شیوع کرونا جشنواره هولی هند را لغو نکرد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
شیوع کرونا جشنواره هولی هند را لغو نکرد

شیوع کرونا باعث شد جشنواره هولی، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هند، با شرکت‌کنندگان کمتری برگزار شود؛ اما مانع برپایی آن نشد.

جشنواره هولی، یکی از نمادهای شاخص مذهبی و فرهنگی هند و از مهم‌ترین رویدادهای مذهبی جهان به‌ شمار‌ می‌رود که تصاویر و فیلم‌های بسیار زیبایی با رنگ‌های خیره‌کننده از آن ثبت می‌شود. در این جشنواره شاهد حجم زیادی از پودرهای بنفش و صورتی هستیم که رنگین‌کمانی از رنگ‌ها را در هوا تشکیل می‌دهند و نمای بسیار زیبایی به چهره‌ها، موها، دست‌ها و لباس‌های افراد حاضر در جشنواره می‌بخشند.

شاید با خود بگویید این جشنواره‌ که هر سال در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند و در آستانه‌ی آغاز بهار در هند و کشورهای آسیای جنوبی برگزار می‌شود (یهودیان هندی خارج از کشور نیز جشنواره را برپا می‌کنند)، نیز به‌دلیل به شیوع گسترده و جهانی ویروس کرونا در اغلب کشورهای جهان لغو شده است.

با اینکه هند یکی از کشورهای درگیر کرونا است؛ اما حتی ترس از شیوع هرچه بیشتر این ویروس و نگرانی از مبتلاشدن به آن، مانع برپایی این جشنواره‌ی کهن و حضور مردم در آن نشده است. برخی افراد با ماسک به این جشنواره آمده‌اند؛ البته تعدادی از هندی‌ها از جمله نخست‌وزیر این کشور، از شرکت در جشنواره‌ی امسال خودداری کرده‌اند.

جشنواره هولی ۲۰۲۰

در جشنواره‌ی هولی که متعلق به پیروان آیین هندو است، افراد پیر و جوان از هر طبقه‌ی اجتماعی در خیابان‌های دهلی‌ نو، ایالت اوتار پرادش و مناطق مختلف هند، گرد هم جمع می‌شوند تا این رویداد بزرگ و آغاز بهار را جشن بگیرند.

در جشنواره‌ی مذکور که به‌معنای واقعی کلمه جشنواره‌ی رنگ‌ها است، پودرهایی با رنگ‌های روشن و متنوع همراه با بالن‌هایی که حاوی آب هستند، به هوا پرتاب می‌شوند تا با یکدیگر مخلوط شده و بدن افراد حاضر در جشنواره تا جای ممکن آغشته به گل‌های رنگی شود. هولی قرن‌ها است به‌عنوان نمادی از پیروزی خیر بر شر و گرامیداشت شروع دوباره‌ی طبیعت، جشن گرفته می‌شود.

جشنواره‌ی هولی ۲۰۲۰

اگرچه هولی در ابتدا تنها یکی از نمادهای فرهنگی هند محسوب می‌شد؛ اما امروزه در بیشتر نقاط جهان برگزار می‌شود و بسیاری از رویدادهای بزرگ، از جمله سری مسابقه‌های دِ کالِر ران (The Color Run) با الهام از این رویداد بزرگ، طراحی و ایجاد شده‌اند. در این مسابقه‌ها که نوعی مسابقه‌ی دومیدانی است، شرکت‌کنندگان با لباس سفید در مسابقه حضور می‌یابند؛ اما تماشاچیان در حین مسیر آن‌ها را از سر تا پا آغشته به رنگ‌های متفاوت می‌کنند. این مسابقه‌ها نیز به‌ پاس سلامتی و خوشحالی افراد برگزار می‌شود.

در ضمن جشنواره‌ی ملی هولی، الهام‌بخش طراحی لباس بسیاری از شرکت‌های مد مطرح مانند رافائل ویلیامز (Pharrell Williams) و شرکت تولیدکننده‌ی کفش آدیداس هو هولی (Adidas' Hu Holi) نیز بوده است.

البته قبل از حضور مردم در این رویداد مفرح، به آن‌ها توصیه می‌شود پوست‌شان را با نفت بپوشانند تا لکه‌های رنگی روی آن باقی نماند.

اگرچه مردم بسیاری از شهرهای هند، از جمله شهر ماتورا برای حضور در جشنواره، به خیابان‌ها آمدند؛ اما ترس و نگرانی از ابتلا به ویروس کرونای جدید باعث شد، مشارکت به‌اندازه‌ی سال‌های پیش نباشد. نخست‌وزیر هند نیز تصمیم خود مبنی بر عدم حضور در این جشنواره را از قبل با انتشار توییتی اعلام کرده بود.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه