آکواریوم های ایران؛ از آکواریوم اصفهان تا کیش

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
آکواریوم های ایران؛ از آکواریوم اصفهان تا کیش

آکواریوم‌ها، جاذبه‌های گردشگری جذابی هستند که ما را بیشتر با دنیای شگفت‌انگیز زیر دنیا آشنا می‌کنند و کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقه‌ای به بازدید از آن‌ها نداشته باشد.

تنها درصد بسیار ناچیزی از افراد جهان می‌توانند غواصی در دریاها و اقیانوس‌های دارای حیات غنی دریایی را تجربه کنند؛ اما انگلیسی‌ها با ساخت نخستین آکواریوم عمومی جهان در سال ۱۸۵۳ توانستند امکان تماشای گونه‌های متنوع ماهی‌ها و سایر آبزیان را برای عموم مردم فراهم کنند.

پس از این اتفاق آکواریوم‌های عمومی شگفت‌انگیزی در سراسر جهان ساخته و به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه‌های دست‌ساز بشر تبدیل شدند. در این مطلب از کجارو قصد داریم شما را با مهم‌ترین آکواریوم‌های ایران آشنا کنیم.

آکواریوم اصفهان

آکواریم اصفهان

منبع عکس: تا گشت

آکواریوم اصفهان در اسفند ماه ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین آکواریوم تونلی ایران در پارک ناژوان اصفهان و در کنار زاینده‌رود افتتاح شد. در این آکواریوم علاوه بر گونه‌های متنوع آبزی، مجموعه‌ای ارزشمند از خزندگان مختلف نیز نگهداری می‌شود.

در آکواریوم اصفهان، بیش از ۳۰۰ گونه ماهی و آبزی از پنج قاره‌ی جهان جمع‌آوری شده است که ۱۰۰ گونه‌ی آن‌ها جزو نادرترین، عجیب‌ترین و خطرناک‌ترین گونه‌ها به شمار می‌روند. ۶ نوع کوسه نیز از دیگر ساکنان این آکواریوم هستند که نگاه بیشتر مسافران را به خود خیره می‌کنند.

آکواریوم اصفهان که در فضایی تاریک به وسعت ۴۰۰۰ متر و در عمق هفت متری زمین ایجاد شده‌، انواع مختلفی از آکواریوم‌ها را در خود جای داده است که شامل آکواریوم تونلی، آکواریوم‌های استوانه‌ای یا سیلندری و آکواریوم دیواری یا قابی می‌شود و تعداد آن‌ها به شرح زیر است:

  • دو آکوارم تاچ پول یا لمسی شامل ماهی کویی (کپور ژاپنی) و دیگری ستاره‌های دریایی
  • یک آکواریوم با موضوع آمازون شامل ماهی‌های رودخانه‌های آمازون
  • ۱۰ آکواریوم کوچک شامل ماهی‌های خاص و گونه‌های نادر
  • ۱۳ آکواریوم دیواری به طول چهار متر
  • تونل آکواریوم به طول ۳۵ متر و گنجایش ۱٫۵ میلیون لیتر آب
  • سه عدد سیلندر آکواریوم یا آکواریوم سیلندری بزرگ با گنجایش ۲,۵۰۰ لیتر

جذاب‌ترین بخش‌ این آکواریوم، بخش تونلی آن است و وقتی وارد این قسمت می‌‌شوید، تصور می‌کنید که در اعماق اقیانوس هستید و می‌توانید حرکت آزادانه‌ی ماهی‌ها، سفره‌‌ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و سایر آبزیان را ببینید که در محیطی با دکوراسیون زیبا و مبتکرانه‌ شنا می‌کنند.

منبع عکس: مشرق نیوز

آکواریوم‌های لمسی، سکونتگاه ماهی‌های بومی رودخانه‌ی آمازون‌ مثل گربه‌ماهی دم قرمز (رد تیل)، پاکو، اسکار، بوفالو و سفره‌ماهی آب شیرین هستند. غذادادن به ماهی‌های کوی در این آکواریوم‌ها، تجربه‌ی واقعا جالبی است و می‌توانید رابطه‌ای فراموش‌نشدنی با ماهی‌ها برقرار کنید.

آکواریوم اصفهان

عکاس: حمید وکیلی (خبرگزاری مهر)

آکواریوم‌های سیلندری هم جایگاه ماهی‌های نادر و کوچک آب شیرین همچون مارماهی‌های مورن و کپی‌های باله بلند هستند.

آکواریوم‌های قابی یا دیواری، در اطراف سالن نگاه شما را به خود معطوف می‌کنند. یکی از این آکواریوم‌ها، گونه ارزشمندی از دریای خزر، یعنی ماهی خاویار را در خود جای داده است.

اگر می‌خواهید یادگاری ارزشمندی از آکواریوم اصفهان داشته باشید، می‌توانید از فروشگاه هدایا با اجناس متنوع و جالب در انتهای سالن و قسمت خروجی بازدید کنید. اجناس این فروشگاه شامل ماهی‌های تاکسیدرمی‌، عروسک‌ماهی‌هایی با رنگ‌های متنوع، ماهی‌های آهن‌ربایی برای قراردادن روی سطوح فلزی، پازل‌های سه‌بعدی و معمولی، پیراهن‌های دارای طرح‌ ماهی، تخم دایناسورها (این تخم‌ها دربردارنده‌ی ماکت‌های کوچک دایناسورها هستند)، لیوان‌های سه‌بعدی و ماکت مکان‌های گردشگری معروف (مانند برج میلاد به‌عنوان بلندترین برج ایران، برج ایفل، تاج محل و...) می‌شود.

استودیوی عکس این مجموعه نیز مکان مناسبی برای ثبت خاطره‌ها است. در این استودیو، پرده‌ی سبز بزرگی وجود دارد که با ایستادن در مقابل آن می‌توانید تصاویری با طرح‌های متنوع از خود ثبت کنید و آن‌ها را در مدت کوتاهی تحویل بگیرید.

باغ خزندگان

باغ خزندگان اصفهان

منبع عکس: تسنیم

باغ خزندگان اصفهان با دکوراسیونی جالب و شبه‌جنگلی، خزندگان متنوعی از جمله مارهای پیتون آفریقایی، مار بوآی کلمبیایی، شاه مار مرجانی تایلندی، مار آلبینوی هندی، مارهای ایرانی نظیر افعی شاخ‌دار، کبری، زنگی، آتشی، سوجه، قیطانی، کفچه مار خراسانی، آبی، ارجنگی و سایر خزندگان مثل ایگوانا، مانیتور بنگال، تمساح آمازون، اژدرهای کومودو و سایر جانداران مثل سوسک، عقرب، سوسمار باله‌دار، مار و گوساله‌ی دوسر را در خود جای داده است. در ضمن در این قسمت، اسکلت بزرگ‌ترین مار بوآی ایران و بزرگ‌ترین صدف کلاه‌خودی ایران نیز در معرض نمایش قرار دارد.

  • آدرس آکواریوم اصفهان: اصفهان، پارک ناژوان، بلوار الفت، آکواریوم اصفهان
  • شماره تلفن: ۳۷۷۸۰۰۱۳
  • ساعت بازدید: تمام روزه‌ها از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹
  • هزینه‌ی بازدید: ۲۵,۰۰۰ تومان برای بزرگسالان و ۲۰,۰۰۰ تومان برای کودکان (هزینه‌ی بازدید از باغ خزندگان ۶۰۰۰ تومان است)

اگر دوست دارید سفری بی‌دغدغه به اصفهان داشته باشید، بهترین و ارزان‌ترین تور اصفهان را با کمک کجارو جست‌و‌جو و خریداری کنید. در کجارو، مجموعه‌ای از بهترین تورها از معتبرترین آژانس‌های گردشگری گرد هم آمده‌اند تا به‌راحتی بتوانید با توجه به شرایط خود، مناسب‌ترین تور را خریداری کنید.

آکواریوم بندر انزلی

آکواریوم بندر انزلی

منبع عکس: ایرنا

آکواریوم بندر انزلی که در واقع یک مجتمع تجاری محسوب می‌شود و فانتستیک (Funtastic) نام دارد، بزرگ‌ترین آکواریوم کشور به شمار می‌رود و مانند آکواریوم اصفهان، دارای آکواریوم تونلی است. این آکواریوم با زیربنایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع، علاوه بر آکواریوم تونلی، چندین آکواریوم حوضچه‌ای، استوانه‌ای و دیواری را نیز در خود جای داده است و در مجموعه ۲۰۰ گونه ماهی و آبزی متنوع در آن زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها نادر هستند.

به‌طور کلی آکواریوم بندر انزلی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: در یکی از بخش‌ها، ماهی‌های آب شیرین از جمله‌های ماهی‌های رودخانه‌ی آمازون و ماهی‌های دریاچه‌ی مالاوی در آفریقا نگهداری می‌شود؛ بخش دیگر این آکواریوم متعلق به ماهی‌های آب شور ساکن در صخره‌های مرجانی و ماهی‌های دریای خزر نظیر ماهی خاویار و بلوگا است.

بخش سوم یا همان آکواریوم تونلی، جذاب‌ترین بخش آکواریوم بندر انزلی است که در نیمه‌ی اول آن، شاهد ماهی‌‌های گوشت‌خوار  هستید و در بخش دوم با ماهی‌های گیاه‌خوار ملاقات می‌کنید. بدون‌ تردید سفره‌ماهی‌های این تونل شگفت‌انگیز، نگاه‌ شما را برای مدت قابل‌توجهی می‌ربایند. در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با ماهی‌ها می‌توانید نگاهی هم به نمایشگرهای نصب‌شده در کنار آکواریوم‌ها داشته باشید که اطلاعات لازم را به‌صورت پیوسته نمایش می‌دهند.

آکواریوم بندر انزلی

منبع عکس: تسنیم

در آکواریوم بندر انزلی نیز می‌توانید تعدادی از خزندگان و پرندگان مانند کروکدیل، ایگوانا، مرغ بهشتی و ماکائو را از نزدیک ببینید. از امکانات رفاهی و تفریحی مجموعه‌ی چهار طبقه‌ی آکواریوم بندرانزلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینمای واقعیت مجازی با افکت‌های چندبعدی و فیلم‌های هیجان‌انگیز
  • سالن بیلیارد
  • سالن بولینگ
  • شهربازی سرپوشیده با دستگاه‌های متنوع، شبیه‌سازی بازی‌های رایانه‌ای، شبیه‌سازی مسابقات رالی و...
  • سالن آمفی‌تئاتر
  • رستوران و کافی‌شاپ در کنار برکه‌های آب
  • سوئیت‌های اقامتی مجلل با امکانات رفاهی کامل

در آکواریوم بندر انزلی نیز مانند آکواریوم اصفهان می‌توانید به ماهی‌ها غذا بدهید و در مقابل پرده‌ی سبز، تصاویر خاطره‌‌انگیزی با پس‌زمینه‌های متفاوت بگیرید و در صورت تمایل آن‌ها را بخرید. در فروشگاه این مجموعه‌، صنایع دستی زیبایی مانند جاسوئیچی‌های صدفی عرضه می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان هدیه و سوغات بندرانزلی به عزیزانتان تقدیم کنید. در ضمن در این فروشگاه اجناس باکیفیت از برندهای مطرح نیز عرضه می‌شوند.

  • آدرس: جاده‌ی زیبا کنار، منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری
  • تلفن تماس: ۰۱۳۳۴۴۳۸۵۹۶
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۲
  • هزینه: افراد بالای ۱۲ سال ۶۹,۰۰۰ تومان، سه تا ۱۲ سال ۴۹,۰۰۰ و زیر سه سال، رایگان

غار آکواریوم گنج‌نامه‌ همدان

آکواریم گنجنامه همدان

منبع عکس: سایت دهکده‌ی گنج‌نامه

کمتر کسی است که مجذوب دکوراسیون جذاب و منحصر‌به‌فرد غار آکواریوم گنج‌نامه همدان نشود. این آکواریوم به‌شکل غاری طبیعی طراحی شده است و طاقدیس‌ها و دالان‌های متعدد، جلوه‌ای کاملا طبیعی به آن بخشیده‌‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این غار، ایجاد باران و مه مصنوعی با رایحه‌ای دل‌پذیر است. این غار با ارتفاع ۱۵ متر و ۳,۵۰۰ سنگ‌فرش و پوسته‌ی طبیعی مفروش، از دو طبقه تشکیل شده است. طبقه‌ی اول با آکواریوم‌های مختلف احاطه شده و طبقه‌ی دوم مختص خزندگان و پرندگان نادر است. 

آکواریوم این مجموعه با حجم ۸۵ هزار لیتر آب، بزرگ‌ترین آکواریوم دریاچه‌ای کشور محسوب می‌شود. ماهی‌های آب شیرین آن از دریاچه‌ی مالاوی، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شیرین جهان، انتخاب شده‌اند و ماهی‌های آب شور شامل ماهی‌های جزیره‌های مرجانی ایران از جمله سوهان ماهیان، دلقک‌ماهی، فرشته‌ماهی، جراحی‌ماهی، صندوق ماهیان و سفره‌‌ماهی‌ها می‌شود. جالب‌ترین صحنه‌‌ای که می‌توانید در قسمت ماهیان آب شور مشاهده کنید، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دلقک‌ماهی و شقایق است. شقایق‌ها، به‌جز دلقک‌ماهی، سایر ماهی‌ها را به کام مرگ می‌کشانند. در ضمن آبزیان آب‌های شور گرم دنیا از جمله ستاره‌های دریایی، دوکفه‌ای‌‌‌ها، حلزون‌ها و خرچنگ‌ها نیز در بخشی از مجموعه‌ در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.  

آکواریوم گیاهی این مجموعه نیز طراحی جالبی دارد و مشاهده‌ی حرکت ماهی‌های تترا و ماهی‌های پیرانا که جزو خطرناک‌ترین ماهی‌های آب شیرین هستند، نیز می‌‌‌‌تواند حس خوبی به شما بدهد.

سایر بخش‌های غار آکواریوم همدان شامل موارد زیر می‌شود:

  • تواریوم‌ها: در این بخش‌ها، گونه‌های گیاهی نادر مانند برخی‌‌ از گیاهان آمازونی نگهداری می‌شوند. ریشه‌ی درختی ۱۵۰ ساله‌، یکی از جالب‌ترین گیاهان این بخش است. ارکیده نیز یکی دیگر از گونه‌های خاص این مجموعه به شمار می‌رود. تواریوم‌های ژاپنی با سنگ‌های آتشفشانی ژاپنی نیز دیدنی هستند.
  • پالوداریوم: پالوداریوم‌ها، با هدف شبیه‌‌‌سازی اکوسیستم جنگل‌های آمازون طراحی شده‌اند و ترکیبی از خشکی و آب هستند. با بازدید از این بخش نمای بسیار کوچکی از جنگل‌های آمازون را می‌بینید.
  • مجموعه سنگ‌ها: در این بخش، شاهد مجموعه‌ای ارزشمند و کم‌نظیر از سنگ‌های رشته‌کوه الوند هستید که شامل سیلیکات‌ها، پروکسن‌ها، گرانیت‌ها و میکروگرانیت‌ها می‌شود. آمیتیسیت‌ها، رز کوارتز و کوارتز دودی که سنگ‌های نسبتا شفاف و زیبایی هستند نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. در ضمن در بخشی از این غار شاهد نقاشی‌ها و نگاره‌های شبیه‌سازی‌شده‌ی انسان‌های اولیه خواهید بود.
  • مجموعه پروانه‌ها: در این بخش پروانه‌های خشک‌شده داخلی و خارجی از منطقه‌ی استوا با رنگ‌ها و طرح‌های فریبنده و زیبایی چشم‌انداز، نگاه‌ها را به‌سمت خود می‌کشانند.
  • طبقه دوم: در طبقه‌ی دوم نیز پرندگان نادر نظیر طوطی‌های ماکائو، توراکو یا مرغ بهشتی، اردک ماندرین، شاه طوطی چینی و خزندگانی مثل ایگوانا، آفتاب‌پرست، مار پیتون، مار بوآی هندوراس، مار پیتون پلنگی ایرانی و مار بوآی دم قرمز ایرانی نگهداری می‌شوند.

به‌طور کلی در این مجموعه، گونه‌های حیوانی و گیاهی ارزشمند و نادری از سراسر جهان جمع‌آوری شده است و علاوه بر بازدید از آن می‌‌توانید از امکانات دیگری مثل شهربازی، سینمای پنج‌بعدی، سورتمه‌سواری و تله‌کابین برفراز آبشار گنج‌نامه لذت ببرید.

  • آدرس: ضلع شرقی میدان گنج‌نامه، دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج‌نامه
  • شماره تماس: ۰۸۱۵۸۲۱۱۶۴۴
  • هزینه: ۲۰ هزار تومان
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۱۷

آکواریوم کیش

آکواریوم کیش، مجموعه‌ای از ۷۰ نوع ماهی‌ ارزشمند خلیج‌‌فارس را در خود جای داده است. آکواریوم کیش از دو بخش تشکیل شده که یکی از بخش‌‌ها با ۵۰ هزار لیتر، مختص کوسه‌ها و ماهی‌های بزرگ خلیج‌فارس و بخش دیگر با حجم ۲۰ هزار لیتر، متعلق به ماهی‌های کمیاب آب شور و ماهی‌های آب شیرین است. لاک‌‌پشت دومتری و موجودات دریایی تاکسیدرمی‌ نیز از گونه‌های منحصر‌به‌‌فرد این آکواریوم محسوب می‌شوند. در ضمن امکان غواصی نیز در این آکواریوم وجود دارد.

  • آدرس: خیابان فردوسی، جنب پارک آهوان، ساختمان کانون
  • هزینه: ۳۵ هزار تومان

 در پارک‌ دلفین‌های کیش نیز آکواریوم دیگری در فضایی تونل‌مانند طراحی شده که دارای گونه‌های متنوعی است. بدون تردید سفره‌ماهی‌های بزرگ این آکواریوم، شما را به وجد می‌آورند؛ البته برای بازدید از این مجموعه باید هزینه‌ی پکیچ پارک‌ها را بپردازید که معادل ۱۶۰ تا ۲۸۰ هزار تومان است!

در ضمن به‌دلیل مرجانی‌بودن جزیره‌ی کیش، ماهی‌ها در اطراف برخی سواحل کیش مثل ساحل اسکله‌ی بزرگ تفریحی، ساحل مرجان و ساحل کلبه‌ی هور، به‌وفور دیده می‌شوند. برای تماشای رایگان تعداد انبوهی از این ماهی‌ها کافی است در روزهای آرام و آفتابی، تکه‌ای نان یا بیسکویت در آب بیندازید تا تعداد زیادی ماهی در اطراف آن جمع شوند.

در کیش امکان غواصی، اسکوتر زیردریایی، کشتی آکواریوم، قایق‌های کف شیشه‌ای و گشت دریایی نیز برای تماشای گونه‌های زیبا و متنوع خلیج‌فارس از نزدیک و در محیط طبیعی‌شان، فراهم شده است. در گشت دریایی می‌توانید از سایت لاک‌پشت‌ها نیز دیدن کنید.

اگر قصد سفر به کیش را دارید، تور کیش را در کجارو می‌توانید با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر همکار ما خریداری کنید.

آکواریوم شهر دریایی مشهد

شهر دریایی مشهد در واقع بزرگ‌ترین نمایشگاه آبزیان آب شور کشور است که در آن گونه‌های بسیار متنوعی از آبزیان نظیر لاک‌پشت، خرچنگ، هشت‌پا، اسب دریایی، سفره‌ماهی و ماهی‌های گوناگون، در معرض نمایش قرار داده شده‌اند.

  • آدرس: مجتمع تجاری الماس شرق مشهد، ورودی چهار، طبقه‌ی چهارم
  • شماره تماس: ۰۵۱۱۳۷۱۱۳۰۱۳
  • هزینه‌ی بازدید: ۳۰۰۰ تومان
  • ساعت بازدید: شنبه تا پنجشنبه ۱۰ تا ۲۳

در پایان باید اشاره کنیم که در قشم، آکواریومی عمومی بنام آکواریوم پروانه‌ی طلایی قشم با ۱۸۰ گونه ماهی و ماهی‌های نادر متعلق به دریای کارائیب، پذیرای گردشگران بود؛ اما متاسفانه مدتی قبل تعطیل شد و آبزیان آن به آکواریوم اصفهان منتقل‌ شدند. با این حال، در سفر به قشم می‌توانید با غواصی در ساحل پارک زیتون قشم و جزیره‌های هنگام و لارک، ماهی‌های خلیج‌فارس را از نزدیک تماشا و حتی آن‌ها را لمس کنید. در ضمن موقع بازدید از جزیره‌ هنگام، در بخشی از ساحل آن امکان تماشای ماهی‌ها را خواهید داشت. حتی در یکی از مجتمع‌های قشم بنام مجتمع تفریحی و گردشگری هامون نیز آکواریومی طبیعی وجود دارد.

اگر برای سفر به قشم برنامه‌ریزی می‌کنید، برای کاهش هزینه‌های سفر و انتخابی ارزان و آگاهانه، می‌توانید به کمک موتور جست‌و‌جوی تور کجارو، ارزان‌ترین تور قشم را پیدا کرده و تور مدنظرتان را از فروشنده‌های معتبر بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه