بهترین پناهگاه‌‌ های حیات وحش تایلند را بشناسید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
بهترین پناهگاه‌‌ های حیات وحش تایلند را بشناسید

در سفر به تایلند، از پناهگاه‌های حیات‌وحشی دیدن کنید که به‌صورت مسئولانه و انسانی با حیوان‌ها برخورد می‌کنند و آن‌ها را برای منافع خود به استثمار نمی‌کشند.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۳۰ میلیون گردشگر به تایلند سفر ‌کردند؛ هرچند که بسیاری از این مسافران علاقه‌مند، ناخواسته باعث تشدید گردشگری حیات‌وحش شدند که روشی ظالمانه و غیرانسانی به حساب می‌آید.

با اینکه همه‌ی پناهگاه‌ها، رفتار بدی با حیوان‌ها ندارند؛ اما تعداد زیادی از آن‌ها از حیات‌وحش فوق‌العاده‌ی تایلند سوء‌استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به آزارواذیت فیل‌ها، میمون‌ها یا ببرها شود. به همین دلیل در این مقاله از کجارو، پناهگاه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که به نجات، توان‌بخشی و حفظ جان حیوان‌ها مشغول هستند و می‌توانید با خیالی آسوده و حفظ اصول اخلاقی، از این مراکز دیدن کنید.

اگر دوست دارید سفری بی‌دغدغه به تایلند داشته باشید، بهترین و ارزان‌ترین تور تایلند را با کمک کجارو جستجو و خریداری کنید. در کجارو، مجموعه‌ای از بهترین تورها از معتبرترین آژانس‌های گردشگری گرد هم آمده‌اند تا به‌راحتی بتوانید با توجه به شرایط خود، مناسب‌ترین تور را خریداری کنید.

پارک طبیعی فیل‌ها

پارک طبیعی فیل‌ها

بازدید از پارک طبیعی فیل‌ها (Elephant Nature Park)، یکی از بهترین تجربه‌های سفر به تایلند به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که به تمام زوایای این بازدید پرداخته شده و از سواری آموزنده تا پناهگاه و رستورانی با غذاهای خوشمزه برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

این پارک در منطقه‌ای کوهستانی در بیرون چیانگ مای قرار دارد که با فرازوفرود تپه‌های سرسبز و حیوان‌های وحشی احاطه شده است. پارک طبیعی فیل‌ها در دهه‌ی ۱۹۹۰ تأسیس شد و از آن زمان به بعد، کارکنان و افراد داوطلب، جان ده‌ها فیل را نجات داده‌اند. فیل‌ها تنها حیوان‌ این پارک نیستند و اینجا زیستگاه گربه‌ها، سگ‌ها، گاومیش‌ها و حیوان‌های دیگر است.

بازدیدکنندگان برای بازدید یک‌روزه باید ۷۱ دلار بپردازند؛ اقامت شبانه که شامل دو روز و یک شب می‌شود نیز ۱۶۵ دلار هزینه برمی‌دارد. هزینه‌ی ورودی برای کودکان به‌طور کلی با ۵۰ درصد تخفیف همراه است.

بازدیدکنندگان علاوه بر وقت‌گذرانی با فیل‌ها، می‌توانند از تورهای مختلف پارک استفاده کنند که به گشت‌وگذار در روستاهای اطراف چیانگ مای اختصاص دارد و همین طور پکیج‌های داوطلبانه که امکان تعامل با حیوان‌های ساکن در پارک را فراهم می‌کنند.

پناهگاه نجات پنجه‌ها

در سراسر کشور تایلند، سگ‌های خیابانی زیادی وجود دارند که در جستجوی غذا، سرپناه و گاهی اوقات هم‌صحبت، در حال پرسه‌زدن هستند. پناهگاه نجات پنجه‌ها (Rescue Paws)، به‌عنوان مؤسسه‌ای غیرانتفاعی، فعالیت خود را به‌منظور نجات حیوان‌های ولگرد، از سال ۲۰۱۳ آغاز کرد که شامل برنامه‌ی ساده‌ی تغذیه می‌شد. آن‌ها خستگی‌ناپذیر به تلاش خود ادامه داده‌اند و ۳,۵۳۹ واکسن ترکیبی و هاری، ۷۴۱ عقیم‌سازی، ۴,۲۴۲ درمان انگل و... خود گواه این موضوع است.

برخی از وظایفی که افراد داوطلب این پناهگاه انجام می‌دهند، شامل غذادادن به سگ‌های سطح شهر، نگهداری از کلینیک، به‌روزرسانی صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی پناهگاه و البته محبت‌ورزیدن و مراقبت از سگ‌های ولگرد می‌شود.

پناهگاه نجات پنجه‌ها در منطقه‌ی هوا هین واقع شده است و فاصله زیادی با ساحل ندارد. زمانی که افراد داوطلب مشغول نگهداری از سگ‌ها نیستند، می‌توانند از جاهای خیره‌کننده اطراف، دیدن کنند. داوطلب‌ها برای یک تا دو هفته اقامت در این پناهگاه باید ۱۰۰۰ دلار، برای دو تا چهار هفته، ۱,۵۵۰ دلار، پنج تا هشت هفته، ۲۰۰۰ دلار و برای ۹ تا ۱۲ هفته، ۲,۳۵۰ دلار بپردازند.

پناهگاه فیل بون لات

پناهگاه فیل ها در تایلند

پناهگاه فیل بون لات (Boon Lott’s Elephant Sanctuary) که به اسم «BLES» نیز شناخته می‌شود، به‌همت کاترین کونر (Katherine Connor) تاسیس شد. این پناهگاه، داستان غم‌انگیزی دارد که به شخصیت اصلی آن یعنی بون لات (در زبان تایلندی به‌معنای نجات‌یافته) مربوط می‌شود. بون لات در واقع، بچه فیلی بود که از خطرها و مصائب زیادی، جان سالم به در برد؛ از زمانی که او را تقریبا از مادرش جدا کردند تا صدمه‌ای که دید و باعث فلج‌شدن پاهای عقبش شد، این فیل جوان به‌راحتی تسلیم نشد. در نهایت با وجود تلاش‌های کاترین کونر، این بچه فیل جان خود را از دست داد و کاترین نیز به یاد او، پناهگاه مذکور را راه‌اندازی کرد.

پناهگاه فیل بون لات، با فراهم‌کردن آسایشگاهی برای فیل‌هایی که مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند، توان‌بخشی آن‌ها و حمایت از مالکان محلی فیل‌ها، به‌دنبال بهبود زندگی این حیوان‌ها بوده است.

البته تعداد گروه‌های داوطلب این پناهگاه زیاد نیست؛ موضوعی که هم به نفع فیل‌ها و هم داوطلب‌هایی است که برای حضور در این پناهگاه، وقت گذاشته‌اند. پناهگاه مذکور در ایالت تاریخی سوخوتای قرار دارد و شرکت‌کنندگان برای یک شب اقامت باید ۱۴۲ دلار بپردازند که شامل غذا، اینترنت، خدمات خشک‌شویی و البته وقت‌گذرانی با فیل‌ها می‌شود.

پروژه توان‌بخشی گیبون

پروژه توان‌بخشی گیبون

پروژه توان‌بخشی گیبون (The Gibbon Rehabilitation Project)، سازمانی در تایلند است که بخشی از فعالیت‌هایش به نجات میمون‌های گیبون‌ از تجارت غیرقانونی و صنعت گردشگری حیوان‌ها اختصاص دارد. گفته می‌شود، افراد داوطلب می‌توانند در روند توان‌بخشی این حیوان‌ها و برگرداندن آن‌ها به محیط زندگی‌شان (جنگل) شرکت کنند.

افراد داوطلب در روند توان‌بخشی حیوان‌ها و برگرداندن آن‌ها به جنگل شرکت می‌کنند

برای غذادادن به گیبون‌ها، نظارت بر سلامتی آن‌ها، حفظ و نگهداری از امکانات مجموعه یا سرکشی به حیوان‌هایی که به‌تازگی در جنگل رها شده‌اند، از داوطلب‌ها استفاده می‌شود. برخی از داوطلب‌ها به‌حدی خوش‌شانس هستند که لحظه‌ی برگرداندن گیبون‌ها به جنگل را مشاهده خواهند کرد.

برای اقامت شرکت‌کنندگان، خانه‌های ییلاقی ساده‌ای در روستایی در شمال‌شرقی پوکت در نظر گرفته شده است؛ همان جایی که پروژه توان‌بخشی گیبون قرار دارد. وعده‌های غذایی در رستوران محلی نزدیک به این سازمان طبخ و تهیه می‌شود و غذاهای گیاهی نیز برای علاقه‌مندان مهیا است. زمانی که داوطلب‌ها مشغول بهبود زندگی گیبون‌ها نیستند، می‌توانند در جزیره‌ی خیره‌کننده پوکت به گشت‌وگذار بپردازند.

بنیاد دوستان حیات وحش تایلند

بنیاد دوستان حیات وحش تایلند

ارتباط نزدیک با فیل‌ها، رویای بسیاری از مسافران است که در بنیاد دوستان حیات وحش تایلند (Wildlife Friends Foundation Thailand) این فرصت را خواهند داشت؛ البته با رعایت روش‌های اخلاقی تا این حیوان‌ها مورد استثمار قرار نگیرند.

حیوان‌های این مجموعه، مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند و اغلب به همین دلیل نمی‌توانند به حیات‌وحش برگردند. علاوه بر کمک به حیوان‌های آسیب‌دیده، از دیگر اهداف اصلی سازمان مذکور، اطلاع‌رسانی به مردم راجع به تجارت غیرقانونی و شکار حیوان‌ها و به‌طور کلی، آموزش مردم برای توقف آزارواذیت حیوان‌های وحشی است. یکی از وظایف گردشگران، رزرو کردن فعالیت‌های گردشگری مسئولانه است تا به این ترتیب جلوی آزار بیشتر حیوان‌ها گرفته شود. تام تیلور (Tom Taylor)، معاونت بنیاد مربوطه، می‌گوید:

همه‌ی ما حق انتخاب داریم. اگر تمام گردشگرانی که سالانه به تایلند سفر می‌کنند، از جاذبه‌های گردشگری حیوان‌ها که به‌صورت اخلاقی و مسئولانه فعالیت می‌کنند، دیدن کنند، دیگر این پول روانه کمپ‌های غیراخلاقی فیل‌ها، باغ‌وحش‌ها یا جاذبه‌های حیوان‌های وحشی نمی‌شود و به این ترتیب، تقاضا برای این جاذبه‌های ضدحیوان‌ به‌شدت کاهش می‌یابد.

هر یک از گردشگران برای نصف روز حضور در بنیاد دوستان حیات‌وحش تایلند باید ۳۱ دلار و برای یک روز کامل، ۴۶ دلار پرداخت کنند. این مبلغ برای کودکان، قدری کمتر است. گردشگران علاوه بر اینکه می‌توانند زمان مفید و مسئولانه‌ای را با حیوان‌ها سپری کنند، در ازای پرداخت هزینه‌ای که ذکر شد، به نوشیدنی و یک بوفه بزرگ نیز دسترسی خواهند داشت که گزینه‌های گیاهی را نیز در بر می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه