به‌غیر از پیتزا چه غذایی در ایتالیا بخوریم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
به‌غیر از پیتزا چه غذایی در ایتالیا بخوریم؟

ایتالیا، به پیتزاهای لذیذش معروف است؛ ولی اگر دوست دارید غذای متفاوتی را میل کنید، به‌سراغ غذاهایی بروید که در محل زندگی‌تان به‌راحتی پیدا نمی‌شود.

ایتالیا، یک بهشت واقعی برای علاقه‌مندان به غذا محسوب می‌شود. اگر یکی از دلایل شما برای سفر و انتخاب مقصدهای گوناگون، غذاهای لذیذ است، ایتالیا یکی از مقصدهایی به شمار می‌رود که حتما باید در فهرست سفر خود قرار دهید. با این حال، بسیاری از گردشگران شاید ندانند که آشپزی ایتالیا بسیار فراتر از پیتزا و سالاد است.

در صورتی که می‌خواهید این مقصد شگفت‌انگیز مدیترانه‌ای را به‌شکلی کاملا اصیل و جذاب تجربه کنید، باید غذاهای آن را امتحان کنید؛ به‌ویژه که برای دوستداران غذا، گزینه‌های زیادی روی میز دارد! اگر در مورد غذاهای ایتالیایی کنجکاو هستید، این مطلب از کجارو را دنبال کنید تا با ۱۰ غذای محبوب این کشور آشنا شوید؛ ۱۰ غذایی که پیتزا نیستند!

سوپ ریبولیتا

سوپ ریبولیتا

سوپ ریبولیتا، یکی از سوپ‌های محبوب و البته غلیظ منطقه توسکانی است که با سبزیجات و نان تهیه می‌شود و تاریخچه آن به زمانی برمی‌گردد که دهقانان، این غذا را برای خود تهیه می‌کردند.

سوپ ریبولیتا، با سبزیجات ارزان‌قیمتی تهیه و مواد تشکیل‌دهنده آن شامل پیاز، کلم، هویج، لوبیا، برگ چغندر و نان می‌شود. شاید تصورش را هم نکنید که این غذای لذیذ و سنگین، برای قشر کم‌درآمد جامعه بوده است.

انواع مختلفی از این غذا در نواحی مختلف ایتالیا تهیه می‌شود؛ ولی مواد اصلی آن متشکل از باقی‌مانده نان‌، لوبیا قرمز، نوعی کلم‌برگ، کلم سفید و سبزیجاتی مثل هویج و کرفس و پیاز و سیب‌زمینی است. برخی منابع، این غذا را متعلق به دوران قرون‌وسطا می‌دانند.

پای سبز یا Torta pasqualina

پای سبز یا Torta pasqualina

پای سبز شاید با توجه به اسمش، یک غذای شیرین به نظر برسد؛ ولی نمکی است. آن را با سبزیجات سبز، خرده‌های نان، تخم‌مرغ و پنیر تهیه می‌کنند که یکی از لذیذترین و کامل‌ترین غذاهای ایتالیایی به شمار می‌رود.

در بسیاری از مواقع، این غذا برای مهمانی‌ها و رویدادهای خاص تهیه می‌شود؛ زیرا مراحل آماده‌کردن آن چندان راحت نیست. خمیر این غذا، چهار لایه است که روی آن روغن می‌مالند تا وقتی در فر قرار می‌گیرد، ترد شود. پای سبز را می‌توانید با خمیر فیلو یا خمیرهای عادی پای هم تهیه کنید.

ریسی و بیسی

ریسی و بیسی

ریسی و بیسی به معنای برنج و لوبیا است؛ اما چطور می‌توان با نخودفرنگی و برنج، یک غذای عالی درست کرد؟ ایتالیایی‌ها با غذاهای لذیذ خود، به شما یاد می‌دهند که با ترکیب‌های ساده‌ می‌توان غذاهای خوشمزه‌ای تهیه کرد. این غذا شبیه به ریزوتو است؛ ولی بافتی مثل سوپ دارد. اگر گیاه‌خوار هستید یا بعد از مدت‌ها دوست دارید غذای گیاهی بخورید، ریسی و بیسی جزو بهترین انتخاب‌ها است.

ریسی و بیسی، یک غذای کلاسیک ونیزی است که به مدل‌های مختلفی تهیه می‌شود. برای طعم‌دادن به غذا، از سیر و موسیر استفاده می‌کنند؛ هرچند جعفری و پنیر پارمسان نیز از دیگر مواد طعم‌دهنده این غذا هستند که طعمی متمایز به آن می‌دهند.

اوسوبوکو

اوسوبوکو

غذای میلانی اوسوبوکو، برای علاقه‌مندان به گوشت که میانه‌ای با غذاهای گیاهی ندارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. قدمت تهیه این غذا به قرن نوزدهم برمی‌گردد؛ هرچند که امروزه به همان اندازه محبوب و رایج است. این غذای لذیذ با ماهیچه گوساله تهیه می‌شود که آن را با انواع سبزیجات و عصاره می‌پزند و با گرمولاتا سرو و طعم‌دار می‌کنند.

گرمولاتا، یک نوع چاشنی یا سس ایتالیایی است که با سبزیجات خردشده، رنده پوست لیمو ترش، سیر و جعفری تهیه می‌شود.

پورچتا

پورچتا

برای تهیه پورچتا، گوشت بدون استخوان را بریان می‌کنند؛ به این ترتیب که معمولا در داخل آن، مخلفاتی قرار می‌دهند و سپس روی زغال چوب می‌گذارند. این مواد شامل سیر، رزماری، رازیانه و سایر سبزیجات معطر می‌شود.

پورچتا، یکی از مهم‌ترین غذاهای سنتی ایتالیایی است که تاثیر مهمی در فرهنگ این کشور هم دارد. در اصل، این غذا از نواحی مرکزی ایتالیا رواج پیدا کرد؛ ولی اکنون در همه‌جای کشور محبوب است و از غذاهای متداول در خانه‌ها و خوراکی‌های محبوب پیک‌نیک‌ها به حساب می‌آید.

فریتاتا

فریتاتا

چنانچه در ایتالیا سردرگم شده‌اید که چه غذایی بخورید، فریتاتا را انتخاب کنید. می‌توانید برای همه وعده‌های صبحانه، ناهار و شام روی آن حساب کنید؛ به‌خصوص که اگر طرف‌دار تخم‌مرغ هستید. این غذا در واقع شبیه به املت یا کیش است که سبزیجات، پنیر، گوشت یا پاستا هم دارد؛ ترکیبی که خوشمزه به نظر می‌رسد.

فریتاتا، یک کلمه ایتالیایی و به‌معنای سرخ شده است. این غذا را بسته به ذائقه خود می‌توانید با مواد مختلفی تهیه کرده و به‌عنوان مثال پنیر موزارلا یا حتی خامه هم به مواد اولیه آن اضافه کنید.

پانزانلا

پانزانلا

سالادهای ایتالیایی، تنوع زیادی دارند و هرکدام به‌نحوی با طعم بی‌نظیر خود باعث شگفتی‌تان می‌شوند. پانزانلا نیز یکی از همین سالادها است که به ناحیه توسکانی اختصاص دارد و با نان و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود؛ هرچند مواد دیگری مثل پیاز و ریحان هم دارد. این ترکیب را با انواع سبزیجات معطر، طعم‌دار می‌کنند.

برای گیاه‌خوارانی که به ایتالیا سفر می‌کنند، سالاد پانزانلا می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این سالاد با روغن زیتون و سرکه طعم‌دار می‌شود و معمولا در تابستان رواج بیشتری دارد. با وجودی که سالاد مذکور متعلق به منطقه توسکانی است؛ ولی این روزها در همه‌جای کشور ایتالیا رواج دارد.

کاچوکو

کاچوکو

اگر از علاقه‌مندان به ماهی هستید، کاچوکو را از دست ندهید که نوعی خوراک ماهی است و بیشتر در منطقه لیگوریا و توسکانی تهیه می‌شود؛ هرچند برای این غذا ممکن است از انواع مختلف ماهی استفاده کنند. طبق سنت‌ مردم محلی، این غذا را باید با پنج نوع ماهی مختلف تهیه کرد؛ با این حال به‌غیر از ماهی، انواع سبزیجات مثل پیاز، گوجه، کدو، تره فرنگی و... نیز در آن به کار می‌رود.

علاوه بر این، از انواع ادویه و سبزیجات معطر نظیر فلفل سیاه، فلفل قرمز، جعفری، آویشن و برگ بو برای طعم‌دادن به خوراک استفاده می‌کنند.

سالتیمبوکای رمی

سالتیمبوکای رمی

یکی دیگر از غذاهایی که با ماهیچه گوساله تهیه می‌شود و باید در سفر به ایتالیا از فرصت استفاده کنید و طعم خاص آن را بچشید، سالتیمبوکای رمی است. برای تهیه آن از ماهیچه گوساله، ژامبون و یک سبزی معطر به نام خزنه استفاده کرده؛ سپس آن‌ها را رول می‌کنند و در کره می‌پزند. این غذا به‌قدری لذیذ است که به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرده است و می‌توانید در سوئیس، یونان و اسپانیا هم آن را پیدا کنید.

سالتیمبوکای رمی، در آمریکا هم رواج پیدا کرده است؛ ولی معمولا برای تهیه آن، به‌جای گوشت گوساله از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. این غذا اغلب یک غذای رستورانی به حساب می‌آید؛ هرچند مدل تهیه شده آن با مرغ، در روزهای آخر هفته در خانه‌ها آماده می‌شود.

کاپوناتای سیسیلی

کاپوناتای سیسیلی

از  دیگر غذاهای لذیذ ایتالیایی می‌توان به کاپوناتای سیسیلی اشاره کرد که متعلق به منطقه سیسیل است و برای گیاه‌خواران، بهترین گزینه به شمار می‌رود. این غذا با بادمجان سرخ شده، کرفس، سرکه شیرین و گیاه علف مار تهیه و معمولا با بروسکتا سرو می‌شود که یک پیش‌غذای ایتالیایی است.

کاپوناتای سیسیلی در اصل به‌عنوان پیش‌غذا یا ساید دیش رواج داشته است؛ اما از قرن هجدهم به بعد برای غذای اصلی هم سرو می‌شود. جالب است بدانید که تهیه این غذا در آشپزی تونسی هم رواج دارد.

مطالب مرتبط:

منبع triphobo

دیدگاه