کشف فست فودی ۲۰۰۰ ساله در پمپئی ایتالیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
کشف فست فودی ۲۰۰۰ ساله در پمپئی ایتالیا

باستان‌شناسان در کشف جدید خود در شهر باستانی پمپئی ایتالیا موفق به یافتن یک فست‌ فود ۲۰۰۰ هزار ساله شده‌اند که می‌تواند از رژیم غذایی مردم رم باستان پرده بردارد.

فست فودی در پمپئی ایتالیا کشف شده است که می‌تواند به آشکارشدن غذای مورد استفاده مردم رم باستان کمک کند؛ شهروندانی که به غذاخوردن در بیرون از خانه علاقه داشتند.

«ماسیمو اوسانا» (Massimo Osanna)، رئیس پارک باستان‌شناسی پمپئی، دراین‌باره چنین گفت:

با اینکه حدود ۸۰ فست فود مشابه در پمپئی پیدا شده است؛ این اولین بار است که چنین غذاخوری برای فروش نوشیدنی و غذای گرم (موسوم به ترموپولیوم) به‌طور کامل از یک محوطه تاریخی در ایتالیا کشف می‌شود. ترموپولیوم از واژه یونانی ترموس به‌معنای گرم و پولئوبه‌معنای فروش گرفته شده است که در زمان رم باستان بسیار محبوب بود.

در طی اقداماتی که برای مهار و حفاظت از ویرانه‌های پمپئی در دست انجام بود، بخشی از پیشخوان این فست فود در سال ۲۰۱۹ کشف شد. از آن زمان باستان‌شناسان مشغول حفاری هستند که نتیجه آن پیداکردن یک پیشخوان چندضلعی است که محفظه‌های عریض و بزرگی در قسمت بالای آن قرار دارد. این محفظه‌های عمیق درست مشابه ظروف سوپی که در بخش سالادبار رستوران‌های مدرن به چشم می‌خورد، برای نگهداری از غذاهای گرم به کار می‌رفت. این پیشخوان با نقاشی رنگی از یک پری دریایی سوار بر اسب تزیین شده است.

نقاشی خروس و اردک روی دیوار پیشخوان یک فست فود باستانی

نقاشی دو اردک وحشی واژگون و یک خروس که پرهایش با رنگ شاد و زنده‌ای موسوم به قرمز پمپئی رنگ شده، رنگ ‌و لعاب این غذاخوری را دوچندان کرده که احتمالا برای تبلیغ منوی آن بوده است. نقاشی دیواری بعدی، سگی با قلاده را نشان می‌دهد که به قلاده‌زدن حیوانات امروزی شباهت دارد. این نقاشی‌های دیواری با یک قاب احاطه شده‌اند. کارشناسان گیاهان و حیوانات همچنان در حال تجزیه‌وتحلیل بقایای موجود در محل هستند.

«والریا آمورتی» (Valeria Amoretti)، یکی از محققان این کاوش می‌گوید:

تجزیه و تحلیل‌های اولیه حاکی از این است که نقاشی‌های روی پیشخوان تا حدودی موادغذایی و نوشیدنی‌های فروخته‌شده در این رستوران را نشان می‌دهند.

او در اظهاراتش به پیداشدن تکه‌های کشف‌شده استخوان اردک در یکی از ظروف و همین طور بقایای بز، ماهی و حلزون اشاره داشت. در ته یکی از ظروف نیز آثاری از باقلای آسیاب‌شده وجود داشت که در دوران باستان برای روشن‌کردن رنگ نوشیدنی و عطر و طعم به آن اضافه می‌شد. ماسیمو اوسانا می‌گوید:

ما می‌دانیم که آن‌ها در آن روز چه غذایی می‌خوردند.

اوسانا با اشاره به روز نابودی پمپئی در سال ۷۹ میلادی گفت:

مواد غذایی باقی‌مانده نشان می‌دهد که چه غذایی بین مردم عوام محبوب بوده؛ به‌خصوص که رستوران‌های فروش غذای خیابانی پاتوق نخبگان و چهره‌های سرشناس رومی نبوده است.

محققان در بخشی از این اکتشاف به نشانه‌هایی از جمله ته‌مانده‌ غذا در جداره‌ میزها یا سایر نقاط دست یافتند که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی راجع به عادت‌های غذایی مردم پمپئی را نشان دهد.

پیداشدن اسکلت کامل یک سگ، از اکتشافات شگفت‌انگیز در شهر سوخته پمپئی محسوب می‌شود که برای باستان‌شناسان بسیار جذاب است؛ چراکه به‌گفته آمورتی، این اسکلت مربوط به یک سگ عضلانی بزرگ شبیه به نقاشی روی پیشخوان نیست، بلکه نمونه بسیار کوچک یک سگ بالغ است که قدش تا شانه به حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌رسید. آمورتی می‌گوید کشف بقایای چنین سگ کوچکی از دوران باستان،‌ اتفاق بسیار نادری است.

۹ آمفورا (خمره‌های سفالی بزرگ متعلق به یونان باستان) که از ظروف رایج غذا در دوران رم باستان بودند، یک ملاقه برنزی، تعدادی ظروف نگهداری مایعات و یک ظرف سرامیکی روغن از دیگر کشفیات این محوطه هستند.

نقاشی دیواری در یک فست فود قدیمی در پمپئی ایتالیا

رستوران‌داران موفق می دانند که مکان مناسب، نقش مهمی در کسب‌وکارشان دارد و به نظر می‌رسد که گرداننده این فست فود باستانی نیز مکان خوبی را انتخاب کرده بود. اوسانا خاطرنشان می‌کند كه درست در بیرون این غذاخوری، ميدان كوچكی با آب‌نما و یک ترموپوليوم ديگر در مجاورت آن قرار داشت.

جالب است بدانید که بقایای انسان نیز در این غذاخوری کشف شده است. مقامات پمپئی گفته‌اند که ظاهرا در قرن ۱۷ میلادی در حین حفاری مخفیانه سارقانی که به‌دنبال چیزهای باارزش بودند، این استخوان‌ها به هم ریخته است. تعدادی از استخوان‌ها به مردی تعلق دارد که هنگام فوران آتشفشان کوه وزوو، روی تخت خوابیده بود و چندین میخ و تکه‌های چوب زیر بدن او موید این مطلب هستند. بقایای انسان دیگری نیز در داخل یکی از محفظه‌های پیشخوان قرار داشت که شاید قرن‌ها قبل توسط کاوشگران در این محل گذاشته شده است.

پمپئی واقع در نزدیکی ناپل امروزی، در اثر فوران آتشفشان کوه وزوو نابود شد و قسمت اعظم این شهر باستانی هنوز حفاری نشده است. این شهر پس از این فوران تا ۱۵۰۰ سال مدفون مانده بود؛ تا اینکه در سال ۱۵۹۹ میلادی به‌طور کاملا اتفاقی کشف شد. این محوطه تاریخی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع mprnews

دیدگاه