آغاز سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
آغاز سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران، از روز چهارشنبه ۲۳ بهمن با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران با حضور دکتر علی اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. مراسم افتتاحیه با حضور مسئول دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، معاونان این وزارتخانه، تعدادی از سفیران کشورهای خارجی، جمعی از مسئولان و مدیران بخش دولتی و خصوصی صنعت گردشگری و صنایع‌دستی، نمایندگان مجلس، تعدادی از استانداران و مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور در محل سالن خلیج‌ فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. 

دکتر مونسان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد مهم در صنعت گردشگری، افزود:

معتقدم صنعت گردشگری ابعاد فراتری از بُعد اقتصادی دارد و ابعاد مهم فرهنگی و اجتماعی را نیز در‌بر می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین کارکردهای گردشگری، معرفی فرهنگ‌ها و انتقال آن‌ها است که به مودت و ارتباط خوب بین کشورها کمک می‌کند.

نمایشگاه گردشگری

وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن اشاره به حوادث دو ماه گذشته و تاثیر آن بر حوزه گردشگری، تصریح کرد:

به‌طور حتم موضوع‌هایی مانند حادثه هواپیمای اوکراینی، برای همه ما تلخ است؛ اما با تلاش‌هایی که همه شما خواهید داشت مطمئن هستم که روند رو‌به‌رشد گردشگری تداوم خواهد داشت؛ چراکه ذاتا جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برای گردشگران خارجی داریم که اقلیم متنوع در کنار مردم مهربان و مهمان‌نواز ایران و جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، در توسعه این صنعت نقش مهمی ایفا می‌کنند. همچنین، با توجه به تجربه بالای ملت ایران و همت آنان که موضوع‌های مهمی مانند جنگ را با استقامت و همت پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانیم از این اتفاق‌ها و حوادث نیز عبور کنیم.

وی در ادامه سخنانش به تدوین سند ملی گردشگری اشاره و ابراز امیدواری کرد که تصویب این سند و اجرای آن باعث حرکت بابرنامه‌ و هدفمندتر در صنعت گردشگری شود.

نمایشگاه گردشگری

یکی از نکته‌های جالب توجه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گردشگری، رونمایی از «برند ملی گردشگری» در جریان مراسم افتتاحیه نمایشگاه بود. این برند با توجه به اهمیت ظرفیت گردشگری، تدوین سند توسعه گردشگری و در راستای کمک به رشد و توسعه صنعت گردشگری در کشور طراحی شده است. 

از جمله جذابیت‌های نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران، ازدحام بازدیدکنندگان از ساعت‌های اولیه آغاز به کار نمایشگاه با وجود برودت هوا بود. خوشبختانه در نمایشگاه امسال، فعالان صنعت گردشگری ایران از حوزه‌های مختلف حضور یافته‌اند. یکی از این نکته‌های مثبت، حضور پرشور سازمان‌های میراث‌فرهنگی استان‌های سراسر کشور جهت معرفی هرچه بیشتر پتانسیل‌های گردشگری بومی مناطق خود شامل جاذبه‌های طبیعی، اقامتگاه‌ها، غذاهای محلی، فرهنگ و... بوده است. 

در این راستا، آژانس‌های مسافرتی نیز برخلاف رکود سه ماهه گذشته صنعت گردشگری، نقش پررنگی در نمایشگاه امسال داشته و سعی کرده‌اند در زمینه سفر به‌ویژه در حوزه سفرهای داخلی شامل بوم‌گردی، طبیعت‌گردی و... پکیج‌های جذابی به بازدیدکنندگان ارائه کنند.

همچنین، فعالان حوزه OTA نیز از جمله برجسته‌ترین شرکت‌کنندگان نمایشگاه به شمار می‌روند که سعی دارند تا آخرین تحولات صنعت توریسم در جهان و دستاوردهای خود در زمینه‌هایی از جمله رزرواسیون آنلاین، نرم‌افزارهای پشتیبانی و... را به بازدیدکنندگان معرفی کنند.

البته یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین بخش‌های نمایشگاه نیز چادرهای اقوام مختلف ایرانی در محوطه نمایشگاه و حضور غرفه‌دارانی است که با لباس‌ها و غذاهای محلی خود، شرکت‌کنندگان را به آشنایی با فرهنگ، غذا و حتی رقص‌های محلی ترغیب می‌کنند.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران، از بیست‌وسوم تا بیست‌وششم بهمن ماه ۱۳۹۸ در سالن‌های تحت پوشش این نمایشگاه (۳۸، ۲۲، ۲۱، ۲۰، ۱۸، ۷، ۶، ۴۴B، ۴۴A، ۴۳، ۴۱، ۴۰۷ ۳۸A، ۳۸B) پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. علاوه بر این، سومین نمایشگاه صنعت هتلداری ایران نیز هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی، در حال برگزاری است.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه