گشتی در بهترین حمام های سنتی ایران

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
گشتی در بهترین حمام های سنتی ایران

حمام‌های عمومی، به‌غیر از اینکه برای شست‌وشو و بهداشت عمومی به کار می‌رفتند؛ جایی برای برگزاری جلسات سیاسی مهم بوده‌اند و از همین رو بخش مهمی از تاریخ ایران را تشکیل می‌دهند.

استفاده از حمام‌های عمومی، یک رسم قدیمی در ایران بوده است که با گذر زمان و تغییر روش زندگی، به‌تدریج به فراموشی سپرده شد.

با وجود اینکه برخی از این حمام‌ها کماکان استفاده می‌شوند؛ اما بیشتر آن‌ها تبدیل به موزه یا چای‌خانه شده‌اند. در این مقاله، کجارو قصد دارد،‌ شما را به بازدید برخی از زیباترین حمام‌های عمومی ایران دعوت کند؛ پس با ما همراه باشید.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد، یکی از زیباترین حمام‌های عمومی در ایران، عکس از دیه‌گو دلسو (Diego Delso)

۱. کرمان؛ حمام گنجعلی خان

حمام عمومی گنجعلی خان

نقاشی‌های ورودی حمام عمومی گنجعلی خان، یکی از نقاط برجسته این جاذبه گردشگری، عکس از لورا فولویو (Laura Fulvio)

حمام گنجعلی خان، در بازاری به همین نام قرار دارد که در سال ۱۶۳۱ ساخته شد و قدمت آن به عصر صفویه می‌رسد. ورودی این حمام عمومی زیرزمینی، به‌واسطه‌ی نقاشی‌های سقفی، مینیاتورهای ایرانی و حتی صحنه‌هایی از زورخانه،‌ تحسین هر بیننده‌ای را به‌همراه دارد. داخل حمام با گنبدهای ساده طرح‌دار و حوض‌های آب پر از سکه و ماهی قرمز تزیین شده‌اند؛ علائمی نیز  برای نشان‌دادن عملکرد هر بخش نصب شده است.

  • آدرس: کرمان، تقاطع گنجعلی خان، میدان گنجعلی خان، مجموعه گنجعلی خان

۲. کرمان؛ حمام وکیل

حمام وکیل

حمام عمومی وکیل تبدیل به یک چایخانه دنج شده است، عکس از پانته‌آ فلاحی

در حالی که حمام گنجعلی خان، اطلاعاتی از تاریخ حمام‌های عمومی ایران را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ حمام وکیل کرمان که در همین مجموعه واقع شده، امکان استراحت را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. این حمام با گذرگاه‌های طاق‌دار زیبا و خوش‌ترکیب و دیوارهای کاشی‌کاری، هم‌اکنون تبدیل به چای‌خانه شده و فضایی فوق‌العاده برای نوشیدن یک فنجان چای داغ در کنار موسیقی سنتی زنده به وجود آورده است. حمام بازسازی‌شده وکیل، با نمایش پته یا همان پارچه دست‌دوز کرمانی و همچنین نیمکت‌های دنج با کوسن، از جمله جاهای دیدنی کرمان است که به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید. علاوه بر این، بهترین مکان برای امتحان‌کردن کلمپه معروف کرمان به شمار می‌آید که نوعی کلوچه پرشده با خرمای ریزشده، آجیل و پودر هل است.

  • تلفن: ۴۴۷۷ ۳۲۲۵ ۳۴ ۹۸+
  • آدرس: کرمان، تقاطع گنجعلی خان، میدان گنجعلی خان، مجموعه گنجعلی خان

۳. کاشان؛ حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد که در قرن شانزدهم در دوره سلطنت صفویه ساخته شد، از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود: سالن پوشیدن لباس و سالن حمام. فضای داخلی حمام مزین به کاشی‌های طلایی و فیروزه‌ای، آجرکاری‌، گچ‌بری و نقاشی‌های سقف است. چند گنبد شیشه‌ای طلاکاری شده در حمام سلطان امیر احمد وجود دارد که به‌غیر از فراهم‌کردن نور، ویژگی جالب دیگری هم دارند؛ در واقع اگر به پشت‌بام حمام بروید و در میان آن‌ها قدم بزنید، حس می‌کنید که سفینه‌های فضایی در کاشان فرود آمده‌اند. این حمام که امروز یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار  و جاهای دیدنی کاشان به شمار می‌آید، حس حمام آن دوران را در بیننده زنده می‌کند.

  • آدرس: کاشان، خیابان علوی، حمام عمومی سلطان امیر احم

۴. اصفهان؛ حمام علی قلی آقا

حمام علی قلی آقا

مجسمه‌های مومی در حمام عمومی، کاربرد هر اتاق را به گردشگران نشان می‌دهند، عکس از سعید مجیدی

بناهای شهر زیبای اصفهان، با جزئیات هندسی و کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، گردشگران دنیا را به حیرت واداشته‌اند و حمام علی قلی آقا نیز از این قاعده مستثنا نیست. بخش پایینی دیوارهای آن با کاشی‌هایی شبیه به کاشی‌های مسجد جامع اصفهان تزیین شده‌اند؛ در حالی که بخش بالایی آن، بیشتر مزین به نقاشی‌های سقفی مینیاتوری ایرانی هستند. هرکدام از مجسمه‌های مومی، کاربرد اتاق‌ها را نشان می‌دهند. اگرچه حمام علی قلی آقا نسبت به دیگر جاهای دیدنی اصفهان کمی دورتر است؛ اما مطمئن باشید که بازدید از آن، ارزشش را دارد.

  • تلفن: ۵۷۷۷ ۳۳۳۷ ۳۱ ۹۸+
  • آدرس: اصفهان، خیابان بید آبادی، حمام علی قلی آقا

اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، تور اصفهان کجارو را می‌توانید با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر همکار ما خریداری کنید.

۵. شیراز؛ حمام وکیل

حمام وکیل

حمام وکیل شیراز، عکس از دیه‌گو دلسو (Diego Delso)

با اینکه شاید فضای بیرونی حمام وکیل شیراز چندان جذاب نباشد؛ اما فضای داخلی آن این نقص را جبران کرده است. گچ‌بری‌های پرنقش‌ونگار، اتاق‌های طاق‌دار و ستون‌هایی با معماری پیچیده، عناصر تزیینی حمام وکیل هستند؛ جایی که قدمت آن به عصر زندیه می‌رسد. شیرازی‌ها برای شخصیت خونسرد و آرام‌شان مشهور هستند و این حمام به‌خوبی نشان می‌دهد که محلی‌ها پس از حمام‌کردن، چگونه به استراحت می‌پرداختند. صحنه‌های نقاشی‌شده از افسانه‌های ایرانی، استخری هشت‌ضلعی و تقارن دقیق و عالی، از دیگر ویژگی‌های خارق‌العاده این حمام عمومی هستند.

  • تلفن: ۷۶۴۶ ۳۲۲۴ ۷۱ ۹۸+
  • آدرس: شیراز، خیابان لطف علی خان زند، خیابان طالقانی، حمام وکیل

۶. جلفا؛ حمام کردشت

حمام عمومی کردشت، در حاشیه‌ی جنوبی رودخانه ارس در استان آذربایجان شرقی در مرز ارمنستان، واقع شده است. این حمام که زمانی به‌صورت اختصاصی در خدمت اشراف سلسله صفویه بود، در نهایت به دستور آقا محمد خان قاجار، تبدیل به حمام عمومی شد.  اتاق هشت‌ضلعی حمام دارای یک حوض اصلی است که با نور طبیعی روشن می‌شود؛ نوری که از روزنه‌های کوچک سقف عبور می‌کند. این حمام در باغی مسحورکننده با چشم‌اندازی از کوهستان‌های اطراف قرار دارد و از همین رو مشخص است که چرا اشراف صفوی، از این محل برای حمام‌کردن استفاده می‌کردند.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، حمام کردشت

۷. یزد؛ حمام خان

حمام خان یزد

حمام خان، مکانی خنک برای استراحت‌کردن در طول گرمای تابستان، عکس از امید ایزانلو

حمام خان، واقع در قلب بخش قدیمی شهر یزد، هم‌اکنون تبدیل به رستوران و چای‌خانه شده است. سقف‌ها و راهروهای طاق‌دار، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های سقفی، از نکات برجسته و جذاب این حمام هستند. با وجود پژواک صدای ظروف نقره، بشقاب‌ها و صحبت‌ بازدیدکنندگان در این حمام، موقعیت زیرزمینی آن باعث شده است به مکانی دنج و خنک در گرمای تابستان شهر کویری یزد، تبدیل شود.

  • آدرس: یزد، میدان خان، خیابان قیام، حمام خان

کجارو به گردشگرانی که قصد سفر به یزد یا دیگر مقاصد داخلی را دارند، در انتخاب ارزان‌ترین تور کمک می‌کند. شما می‌توانید از میان پکیج‌های ده‌ها آژانس معتبر همکار کجارو، تور یزد را انتخاب و سفرتان را با پایین‌ترین قیمت، برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه