کدام کشورها با شیوع کرونا اجازه ورود مسافران ایرانی را نمی‌دهند؟

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان دوشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
کدام کشورها با شیوع کرونا اجازه ورود مسافران ایرانی را نمی‌دهند؟

شیوع کرونا و سرعت گسترش آن در کشور باعث شده است تا کشورهایی که به‌نوعی مقصد سفر ایرانی‌ها بوده‌اند، محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی‌ اعمال کنند. این مطلب مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

ورود ویروس کرونا به ایران و شیوع آن در شهرهای مختلف، تاثیر خود را بر سفر و تورهای مسافرتی نیز گذاشته است. کشورهای همسایه ایران با مرز زمینی مشترک، بعد از اطلاع از اخبار مبتلایان به کرونا، اقدام به بستن مرزهای زمینی و لغو پروازها کرده‌اند. سایر کشورهای منطقه که به‌نوعی مقصد سفر ایرانی‌ها بوده‌اند، محدودیت‌هایی برای سفر اتباع ایرانی اعمال کرده‌اند.

در شرایط فعلی توصیه می‌شود از هرگونه سفر غیرضروری داخلی یا خارجی بپرهیزید. اما در ادامه این مقاله از کجارو از محدودیت‌های اعمال شده برای ورود ایرانی‌ها به کشورهای مختلف، آخرین وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران با کشورهای دیگر و آخرین وضعیت فعالیت ایرلاین‌های خارجی خواهیم گفت.

دسترسی سریع:

با انتشار اخبار جدید دراین‌باره، این مطلب مرتب به‌روزرسانی خواهد شد.

تاریخ آخرین به‌روزرسانی: یکشنبه ۲۵ اسفند | ۱۱:۰۰

آخرین وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران با سایر کشورها در یک نگاه

مقصدوضعیت مرزهای هواییوضعیت مرزهای زمینیوضعیت ویزا و خدمات کنسولی
ترکیه

مرز هوایی بسته است

مرزهای زمینی مسافری و باری مسدود است 

عراق

مرز هوایی بسته است

مرزهای زمینی مسدود است (تا ۲۰ اسفند)توقف موقتی صدور ویزا برای ایرانیان
افغانستانمرزهای زمینی مسافری مسدود استعدم ارائه خدمات کنسولی از ۴ تا ۷ اسفند
پاکستانمرز هوایی  بسته استمرزهای زمینی مسدود است
جمهوری آذربایجانمرزهای زمینی مسدود استتوقف موقتی صدور ویزا برای اتباع ایرانی
ارمنستان

مرز هوایی بسته است

مرزهای زمینی مسدود استتوقف فعالیت‌ها تا اطلاع ثانوی
ترکمنستانمرزهای زمینی مسدود است
گرجستانمرز هوایی بسته است
کویتمرز هوایی بسته است
اردنمرز هوایی بسته است
قطرمرز هوایی بسته است
تاجیکستانمرز هوایی بسته است
امارات متحده عربیمرز هوایی بسته است
عمانمرز هوایی بسته است
قزاقستانمرز هوایی بسته است
روسیهتوقف صدور بلیط برای ایرانیان از ۱۳ اسفندتوقف صدور ویزای گردشگری برای ایرانیان از جمعه ۹ اسفند
هندمرز هوایی بسته است
لبنانمرز هوایی بسته است
ازبکستانمرز هوایی بسته است
سوئدمرز هوایی بسته است
آلماناز ۱۱ اسفند شهروندان قم اجازه ورود به مرکز بیومتریک را ندارند
هلندصدور ویزا محدود به موارد خاص
بریتانیاتوقف ارائه خدمات کنسولی از ۱۵ اسفند تا دو هفته

آخرین وضعیت پروازهای خارجی در یک نگاه

ایرلاینکشوربازه زمانیمقصدوضعیت پروازها
ترکیش

ترکیه

۵ تا ۸ اسفند

ایران

لغو

پگاسوس

ترکیه

تا ۲۱ اسفند

ایران

لغو
العراقیه

عراق

از ۴ اسفند

ایران

لغو

جورجین ایرویز

گرجستان

از ۵ اسفند

ایران

لغو

کویتی

کویت

از ۴ اسفند

ایران

لغو

قطر ایرویزقطرتا ۲۷ فروردینایرانلغو
ایر عربیااماراتاز ۶ اسفندایرانلغو
عمان ایرعماناز ۶ اسفندایرانلغو
ایر آستاناقزاقستاناز ۱۱ اسفندایرانلغو
تمام ایرلاین‌هاپاکستاناز ۹ اسفندایرانلغو
تمام ایرلاین‌هالبناناز ۹ اسفندایرانمشروط
آذربایجانجمهوری آذربایجاناز ۱۰ اسفندایرانمشروط
هماایراناز ۱۰ اسفندآلمان / هلند / انگلستانمشروط
هماایراناز ۱۵ اسفندسوئدتعلیق
هماایران۱۳ اسفند تا ۱۲ فروردینلبنانلغو
ازبکستان ایرویزازبکستاناز ۱۲ اسفندایرانلغو
لوفتهانزااز ۱۲ اسفندایرانلغو
آرمنیا ایرویزارمنستان۱۳ اسفند تا ۵ فروردینلغو
ایرفلوتروسیهاز ۱۳ اسفندتوقف صدور بلیط برای ایرانیان
اماراتاماراتتا ۱۳ فروردینایرانلغو
هواپیمایی سوئدسوئداز ۱۲ اسفندایرانلغو
ماهانایراناز ۱۶ اسفندمالزیممنوعیت ورود مسافر از ایران

برای اطلاع از جزییات جدول می‌توانید متن «وضعیت مرزها» مرتبط با هر کشور را که در متن همین مقاله آمده است، مطالعه کنید.

کدام مرزهای زمینی فعال هستند؟

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت در حال حاضر ۶ مرز عراق، سه مرز افغانستان، چهار مرز آذربایجان و یک مرز ارمنستان فعال هستند.

  • به گفته منوچهر سلمان زاده مرزهای ترکیه غیرفعال است و فقط ورود ناوگان به کشور انجام می‌شود. خروج ناوگان ترک به کشور ترکیه نیز انجام می‌شود.
  • مرز میرجاوه غیرفعال است که به‌زودی باز می‌شود.
  • مرزهای ترکمنستان بسته است که ورود ناوگان ایرانی به کشور انجام می‌شود.
  • در مرزهای آذربایجان، ارمنستان، عراق و افغانستان در حوزه مسافری محدودیت وجود دارد؛ اما در بخش حمل‌ونقل مشکلی وجود ندارد.
  • طبق اعلام گمرک ایران، برای پیشگیری و ضدعفونی محوطه‌های گمرکی و افزایش تجهیزات و امکانات مرزی برای مقابله با کرونا، فعالیت ترخیص کالاهای وارداتی به عراق از روز یکشنبه (۱۸ اسفند) به‌مدت یک هفته تا ۲۵ اسفندماه از تمامی مرزهای خسروی، سومار، مهران، چذابه و شلمچه متوقف می‌شود.

  • بنا بر اعلام گمرک مرزهای دریایی در بندر امیرآباد، فریدونکنار، انزلی، نوشهر و آستارا فعالیت در دریای خزر به‌سمت همه مقاصد و بنادر روسیه و آذربایجان ادامه دارد" اما مرزهای زمینی آن‌ها بسته است.

کدام کشورها به مسافران ایرانی اجازه ورود نمی‌دهند؟

محدودیت سفر به فیجی

مسافران و کادر پرواز که ۱۴ روز پیش از سفر به فیجی در کشورهای چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی اقامت داشته‌اند حق ورود به این کشور را ندارند.

محدودیت سفر ایرانی‌ها به عربستان سعودی

مسافران توریستی و کادر پروازی که در ۱۴ روز گذشته در ایران و سایر کشورهای درگیر با کرونا حضور داشته‌اند، اجازه ورود به عربستان را ندارند. همچنین ویزاهای حج عمره و زیارتی نیز معلق هستند.

محدودیت سفر ایرانی‌ها به مالزی

وزارت بهداشت مالزی در اطلاعیه‌ای خطاب به دفاتر فروش و مسافران هواپیمایی ماهان اعلام کرد مسافرانی که تا ۱۴ روز قبل از سفر به مالزی در شهرهای تهران، قم و گیلان حضور داشته‌اند، به‌طور موقت اجازه ورود به این کشور را ندارند. افرادی گه ویزای دانشجویی، گذرنامه یا اقامت دائم مالزی دارند از این ممنوعیت مستثنی هستند.

پروازهای ماهان برای بازگرداندن مسافران تا ۱۰ مارس از مالزی به تهران انجام می‌شود.

محدودیت سفر ایرانی‌ها به اندونزی

وزارت خارجه اندونزی، روز پنجشنبه تحت‌تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای ایران، ایتالیا و کره جنوبی اعلام کرد که از تاریخ ۱۸ اسفند، از ورود مسافران و افرادی که در ۱۴ روز گذشته سابقه سفر به کشورهای مذکور را داشته‌اند، جلوگیری به عمل خواهد آورد.

محدودیت سفر ایرانی‌ها به سنگاپور

سنگاپور نیز به‌دنبال شیوع کرونا ویروس در ایران برای سفر اتباع ایرانی به کشورش محدودیت ایجاد کرد. از روز چهارشنبه، ۱۴ اسفندماه، مسافرانی که طی دو هفته گذشته به کره جنوبی، ایران و ایتالیا رفته‌اند، اجازه ورود به سنگاپور را ندارند. این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی برقرار خواهد بود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و سوئد

سوئد پروازهای مستقیم با ایران را متوقف کرد

سوئد تمامی پروازهای مستقیم به ایران را به‌دلیل شیوع کرونا در کشور به حالت تعلیق درآورد.

آژانس‌های حمل‌ونقل سوئد در تاریخ دوشنبه ۱۲ اسفندماه، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، پروازهای مستقیم با ایران را به‌طور موقت، متوقف کردند. طبق بیانیه‌ی سازمان حمل‌ونقل سوئد، مجوز پرواز از ایران ایر به‌طور موقت تعلیق می‌شود.

هواپیمایی ملی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۵ اسفند از تعلیق پروازهای هما به استکهلم و گوتنبرگ در سوئد خبر داد. آژانس حمل‌ونقل این کشور ی بخشنامه‌ای تمامی پروازها از ایران به سوئد را به حالت تعلیق در آورده است.

مسئولان ایرانی برای بازگرداندن ایرانی‌ها به کشور به آژانس حمل‌ونقل سوئد درخواست انجام چند پرواز فوق‌العاده داده‌اند که هنوز پاسخی از طرف آن‌ها داده نشده است.

محدودیت‌های ایرلاین لوفتهانزا

شرکت هواپیمایی لوفتهانزا آلمان، روز دوشنبه ۱۲ اسفندماه، اعلام کرد که به‌دلیل شیوع گسترده کرونا ویروس در ایران، تا پایان ماه آوریل سال جاری (۱۱ اردیبهشت) تمام پرواهایش به مقصد تهران لغو و تعلیق می‌شوند.

پیش‌تر این لغو پروازها قرار بود تا ۲۴ آوریل باشد که بر اساس آخرین بیانیه این شرکت هواپیمایی، تعلیق و لغو پروازها تا ۱۱ اردیبهشت تمدید شد.

همچنین هواپیمایی لوفتهانزا و اتریش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که برای ارسال گزارش یا درخواست استرداد بلیط می‌توان با ایمیل lhthrgb.tktload@dlh.de مکاتبه کرد. می‌توانید برای دریافت وجه استردادی روی سربرگ آژانس نام بانک، شعبه، کد شعبه، شماره حساب، شماره شبای آژانس به‌همراه نام صاحب حساب را ایمیل کنید تا در اولین فرصت، مبلغ به حساب شما واریز شود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و ازبکستان

ازبکستان هم پرواز به ایران را لغو کرد

ازبکستان نیز تحت‌تاثیر شیوع گسترده کرونا ویروس در ایران، پروازهای خود به مبدا و مقصد ایران، ایتالیا و افغانستان را لغو کرد. وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه ۱۲ اسفند اعلم کرده که پروازهای خود را به مبدا و مقصد ایران و دو کشور مذکور که بیشترین آمار مبتلا به این ویروس را دارند، به حالت تعلیق در خواهد آورد.

آمریکا با تمدید محدودیت ورود ایرانیان به مرزهای این کشور اعلام کرد این محدودیت شامل افرادی که ۱۴ روز قبل از ورود به خاک آمریکا به ایران سفر کرده باشند نیز می‌شود.

سفر مشروط ایرانی‌ها به کشورهای آلمان، انگلستان و هلند

آلمان، هلند و انگلستان از صبح شنبه ۱۰ اسفند، داشتن فرم سلامت را برای مسافران هواپیمایی هما اجباری کردند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۱۰ اسفندماه، در اطلاعیه‌ای از مشروط شدن پروازهایش به این مقاصد خبر داد.

پس از گسترش کرونا در ایران، سازمان هواپیمایی انگلستان از مسافرانی که قد سفر به این کشور را دارند خواست تا در زمان ورود به فرودگاه لندن، فرم سلامت تکمیل‌شده همراه داشته باشند. هلند و آلمان نیز مسافران پروازهای ایرانی را مشروط بر داشتن فرم سلامت در فرودگاه‌های خود می‌پذیرند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی هما، مقامات بهداشتی کشور آلمان، از مسافران عازم سه فرودگاه فرانکفورت، هامبورگ و کلن درخواست کردند در زمان ورود به این فرودگاه‌ها حتما اظهارنامه سلامت به‌همراه داشته باشند.

این فرم در هنگام پذیرش مسافر در ایران توسط کارکنان خدمات فرودگاهی هما به مسافر داده می‌شود. مسافر باید آن را تکمیل کرده و هنگام ورود به فرودگاه‌های کشورهای مذکور آن را ارائه کنند.

سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی همچنین اعلام کرد مسافران این ایرلاین به مقصد باکو و بیروت نیز باید گواهی سلامت در فرودگاه مقصد ارائه کنند. همچنین در این ایام، مسافران عادی و ترانزیت در فرودگاه بیروت پذیرش نمی‌شوند.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و لبنان

وزیر امور عمومی و حمل‌ونقل لبنان، پنجشنبه ۸ اسفند، در مصوبه‌ای اعلام کرد که حمل‌ونقل هوایی، زمینی و دریایی برای اتباع کشورهایی که درگیر شیوع ویروس کرونا هستند متوقف شود. ایران نیز مشمول این ممنوعیت خواهد بود.

بر اساس این مصوبه، اداره‌کل هواپمایی لبنان موظف است این بخشنامه را در مورد همه شرکت‌های هواپیمایی اعمال کند و تمام شرکت‌ها موظف به توقف کلیه پرواهای خود از کشورهای مذکور هستند. پروازهایی که به‌طور انحصاری شهروندان و اتباع خارجی مقیم لبنان را جابه جا می‌کنند از این مصوبه مستثنی شده‌اند. این بخشنامه تا اطلاع ثانوی اعتبار دارد.

وضعیت سفر ایرانیان به استرالیا

استرالیا از یکشنبه ۱۱ اسفند، ورود مسافران غیراسترالیایی را که از ایران به این کشور سفر می‌کنند، ممنوع کرد.

وزیر بهداشت این کشور، شنبه ۱۰ اسفندماه، اعلام کرد اتباع خارجی که از ایران به این کشور سفر می‌کنند، بعد از گذشت دو هفته از خروجشان از ایران می‌توانند وارد استرالیا شوند و در این مدت باید در کشور دیگری بمانند.

وضعیت سفر ایرانیان به نیوزیلند

طی هفته گذشته و به‌دنبال شیوع کرونا، ۱۷ کشور محدودیت‌هایی از طریق مرزهای زمینی و هوایی برای برای ورود مسافران و اتباع ایرانی ایجاد کردند. حالا نیوزیلند نیز به‌عنوان هجدهمین کشور، محدودیت‌هایی برای سفر ایرانی‌ها اعمال می‌کند. مقامات بهداشتی نیوزیلند تایید کردند که اولین مورد از تست ویروس کرونا در این کشور مثبت اعلام شد. گفته می‌شود فرد مذکور اخیرا به ایران سفر کرده بود.

جمعه ۹ اسفند ماه، دیوید کلارک، وزیر بهداشت نیوزیلند اعلام کرد که محدودیت‌های سفر برای ایران اعمال خواهد شد. وی گفت:

شرایط فعلی ایران نگران‌کننده است. این بیماری در حال گسترش در این کشور است و تردید زیادی در مورد مقیاس شیوع و توانایی کنترل آن وجود دارد. بر اساس توصیه‌های پزشکی و علمی، محدودیت‌های موقتی سفر برای مسافران ورودی از ایران اعمال می‌شود. این محدودیت‌ها بدان معنا است که هیج فردی از ایران مجاز به سفر به نیوزیلند نیست و هر فردی که طی ۱۴ روز گذشته به ایران سفر کرده است، باید اقدام به قرنطینه خود کند.

به گفته وی، این محدودیت «اقدامی معقول» بود که پیش از این نیز ایرلاین‌های مختلفی با لغو پروازهایشان از ایران، این کار را انجام داده بودند.

شهروندان نیوزیلندی و کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند، همچنان می‌توانند به این کشور بازگردند؛ اما باید تا ۱۴ روز قرنطینه شوند.

این محدودیت‌ها به‌سرعت اجرایی می‌شود و تا سه‌شنبه، ۳ مارس (۱۳ اسفند) ادامه دارد. هر ۴۸ ساعت در مورد این تصمیم‌ها تجدیدنظر می‌شوند. پیش از این از تاریخ ۳ فوریه چنین محدودیت‌هایی برای سفر اتباع چینی اعمال شده بود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و هند

هند پروازهای ایران را تعلیق کرد

شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) در تاریخ پنجشنبه ۸ اسفند، در خبری اعلام کرد با توجه به شیوع کروناویروس در کشور، سازمان هواپیمایی کشوری هند با انتشار بخشنامه‌ای از تعلیق تمامی پروازها از ایران به این کشور، از تاریخ ۷ اسفندماه خبر داده است.

به گفته روابط عمومی هما، مسئولان این شرکت در هند، طی نامه‌ای، انجام سه پرواز فوق‌العاده (در روزهای ۹، ۱۲ و ۱۵ اسفندماه) برای انتقال مسافران هندی از ایران و بازگرداندن ایرانی‌ها به کشور را درخواست کرده بودند که تاکنون پاسخی از طرف هند نداشته است. متن اطلاعیه هما به شرح زیر است:

به اطلاع مسافران پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در مسیر بمبئی می‌رساند، با توجه به شیوع ویروس کرونا در مناطقی از کشور، سازمان هواپیمایی کشوری هندوستان طی بخشنامه‌ای از تاریخ ۷ اسفندماه، تمامی پروازها از ایران به این کشور را به حالت تعلیق در آورده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی «هما»، به‌دنبال تعلیق پروازها به کشور هند، مسئولان شعبه «هما» در هندوستان طی نامه‌ای درخواست انجام سه پرواز فوق‌العاده در روزهای ۹، ۱۲ و ۱۵ اسفندماه را برای انتقال مسافران هندی از ایران و بازگشت هموطنان ایرانی به کشور به سازمان هواپیمایی کشوری هندوستان ارائه کرده‌اند؛ اما تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده است.

گفتنی است در صورت موافقت با انجام این سه پرواز فوق‌العاده، در مسیر تهران به بمبئی، فقط مسافران هندی و مسافران ایرانی با ویزای اقامت هند و ویزای دانشجویی به شرط نداشتن بیماری پذیرش خواهند شد و در مسیر بمبئی به تهران نیز فقط مسافران ایرانی پذیرش خواهند شد.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و روسیه

تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر و رئیس ستاد هشداردهی در مورد کرونا در روسیه در نشست خبری در مسکو اعلام کرد که صدور ویزای گردشگری به اتباع ایرانی از روز جمعه، ۹ اسفندماه، متوقف می‌شود. همچنین صدور روادید سفر برای پروازهای ترانزیتی از ایران از طریق مسکو منع می‌شود.

به گفته وی ارتباط هوایی بین ایران و روسیه که فقط شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه و شرکت‌های ایرانی در چهارچوب آن کار می‌کنند، ادامه خواهد داشت؛ با این حال وضعیت را تحت نظر خواهند داشت.

دولت روسیه اعلام کرد به‌شکل موقت ورود شهروندان ایرانی به این کشور را ممنوع کرده است، برای آن‌ها ویزا صادر نمی‌کند و به هیچ فرد خارجی که از ایران و کره جنوبی بیاید اجازه ورود به روسیه را نمی‌دهد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است مسافران با هر گذرنامه و ملیتی اجازه سفر از جمهوری اسلامی ایران به مقصد چین و هنگ کنگ را ندارند.

به این ترتیب تمام بلیط‌های صادرشده برای مسافران این دو مقصد که نوع ویزای آن‌ها مجاز به ورود به روسیه نباشد، قابلیت استرداد بدون جریمه را دارند.

همچنین با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با ممنوعیت فروش بلیط غیرقابل‌استرداد، بلیط‌های غیرقابل‌استرداد با محاسبه ۴۲ دلار جریمه و در صورت NOSHOW شدن مسافر با ۸۶ دلار جریمه استرداد می‌شوند.

طبق بخشنامه دولت روسیه در تاریخ ۱۷ اسفند، ورود شهروندان ایرانی به روسیه برای آموزش، کار، گردشگری و ترانزیت ممنوع است. به‌منظور تامین امنیت این کشور، دفاع از سلامتی مردم و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در فدراسیون روسیه، سازمان امنیت فدرال روسیه از بامداد هفتم مارس ۲۰۲۰ ورود اتباع خارجی یا افراد بدون تابعیت از ایران به این کشور را متوقف می‌کند.

این ممنوعیت موقتی است و اتباع کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خدمه کشتی‌ها، اعضای هیئت‌های رسمی و افرادی که مدرک اقامت روسیه دارند از آن مستثنی هستند.

پذیرش مدارک و صدور روادید کاری، آموزشی و گردشگری به اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که در ایران قرار دارند، از بخش کنسولی سفارت روسیه در ایران متوقف می‌شود.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و ترکیه

ترکیه تمام راه‌های زمینی شامل ترانزیت و راه‌آهن را با ایران بسته است. یکشنبه چهارم اسفندماه، وزارت کشور ترکیه با صدور بیانیه‌ای از بسته‌شدن موقتی مرزهای خود با ایران، به‌دلیل شیوع کرونا خبر داد. بر همین اساس برای حفظ سلامت شهروندان ترکیه، مرز بازرگان، مرز کاپی‌کوی در شرق استان وان ترکیه و مرز اسن دره در استان حکاری به‌صورت موقت به روی ایرانی‌ها بسته شد. وان، طولانی‌ترین مرز مشترک را با ایران دارد و این محدودیت‌ها در حالی ایجاد شده که تنها یک ماه به سفرهای نوروزی ایرانیان به این کشور باقی مانده است.

ساعاتی بعد از این تصمیم‌ها اعلام شد که تمام پروازهای ترکیه به ایران و بالعکس به حالت تعلیق در آمده‌اند.

ترکیش ایرلاین، دوشنبه ۵ اسفند، اعلام کرد پروازهایش به چهار شهر مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز را لغو کرده است. همچنین شمار پروازهای این ایرلاین به تهران، به دو بار در روز کاهش پیدا کرده است. طبق این گزارش، برنامه کاهش پروازها تا ۸ اسفند ادامه دارد.

این شرکت همچنین اعلام کرده که در پروازهای برگشت از ایران، تنها مسافران ترک پذیرفته می‌شوند.

پگاسوس ایرلاین، شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، پروازهای خود به مقصد تهران را تا ۱۱ مارس سال جاری متوقف کرده است. در بیانیه این شرکت آمده است پروازهایی که هرروز بین فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن استانبول و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران انجام می‌شد تا ۱۱ مارس سال جاری متوقف شده است. مسافرانی که برای پرواز در این مدت بلیط هواپیما دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت flypgs.com نسبت به لغو یا تغییر تاریخ پرواز خود اقدام کنند.

هواپیمایی کشوری ترکیه، چهارشنبه ۷ اسفندماه، تمام پروازهای ایرانی به این کشور را ممنوع اعلام کرده است. پیش از این ایرلاین‌های ایرانی قصد داشتند برای برگرداندن مسافران به ایران، پروازهای خلی به‌سمت ترکیه انجام دهند که با اعلام این خبر، پرواز تهران - استانبول ماهان هم در میانه راه به ایران بازگشت.

ظاهرا این هواپیمایی، به چند ایرلاین از جمله هما، قشم ایر و ماهان اجازه داده است تا برای بازگرداندن مسافران ایرانی از این کشور اقدام کنند. هما طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۶ اسفند ۹۸ اعلام کرده است:

به اطلاع مسافران گرامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به / از مقصد کشور ترکیه می‌رساند با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه مبنی بر عدم پذیرش مسافران ایرانی در فرودگاه‌های این کشور، تمامی پروازهای هما از تهران به مقصد ترکیه، بدون هیچ کنسلی، تا روز جمعه مورخ ۹ اسفندماه سال جاری، بدون مسافر انجام خواهد شد تا مسافران گرامی هما در ترکیه را به کشور منتقل کنند.

همچنین مسافران گرامی سایر شرکت‌های هواپیمایی که پروازشان به مقصد تهران کنسل شده است، می‌توانند ضمن تماس با دفتر فروش هما در استانبول با شماره 2122912022 0 و مراجعه به دفتر فروش نسبت به خرید بلیط برگشت اقدام کنند.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق

عراق از روز دوم اسفند، از پذیرش زائران ایرانی خودداری کرده است و شهروندان تا اطلاع ثانوی امکان سفر به این کشور را ندارند. به این ترتیب، تورهای زیارتی نیز به حالت تعلیق درآمده‌اند و عراق برای ایرانی‌ها ویزا صادر نمی‌کند.

اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق تا ۲۰ اسفند متوقف می‌شود

عراق به‌عنوان اولین کشوری که پروازهای خود را به کشور ما لغو کرده است، در ابتدا ممنوعیت سه‌روزه برای ورود ایرانی‌ها به خاک خود وضع کرده بود که این ممنوعیت برای مدت نامعلومی تمدید شد.

عراق از تاریخ اول اسفندماه، به‌دنبال شیوع کرونا در ایران مرزهای زمینی خود را بسته بود و برنامه پروازهایش به کشور ما را لغو کرد. بعد از آخرین توافق دو کشور، سفر زمینی به عراق و اعزام کاروان‌های زیارتی ایران به این کشور تا ۲۰ اسفندماه متوقف می‌شود.

اعزام مجدد کاروان‌های زیارتی به این کشور به‌صورت هوایی تا ۴۸ ساعت آینده از سوی دولت عراق مشخص خواهد شد.

ثبت‌نام قطعی در کاروان‌های نوروزی عتبات عالیات تا ۱۱ اسفند به تعویق افتاده است. محمد آزاد، سرپرست معاونت عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت:

قرار بود ثبت‌نام قطعی کاروان‌های نوروزی امروز (سه‌شنبه ۶ اسفند) انجام شود و اولویت‌های انتخاب‌شده به‌ترتیب در کاروان‌ها ثبت‌نام کنند که این موضوع به هفته آینده موکول شد.

به گفته وی نام نویسی بر اساس اولویت‌هایی که قرار بود ۶ اسفند ثبت‌نام کنند، انجام می‌شود و تغییری در این زمینه نخواهیم داشت. تنها روز ثبت‌نام قطعی به ۱۱ اسفند موکول شده است.

بر اساس نامه واصله به گمرک مهران، دولت عراق از تاریخ ۹ اسفند، فعالیت تجاری و مسافری در مرز مهران و مرز زرباطیه عراق را به‌مدت ۱۴ روز به حالت تعلیق درآورد.

این پیشنهاد از طرف رئیس گمرک زرباطیه عراق به استانداری واسط داده شد.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی شرقی ایران

دو کشور همسایه شرقی ایران یعنی پاکستان و افغانستان نیز تمام مرزهای خود را با کشور بسته‌اند. مقامات پاکستان از بسته شدن مرز تفتان، مرز مشترک ایران و پاکستان، خبر داده‌اند. فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به این کشور به حالت تعلیق در آمده و برای مقابله با ویروس کرونا، تمهیداتی در مرزهای این کشور اندیشیده شده است.

در پی شناسایی دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در پاکستان، این کشور تمام مرزهای خود با ایران را بست و به‌دنبال آن تمام پروازهای مستقیم بین دو کشور لغو شد.

عبد الستار خوخار، سخنگوی سازمان هواپیمایی پاکستان، گفت بهش حمل‌ونقل هوایی این کشور در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته کلیه پروازهای مستقیم بین ایران و پاکستان را لغو کند.

وزارت امور خارجه افغانستان بعد از شناسایی سه فرد مشکوک به ویروس کرونا که به‌تازگی به قم سفر کرده بودند، تمامی رفت‌وآمدها به ایران را به حالت تعلیق درآورد. سفارت این کشور نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ارائه خدمات کنسولی تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست.

سه‌شنبه ۶ اسفند، مرز ایران و افغانستان بازگشایی شد

در آخرین اطلاعیه سفارت این کشور آمده است که از تاریخ ۴ تا ۷ اسفند ۱۳۹۸، با توجه به مشاهده و تشخیص ویروس کرونا در برخی از شهرهای ایران، از ارائه خدمات کنسولی معذور هستیم. متن اطلاعیه سفارت افغانستان به شرح زیر است:

بدینوسیله به اطلاع همه مراجعان بخش کنسولی سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در تهران رسانیده می‌شود، از تاریخ ۴ الی ۷ حوت/اسفند ۱۳۹۸ با توجه به مشاهده و تشخیص ویروس کرونا در برخی از ولایات جمهوری اسلامی ایران، با درنظرداشت ازدحام مراجعان در بخش کنسولی این نمایندگی و جلوگیری از انتشار‌ این بیماری‌ کشنده - که معمولا در تجمعات به سرعت شیوع می‌یابد - استثنا از ارائه خدمات کنسولی معذور بوده، صرفا موارد ضروری همچون قضایای وفیات می‌توانند جهت رسیدگی به اموراتشان، به بخش کنسولی مراجعه کنند. همچنان آن عده مراجعینی که نوبت اینترنتی دارند نیز متعاقبا زمان مراجعه آن‌ها اعلام خواهد شد.

سفارت با جدیت تلاش دارد، در تماس با مقامات ذی‌صلاح هر دو کشور افغانستان و ایران، راه حلی را جهت آغاز مجدد و مصون امور کنسولی بیابد، تا در موارد مشخص، مهاجرین و مراجعان محترم از وقفه به وجود آمده با مشکل روبه‌رو نشوند. از همکاری یکایک شما سپاسگزاریم.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان از بازگشایی مرز این کشور با ایران خبر داد. جاوید فیصل، سه‌شنبه ۶ اسفند، در حساب توییتر خود نوشت:

بنا بر تصمیم کمیته کاری ویروس کرونا، مجموعه رفت و آمدها با ایران مطابق با دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، اقدامات اجرایی کنترل وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه افغانستان انجام خواهد گرفت.

به این ترتیب بعد از دو روز مسدود بودن مرزها، مسافران می‌توانند از هر دو مرز تردد کنند.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان تا اطلاع ثانوی برای اتباع ایرانی ویزا صادر نمی‌کند

جمهوری آذربایجان، مرز بیله‌سوار را مسدود کرده؛ همچنین طبق اعلام سفیر این کشور در ایران، صدور ویزا برای اتباع ایرانی فعلا متوقف شده است.

هواپیمایی آذربایجان در بخشنامه‌ای که در تاریخ ۱۰ اسفند منتشر شده، از توقف و لغو موقت پروازهای بین دو کشور از تاریخ ۱۰ اسفند‌ماه خبر داد. در این اطلاعیه آمده است در تمامی پروازهای هواپیمایی آذربایجان در مسیر تهران - باکو صرفا مسافران آذربایجانی پذیرفته خواهند شد. شهروندان ایرانی فقط می‌توانند با پروازهای برگشت باکو - تهران به ایران منتقل شوند.

همچنین استرداد بلیط‌های صادر شده از این ایرلاین مطابق دستورالعمل‌های آذربایجان اجرا خواهد شد.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و ارمنستان

ارمنستان، همسایه شمالی ایران نیز به جمع کشورهایی پیوسته است که برای سفر ایرانی‌ها محدودیت‌هایی قائل شده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور در روز یکشنبه، چهارم اسفند، با تشکیل جلسه‌ای فوری تصمیم گرفت که مرزهای خود با کشورمان را به‌صورت موقت ببندد. سفرهای هوایی به ایران نیز تا دو هفته لغو شده‌اند.

آرمنیا ایرویز با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۳ اسفند، خطاب به کلیه دفاتر مسافرت هوایی از ابطال پروازهایش تا ۵ فروردین خبر داد. در متن این اطلاعیه آمده است:

احتراما به اطلاع می‌رساند با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط ویژه و تصمیم دولت جمهوری ارمنستان مبنی بر محدود کردن مراودات هوایی و زمینی، پروازهای این شرکت تا مورخ مارس ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳۹۹٫۰۱٫۰۵ باطل است.

وضعیت مرزهای زمینی و هوایی ایران و ترکمنستان

مرز ترکمنستان با ایران بسته شده است. رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، یکشنبه ۴ اسفند، این خبر را اعلام کرد. احمد زمانیان یزدی گفت:

مرز ترکمنستان به‌علت بیماری کرونا بسته شده است و ترکمنستان اجازه نمی‌دهد که کلیه کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‎های ملیت خود را پذیرش می‌کند؛ اما به کامیون‌هایی که از این کشور به طرف ایران می‌آیند اجازه تردد می‌دهد.

او در ادامه گفت:

انتظار ما این بود که ترکمنستان این کار را با اطلاع قبلی انجام دهد. اکنون خودروهای زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند. این وضعیت باید از طریق وزارت خارجه پیگیری شود که چرا اطلاع قبلی داده نشده است و بدون اطلاع، مرز را بسته‌اند. در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و گرجستان

طبق اعلام مدیرکل روابط عمومی فرودگاه امام خمینی، گرجستان نیز تا اطلاع ثانوی پروازهای ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

هواپیمایی قشم در اطلاعیه‌ای از آمادگی این ایرلاین برای جابه‌جایی مسافران بین تهران - تفلیس خبر داده است؛ اما با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی گرجستان از عدم‌پذیرش تمامی مسافران ایرانی پروازهای ورودی به تفلیس خبر داده است، تا اطلاع ثانوی سفر به این کشور نیز برای ایرانی‌ها ممکن نیست.

سفیر ایران در گرجستان، ۵ اسفندماه، در جلسه‌ای با مسئولان پروازها و خطوط اتوبوسرانی گرجستان و سپس رایزنی با وزیر خارجه گرجستان، در مورد مسائل مربوط به تردد ایرانیان گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، پروازهای بین دو کشور بود. به گفته مقامات این کشور، در اولین فرصتی که آثار این ویروس در ایران کمتر شود، پروازها از سر گرفته می‌شود.

برای سفر ایرانیان به گرجستان به طریقی غیر از پرواز مستقیم، منعی وجود ندارد

همچنین طبق اعلام مقامات این کشور، برای سفر ایرانیان به گرجستان به طریقی غیر از پرواز مستقیم، منعی وجود ندارد. شهروندانی که برای دیدار با خانواده یا گردش به این کشور سفر کرده‌اند نیز با پروازهای موردی به ایران بازمی‌گردند.

سفیر ایران در گرجستان در پایان گفت که مشکل خاصی برای تردد افراد وجود ندارد و امیدواریم هرچه زودتر تردد بین دو کشور به حالت عادی برگردد.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و کویت

کویت علاوه بر ممانعت از ورود شهروندان کشورمان، برای ورود افراد مقیم این کشور که به ایران سفر داشته‌اند، محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. این افراد باید تا ۱۴ روز در کشوری ثالث مانند دبی به‌صورت قرنطینه بمانند و سپس می‌توانند وارد کویت شوند. شرکت هواپیمایی کویت نیز به‌منظور مقابله با شیوع کرونا، کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرده است.

همچنین اداره بنادر کویت در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، پهلوگیری کشتی‌های کشورمان در بنادرش را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و اردن

دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کره جنوبی به این سرزمین، به‌جز شهروندان اردنی، با هدف محدودکردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و قطر

هواپیمایی قطر ایرویز بعد از شیوع کرونا در ایران و کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام مسافرانی که از این دو کشور به قطر سفر می‌کنند، برای ۱۴ روز قرنطینه می‌کند. علت این امر، جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام شده است. این مسافران بعد از انجام تست‌ها و آزمایش‌های مربوطه، مرخص می‌شوند. در این اطلاعیه همچنین آمده است مسافرانی که نشانه‌های ویروس کرونا را دارند، به مرکز بیماری‌های واگیر شرکت پزشکی حماد منتقل می‌شوند.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و تاجیکستان

دوشنبه ۵ اسفند ماه، دولت تاجیکستان اعلام کرد تمام پروازهای بین این دو کشور در مسیر رفت و برگشت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو می‌شود. این پروازها تا زمانی که وضعیت کرونا در ایران تثبیت نشود، معلق باقی می‌ماند.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و امارات متحده عربی

وزارت خارجه ایران: پروازهای امارات به‌زودی از سر گرفته می‌شود

امارات متحده عربی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، پرواز به کلیه شهرهای ایران را به‌جز تهران متوقف کرد.

پروازهاى هواپیمایی‌های فلای دبی و ایرعربیا در تمامی مسیرهای ایران به غیر از تهران به مقاصد دبی (فلای دبی) و شارجه (ایر عربیا)، از ۶ اسفند تا اطلاع ثانوى از سوی دولت امارات لغو شد. مقامات امارات اعلام کردند از سه‌شنبه ۶ اسفندماه، تا اطلاع ثانوی این تصمیم اجرا می‌شود.

ایرعربیا با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به آژانس‌های مسافرتی و جهانگردی، از لغو کلیه پروازهای این شرکت در مسیر تهران، مشهد، شیراز و لار از تاریخ ۶ اسفند تا اطلاع ثانوی خبر داد. در اطلاعیه این شرکت همچنین آمده است در صورت درخواست، مبلغ کامل بلیط استفاده‌نشده از طرف این شرکت به آژانس صادرکننده بازگردانده خواهد شد.

پیش‌تر امارات تمام پروازهای ورودی و خروجی به چین را به‌جز پکن لغو کرده بود.

ایران ایر طی اطلاعیه‌ای به تاریخ چهارشنبه ۷ اسفند، اعلام کرد که تمام پروازهای هما از تهران و سایر ایستگاه‌های پروازی به دبی و بالعکس را باطل کرده است. این اقدام هما به‌دلیل عدم صدور اجازه پرواز از طرف دبی انجام شده است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد برای دریافت اجازه پرواز و انتقال مسافران از دبی در تلاش است و به‌محض دریافت مجوزهای لازم، برگرداندن مسافران ایرانی به کشور انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه ۸ اسفند، اعلام کرد که دولت امارات برای ارائه مجوز پروازهای ایران «موافقت اصولی» کرده و پروازهای مربوطه به‌زودی از سر گرفته خواهد شد. البته تاریخ دقیق ازسرگیری پروازها مشخص نیست. دولت امارات نیز هنوز دراین‌باره اظهارنظر رسمی نکرده است.

هواپیمایی امارات در بخشنامه‌ای به تاریخ ۱۴ اسفند اعلام کرد تمام پروازهای این ایرلاین تا ۱۳ فروردین لغو شده است.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و عمان

عمان ایر با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو کلیه پروازهای مسقط - تهران - مسقط خبر داد. طبق بخشنامه این ایرلاین، از تاریخ ۶ اسفند تا اطلاع ثانوی و به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام پروازها لغو می‌شود.

وضعیت مرزهای هوایی ایران و قزاقستان

سازمان هواپیمایی قزاقستان در پی شیوع کرونا تصمیم به تعلیق پروازهای خود گرفته است. این کشور به‌دنبال لغو پروازهای خود به کشورهایی است که در آن‌ها ویروس کرونا شایع شده است وزارت بهداشت این کشور در حال بررسی این موضوع است.

بر اساس آخرین تصمیم قزاقزستان، این کشور از تعلیق پروازهای رفت و برگشت خود به ایران از تاریخ ۱۱ اسفند، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه