ثبت ملی جداره و حریم اصلی خیابان لاله ‌زار تهران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
ثبت ملی جداره و حریم اصلی خیابان لاله ‌زار تهران

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از تلاش‌ها برای ثبت ملی حریم و جداره خیابان تاریخی لاله‌‌ زار خبر داد.

لاله‌زار، یکی از خیابان‌های تاریخی و نوستالژیک پایتخت است که از شمال به خیابان انقلاب و از جنوب به میدان امام خمینی منتهی می‌شود. این خیابان قدیمی که در مرکز شهر تهران قرار دارد، در اواخر دوره قاجار و دوران پهلوی اول، نماد نوگرایی و هنر ایرانی به‌شمار می‌رفت. خیابان لاله زار، مرکز اصلی تماشاخانه‌ها، سینماها، رستوران‌ها، تجارت‌خانه‌ها، پیاله‌فروشی‌ها، خیاط‌خانه‌ها و بسیاری از فروشگاه‌های مدرن دوران خود بود و به همین سبب، امروزه بناهای تاریخی و میراثی گران‌بها را در بر می‌گیرد.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران در خیابان لاله زار که خاستگاه موسیقی کوچه‌بازاری ایران نیز به شمار می‌رود، می‌توان به گراند هتل، کافه افق طلایی، کافه ری، کافه لاله زار و سینماهای لاله، نادر، رودکی، کریستال، سارا، البرز، خورشید نو، فردوسی، ایران، مایا، سحر، فاروس و جهان اشاره کرد.

همچنین کمپانی‌های مختلف قدیمی، خانه‌های تاریخی چون اتحادیه، معین‌التجار بوشهری، مشیرالدوله، اتابک، مسجد هدایت، عکاس‌خانه و آب‌انبار ببراز‌خان نیز در این خیابان واقع شده‌اند که در صورت توجه مسئولان، لاله‌زار را به‌ یکی از شریان‌های فرهنگی و گردشگری شهر تهران تبدیل خواهند کرد. فروشگاه جنرال مد و فروشگاه پیرایش که از نخستین فروشگا‌ه‌های بزرگ و فرنگی‌مآب ایران محسوب می‌شدند نیز در این خیابان قرار دارند.

پرهام جانفشان، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ضمن اشاره به قدمت و ارزش برخی از بناهای خیابان لاله‌زار، بر لزوم حفظ این مرکز تاریخی با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد. وی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن طرح بازسازی و مرمت لبه و جداره ساختمان‌ها با اولویت حفظ بدنه اصلی خیابان، از ثبت ملی جداره و حریم خیابان لاله زار خبر داد و خاطرنشان کرد:

در ساختمان‌های کم‌ارزش‌تر نیز مالکان می‌توانند با حفظ پوسته ظاهری، در داخل بنا تعمیرات و بازسازی خود را انجام دهند.

جانفشان ضمن اشاره به موضوع تخریب سینما ایران، از انجام مذاکرات شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی تهران با مالک این اثر تاریخی خبر داد تا با کاربری بهتر و فرهنگی، وی را از این اقدام منصرف کنند. وی همچنین با اشاره به مصوبه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اردیبهشت ماه، از منع هرگونه تعرض به حریم بناهای تاریخی پایتخت خبر داد و بر حفظ حریم و منظر این ساختمان‌ها تاکید کرد. وی در این رابطه تصریح کرد:

در این طرح ساختمان‌هایی که داری حریم نبوده‌اند نیز محدودیت ارتفاع برای آن‌ها در نظر گرفته شده تا ساخت‌و‌سازهای جدید، دید و منظر آن‌ها را مخدوش نکنند. هم‌اینک بیش از ۲۴۰۰ اثر تاریخی و واجد ارزش در سطح استان تهران وجود دارد که تا پایان امسال، ۴۰۰ بنا در فهرست آثار ملی کشور قرار خواهند گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه