جاذبه های طبیعی هند که نفستان را بند خواهد آورد

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
جاذبه های طبیعی هند که نفستان را بند خواهد آورد

تنوع اقلیمی کشور هند در طول میلیون‌ها سال، جاذبه‌های طبیعی بسیاری را خلق کرده است که دیدن آن‌ها، خاطره‌ای شگفت‌انگیز و مسحورکننده برای شما رقم خواهد زد.

هند با مساحتی بالغ بر ۳٫۲ میلیون کیلومتر مربع، کشور پهناوری در جنوب آسیا است که جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد، از صحراهای نمک، تپه‌های شنی طلایی و دریاچه‌های شناور گرفته تا غارهای هزارتو، پل‌های طبیعی و یک دهانه شهاب‌سنگ که حیرت هر بیننده‌ای را به‌همراه دارد.

کجارو در این مقاله قصد دارد تا ۲۱ جاذبه طبیعی نفس‌گیر و تماشایی هند، سرزمین رنگ‌ها را به شما ارائه کند؛ پس با ما همراه باشید.

۱. دریاچه دهانه لونار (Lonar Crater Lake)؛ مهاراشترا

دریاچه دهانه لونار

حدود ۵۲ هزار سال قبل، در اثر برخورد شهاب‌سنگ با زمین، یک دهانه به وجود آمد که بعدها تبدیل به دریاچه دهانه لونار در بخش بلدهانه در مهاراشترا شد. این دهانه با عرض ۱٫۸ کیلومتری و عمق ۱۳۷ متری، به‌صورت طبیعی یک دریاچه آب شور و قلیایی است. این حفره کاسه‌ای شکل که از جاهای دیدنی هند است، سومین دهانه بزرگ در جهان به شمار می‌آید.

  • آدرس: Lonar Crater Lake, Buldhana district, Maharashtra

۲. تپه مغناطیسی (Magnetic Hill)؛ لداخ

تپه مغناطیسی که با نام تپه جاذبه مشهور است، یک مکان گردشگری محبوب و محل توقف مسابقه‌های اتومبیل‌رانی به شمار می‌آید. این تپه که در بزرگ‌راه له کارگیل و حدود ۳۰ کیلومتری شهر له، در ارتفاع ۴,۲۶۷ از سطح دریا قرار دارد، به‌خاطر نیروهای منحصربه‌فردی که ظاهرا خلاف قانون جاذبه عمل می‌کنند، شهرت دارد. در این نقطه از لداخ، زمانی که خودروی خود را خلاص می‌کنید، به‌جای عقب‌رفتن، تپه شما را به‌سمت جلو می‌برد. عجیب به نظر می‌آید، نه؟ البته باید بدانید که تئوری‌ها و باورهای مختلفی درباره این پدیده گیج‌کننده وجود دارند.

  • آدرس: Magnetic Hill, Ladakh

۳. پارک ملی دره گل‌ها؛ اوتاراکند

پارک ملی دره گل‌ها

دره گل‌ها در ارتفاع ۳,۶۵۸ متری از سطح دریا در غرب هیمالیا در اوتاراکند قرار دارد و خانه میلیون‌ها گونه از گیاهان شگفت‌انگیز و کم‌نظیر و حیوانات در حال انقراض است، ضمن اینکه چشم‌اندازها و نهرهای درخشان نیز زیبایی آن‌ها را تکمیل کرده‌اند.

  • افتتاح: ۱۹۸۲
  • ساعت بازدید: هر روزه: هشت صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۹۸۹۸ ۲۵۵ ۱۳۵ ۹۱+
  • آدرس: Uttarakhand 246443, India

۴. غارهای بورا (Borra Caves)؛ آندرا پرادش

حدود ۶۳ لامپ، غارهای بورا در تپه‌های آنانتاگیری دره آراکو را روشن می‌کنند. گفته می‌شود این غار با ارتفاع ۷۰۵ و عمق ۷۹٫۲ متر، یکی از بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین غارهای کاورن (cavern) هند محسوب می‌شوند. کاورن، نوع خاصی از غار است که در سنگ‌های جامد شکل می‌گیرد و غارسنگ‌ها می‌توانند در آن رشد کنند. غارهای بورا را با استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و فرم‌های معدنی طبیعی خارق‌العاده‌اش می‌شناسند.

  • تلفن: ۸۸۸۲۰ ۸۹ ۱۲۷ ۹۱+
  • آدرس: Andhra Pradesh 531149, India

۵. دریاچه لاکتاک (Loktak)؛ مانیپور

دریاچه لاکتاک

دریاچه غوطه‌ور لاکتاک، تنها دریاچه غوطه‌ور جهان در بخش بیشنپور مانیپور است که تنوع بیولوژیکی فراوانی دارد. حدود ۲۳۳ گونه از گیاهان دریایی، ۴۲۵ گونه از حیوانات و حتی ۵۷ گونه پرنده آبی در اینجا زندگی می‌کنند.

شما با آمدن به اینجا، علاوه بر تماشای پوشش گیاهی و جانوری غنی دریاچه می‌توانید روی تنها جزیره غوطه‌ور جهان موسوم به فومدیس (Phumdis) بایستید که در این دریاچه قرار دارد. دریاچه غوطه‌ور و جزایر آن، باشکوه و حیرت‌انگیز هستند.

  • مساحت: ۲۸۷ کیلومتر مربع
  • آدرس: Loktak Lake, Manipur

۶. نقطه سوراخ سوزن (Needle Hole Point)؛ مهابالشوار

با اینکه به نظر می‌آید این تکه از کوه توسط انسان‌ها کنده‌ شده است؛ اما باید بدانید که این پدیده خارق‌العاده، کار خود طبیعت است. نقطه سوراخ سوزن، به‌واسطه فرم‌های طبیعی سنگی‌اش در دنیا شناخته می‌شود؛ به‌خصوص که از دور شبیه به خرطوم فیل می‌ماند؛ برای همین این مکان را با نام نقطه فیل نیز می‌شناسند.

  • ساعات بازدید: هر روزه: ۶ صبح تا هفت عصر
  • آدرس: Mahabaleshwar, Maharashtra 412806, India

۷. باتربال کریشنا (Krishna's Butterball) یا سنگ تعادل؛ ماهابالی پورام

باتربال کریشنا

سنگ تعادل، یکی از نادرترین مناظر روی زمین به حساب می‌آید. این سنگ غول‌پیکر با ۶ متر ارتفاع، پنج متر پهنا و وزنی بیش از ۲۵۰ تن، روی دامنه شیب‌دار یک تپه قرار دارد و در ابتدا شاید به نظر برسد که از روی شیب کوه به پایین غلت خواهد خورد؛ اما در واقع این سنگ ثابت بوده و هرگز سقوط نکرده است. به‌راستی شگفت‌انگیز است، نه؟

  • ساعت بازدید: هر روزه: ۶ صبح تا ۶ عصر
  • آدرس: E Raja St, Mahabalipuram, Tamil Nadu 603104, India

۸. پل‌های ریشه‌های زنده (Living Root Bridges)؛ مگالایا

پل‌های ریشه‌های زنده با قدمت ۵۰۰ سال در چراپونچی و دهکده موالینونگ در مگالایا قرار دارند و حقیقتا یک شگفتی طبیعی هستند که توسط ریشه‌های درخت فیکوس الاستیکا (Ficus Elastica) به وجود آمده‌اند؛ درختی که به‌طور طبیعی در طول سال‌ها رشد می‌کند و سپس توسط قبیله بومی خاسی (Khasi tribe) به کنده‌های درخت گردو و فندق متصل می‌شود تا پل‌هایی از ریشه‌های زنده بر فراز رودخانه به وجود آید.

  • میزان تحمل: ۵۰۰ نفر
  • طول: بیش از ۵۰ متر
  • آدرس: Living Root Bridges, East Khasi Hills, Meghalaya

۹. شوره‌زار گریت رن آو کوچ (The Great Rann of Kutch)؛ گجرات

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

شوره‌زار گریت رن آو کوچ را باید هنگام ماه کامل دید؛ زمانی که رنگ شن‌ها و آسمان، سفید است

بازدید از شوره‌زار فصلی گریت رن آو کوچ واقعا یک تجربه فراموش‌نشدنی و خارق‌العاده است. این منطقه که گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین صحراهای نمکی در جهان است و محوطه‌ای معادل ۷,۵۰۳ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد، برای چشم‌اندازهای سفید بکر، دست‌نخورده و سورئالش مشهور است. این مکان جادویی از آن دسته جاذبه‌هایی به شمار می‌رود که باید هنگام ماه کامل ببینید؛ زمانی که رنگ شن‌ها و آسمان، سفید است و چشم‌اندازی را خواهید دید که نظیرش را در هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌توان یافت.

  • آدرس: Great Rann of Kutch, Kutch District, Gujarat

۱۰. معبد غار آمارناث (Amarnath Cave)؛ جامو و کشمیر

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

غار آمارناث در ارتفاع ۳,۸۸۸ متری از سرینگار، یکی از مقدس‌ترین پرستشگاه‌های هندوها به شمار می‌آید و سالانه هزاران مرید از اینجا دیدن می‌کنند. این معبد که گفته می‌شود بیش از ۵,۰۰۰ سال قدمت دارد، برای فرم‌های استالاگمیتی یخی باشکوهش شهرت دارد که منجر به‌شکل‌گیری یخ لینگام لرد شیوا، خدای هندوها در غار شده است. لینگام در دین هندو، سمبل مشخصه لرد شیوا است. البته، یخ لینگام در طول ماه‌های تابستانی به‌خاطر بالا رفتن دما، آب می‌شود.

  • تلفن: ۵۶۶۲ ۲۵۵ ۱۹۱ ۹۱+
  • آدرس: Baltal Amarnath Trek, Forest Block, Pahalgam, Jammu and Kashmir 192230

۱۱. ساحل چاندیپور؛ اودیشا

بی‌دلیل نیست که به چاندیپور، لقب ساحل قایم باشک داده‌اند؛ آب دریا در حین جزر، پنج کیلومتر عقب می‌رود و در پشت خود، تل‌های شنی و درختان کازو آرینا به‌جای می‌گذارد. شما باید این پدیده عجیب، اما منحصر‌به‌فرد طبیعی را حداقل یک بار در عمرتان تماشا کنید.

  • آدرس: Chandipur Beach, Baleswar District, Odisha, India

۱۲. گدازه‌های بازالتی ستونی؛ جزایر سنت ماری، کارناتاکا

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

گدازه‌های بازالتی ستونی، سنگ‌های معمولی نیستند؛ بلکه از فوران آتشفشانی شکل گرفته‌اند. ویژگی‌ای که آن‌ها را منحصر‌به‌فرد می‌کند، شکل هندسی عجیب‌و‌غریب و خاص آن‌ها است؛ سنگ‌های بازالتی شش‌ضلعی تنها در هند یافت می‌شوند. این سنگ‌ها را می‌توان در مالپه، بخش ادوپی کارناتاکا پیدا کرد و تنها راه دسترسی به این منطقه از بندر ماهیگیری مالپه و با قایق است. این منطقه باید در لیست سفر هر فرد علاقه‌مند به زمین‌شناسی قرار بگیرد.

  • ساعت بازدید: هر روزه: ۷:۴۵ صبح تا ۵:۱۵ عصر
  • آدرس: Columnar Basaltic Lava, Laccadive Sea

۱۳. آبشار هوگناکال؛ تامیل نادو

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

آبشار هوگناکال که با نام آبشار نیاگارای هند شناخته می‌شود، به رودخانه کاوری می‌ریزد و باشکوه و ابهت، زیبایی و خاصیت‌های درمانی طبیعی خود همیشه گردشگران را متحیر می‌کند. گفته می‌شود که سنگ‌های کربناتیت اینجا، قدیمی‌ترین سنگ از این دست در آسیای جنوبی و در میان قدیمی‌ترین‌ها در سراسر جهان هستند.

  • ارتفاع: ۷۰۰ متر
  • بلندترین جریان آبشار: ۲۰ متر
  • آدرس: Hogenakkal Rd, Dist, marukottai, Hogenakkal, Karnataka 571444, India

۱۴. جزیره ماجولی؛ آسام

جزیره ماجولی، یکی از بزرگ‌ترین جزایر رودخانه‌ای در جهان با ۳۵۲ کیلومتر مربع مساحت به حساب می‌آید که مملو از پوشش گیاهی، جانوری و گونه‌های در حال انقراض پرندگان است. برای رسیدن به اینجا می‌توانید از شهر جورهت (Jorhat city)، سوار کشتی مسافربری شوید.

  • جمعیت: ۱۶۸ هزار نفر
  • موقعیت: رودخانه براهماپوترا
  • آدرس: Majuli, Assam

۱۵. سنگ‌های مرمر؛ جبال پور

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

سنگ‌های مرمر، در شهر بهداغات (Bhedaghat) در منطقه مادیا پراداش جبال پور، منظره‌ای خارق‌العاده ایجاد کرده‌اند. این سنگ‌ها که ارتفاعشان به حدود ۳۰٫۴ متر می‌رسد، در طول سال‌ها با برخورد امواج رودخانه نارمادا (Narmada)، به این شکل درآمده‌اند. زمانی که نور خورشید بر آن‌ها می‌تابد، سایه‌هایی روی آب‌های شفاف ایجاد می‌شود که واقعا جادویی هستند. شما می‌توانید در میان این اشکال مرمر طبیعی، با قایق به گشت‌و‌گذار بپردازید.

  • طول: سه کیلومتر
  • آدرس: Marble Rocks, Narmada River, Madhya Pradesh

۱۶. دریاچه قلب؛ قله چمبرا (Chembra)

دریاچه قلب، درست در نوک قله چمبرا قرار دارد که یکی از بلندترین کوه‌های گهات غربی با ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا است. همان طور که از نام آن برمی‌آید، این دریاچه به‌شکل قلب فرم گرفته است.

  • آدرس: Chembra Peak, Kerala

۱۷. غارهای بلوم (Belum)؛ ایالت آندرا پرادش

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

غارهای بلوم که گفته می‌شود، دومین غارهای بزرگ هند هستند، طولشان به حدود ۳,۲۲۹ متر می‌رسد. این غارها از سنگ آهک سیاه ساخته شده‌اند. در طول میلیون‌ها سال، عبور آب از ترکیبات آهکی، استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها، دکوری طبیعی برای این غارها به ارمغان آورده‌اند که امروز شاهد آن هستید. در این غارها، آبشارهای طبیعی، مجسمه‌ها، چشمه‌های آب و گودال‌ها نیز وجود دارند.

  • ساعت بازدید: هر روزه: ۱۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر
  • تلفن: ۸۹۶۰۰ ۹۷۰۵۳ ۹۱+
  • آدرس: 1/1, Opposite Indian Oil Petrol Pump, Kolimigundla, Andhra Pradesh 518123, India

۱۸. جزیره بارن (Barren)؛ جزایر آندامان

جزیره بارن، خانه تنها آتشفشان فعال هند با فوران‌های آتشفشانی است و همان طور که از نامش برمی‌آید، هیچ انسانی در این جزیره وجود ندارد. شما تنها از طریق قایق‌های دربست کرایه‌ای و با اجازه اداره جنگل‌داری می‌توانید چشم‌اندازی از گدازه‌های سیال را تماشا کنید. این منطقه همچنین به‌عنوان یکی از بهترین نقاط برای غواصی سطحی (اسنورکلینگ) و غواصی اسکوبا در سراسر هند شناخته می‌شود.

  • آخرین فوران: ۲۰۱۷
  • ارتفاع: ۳۵۴ متر
  • مساحت: ۸٫۳۴ کیلومتر مربع
  • آدرس: Barren Island, Andaman Islands

۱۹. طاق طبیعی (Natural Arch)؛ تپه‌های تیرومالا

۲۱ جاذبه طبیعی در هند که نفستان را بند خواهد آورد

حدود ۲٫۵ میلیون سال قبل، یک طاق سنگی توسط طبیعت به وجود آمد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، آب‌و‌هوا و جریان فرسایش نیز در این فرم منحصر‌به‌فرد سنگی نقش داشته‌اند. به این طاق با هشت متر پهنا و سه متر ارتفاع، در زبان تلگو (Telgu)، سیلاتورانام (Silathoranam) می‌گویند که به‌معنای «حلقه گل ساخته‌شده از سنگ» است.

  • ساعت بازدید: هر روزه: هفت صبح تا هفت عصر
  • تلفن: ۴۲۳۹۱ ۹۰۰۰۲ ۹۱+
  • آدرس: Sila Thoranam Rd, Tirumala, Tirupati, Andhra Pradesh 517504, India

۲۰. آبشار دودهساگار؛ گوا

آبشار دودهساگار

سحر و جادو در سرزمین هند، تمامی ندارد. آبشار دودهساگار که در زبان هندی به‌معنای «دریای شیر» است، با ارتفاع ۳۱۰ متر، یکی از بلندترین آبشارهای هند به شمار می‌رود. آب‌های سفید شیری از میان کوه‌ها و محیط سرسبز و متراکم اطراف به پایین می‌ریزند. این آبشار در فصل باد و بارش‌های موسمی در بهترین وضعیت خود به سر می‌برد.

  • پهنای آبشار: ۳۰ متر
  • تلفن: ۷۷۲۸ ۲۴۳ ۸۳۲ ۹۱+
  • آدرس:  Sonaulim, Goa 403410, India

۲۱. چشمه‌های آبگرم طبیعی مانیکاران؛ هیماچال پرادش

چشمه‌های آبگرم طبیعی مانیکاران در ارتفاع ۱,۷۶۰ متری قرار دارند و با سرزدن به آن‌ها می‌توانید به تحسین شگفتی‌های طبیعت بپردازید. آب این چشمه‌ها، بسیار داغ است و گفته می‌شود که از خاصیت درمانی برخوردار هستند. برای همین، سالانه صدها گردشگر از سراسر جهان برای شناکردن در این چشمه‌های آبگرم به هیماچال پرادش می‌روند. این منطقه علاوه بر یک مقصد گردشگری، مکانی مذهبی نیز محسوب می‌شود.

  • آدرس: Manikaran Natural Springs, Hot Water Spring, Sosan, Himachal Pradesh

برای سفر به این کشور هزار رنگ و لذت بردن از جاهای دیدنی بی‌نظیر آن می‌توانید تور هند از آژانس‌های مسافرتی مختلف را در کجارو مقایسه کنید و از میان پکیج‌های ده‌ها فروشنده معتبر، ارزان‌ترین تور را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه