سفر نکنید؛ کرونا در کمین است!

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
سفر نکنید؛ کرونا در کمین است!

با شیوع ویروس کرونا در ایران و ترس مردم از ابتلا به آن، به توصیه کارشناسان حوزه سلامت مراکز فرهنگی، آموزشی، تفریحی و... به‌طور موقت تعطیل شده‌اند و توصیه می‌شود از سفر بپرهیزید.

ویروس کرونا سرانجام به ایران رسید؛ ویروسی که چین را درنوردید و بیش از ۲۵ کشور جهان را درگیر کرد، وارد مرزهای ایران شده و به شهرهای مختلف کشور رسیده است. شیوع کرونا از هفته گذشته به‌صورت رسمی تاکنون منجر به تعطیلی نهادهای آموزشی، فرهنگی و موزه‌ها شده است. همچنین، کارشناسان حوزه سلامت بر این موضوع تاکید دارند که هرگونه تجمع، رفت‌وآمد در مکان‌های شلوغ حتی سفر خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

این ویروس حتی زمانی که فاصله افراد در حد دو متر باشد نیز قابلیت سرایت از فردی به فردی دیگر را دارد. نکته قابل‌توجه اینکه ممکن است شما علایمی از بیماری نداشته باشید و در دوره نهفتگی بیماری، آن را به دیگران منتقل کنید. ازاین‌رو، فعالیت تعدادی از مراکز فرهنگی و تفریحی پر رفت‌وآمد تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. اداره‌های دولتی، مراکز آموزشی و مدرسه‌ها تعطیل شدند. تعدادی از شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها نیز فعالیت خود را به‌صورت دورکاری پیش می‌برند. تمام این اقدامات در این جهت انجام شده است تا افراد کمتر از منزل خود خارج شوند و بخشی از چرخه شیوع کرونا نباشند.

در این شرایط بهتر است از هرگونه سفر بین‌شهری و حتی سر زدن به مراکز تفریحی شهر خودتان بپرهیزید و طی مدتی که در منزل هستید، فعالیت‌های دیگری را جایگزین این سرگرمی‌ها کنید.

با انتشار اخبار جدید دراین‌باره، این مطلب مرتب به‌روزرسانی خواهد شد.

تاریخ آخرین به‌روزرسانی: یکشنبه ۲۵ اسفند | ۱۰:۰۰

مراکز تفریحی و گردشگری

فرماندار شهرستان سرعین روز دوشنبه اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع کرونا، مجتمع‌های آبگرم و معدنی، به‌همراه قلیان‌سراهای فعال در این شهر گردشگری، به‌مدت ۱۰ روز تعطیل هستند. وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ‌گونه مورد مشکوک به کرونا در شهرستان سرعین گزارش نشده است، افزود:

اقدام‌های پیشگیرانه لازم در تمام حوزه‌های اقتصادی و بخش دولتی انجام شده است.

محمدرضا برادران، سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان استان اردبیل نیز عنوان کرد که تمامی استخر‌های زیرمجموعه این اداره در شهرستان‌های استان به‌مدت ۱۰ روز تعطیل شد.

جان احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، از تعطیلی تمامی سالن‌های ورزشی، استخرها و محافل شادی و عزاداری به‌منظور مقابله و پیشگیری از شیوع کرنا ویروس تا اطلاع ثانوی خبر داد. 

محمد داودی، رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان قزوین گفت:

هم‌اکنون استخرهای بزرگ استان از جمله شهید رجایی، شاهد، پیام و... تعطیل شده‌اند و شروع فعالیت آن‌ها منوط به بهبود وضعیت شیوع این بیماری و صدور بخشنامه جدید است.

محمد محمددوست، شهردار منطقه چهار تهران، اعلام کرد به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی - ورزشی شهرداری تهران، مجموعه تفریحی و گردشگری باغ پرندگان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

مجموعه تفریحی و گردشگری باغ پرندگان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر کاهش ساعت کار اداره‌های دولتی و دستگاه‌های عمومی تا اطلاع ثانوی و تغییر شرایط بیماری، ساعت فعالیت مجموعه نیاوران تهران از یکشنبه ۱۱ اسفندماه تا اطلاع ثانوی کاهش یافت. به این ترتیب، ساعت فعالیت موزه‌های این مجموعه تا اطلاع ثانوی از ۹ تا ۱۵:۳۰، فروش بلیط تا ۱۴:۳۰ و ساعت کار بخش‌های اداری از هشت تا ۱۳ اعلام شده است. 

مدیر اداره‌کل موزه‌ها از کاهش ساعت کاری موزه‌های پایتخت خبر داد و گفت:

بر اساس دستور استانداری، همه موزه‌های فعال استان تهران تا ساعت ۱۵ فعال خواهند بود. ساعت فروش بلیط کاخ‌موزه‌های تهران از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ است و کادر اداری موزه‌ها تا ساعت ۱۳ فعال خواهند بود.

سید حسین چاکری بادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل، از تعطیلی مجموعه گردشگری کویر مرنجاب و سیازگه در محور گردشگری شمال استان اصفهان، در راستای حفظ سلامت گردشگران خبر داد. ایشان افزودند:

 با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده، سایر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان نیز تا زمان بهبود شرایط، تعطیل خواهد بود.

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، با اشاره به لغو تمام تورهای گردشگری این استان گفت:

با توجه به شیوع ویروس کرونا و به‌‌منظور رعایت حقوق شهروندان و گردشگران و جلوگیری از همه‌گیری این ویروس، تا اطلاع ثانوی تمامی تورهای گردشگری در سطح استان لغو شد.

فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز از لغو برگزاری برنامه‌های عمومی شامل همایش‌ها، نشست‌ها و جشن‌ها در سالن‌های هتل‌ها و سایر تأسیسات و مراکز گردشگری و کنسلی همه تورهای گردشگری در استان کرمان خبر داد.

بهمن مردانی، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت شیراز از ضدعفونی روزانه مجموعه جهانی تخت جشمید، در راستای مقابله با بیماری کرونا خبر داد. وی افزود:

ضدعفونی محوطه، سرویس‌های بهداشتی، اتاق‌های پرسنل، گیت ورودی و بلیط‌فروشی مجموعه، از جمله اقدام‌های پیشگیرانه در مجموعه جهانی تخت جمشید است که به‌صورت روزانه انجام می‌شود.

فریدون الله یاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز خبر تعطیلی مکان‌های تاریخی و گردشگری این استان را هم‌زمان با فرارسیدن نوروز ۱۳۹۹ اعلام کرد و گفت که بیش از ۵۰۰ مجموعه تاریخی و گردشگری تحت نظارت این اداره‌کل در ۲۴ شهرستان استان اصفهان در نوروز تعطیل خواهند بود.

گسترش کرونا باعث تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری طرقبه شاندیز نیز شد. سید حسن حسینی، فرماندار طرقبه و شاندیز در صحبت‌هایی اظهار داشت:

طبق اعلام ستاد پیشگیری از ویروس کرونا، به‌منظور پیشگیری و گسترش این ویروس، کلیه رستوران‌ها، مراکز فروشگاه‌های بزرگ، کافی‌شاپ‌ها، سفره‌خانه، باغ‌تالارها و امامزاده یاسر و ناصر تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

مراکز فرهنگی و آموزشی

کرونا

عکاس: Fatemeh Bahrami

در حالی که بسیاری از همسایگان ایران، مرزهای خود را به روی ما بسته‌اند، وزارت میراث ‌فرهنگی و گردشگری جز تعطیلی موزه‌ها، اقدام دیگری انجام نداده است. رضا دبیری‌نژاد، مدیر موزه ملک، با اشاره به اینکه موزه‌ها محل تماس هستند، می‌گوید:

با توجه به اینکه کرونا دوره نهفتگی دارد، ممکن است برخی بازدیدکنندگان حامل این ویروس باشند و با سطوح موزه‌ها تماس برقرار کنند و این ویروس از طریق تماس به افراد دیگر منتقل شود. کارکنان فضاهای فرهنگی نیز نگرانی‌های خود را دارند و در تعطیل ‌شدن این فضاها علاوه بر مخاطبان، باید رعایت حال این افراد را نیز کرد.

ایشان همچنین اشاره کردند که فارغ از مسائل اقتصادی، موزه‌ها، مکان‌های فرهنگی و گردشگری می‌توانند در حفظ شادابی جامعه موثر باشند. کاهش تعداد سفرها نشانه این خواهد بود که جامعه در حال از دست دادن پویایی خود است و به‌سمت افسردگی پیش می‌رود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طی نامه‌ای به معاون میراث فرهنگی و معاون گردشگری کشور، دستور داد از پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی خودداری شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به‌منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹ اسفند ۹۸) تعطیل می‌شود. بدیهی است تداوم این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

طبق اعلام سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرو اطلاعیه مورخ سوم اسفندماه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و بنا بر توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم‌برگزاری اجتماعات غیرالزامی، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور به‌مدت یک‌ هفته دیگر تا تاریخ ۹۸/۱۲/۱۶ تمدید می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد با توجه به پایدار بودن شرایط انتقال بیماری کرونا، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور ادامه دارد و تا یک هفته دیگر (۹۸/۱۲/۲۲) تمدید خواهد شد.

بر اساس ابلاغ شورای عالی سلامت جزیره کیش و در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها، موسسه‌های آموزشی خصوصی، آموزشگاه هنری و آموزشگاه‌های علمی، مکان‌های ورزشی دولتی و خصوصی، استخرهای شنا، مهدکودک‌ها و مدارس تا ۹ اسفند تعطیل اعلام و تصریح شده است. از سرگیری فعالیت این مراکز، با رصد روند شیوع بیماری انجام خواهد شد. برگزاری آموزش‌های پیشگیرانه از شیوع بیماری کرونا، از جمله طرح‌های در دست اقدام سازمان منطقه آزاد، عنوان شده است.

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، از تعطیلی همایش‌ها، برنامه‌ها، کنسرت‌ها و تمامی بخش‌های گردشگری و تفریحی برج میلاد، در راستای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس خبر داد. 

دکتر قدرت اخوان اکبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با اشاره به اینکه کاهش تجمع افراد و به حداقل رساندن آن، به‌منظور مهار شیوع ویروس کرونا، یک کار اساسی و ضروری است، گفتند که با هماهنگی‌های انجام‌شده، مدارس و مراکز آموزش عالی تا آخر هفته جاری تعطیل شده‌اند.

ارسلان زارع، استاندار گیلان، با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در استان برای پیشگیری از شیوع این ویروس، گفت:

مراکز آموزش عالی و دانشگاهی را تا روز چهارشنبه تعطیل کرده‌ایم.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران، با اشاره به ممنوع بودن توزیع غذای نذری در سطح آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان مازندران، از ممنوعیت برپایی هرگونه اجتماع و مراسم‌های مذهبی در این مکان‌ها خبر داد. بعضی از زائرسراها و سوئیت‌های بقاع متبرکه استان، فاقد مواد ضدعفونی‌کننده هستند و به همین دلیل، تا اطلاع ثانوی اسکان زائران و مسافران در زائرسراهای بقاع متبرکه ممنوع اعلام می‌شود.

در استان قزوین نیز با هدف پیشگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری، مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز وابسته به بهزیستی، کلاس‌های آموزشی آزاد، موزه‌ها و... تعطیل شده‌اند.

مصطفی فیضی، سرپرست معاونت اماکن متبرکه و زائران آستان قدس رضوی اعلام کرد که این آستان مقدس در ایام نوروز پذیرای زائران نخواهد بود و بر این اساس ویژه برنامه‌های مناسبتی ایام عید نوروز حرم مطهر رضوی به‌صورت غیرحضوری و زنده از طریق شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

غذاخوری‌ها و رستوران‌ها

ویروس کرونا

عکاس: Nazanin Tabatabaee

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، از لغو همه تورهای زیارتی و سیاحتی شهرداری تهران و تعطیلی دکه‌های اغذیه‌فروشی خیابان‌های ۳۰ تیر و باب همایون، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد. 

محسن نظری، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی می‌گوید:

واحدهای صنفی ما ۱۰۰ درصد تعطیل شدند و اصلا مشتری ندارند. ما پنج هزار واحد صنفی داریم؛ ضربه‌ای که از این ویروس می‌بینیم، هزینه سرسام‌آوری است که اصلا نمی‌توانیم آن را محاسبه کنیم.

علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس نیز با اطمینان می‌گوید که کسب‌وکارهای این اتحادیه، آسیب جدی خواهد دید و واحدهای زیادی تا آستانه تعطیلی پیش خواهند رفت. ایشان در ادامه گفتند:

مردم سعی می‌کنند که بیرون از خانه، کمتر غذا بخورند. شیوع کرونا و تاثیر آن روی رستوران‌ها، بی‌تاثیر نیست و حتی بسیار قابل‌توجه بوده است. شک نکنید که باعث تعطیلی برخی از واحدها خواهد شد.

جان احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در اظهاراتی عنوان کردند که رستوران‌های استان فقط می‌توانند پخت غذا داشته باشند و تا اطلاع ثانوی حق پذیرش مشتری در محیط رستوران را ندارند.

مراکز اقامتی

کرونا ویروس

احمد فلاحیان، دبیر جامعه حرفه‌ای هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان قم، درباره وضعیت هتل‌های شهر قم به‌دنبال سرایت ویروس کرونا، اظهار کرد:

۷۰ درصد هتل‌های قم تعطیل شده‌اند و از سه‌شنبه (۶ اسفند) هم تالارهای عروسی در هتل‌های شهر تعطیل می‌شوند. مسافری نیست که در هتل‌ها پذیرش کنیم. همه رزروها کنسل شده است و وجوه پرداختی مردم را کامل و بدون کسر جریمه برگردانده‌ایم. رستوران‌ هتل‌ها نیز بیشتر مورد مصرف مسافران ساکن در هتل‌ها بود که با توجه به تعطیلی بیشتر هتل‌ها، به‌طور طبیعی رستوران‌ها هم خدماتی نمی‌دهند و عملا تعطیل شده‌اند.

ایشان در ادامه گفتند که حدود ۳۰ درصد هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های قم در حال فعالیت هستند که آن‌ها هم به‌تدریج تعطیل خواهند کرد. بیشتر هتل‌ها نیروهای‌شان را مرخص کرده‌اند. این در حالی است که برای ضدعفونی هتل‌ها، مواد ضدعفونی‌کننده‌، دستکش، مواد بهداشتی و الکلی نداریم.

مجید ملانوروزی، معاون گردشگری کیش، با اعلام شرایط فورس‌ماژور در این جزیره، از هتل‌ها و مراکز اقامتی خواست تمام رزروها از تاریخ اول تا چهارم اسفندماه را کنسل و وجوه دریافتی را عینا مسترد کنند. رامین مهماندوست، دبیر جامعه هتلداران کیش، نیز اظهار کردند، رزورهایی که از تاریخ پنج اسفندماه به بعد صورت بگیرد و سپس به تقاضای مهمان لغو شود، شامل مقرارت جاری کنسلی اتاق خواهد بود.

هتل‌های یزد به‌صورت خودخواسته، اقدام به تعطیلی واحدهای اقامتی کردند

هتل‌های یزد به‌دنبال شیوع بیماری کرونا، با صدور بیانیه‌ای به‌طور خودخواسته و بدون دریافت هیچ اطلاعیه و ابلاغیه‌ای نسبت به تعطیلی واحدهای اقامتی و حتی بوم‌گردی‌ خود در هفته جاری اقدام و هدف از این تصمیم را تلاش برای حفظ سلامت مردم اعلام کردند. علی داد، مدیر یکی از هتل‌های یزد، تصریح کرد که تداوم این تعطیلی‌ در هفته‌های آتی هنوز مشخص نیست.

کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در اماکن ورزشی و گردشگری، اسکان مسافران در مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی، اقامتگاه‌های دولتی و زائرسراها و همچنین برپایی کمپ‌های مسافرتی در تعطیلات نوروز را ممنوع کرد.

سیدعلی صالح درخشان، معاون گردشگری استان اصفهان نیز اعلام کرد که فعالیت تمام هتل‌ها در اصفهان منتفی است و به‌هیچ‌وجه مسافر نمی‌پذیرند. ایشان در ادامه افزود:

از مردم خواهش می‌کنیم تا اطلاع ثانوی هیچ‌کس به اصفهان سفر نکند. ضمن آنکه در حال حاضر هیچ‌گونه شرایط پذیرایی و اقامت در اصفهان فراهم نیست.

واحدهای اقامتی رسمی استان خراسان رضوی از روز شنبه ۲۴ اسفند تعطیل می‌شوند. ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، در این رابطه اذعان کرد:

بر اساس تصمیم‌ ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی و با هدف حفاظت از مردم در برابر شیوع بیشتر بیماری کرونا، اقامت در واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیرهای این استان نیز تا پایان ایام نوروز ممنوع است.

تعطیلی اسکله‌‌های قشم و ممنوعیت تردد غیربومیان

در راستای پیشگیری از کرونا، اسکله‌های گردشگری قشم تا پایان هفته جاری تعطیل شدند. بر این اساس هشت اسکله گردشگری در سایت‌های هنگام و جنگل‌های حرای قشم تا جمعه ۹ اسفندماه تعطیل خواهند بود. این تعطیلی ممکن است تمدید شود.

به گفته فرماندار قشم، در اسکله‌های مسافری از جمله ذاکری، لافت و پهل تمهیداتی برای رعایت امور بهداشتی اندیشیده و ماسک رایگان بین خدمه شناورها و مسافران توزیع شده است.

علیرضا نصری، رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا در قشم، از ممنوعیت تردد غیربومیان به جزیره قشم جهت حفظ سلامت قشموندان و کنترل وضعیت شیوع ویروس کرونا خبر داد. به این ترتیب، غیر از ساکنان، تنها خودروهای حامل اقلام ضروری مجاز به ورود به شهرستان خواهند بود.

ممنوعیت ورود مسافران و گردشگران به جزیره هرمز

مجدالدین حسینی، بخشدار جزیره هرمز، گفت:

ورود مسافران و گردشگران غیربومی به جزیره هرمز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شد.

ممنوعیت ورود گردشگران به ماسوله

احمد نجیبی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله، ضمن درخواست از مردم برای سفرنکردن به این شهر تاریخی، گفت:

با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین از آنجا که معمولا حضور مخاطبان و گردشگران در ماسوله از بافت و بازار تاریخی این شهر تاریخی در بخشی فشرده انجام می‌شود، تا اطلاع ثانوی حضور گردشگران در این شهر تاریخی ممنوع اعلام شد. مغازه‌های بازار تاریخی ماسوله تعطیل شده است و امکان سرویس‌دهی ندارند و از ورودی این شهر تاریخی، از حضور گردشگران جلوگیری می‌شود.

ممنوعیت سفر نوروزی به اصفهان

عباس رضایی، استاندار اصفهان، در حاشیه برگزاری هفتمین جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت:

امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد. این اقدام در راستای حفظ سلامت هم‌استانی‌ها و آحاد مردم ایران و به‌عنوان یک رسالت ملی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد که بر اساس تصمیم‌ها مقرر شد تعدادی ترمواسکن در ورودی فرودگاه و همچنین زندان مرکزی اصفهان نصب شود تا مسافرانی که از طریق فرودگاه وارد اصفهان یا از آن خارج می‌شوند و همچنین افرادی که در زندان اصفهان هستند، مورد پایش و غربالگری قرار بگیرند.

ممنوعیت ورود مسافران به مازندران، گیلان، گلستان

عباس مهدوی، مدیر روابط عمومی استانداری مازندران، اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا، تمامی مسیرهای ورودی مازندران روی مسافران و افراد غیربومی بسته شده است و فقط خودروهای حامل سوخت و موادغذایی اجازه ورود از مبادی مازندران را خواهند داشت. وی با دلجویی از تمامی هموطنانی که برنامه سفر به مازندران را دارند، از آن‌ها خواست تا از سفرشان صرف‌نظر کنند و وارد جاده‌های مازندارن نشوند.

برابر اعلام پلیس راه استان گیلان نیز در ساعت ۱۰:۳۰ جمعه ۱۶ اسفندماه، کلیه خودروها به‌جز خودروهای با پلاک بومی در مسیرهای ورودی به استان گیلان (محورهای قزوین به رشت، اردبیل به آستارا و رامسر به چابکسر) تا اطلاع ثانوی ممنوعیت تردد اجرا می‌شود.

استاندار گلستان با اشاره به آخرین اقدامات در مقابله با ویروس کرونا گفته است:

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، استان گلستان برای نوروز امسال به‌هیچ‌وجه پذیرش گردشگر ندارد و به تمامی هتل‌ها و متل‌ها ابلاغ شده است تا از پذیرش گردشگر خودداری کنند.

ورودی استان گلستان از مازندران است و با بسته شدن ورودی جاده و راه استان مازندران، در حقیقت ورودی استان گلستان بسته شده و رفت‌وآمدها محدود می‌شود.

بسته شدن مبادی ورودی به قزوین

هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین، اعلام کرد به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، ورود خوردروهای با پلاک غیربومی به استان‌ قزوین تا اطلاع بعدی ممنوع است و فقط بومی‌ها، وسایل نقلیه سوخت‌رسانی و موادغذایی اجازه تردد دارند.

بر اساس وضعیت قرمز ایجاد شده در قزوین، تمامی اماکن عمومی، امامزاده‌ها، موزه‌ها، مساجد، مراکز اقامتی و پذیرایی تا هفته آینده تعطیل هستند. رستوران‌ها از عرضه غذا در داخل مکان خود منع شده‌اند و تنها با ارسال پیک می‌توانند غذا را به شهروندان برسانند و عرضه غذای سرد هم در ساندویچی‌ها ممنوع است.

تمامی کلوپ‌های ورزشی، سالن‌های ورزشی، استخرها، آرایشگاه‌ها و مهدکودک‌ها تعطیل شده‌اند و تجمع بیش از ۱۰ نفر در هر نقطه شهر ممنوع بوده و جابه‌جایی مسافر به شهرهای رشت، قم، اراک و کرج، از سوی اداره پایانه‌ها ممنوع شده است.

پذیرش مسافر در مراکز اقامتی غیررسمی استان قزوین تا اطلاع بعدی ممنوع شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از ابلاغ ممنوعیت پذیرش مسافر در مراکز اقامتی غیررسمی و نیمه‌رسمی استان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

جلوگیری از ورود مسافران به چابهار

علی زینی‌وند، معاون استاندار سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه کشور به‌سمت وضعیت سختی پیش می‌رود و استان سیستان و بلوچستان نیز از این موضوع مستثنا نیست، گفت:

مراکز اقامتی چابهار تعطیل شده‌اند و در حال ایجاد سازوکاری هستیم که با همکاری نیروی انتظامی، از ورود مسافران به این شهرستان جلوگیری کنیم.

چرا نباید سفر کنیم؟

ارسلان زارع، استاندار گیلان، از مردم خواست تا از سفرهای غیرضروری به خارج و داخل استان و حضور در مکان‌های عمومی پرهیز کنند. وی با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش، گفت:

مردم باید در عین حال موازین بهداشتی و توصیه‌های کارشناسان را رعایت کنند. محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌ایم؛ اما نمی‌توانیم مرزهای گیلان را به روی مردم ببندیم؛ پس، از مردم می‌خواهیم تا هفته‌های آینده از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

وی اضافه کرد که به پایانه‌ها اعلام کردیم تا سفرهای ورودی و خروجی قم را منتفی کنند.

به مردم شهرهای مختلف توصیه می‌شود که به‌جز موارد ضروری، اکیدا از سفرکردن پرهیز کنند

کرونا در شهرهای شمالی و مرکزی و حتی تهران مشاهده و گزارش شده است و این نگرانی وجود دارد که تعداد بیشتری از شهروندان کشور به این بیماری مبتلا شوند. با توجه به خطر انتقال ویروس کرونا توسط گردشگران به نقاط مختلف کشور، به مردم شهرهای مختلف توصیه می‌شود که به‌جز موارد ضروری، اکیدا از سفرکردن پرهیز کنند تا به این ترتیب، هم سلامتی خود و خانواده‌ها به خطر نیفتد و هم به جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری کمک شود.

جای تردیدی نیست که سعی هر خانواده‌ای، سلامتی اعضای خانواده است؛ از آنجایی که این ویروس به‌دلیل قدرت ماندگاری بالا روی سطوح از قدرت انتشار بالایی برخوردار است، توصیح می‌شود تا به‌منظور حفظ سلامت و پیشگری از انتقال و گسترش آن از هرگونه حضور در مراسم، مکان‌های شلوغ به‌ویژه سفر به مقصدهای پرگردشگر ایران مانند استان‌های شمالی، قشم، کیش، مشهد و... اکیدا خودداری کنید.

با وجود این بحران، رئیس‌جمهوری در اظهارات خود در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، از عادی شدن شرایط کشور از روز شنبه خبر داد.

هرکجایی اگر این ستاد موردی را از شنبه لازم دید، اگر مدرسه‌ای، دبیرستانی، دانشگاهی، محل اجتماعی، مورد خاص را اگر تشخیص داد خودش اعلام می‌کند، بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها به‌صورت عادی در کشور خواهد بود، مگر مورد خاص با شرایط ویژه که خود ستاد ملی آن‌ها را اعلام می‌کند.

عکس کاور از Nazanin Tabatabaee

منبع ویدیو: ???‌????

مطالب مرتبط:

دیدگاه