‌ه‌ها دارند. تنها می‌توانیم نکته‌های بهداشتی را رعایت کرده و با مرخصی استحقاقی کارمندان‌مان موافقت کنیم.

در همین رابطه چند روز قبل، علی اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری، در نامه‌ای به معاون خود تأکید داشت که بازدیدها به‌صورت دسته‌جمعی انجام نگیرند.

وی در نامه‌ی خود اظهار داشت:

 به‌منظور مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور الزامی است ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری، به کلیه موزه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی، مراکز تاریخی و  فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی، مراکز گردشگری و سایر زیرمجموعه‌های ذی‌ربط اعلام شود از پذیرش بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی و...) خودداری کنند. بدیهی است باید تمهیدات لازم برای عوامل و کارکنان مجموعه‌های یادشده از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در نظر گرفته شود. همچنین نصب علائم هشداردهنده برای بازدیدکنندگان در دستور کار قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری بر این عقیده‌اند که وضعیت موزه با سایر مکان‌های عمومی مانند سالن‌های سینما و کنسرت‌های موسیقی، متفاوت است؛ چراکه در موزه‌ها اگر محدودیت‌هایی همراه با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و توصیه‌های ایمنی سلامت اعمال شود، می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. با این حال، از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که با این وجود هم نمی‌توان موزه‌ها را چه برای کادر اداری و کارکنان این مراکز و چه برای بازدیدکنندگان، ایمن دانست.

وزارت میراث‌فرهنگی همچنان بر دایر بودن موزه‌های پایتخت تأکید دارد

یافته‌های پژوهشگران تابه‌حال نشان داده است که ویروس کرونا جدید یا کروناویروس ۲۰۱۹، می‌تواند از طریق ذرات بزاق، مخاط بینی و سایر مایعات بدن از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این ذرات می‌توانند با سرفه یا عطسه وارد دهان یا بینی افرادی شوند که در نزدیکی فرد مبتلا (تا فاصله‌ی ۱۸۲ سانتیمتری) قرار دارند و به این ترتیب، بیماری انتقال می‌یابد. ذرات مذکور می‌توانند روی سطوح و اشیا باقی بمانند و فرد با لمس آن‌ها و سپس دست زدن به دهان، چشم یا بینی خود به ویروس کرونا مبتلا شود. تصور می‌شود که ویروس کرونا می‌تواند تا ۹ روز در دمای اتاق زنده بماند.

به همین جهت، مسئله در کشورهای دیگر کاملا جدی گرفته شده است. در کشور ایتالیا که کانون شیوع کرونا در خاک اروپا است، بسیاری از مراکز و مکان‌های عمومی از جمله موزه‌ها و نمایشگاه‌های دایر در استان‌های شمالی به حالت تعطیل درآمده‌اند. حتی برخی از مسابقه‌های مهم فوتبال سری آ در شهرهای شمالی ایتالیا لغو شده‌اند. در همین حال، دولت فرانسه نیز در یک اقدام احتیاطی خبر از تعطیلی موزه لوور در پاریس داده است.

منبع عکس‌ها: خبرگزاری ایرانیان

مطالب مرتبط:

منبع irna irna isna

دیدگاه