آیا سفر به اردن امن است؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
آیا سفر به اردن امن است؟

اردن در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه‌اش در خاورمیانه، کشور امنی برای سفر است و گردشگران از نظر امنیت سفر، با مشکلی مواجه نخواهند شد.

با اینکه بسیاری از افراد ممکن است در مورد سفر به خاورمیانه نگران باشند؛ اما اردن یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه حتی برای سفر انفرادی بانوان است. دولت اردن تلاش زیادی کرده و هزینه‌های زیادی به‌منظور ایجاد ساختاری امن پرداخته است تا گردشگران در این کشور کاملا احساس امنیت کنند. پلیس در همه مکان‌های توریستی و هتل‌ها حضور دارد و امنیت در بالاترین سطح ممکن برقرار شده است؛ ولی برای مسافرت به اردن، مثل هر جای دیگری، قبل از سفر باید اطلاعات کاملی پیدا کنید. در ادامه این مطلب از کجارو به نکته‌هایی اشاره می‌کنیم که برای سفر امن و بی‌دغدغه به اردن نیاز دارید.

اگر در حال برنامه‌ریزی سفر با تور مسافرتی به نقاط مختلف جهان هستید و به‌دنبال مناسب‌ترین آفر تور می‌شد، در کجارو با مشاهده تمامی آن‌ها می‌توانید پکیج موردنظرتان را با پایین‌ترین قیمت از فروشنده‌های معتبر مسافرتی به‌راحتی و در کمترین زمان تهیه کنید.

امنیت در سفر به اردن

۱. مراقب وسایل خود باشید

به لطف افزایش حضور پلیس در اردن، حتی جرایم بسیار جزئی، کم اتفاق می‌افتد؛ ولی همیشه و در همه‌جا باید مراقب وسایل شخصی خود باشید. گزارش‌هایی از جیب‌بری و کیف‌قاپی در برخی از مناطق شلوغ و پررفت‌وآمد و اماکن توریستی عمان (پایتخت کشور اردن) ثبت شده است.

۲. از مرز سوریه و عراق دوری کنید

در حال حاضر سوریه و عراق که هر دو مرزهایی با اردن دارند، کشورهای ناامنی در نظر گرفته می‌شوند. هیچ‌کدام از جاذبه‌های اصلی اردن در نزدیکی مرز قرار ندارند؛ پس از مرز عراق و سوریه دوری کنید.

۳. از تظاهرات و اعتراض‌های جمعی بپرهیزید

گاهی اوقات، تظاهرات محلی و اعتراض‌هایی در اردن برگزار می‌شود که تا حد زیادی آرام و صلح‌آمیز هستند؛ ولی بهتر است که از این تجمع‌ها فاصله بگیرید. در پایتخت اردن، بعد از نماز ظهر پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، اعتراض‌هایی در نزدیکی دفتر نخست‌وزیر صورت می‌گیرد. با گوش‌کردن به رسانه‌های محلی می‌توانید از این اجتماع‌ها دوری کنید تا به‌طور اتفاقی در هیچ‌کدام از این اعتراض‌های محلی گیر نیفتید.

۴. در تاکسی‌، مراقب امنیت خود باشید

گزارش‌هایی مبنی بر اذیت و آزار مسافران زن در تاکسی‌ها ثبت شده است. بهترین راه برای مقابله با چنین مشکلی، این است که حتما صندلی عقب بنشینید و کاملا هوشیار باشید. البته این اتفاق‌ها جزو حوادث نادر به شمار می‌روند و راننده‌های تاکسی در اردن معمولا کمک زیادی به گردشگران می‌کنند.

۵. اخبار بزرگ‌راه ۱۵ را پیگیری کنید

بزرگ‌راه ۱۵ یا Desert Highway، از شمال تا جنوب اردن ادامه دارد و یکی از مهم‌ترین مسیرهای بین عمان و سایر مناطق کشور است. این بزرگ‌راه، گاهی به‌دلیل آشوب‌ و شورش در شهر معان در جنوب اردن و سایر قسمت‌های آن، گاهی مسدود می‌شود. برای اینکه از بسته شدن آن اطلاع پیدا کنید، به اخبار محلی و توصیه‌های پلیس گوش دهید.

۶. بیمه مسافرتی بخرید

هر زمان که به مسافرت می‌روید، حتما بیمه مسافرتی مناسب تهیه کنید؛ زیرا هیچ‌وقت نمی‌دانید که چه اتفاقی در انتظار شما است. موقع رزرو تورهای مسافرتی، حتما به فکر تهیه بیمه باشید تا در شرایط اضطراری بتوانید از آن استفاده کنید.

سوال‌های رایج در مورد امنیت اردن

امنیت در سفر به اردن

در مورد امنیت اردن، سوال‌های مختلفی مطرح می‌شود. در ادامه به تعدادی از رایج‌ترین سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

آب لوله‌کشی اردن، برای نوشیدن سالم است؟

درمجموع آب لوله‌کشی در اردن برای نوشیدن، سالم است. بسیاری از هتل‌ها، دستگاه‌های تصفیه آب هم دارند که آب تمیز و بدون هیچ آلودگی را در اختیارتان می‌گذارد؛ ولی اگر در مورد تمیزی آب باز هم شک دارید، می‌توانید آن را قبل از مصرف بجوشانید یا از قرص‌های مخصوص تصفیه آب استفاده کنید.

در اردن برنامه‌های جامعی برای بازیافت وجود ندارد؛ به همین دلیل بیشتر پلاستیک‌ها به محل دفن زباله می‌روند. پس سعی کنید تا حد ممکن از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده نکنید.

آیا در اردن کلاهبرداری وجود دارد؟

در اردن هم مثل بیشتر کشورها، گاهی اوقات کلاهبرداری‌هایی انجام می‌شود که هنگام سفر باید مراقب آن‌ها باشید. رایج‌ترین نوع کلاهبرداری این است که راننده‌های تاکسی، بیشتر از مبلغ واقعی، از مسافران خارجی پول می‌گیرند یا اینکه شما را از مسیرهای طولانی‌تری به مقصد می‌رسانند. فروشنده‌های سوغات به شما می‌گویند که محصولات‌شان محلی است؛ ولی این موضوع صحت ندارد؛ یا می‌گویند که وسایل عتیقه دارند، در صورتی که اجناس آن‌ها فقط نمونه‌های کپی و ارزان‌قیمت است. در سفر باید کمی دقت داشته باشید تا بتوانید از این روش‌های کلاهبرداری در امان بمانید.

اردن برای سفر انفرادی، مقصد امنی محسوب می‌شود؟

مثل هر جای دیگری در دنیا، در اردن هم وقتی تنها سفر می‌کنید، باید نکته‌های ایمنی بیشتری را در نظر بگیرید؛ ولی درمجموع اردن، مقصد امنی برای سفر انفرادی است. اهالی اردن، رفتاری دوستانه دارند و مهمان‌نواز هستند و از همین جهت، دوستان زیادی در بین آن‌ها پیدا می‌کنید.

اردن، مقصد امنی برای خانم‌های تنها است؟

خانم‌ها در امنیت کامل می‌توانند به اردن سفر کنند؛ فقط در این سفر باید مراقب لباس پوشیدن خود باشند؛ به‌خصوص برای ورود به مکان‌های مذهبی که باید لباس‌هایشان پوشیده باشد. برای گشت‌وگذار در کشور نیز بهتر است از پوشیدن لباس‌های باز بپرهیزند؛ در واقع این پوشش، آن‌ها را از نگاه‌های مزاحم و آزاردهنده در امان نگه می‌دارد. در اردن، زنان باید مثل زنان محلی لباس بپوشند. پوشیدن لباس‌هایی که آن‌ها را شبیه توریست‌ها می‌کند، زنان را بیشتر در معرض نگاه‌های مزاحم قرار می‌دهد.

در اردن باید نگران حمله‌های تروریستی باشیم؟

به‌دنبال برخی حوادث که قبلا در اردن اتفاق افتاده است، نظیر حمله تروریستی سال ۲۰۱۶ که منجر به کشته شدن یک کانادایی شد، دولت در مورد احتمال حمله‌های تروریستی هشدار داده است. درمجموع، این تهدید وجود دارد؛ ولی دولت همیشه نظارت خوبی روی امنیت اردن دارد و هشدار حمله‌های تروریستی در این کشور تقریبا هم‌سطح با بسیاری از کشورهای اروپایی است. بنابراین می‌توانید بدون نگرانی به اردن سفر کنید.

با وجودی که در حال حاضر سفر به بسیاری از کشورهای همسایه اردن مثل عراق و سوریه توصیه نمی‌شود؛ اما اردن، کشور امنی برای سفر است و این روزها گردشگران خارجی زیادی دارد. با در نظر داشتن نکته‌های که مطرح کردیم، می‌توانید امنیت خود را در اردن افزایش دهید. اهالی مهمان‌نواز، معماری‌های شگفت‌انگیز باستانی، چشم‌اندازهای زیبای صحرا و بازدید از دریای مرده، از تجربه‌های جذاب گردشگران در سفر به اردن است که باعث می‌شود این سفر ارزش امتحان کردن را داشته باشد و به یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای زندگی شما تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه