بهره‌برداری از قطار خواف - هرات به‌عنوان اولین راه‌ آهن بین المللی شرق کشور

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
بهره‌برداری از قطار خواف - هرات به‌عنوان اولین راه‌ آهن بین المللی شرق کشور

افتتاح راه‌آهن بین‌المللی شرق کشور به‌صورت رسمی با حرکت قطار باری از خواف به هرات در بیستم آذرماه ۹۹ صورت پذیرفت.

در چهارچوب گشایش راه‌آهن خواف به هرات و با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نخستین قطار باری در تاریخ بیستم آذرماه ۹۹ از شهر خواف در جنوب شرقی استان خراسان رضوی به مقصد هرات در کشور افغانستان حرکت کرد. حسن روحانی و اشرف غنی، روسای جمهوری ایران و افغانستان نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس میهمان مراسم افتتاحیه بودند. همچنین محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی و خیرالله خادمی معاون وزیر راه و ترابری نیز به‌صورت نمادین، بخشی از مسیر را با این قطار طی کردند.

بهره‌برداری از مسیر ریلی خواف-هرات با حرکت قطار باری حامل ۶۱۲ تن سیمان انجام شد. این قطار طی مسافت ۲۲۵ کیلومتر و با میانگین سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به هرات رسید تا بخشی از کریدور بازرگانی بین‌المللی شرق - غرب برای توسعه و تحول این منطقه، رسما فعال شود. شهر خواف که در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرف مشهد واقع شده است، با ۱۲۳ کیلومتر نوار مرزی با جمهوری افغانستان از موقعیتی راهبردی برخوردار است.

طی پروژه احداث این راه‌آهن که برای کشور ایران ۲۰‌ هزار میلیارد دلار هزینه در بر داشته است، گذرگاه مرزی «شمتیغ» به‌عنوان دومین گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان پس از «دوغارون» افتتاح و تجهیز شد.

گفتنی است که تاکنون تنها ۱۴۴ کیلومتر از این مسیر مورد بهره‌برداری قرارگرفته است که ۷۸ کیلومتر آن در مرز ایران و مابقی از منطقه سفر مرزی و تا ایستگاه «روزنک» در افغانستان ادامه دارد. انجام این پروژه بخشی از تعهد ایران در قبال کمک به بازسازی کشور همسایه ایران بوده است و تکمیل آن طبق وعده دولت افغانستان، توسط پیمانکاری از کشور قزاقستان انجام خواهد شد.

پروژه راه‌آهن خواف به هرات علاوه بر احیای جاده ابریشم در قالب یک مسیر ریلی، موجب اشتغال‌زایی برای بیش از ۵۰۰ نفر شده است. همچنین راه‌اندازی این پروژه که با شعار «دو ملت با یک فرهنگ و تاریخ» همراه بوده است، سالانه ۲۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت در بر خواهد داشت و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و آغازی برای ایجاد یک کریدور بین‌المللی در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب بازرگانی جهان را در پی خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه