در سفر به اروپا از کدام موزه ها دیدن کنیم؟

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
در سفر به اروپا از کدام موزه ها دیدن کنیم؟

بازدید از برترین موزه‌های اروپا نظیر موزه لوور، موزه بریتانیا، موزه آکروپلیس و... بی‌شک با نمایش تاریخ و فرهنگ غنی خود، شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۷ به‌روزرسانی شده است.

اروپا بدون شک، برترین مقصد گردشگری در کل جهان است و به‌خاطر فرهنگ و تاریخ غنی، گردشگران زیادی به‌سمت این قاره زیبا می‌آیند تا تنوع اروپایی را در جای‌جای آن تجربه کنند. موزه‌ها در تمام دنیا به‌عنوان شاهدان عصرهای تاریخی پیشین هستند و به شما دیدی عمیق‌تر از تاریخ اروپا می‌دهند. این موزه‌ها، از هنر گرفته تا فیزیک، بدون توجه به سن، هر سلیقه‌ای را به‌سمت خود می‌کشانند. تورهای بسیاری با راهنماهای عالی، زمان‌بندی فوق‌العاده و حتی قیمت‌های مناسب (گاهی حتی رایگان) در این موزه‌ها وجود دارند که با شرکت در آن‌ها کاملا شگفت‌زده خواهید شد. موزه‌های زیادی در اروپا وجود دارد؛ به همین دلیل با فراهم‌کردن فهرستی از بهترین موزه‌های اروپا و معرفی آن‌ها، شما را راهنمایی خواهیم کرد.

۱. موزه لوور، فرانسه

بزرگ‌ترین موزه جهان

هرم شیشه ای و آبنما مقابل موزه لوور پاریس

موزه لوور نه‌تنها بزرگ‌ترین موزه کشور فرانسه، بلکه بزرگ‌ترین موزه جهان نیز به شمار می‌آید. در این کاخ که به موزه تبدیل شده است و مساحتی معادل ۶۰,۶۰۰ متر مربع دارد، ۳۵ هزار اثر به نمایش گذاشته شده‌اند که برخی از آن‌ها، تحسین‌برانگیزترین آثار در جهان هستند و درکی واقعی از تاریخ و فرهنگ اروپا را به مخاطبان خود می‌دهند.

۲. خانه آنه فرانک، هلند

زندگی یک دختر جوان در دوران حمله نازی‌ها

بخاری هیزمی و آشپزخانه موزه خانه آنه فرانک

یکی از حیرت‌آورترین و روشنگرترین کتاب‌هایی که هر فردی با هر سنی باید بخواند و با خواندن آن، زندگی‌اش تغییر می‌کند، کتاب خاطرات آنه فرانک است. این کتاب، زندگی یک خانواده یهودی را نقل می‌کند که در طول حمله نازی‌ها، مخفی شده بودند. خانه آنه فرانک، مکانی است که می‌توانید این کتاب را به‌صورت زنده تجربه کنید.

بدون شک، خانه آنه فرانک، یکی از موزه‌های اروپا است که با نمایش اشیای هنری، خاطره‌ها و یادبودهای خانواده فرانک، به‌هیچ‌وجه نباید دیدن آن را از دست بدهید. مخفیگاه تنگ و متروکه دو ساله این خانواده، از ترس و غم سخن می‌گوید و کماکان به‌عنوان نمادی از امید، عشق و روحیه‌ای شناخته می‌شود که ارتش نازی هزگر نتوانست آن را نابود کند.

۳. موزه بریتانیا؛ انگلستان

بهترین موزه سرشناس در سراسر اروپا

محوطه مدور و سقف شیشه‌ای موره بریتانیا

موزه بریتانیا با نمایش تعداد زیادی از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، وسیل عتیقه و سایر آثار عجیب‌و‌غریب و بدیع، یکی از نقاط برجسته و مهم لندن محسوب می‌شود. این اقلام عجیب، یک مجموعه عظیم با هفت میلیون قطعه را شکل داده‌اند. اشیای باستانی با قدمتی از میلیون‌ها سال قبل مانند سنگ روزتا (سنگ‌نبشته‌ای با نوشتار هیروگلیف از دوران مصر باستان)، بازدید از این موزه را تبدیل به تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و روشنگر کرده‌اند.

۴. نگارخانه تیت مدرن، انگلستان

یکی از بهترین موزه‌های هنر مدرن در سراسر اروپا

دریاچه مقابل ساختمان گالری تیت مدرن

آثار هنرمندانی چون پیکاسو و کلود مونه، در تیت مدرن لندن به نمایش گذاشته شده‌اند

تیت مدرن با نمایش مجموعه بزرگی از هنر مدرن، یک گالری و بخشی از موسسه تیت است که چهار موزه بریتانیا را اداره می‌کند. این گالری از زمره مکان‌هایی است که شما را با شگفت‌انگیزترین آثار هنری معاصر جهان روبه‌رو خواهد کرد. آثار هنری هنرمندان مشهوری چون کلود مونه، آنری ماتیس، پابلو پیکاسو، اندی وارهول، مارسل دوشان و مارک روتکو در فرم نقاشی و مجسمه‌ها، به نمایش گذاشته شده‌اند.

۵. مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو، فرانسه

بهترین موزه هنری اروپا

نمای بیرونی رکز هنر ژرز پمپیدو

مرکز پمپیدو، قطب هنر اکسپرسیونیستی و انتزاعی در پاریس، خانه بزرگ‌ترین مجموعه هنر معاصر در جهان است. گنجینه‌های این موزه که آن را تبدیل به بهترین موزه هنری در اروپا کرده‌اند، شامل آثار پیکاسو، دیکس، دوشان، جکسون پولاک و دیگر هنرمندان می‌شوند. آثار هنری از اوایل قرن بیستم در این موزه، گردآوری شده‌اند.

۶. موزه ملی آمستردام یا موزه رایکس، هلند

قلب تاریخ هلند

نورپردازی ومنظره شبانه موزه ملی آمستردام

موزه رایکس با آثار هنری و تاریخی، یک موزه ملی به شمار می‌رود که در سال ۱۸۰۰ تاسیس شد و خانه یک میلیون قطعه هنری و اشیای تاریخی است. این مجموعه از دهه ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ گردآوری شده‌اند. اینجا دقیقا همان جایی است که اشیای باستانی متعلق به دوره طلایی هلند را مشاهده خواهید کرد.

۷. موزه دل پرادو، اسپانیا

بهترین مجموعه هنر اسپانیایی

تابلوی نقاشی موزه دل پرادو

موزه دل پرادو، گنج ملی اسپانیا، مزین به نقاشی‌هایی از جمع زیادی از استادان است. نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، عکس‌های چاپی و چندین تابلوی طراحی، در کنار برخی از مهم‌ترین اسناد، برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند. شما در اینجا فرصت دیدن مشهورترین نقاشی دیه‌گو ولاسکز، یعنی ندیمه‌ها یا لاس منیناس را به دست خواهید آورد که از آثار بزرگ‌ترین مجموعه نقاشی‌های ایتالیایی خارج از اسپانیا نیز به شمار می‌آید. موزه دل پرادو به‌درستی به موزه نقاش‌ها مشهور است و نه نقاشی‌ها.

۸. موزه آرمیتاژ، روسیه

یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های جهان

سالن طلایی رنگ موزه آرمیتاژموزه آرمیتاژ، موزه‌ای هنری و فرهنگی در سن پترزبورگ و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های جهان است. این موزه با دارابودن یک مجموعه زیبا با بیش از سه میلیون اثر، یکی از جاهای دیدنی روسیه به شمار می‌رود.

۹. مرکز پمپیدو متس (Centre Pompidou Metz)، فرانسه

مرکز هنر، معماری و غیره

معماری مدرن ساختمان موزه پمپیدو

مرکز پمپیدو متس، خانه بزرگ‌ترین مجموعه هنری از قرن بیستم و بیست‌و‌یکم است و اگر شما یکی از عاشقان هنر هستید و به این موزه آمده‌اید، مطمئن باشید که روزی فوق‌العاده برای شما، رقم خواهد خورد. ساختمان موزه که در محوطه‌ای وسیع با مساحت ۵۰۰۰ متر مربع قرار دارد، اولین چیزی است که در بازدیدتان، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. یک نمونه کلاسیک از معماری مدرن که به‌شکل کلاه است، این طراحی خیالی و عجیب به‌عنوان یکی از طراحی‌های سقف پر از جزئیات ظریف و درهم پیچیده در جهان، شناخته می‌شود.

با ورود به موزه به‌واسطه حضور نمایشگاه‌های موقت و دائم، از دیدن و کندوکاو در آثار هنری بومیان و همچنین هنرمندان بین‌المللی، لذت بسیاری خواهید برد. اینجا یکی از پربازدیدترین مراکز هنری و فرهنگی فرانسه محسوب می‌شود که جذاب‌ترین و مشهورترین هنر قرن بیست‌و‌یکم را در خود جای داده است.

۱۰. موزه سرالوس (Serralves)، پرتغال

هنر معاصر و پاپ

اشیای باستانی در موزه سرالوس

موزه سرالوس، کانون هنر و معماری معاصر، یکی از شناخته‌شده‌ترین موزه‌های پرتغال و از بهترین موزه‌های هنری اروپا محسوب می‌شود. این موزه که بخشی از یک موسسه فرهنگی با همین نام است، در برگزاری نمایشگاه‌های موقتی تخصص دارد که مجموعه‌ای تماشایی از هنر پاپ (همگانی)، هنر معاصر و فرهنگ را در اختیار دارند. سرالوس تاکنون از طریق نمایشگاه‌های موضوعی و مونوگرافی (تک نگاشتی)، با هنرمندانی از سراسر جهان همکاری کرده است؛ موضوعی که می‌توان آن را یک مجموعه بی‌نظیر خواند.

۱۱. موزه‌های واتیکان، واتیکان

شاهکارهای میکل آنژ

نقاشی های سقف موزه های واتیکان

شاهکارهای میکل آنژ بهقدری زیبا و خیال‌انگیز هستند که به واقعی بودنشان شک می‌کنید

موزه‌های واتیکان، یکی از پربازدیدترین موزه‌ها در جهان و برترین موزه‌ها در اروپا به حساب می‌آید که هر سال میزبان جمعیتی معادل پنج تا ۶ میلیون نفر است. برای درک این موزه، فقط باید به اینجا بیایید و با چشمان خودتان تماشا کنید. موزه‌های واتیکان برای قرن‌ها، شاهکارهایی از میکل آنژ را به نمایش می‌گذارد که آن‌قدر زیبا هستند که نمی‌توان واقعی‌بودنشان را باور کرد. سقف‌ها و دیوارهای حیرت‌آور این موزه‌ها، با نقاشی‌هایی بی‌نظیر از اساتید هنر مزین شده‌اند و ۵۵ گالری، قطعات هنری‌ای را به شما ارائه می‌کنند که آن‌ها در هیچ‌جای دیگر جهان نمی‌توان یافت. برای دیدن نقاشی «قضاوت نهایی» بر محراب کلیسای سیستین در واتیکان، به این محل بروید و مطمئن باشید که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از این سفر برای شما به یادگار می‌ماند.

۱۲. گالری ملی، انگلستان

برای کیفیت و تنوع آثار هنری

نقاشی های ارزشمند در گالری ملی انگلستان

گالری ملی، مجموعه هنرهای سنتی اروپای غربی از قرن ۱۳ تا ۱۹ را در خود جای داده است و با هدف مطالعه روی این آثار و مراقبت از آن‌ها، قصد دارد تا بیشترین دسترسی را برای مخاطبان خود فراهم کند. شما در اینجا می‌توانید به تماشای آثار هنرمندان مشهوری چون کلود مونه، میکل آنژ، رافائل، لئوناردو داوینچی، رامبرانت و... بنشینید. گالری ملی، یکی از جاهای دیدنی لندن است که به‌طور قطع، یک جواهر هنری به حساب می‌آید.

۱۳. گالری اوفیتزی، ایتالیا

جایی که لئوناردو داوینچی، میکل آنژ را ملاقات می‌کند

منظره شبانه گالری اوفیتزی

محوطه گالری هنری اوفیتزی، قبلا به‌عنوان یک اداره استفاده می‌شد و برای همین، نام آن را اوفیتزی گذاشتند. این گالری، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری در ایتالیا و یکی از قابل‌توجه‌ترین گالری‌های اروپا به شمار می‌رود. اگر در فصل گردشگری فلورانس به اینجا بروید، باید انتظار خیل جمعیت گردشگران و زمان انتظار پنج ساعته برای بازدید از نقاشی‌های این قطب هنری را داشته باشید.

گالری اوفیتزی که برای نقاشی‌های خارق‌العاده میکل آنژ، مشهور است، شاهکارهایی از هنرمندان دیگر مانند لئوناردو داوینچی، رافائل، رامبرانت، تیتسیانو وچلی، کاراواجو، هوگو فان در خوس، جووانی بلینی، فرانسیسکو گویا، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، آمبروجو لورنزتی، پارمیجانینو، جوتو دی بوندونه و ساندرو بوتیچلی را نیز به نمایش می‌گذارد. از جمله این آثار می‌توان به تابلو زایش ونوس اشاره کرد که از جمله مشهورترین نقاشی های جهان است.

۱۴. موزه اورسای، فرانسه

جهان ونگوگ

ساعت عتیقه قدیمی در موزه اورسای

موزه اورسای، یک ایستگاه قطار از دهه ۱۹۶۰ و خانه آثار بی‌نظیری از هنر فرانسوی مانند نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، عکس‌ها و مبلمانی است که سبک‌های امپرسیونیست و پست‌امپرسیونیست را به‌وضوح به نمایش می‌گذارد. این آثار شامل کارهای هنرمندان بی‌نظیری چون ونگوگ می‌شوند که این موزه را به یکی از مطلوب‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های هنر در سراسر جهان، تبدیل کرده‌اند. خود ساختمان موزه که در حاشیه رودخانه سن در پاریس واقع شده است، شاهکاری تماشایی به حساب می‌آید.

۱۵. موزه آکروپلیس، یونان

موزه‌ای با آثار باستانی

نورپردازی محوطه باستانی موزه آکروپولیس

موزه آکروپلیس با سفری به عصر برنز یونان، بر یافته‌های قابل‌توجهی از حفاری‌های باستان‌شناسی شهر باستانی آتن، تمرکز دارد. این موزه با به نمایش گذاشتن ۴۰۰۰ شیء با قدمتی از عصر برنز یونانی، عصر رومیان یا عصر روم شرقی یونان، یک مکان رویایی در میان علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی محسوب می‌شود. موضوعی که این موزه را به یک نقطه برجسته و مهم تبدیل می‌کند، این حقیقت است که ساختمان آن روی مکان باستانی‌ای ساخته شده که حفاری‌ها در آن صورت گرفته است. هنگام بازدید از موزه آکروپلیس، از اینکه چه دنیایی پشت یک مجسمه شکسته و بازسازی‌شده نهفته است، متحیر می‌شوید. نظرها و تجربیات خود را در خصوص بازدید از موزه‌های اروپا با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع triphobo

دیدگاه