بیانیه مشترک سازمان جهانی گردشگری و سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
بیانیه مشترک سازمان جهانی گردشگری و سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا

سازمان جهانی گردشگری و سازمان جهانی بهداشت، طی بیانیه‌ی مشترکی، از همکاری خود با کشورهای درگیر کروناویروس سخن گفتند.

با ادامه گسترش ویروس کرونا (کووید ۱۹) در میان کشورهای مختلف جهان، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) متعهد شدند تا با همکاری یکدیگر، بخش‌های فعال در صنعت گردشگری و سفر را برای واکنش صحیح در برابر کووید ۱۹ هدایت کنند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ۳۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۰، شیوع کروناویروس را یک وضعیت اورژانسی نگران‌کننده در بهداشت عمومی جهان اعلام و مجموعه‌ای از توصیه‌های موقت را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات موجود در آن زمان، این سازمان هیچ محدودیتی برای انجام سفر یا انجام مبادله‌های تجاری قائل نشد.

سازمان جهانی بهداشت ضمن همکاری تنگاتنگ با کارشناسان جهانی، دولت‌ها و شرکای خود، به‌دنبال توسعه‌ی سریع آگاهی علمی در مورد ویروس جدید، پیگیری گسترش و سرایت‌پذیری ویروس مذکور و ارائه‌ی راهنمایی‌های لازم در خصوص اقدام‌های بهداشتی ضروری به کشورهای مختلف و جامعه‌ی جهانی است تا از بهداشت جهانی محافظت کند و مانع از گسترش بیشتر این بیماری شود.

همکاری؛ اصل اساسی در مقابله با ویروس کرونا

شیوع کرونا

بخش گردشگری، خود را کاملا متعهد می‌داند که مردم و سلامتی آن‌ها را در راس اولویت‌های خود قرار دهد. همچنین در این بیانیه اعلام شده که همکاری‌های بین‌المللی، عامل بسیار ضروری برای تضمین مشارکت موثر بخش گردشگری در مهار کووید ۱۹ است.

سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی گردشگری در حال رایزنی فشرده با یکدیگر و سایر شرکای خود هستند تا به دولت‌ها این اطمینان را بدهند که اقدام‌های بهداشتی به‌گونه‌ای اجرا خواهند شد که تاثیرات ناخواسته و غیرضروری در تجارت و رفت‌وآمدهای بین‌المللی به حداقل برسد.

واکنش بخش گردشگری نسبت به شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا باید منسجم و حساب‌شده و متناسب با تهدیدهای بهداشت عمومی و مبتنی‌ بر ارزیابی‌ خطر محلی باشد؛ به‌طوری که بخش‌های مختلف زنجیره‌ی ارزش گردشگری (سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و گردشگران) باید مطابق با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی عمل کنند.

سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی گردشگری، با هدف آینده‌ای بهتر و منعطف‌تر، آمادگی خود را برای همکاری تنگاتنگ با همه‌ی جوامع و کشورهایی تاثیر گرفته از شرایط اضطراری بهداشتی فعلی اعلام کرده است. محدودیت‌های اعمال شده برای سفر، به‌طور قطع موجب بروز مسائلی غیرضروری در رفت‌وآمدهای بین‌المللی، از جمله ایجاد پیامدهایی در بخش گردشگری خواهد شد. در زمان چالش‌برانگیز امروزی، سازمان جهانی گردشگری و سازمان بهداشت جهانی به‌همراه جامعه‌ی جهانی، در کنار کشورهای آسیب‌دیده خواهند ایستاد.

مطالب مرتبط:

منبع who

دیدگاه